Carlsbergägda Wernesgrüner Brauerei lanserar en helles för den östtyska marknaden. Bryggeriet utökar därmed sitt sortiment med ett öl som ska sprida den i popularitet ökande ljusa bayerska lagerstilen till Tysklands östra delar.

Efterfrågan efter ljus lager i bayersk stil – helles – fortsätter att öka i Tyskland. Detta tar Wernersgrüner Brauerei fasta på i ett försök att ta en del av kakan i östra delarna av landet, där försäljningen av stilen ökade med 13,6 procent under 2024. Bryggeriet hoppas att det mildare och mer lättdruckna ölet ska tilltala såväl yngre som kvinnliga öldrickare och inte bara den traditionella manliga kundgruppen, skriver ägarbolaget Carlsberg Deutschland i ett pressmeddelande.

Med Wernesgrüner Helles försöker bryggeriet ta andelar av marknaden för ljus bayersk lager i östra Tyskland (foto: Carlsberg Deutschland).

Lanseringen marknadsförs främst via sociala medier och diverse annonskampanjer. Ölet kommer även bli en del av redan etablerade sponsorskap med idrottsföreningar som basketlaget Niners Chemnitz och fotbollsföreningen FC Erzgebirge Aue. Speciellt för detta syfte har ett reklammaterial med budskapet ”Schön, dich kennenzulernen: Wernesgrüner Helles” (”Trevligt att lära känna dig: Wernesgrüner Helles”) tagits fram. Wernesgrüner Helles säljs sedan 2 januari i halvlitersflaskor i butiker i östra Tyskland samt på utvalda restauranger.

Wernesgrüner Brauerei grundades redan 1436 och är ett av världens äldsta bryggerier. I oktober 2020 köpte Carlsberg Deutschland bryggeriet av Bitburger, som då ägt verksamheten sedan 2002. Sedan tidigare marknadsförs fem olika ölvarianter under detta namn: Wernesgrüner Pils Legende, Wernesgrüner Landbier 1436, Wernesgrüner Alkoholfrei, Wernesgrüner Naturradler Zitrone och Wernesgrüner Naturradler Maracuja.