Under mars kommer utseendet på Radebergers pilsnerflaskor att ändras. Förändringen ackompanjeras av en intensiv marknadsföringskampanj med syftet att öka synligheten på en allt tuffare ölmarknad.

Det nya utseendet på Radeberger Pilseners flaskor är en blandning av tradition och det moderna. Enligt Radeberger Gruppe sammanfattar de nya etiketterna märkets 150-åriga historia i en ny, fräsch look. Ölnamnet är nu skrivet med svarta bokstäver med en tunn guldfärgad kant, medan Radebergs stadsvapen fått en mer framträdande roll på etiketter och kapsyler. På flaskhalsarna har de gamla överdragen i aluminiumfolie ersatts med pappersetiketter för en mer modern framtoning, skriver Radeberger i ett pressmeddelande.

Den nya designen visas upp av Radebergers vd Olaf Plaumann och marknadsföringschef Marco Domogalski (foto: Radeberger Gruppe).

Lanseringen av det nya utseendet sker med en omfattande reklamkampanj under mottot ”Auf die Leidenschaft”, vilket närmast översätts med ”Till passionen”. I annonser kommer vi se människor som följer sina individuella mål och njuter av sina liv. Budskapet är att man ska göra det som är viktigt för en själv, det som ger en själv mening och tillfredsställelse. Ett budskap som speglar samtiden, kan tyckas. Från och med den 22 mars kommer även en trettiosekunders reklamfilm visas i alla stora tyska tv-kanaler samt i olika versioner i sociala medier och på streamingplattformar.

Till vänster den gamla flaskdesignen och till höger den nya (foto: Radeberger Gruppe).

Radeberger Exportbierbrauerei grundades 1872 som Aktienbrauerei Zum Bergkeller i den sachsiska staden Radeberg nära Dresden. 1990 köptes bryggeriet av Frankfurtbaserade Binding Gruppe, som senare blev Radeberger Gruppe. Det är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. I dag är bryggeriet ett av de modernaste i Tyskland och Radeberger Pilsner ett av de tio ledande premiumölmärkena i landet.