Ett klassiskt klosterbryggeri, en ölkulturförening och en bryggeriägande krögare får pris för årets bästa ölidé 2024. Priset delades ut av det bayerska bryggeriförbundet och hotell- och restaurangorganisationen Dehoga i Löwenbräukeller i München i slutet av förra veckan.

Priset Goldene Bieridee (”Gyllene ölidén”) tilldelas personer eller initiativ som bidrar till att lyfta fram Bayern och dess ölkultur. Priset instiftades 1999 av Bayerns bryggeriförbund Bayerische Brauerbund och hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern. Utmärkelsen ska vara en drivkraft för bryggerier, restauranger och andra som arbetar med bayersk öl att hitta attraktiva, originella och moderna sätt att lyfta fram den traditionella bayerska ölbranschen och dess specialiteter.

Årets vinnare av Goldene Bieridee hyllades i Löwenbräukeller i München (foto: Bayerische Brauerbund).

Här är årets vinnare av Goldene Bieridee 2024:

I kategorin ”Ölkultur och turism”: Klosterbrauerei Andechs tillsammans med Timeride för den virtuella tidsresan Timeride Go! Kloster Andechs.

I kategorin ”Bayersk bryggerinäring”: Ölkulturföreningen Verein zur Förderung der Fränkischen Bierkultur för sitt hängivna arbete med att bevara Frankens ölkultur.

I kategorin “Hotell och gastronomi”: Rudolf Hirz, krögare och ägare av Apostelbräu, för hans koncept Brauliebe Hirz.

Prisutdelare vid galan i München var ordförande Georg Schneider och vd Lothar Ebbertz  från det bayerska bryggeriförbundet samt Dehoga Bayerns ordförande Angela Inselkammer. Den förstnämnde underströk att priset innebär ett stort ansvar att bevara och vidareförmedla en levande bayersk ölkultur. Han hyllade också vinnarnas kreativitet och framsynthet när det gäller deras kommunikation kring dessa frågor, men också i fråga om att hitta och möta nya målgrupper för bayerskt öl.

Källa: Bayerische Brauerbund