Det ekologiska bryggeriet Neumarkter Lammsbräu har startat ett omfattande program för att stå bättre rustade för framtiden. Bryggeriet strävar efter att stärka sin position på marknaden i en tid med förändrade ekonomiska villkor och lägga grunden för nästa steg i utvecklingen.

Kärnan i Neumarkter Lammsbräus förändringsarbete har sammanfattats i ett fempunktsprogram:

  1. Bryggeriet ska utöka sina försäljningsaktiviteter i regioner med höga intäkter och särskilt ”heta” städer runt om i Tyskland. Detta ska exempelvis göras genom att distribuera vissa kärnprodukter till klassiska livsmedelsaffärer och att öka marknadsföringen i anslutning till kassorna.
  2. Starkare särskiljning av Lammsbräus ekologiska öl- och läskmärken genom att revidera varumärkesarbetet och stärka de framgångsrikaste sorterna i varje produktkategori.
  3. Ytterligare öka kännedomen om varumärket och utöka kundgrupperna genom att samarbeta mer med företag från andra branscher, som uthyrare av campingfordon, campingplatser och hotell samt klättercenter.
  4. Ytterligare stärka företagets fokus på hållbarhet genom att införa ”Lammsbräus klimatstrategi 2.0”. Bryggeriet har redan installerat ett system för egen elproduktion och planerar att installera ett värmesystem baserat på solenergi i mälteriet till år 2024.
  5. Bevara den entreprenöriella handlingsfriheten, även vad gäller innovationer genom minskade kostnader i alla delar av företaget, det vill säga att optimera inköp, ytterligare besparingar på material- och energiförbrukning samt att minska personalstyrkan med tio tjänster.
Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger menar att bryggeriet måste anpassa sig efter nya förutsättningar och ändrade konsumtionsmönster (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger säger att de senaste tre åren, med coronarestriktioner, hög inflation och kriget i Ukraina, har ändrat människors konsumtionsmönster. Liksom alla andra företag måste Lammsbräu agera med sikte på framtiden för att uppnå sina ekonomiska och ekologiska mål. För att göra detta behöver man öka sin egen uthållighet och göra sig oberoende av utvecklingen i andra branscher och försäljningskanaler, skriver Getränke Zeitung.