Det helekologiska bryggeriet Neumarkter Lammsbräu sålde tretton procent mindre öl under 2023 jämfört med 2022. Prishöjningar får dock intäkterna att ligga på en stabil nivå.

Neumarkter Lammsbräu sålde 86 000 hektoliter ekologisk öl under 2023. Detta kan jämföras med 98 379 hektoliter 2022 och 105 783 hektoliter 2021. Tack vare prishöjningar har man dock behållit intäkterna på ungefär samma nivå; 2022 uppgick de till 31,8 miljoner euro och 2023 till 31,7 miljoner euro. Som förklaring till den minskade försäljningen anger bryggeriet förändrade konsumtionsmönster under de tuffa tider som råder, skriver Getränke News.

Trots försäljningstapp håller Lammsbräus vd Johannes Ehrnsperger fast vid beslutade strategier (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Trots tappad försäljning kommer Lammsbräu hålla fast vid det fempunktsprogram man tog fram förra året och fokusera mer på sina styrkor. En viktig del i detta är satsningen miljö- och klimatskydd, något som i fjol sjösattes som ”Klimatstrategi 2.0”. Bryggeriet har redan installerat ett system för egen elproduktion och planerar att installera ett värmesystem baserat på solenergi i mälteriet. Utgångspunkten är att minska koldioxidutsläppen lokalt snarare än att kompensera för utsläpp på andra platser.