Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Gaffel släpper nytt till fastan

Bryggerier Posted on 17 mars 2025 18:44

Kölnbryggeriet Gaffel är mest känt för sin kölsch. På askonsdagen lanserade man dock ett nytt överjäst fasteöl framtaget av två tävlande bryggmästare.

Privatbrauerei Gaffels Fastenbier är bryggt i enlighet med den tyska renhetslagen och bjuder på smaker av choklad och karamell, som ackompanjeras fint av en lätt maltsötma. I avslutningen anas en trevlig humlebeska och inslag av rostade kaffebönor. Alkoholhalten på 5,0 procent bäddar för hög drickbarhet under fastetiden. Ölet skapades genom en intern tävling mellan Gaffels bryggmästare, där Moritz Tauscher och Moritz Schefzu avgick med segern efter ett blindtest, skriver bryggeriet på sin hemsida.

Gaffel släpper nytt specialöl lagom till fastetiden (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Traditionen med fasteöl går långt tillbaka i Tyskland. Redan på 700-talet lär munkar ha bryggt öl med högre alkoholhalt som ett sätt att klara sig genom den fyrtio dagar långa fastan. Mottot var att vätskor inte bryter mot fastans stränga matregler. Gaffel tar nu upp den flera århundranden gamla traditionen genom att nytolka fasteölen med ett modernt recept. Gaffel Fastenbier säljs i butiker och restauranger i 33-centilitersflaskor under begränsad tid.

Redan 1302 fanns det ett bryggeri på platsen där Privatbrauerei Gaffel nu huserar. Efter att verksamheten legat nere återöppnades bryggeriet 1822 av Gottfried Joseph Schumacher, under namnet Zum Brüsseler Hof. Under en period drevs stället enbart som restaurang, innan bröderna Becker tog över 1908 och startade dagens bryggeri under namnet Gaffel. I dag producerar bryggeriet årligen cirka 480 000 hektoliter öl.



Waldhaus växer på minskande marknad

Bryggerier Posted on 14 mars 2025 16:28

Trots att ölförsäljningen i såväl Tyskland som helhet som på hemmamarknaden Baden-Württemberg går bakåt lyckas Privatbrauerei Waldhaus öka sin försäljning.

Under 2024 sålde Privatbrauerei Waldhaus cirka 102 000 hektoliter öl, vilket är en ökning med 2,9 procent jämfört med året innan. Till restaurangbranschen ökade bryggeriets försäljning till och med ännu mer och var fyra procent högre än 2023. Vid sidan av klassiker som Waldhaus Hell, som ökar i efterfrågan, satsar Waldhaus också på nya marknadssegment. Under 2024 lanserade man till exempel sin första colabaserade dryck, som överträffat alla förväntningar. Det alkoholfria ölsortimentet växer också stadigt. Sammantaget gör detta att bryggeriet står väl rustat för framtiden, skriver Getränke News.

Waldhaus ledning med vd Dieter Schmid i mitten gläds åt ett bra fjolår (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus i Schwarzwald. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät den till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett sextiotal anställda och producerar cirka 100 000 hektoliter öl årligen. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som bara två procent av Tysklands bryggerier använder i dag.



Bitburger sponsrar åter tysk landslagsfotboll

Nyheter Posted on 13 mars 2025 18:10

Från och med april är Bitburger Braugruppe åter officiell ölpartner åt det tyska fotbollsförbundet DFB. Samarbetet kommer inte minst gynna den tyska damfotbollen.

Bitburger Braugruppe sponsrade det tyska fotbollsförbundet DFB mellan 1992 och 2018, då bryggerijätten avslutade samarbetet som en del av ett strategiskt nytänkande. Sedan dess har DFB stått utan officiell ölsponsor. Det nyupptagna samarbetet innebär att Bitburger nu kommer sponsra och ge lika stort stöd till såväl de tyska herr- som damlandslagen. Bland annat kommer man ha stort fokus på det tyska damlandslaget inför sommarens EM, skriver Bitburger i ett pressmeddelande.

