Med sloganen ”Oktoberfest goes Dubai” vill en arrangör locka besökare till ökenstaden. Staden München menar att detta ger intrycket att den riktiga folkfesten flyttar till Förenade Arabemiraten och tar nu till juridiken för att stoppa marknadsföringen.
Münchens finansförvaltning tar till juridisk hjälp mot arrangörerna av en ”Oktoberfest” som planeras i Dubai. Man menar att sloganen ”Oktoberfest goes Dubai” ger det felaktiga intrycket att den riktiga Oktoberfest kommer att äga rum i Förenade Arabemiraten, när den inte heller i år kunde arrangeras i hemstaden. Münchens företrädare menar att det är ett mycket medvetet val av arrangörerna att använda ordet ”Oktoberfest” i sin marknadsföring och kräver att de skriver under ett löfte om att de inte kommer att använda begreppet mer, skriver arrangörsstaden München på sin webbplats.
Festarrangörens kontroversiella val att rida på folkfestens goda rykte verkar dock ha betalat sig, inte minst genom en omfattande mediebevakning. Där framstår det nästan som att 2021 års riktiga Oktoberfest kommer att hållas i Dubai istället för i München, eller att Förenade Arabemiraten helt enkelt har tagit över hela konceptet. Münchens finansråd, tillika Oktoberfestgeneral, Clemens Baumgärtner (CSU) säger att det är skrämmande att tredje part tar tillfället i akt att använda den inställda Oktoberfest och dess goda rykte som ett sätt att sko sig själva. Han säger vidare att staden Münchens agerande syftar till att skydda den riktiga Oktoberfest och dess autenticitet.
Sedan oktober 2020 är Oktoberfest ett skyddat varumärke i hela EU. Det innebär att namnet ”Oktoberfest” är skyddat på en rad licensierade souvenirer och att staden München kan kräva att tillverkarna betalar för att använda namnet, eller helt förbjuda att det används om det anses opassande. Man har även skyddat begrepp som ”Münchener Oktoberfest”, ”Oktoberfest München”, ”Wiesn” och ”Oide Wiesn”, liksom varumärken innehållande dessa ord.