Det nyupptagna samarbetet presenterades av Sebastian Holtz (Bitburger Braugruppe), Heike Ullrich (generalsekreterare DFB), Stephanie Bullmann (Bitburger Digital) och Holger Blask (vd DFB) (foto: Thomas Boecker/DFB)

Bitburger kommer på olika sätt stödja de tyska landslagens matcher genom kampanjer, tävlingar och andra försäljningsfrämjande aktiviteter. Förutom de tyska seniorlandslagen på såväl herr- som damsidan, omfattar samarbetet även herrarnas U21- och damernas U23-landslag. Vanligtvis gäller ett sponsringsavtal med DFB i fem år.

Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är man en av Tysklands största bryggerikoncerner med märken som Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har man ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Bryggerikoncernen ägs och styrs i dag av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.



Grumligt och humligt från Berlin i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 12 mars 2025 18:13

Så här långt i år har Systembolaget lanserat en hel del klassisk tysk öl i tillfälligt sortiment. Fredagen den 14 mars kommer något mindre traditionellt från de alltid lika produktiva Berlinbryggarna på Fuerst Wiacek.

Fuerst Wiacek har vi fått många möjligheter att lära känna vid det här laget. På fredag kommer årets första öl från Berlinbryggeriet i Systembolagets tillfälliga sortiment. Inte helt oväntat handlar det om en rejält humlig pjäs, som heter Werewolf Grandma och som tagit inspiration från sagan om Rödluvan och vargen. Bryggarna själva kallar detta för en SDH, vilket står för ”Scary Dry Hopped”. Ölet är bryggt med såväl kornmalt som havre och vete och har humlats hela tre gånger med sorterna Nelson, Rakau och Citra. Det ger ett tjockt, juicigt öl med kraftig humledoft med inslag av grape, ljust bröd, honung, örter och mango. I smaken återkommer mycket av detta i sällskap med toner av svarta vinbär, litchi, vindruvor och vattenmelon. Sötman är ganska återhållen.

Fuerst Wiaceks Rödluvaninspirerade öl kommer till Systembolaget den 14 mars (foto: Fuerst Wiacek).

Fuerst Wiacek grundades i Berlin 2016 och har fått namn efter grundarna och bryggarna Georg Fürst och Lukasz Wiacek. De beskriver sig själva som äventyrare, som tycker om att experimentera och lära sig om nya ingredienser och tillverkningssätt.

Fakta Fuerst Wiacek Werewolf Grandma
Stil: New England IPA
Producent: Fuerst Wiacek
Alkoholhalt: 6,8 %
Leverantör: Brill & Co AB
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 64,90 kr (147,50 kr/l)



Mönchshof utökar det alkoholfria sortimentet

Bryggerier Posted on 10 mars 2025 18:02

Kulmbacher Gruppe hakar på den alkoholfria trenden med två nya produkter. Under mars lanseras en helles och en radler utan alkohol under märket Mönchshof.

Med de två nya produkterna möter Mönchshof tre aktuella marknadstrender: ljus bayersk lager (helles), ölblandningar (radler) och alkoholfri öl. Det innebär också att bryggeriet fortsätter på den inslagna vägen att lansera innovativa nyheter på marknaden. Med sin Kellerbier 2004 och Natur Radler 2012 skapade man två nya marknadssegment. 2014 gjorde man också entré på den alkoholfria marknaden med  sin Naturtrüb’s Alkoholfrei, som senare följdes av Natur Radler Zitrone 0,0%. 2020 återlanserade man Mönchshof Hell och 2023 utökades radlersortimentet med en blodapelsinvariant, skriver Getränke News.

Simon Esser, chef för teknik och kvalitet, Jörg Lehmann, styrelseledamot med ansvar för försäljning och marknadsföring samt Holger Schmidt, marknadsföringschef, med Mönchshofs nya alkoholfria helles (foto: Kulmbacher).

De två nya alkoholfria produkterna lanseras i butik under mars. Båda säljs i den klassiska halvlitersflaskan med bygelkork. Med de två nya produkterna består Mönchshofs sortiment nu av sjutton ölspecialiteter.

Kulmbacher Brauerei grundades 1846 som Reichelbräu av Johann Reichel, Johann Scheiding och Johann Hübner. Redan 1895 blir bryggeriet ett aktiebolag. Dagens företagskonstruktion uppstod 1996 och i dag marknadsför man de egna märkena Kulmbacher, Mönchshof, EKU och Kapuziner Weissbier. En av de största aktieägarna är numera Paulaner Gruppe.



Tyska bryggerier tappar under vit januari

Nyheter Posted on 6 mars 2025 18:18

Tysklands bryggerier inleder 2025 med en förlust. Under årets första månad sjunker den tyska ölförsäljningen med 3,3 procent jämfört med samma period i fjol. En möjlig förklaring är att ett stigande antal tyskar anammar nykterhetstrenden ”Dry January”.

Totalt såldes det 5,534 miljoner hektoliter öl i Tyskland under januari 2025. Exporten hade en extra tuff månad med ett tapp på 10,5 procent jämfört med januari 2024. Sammanlagt gick 901 000 hektoliter öl på export från tyska bryggerier. Allra sämst gick försäljningen till länder utanför EU, som minskade med 15,4 procent. Till andra EU-länder stannade exporttappet på 5,9 procent. Bättre gick det då för ölblandningarna, som med 219 232 hektoliter sålda i Tyskland ökade med 1,9 procent under januari. Detta enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Den ökande hälsotrenden har en negativ inverkan på den tyska ölförsäljningen i januari.

När siffrorna bryts ner på förbundslandsnivå ser vi att försäljningen varierat ganska mycket över Tyskland. I de två största bryggeriländerna Bayern och Nordrhein-Westfalen ökade försäljningen med 4,1 respektive 3,7 procent under januari. Plussiffror var det även i Schleswig-Holstein/Hamburg (+2,7 procent), Hessen (+1,5 procent) och Thüringen (+0,5 procent). I övrigt var det röda siffror, där de största tappen skedde i Sachsen-Anhalt (-16,4 procent), Niedersachsen/Bremen (-16,2 procent) och Rheinland-Pfalz/Saarland (-13,0 procent). Ensiffriga procenttapp ser vi i Sachsen (-9,6 procent), Mecklenburg-Vorpommern (-5,7 procent), Berlin/Brandenburg (-5,0 procent) och Baden-Württemberg (-3,1 procent).

Siffrorna omfattar inte alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.



Bamberg och Brandenburg i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 5 mars 2025 17:37

Fredagen den 7 mars blir lite som lilla julafton för den som gillar välgjord tysk öl. Då släpper Systembolaget inte mindre än tre öl från Tyskland i det tillfälliga sortimentet. Två av dem känner vi igen sedan tidigare.

Vi börjar med det öl som inte varit med på systemhyllorna förr. Det kommer från den lilla byn Schammelsdorf utanför Bamberg i Franken. Där hittar vi Brauerei Knoblach, som grundades 1880 och som fortfarande är familjeägt. Ölet som landar den 7 mars är deras Urlager, ett ofiltrerat mellanmörkt öl som doftar av malt, gräs, gräddkola och en del humle. Detta återkommer också i smaken, som avslutas i en behaglig beska. Den ganska påtagliga humligheten är kanske lite ovanlig för stilen, men stör inte alls och låter fortfarande de mer fruktiga sidorna av smaken att slå igenom.

Knoblachs ofiltrerade Urlager kommer till systemhyllorna den 7 mars (foto: Systembolaget).

Fakta Knoblach Urlager
Stil: Mellanmörk lager
Alkoholhalt: 5,4 %
Stamvörtstyrka: 12 %
Producent: Brauerei Knoblach Schammelsdorf
Leverantör: O/O Brewing AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris 39,90 kr (79,80 kr/l)

Släppets andra öl har varit med flera gånger tidigare vid det här laget och har hunnit bli en stor favorit hos många – inklusive undertecknad. Det handlar om Mahrs Ungespundet Kellerbier från Mahrs Bräu i Bamberg. Ölet är bryggt med pilsner- och münchnermalt samt humlesorten Hallertauer Perle, vilket ger det en frisk smak av gräs, citrus, bröd och en aning frukt. Avslutningen är något torr. Ölet passar bra till lite kraftigare tyska kötträtter, som korv och fläsklägg. Grunden till Mahrs Bräu är bryggeriet Zum Brenner, som omnämns för första gången 1670. Detta brukar också räknas som året för Mahrs grundande.

Mahrs Bräus kellerbier har blivit en favorit för många (foto: Systembolaget).

Fakta Mahrs Ungespundet Kellerbier
Stil: Kellerbier
Alkoholhalt: 5,2 %
Stamvörtstyrka: 12,7 %
Producent: Mahrs Bräu
Leverantör: Pomologik Aktiebolag
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 34,90 kr (69,80 kr/l)

För det sista ölet i fredagens släpp lämnar vi Bayern och beger oss till Brandenburg och familjeägda Klosterbrauerei Neuzelle. Nu får vi återstifta bekantskapen med deras Schwarzbier, ett öl vi senast kunde köpa i mars förra året. Vi har här att göra med ett mörkbrunt öl med doft av rostad malt, kavring, kaffe, choklad och torkad frukt. I smaken återkommer mycket av detta, tillsammans med en gnutta apelsinskal och en lätt beska på slutet. Klosterbrauerei Neuzelles rötter går tillbaka till 1589, då klostret i Neuzelle fick rätt att brygga öl för försäljning. Bryggeriet privatiserades 1992 och är i dag familjeägt.

Neuzellers schwarzbier kunde vi även köpa i mars förra året (foto: Niclas Samuelsson).

Fakta Neuzeller Schwarzbier
Stil: Schwarzbier
Alkoholhalt: 4,9 %
Producent: Klosterbrauerei Neuzelle
Leverantör: Amka Vinimport AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)



Systembolaget släpper två tyskar i fast sortiment

Systembolaget Posted on 27 februari 2025 17:45

Den 1 mars uppdaterar Systembolaget det fasta sortimentet för första gången i år. Släppet innehåller en tysk duo varav det ena ölet är en ganska välkänd pjäs.

Trogna köpare av tysk öl har redan stött på Brauerei Aldersbach i den bayerska regionen Niederbayern flera gånger på systemet. Den 1 mars kommer dock ett som inte varit med förr, vad vi kan minnas. Som lämpligt är när våren så smått börjar göra sig påmind så handlar det om deras Maibock, det vill säga en lite starkare ljus lager. Det mörkgula ölet doftar och smakar av malt, knäckebröd, apelsin, aprikos och färska örter. En trevlig vårbrygd, som passar bra till kött och därmed är perfekt till årets första grillning.

Den 1 mars kommer den vårliga Aldersbacher Maibock till det fasta sortimentet (foto: Systembolaget).

Klosterbryggeriet i Aldersbach omnämns första gången 1268, då cisterciensermunkar främst bryggde öl för eget bruk. På 1500-talet utökades bryggeriet och fick en egen humleodling. I samband med sekulariseringen 1803 togs verksamheten över av familjen von Aretin, som drivit den sedan dess. Bryggeriets sortiment består av flera traditionella ölstilar.

Fakta Aldersbacher Maibock
Stil: Ljus bocköl
Alkoholhalt: 7,0 %
Stamvörtstyrka: 16,5 %
Beska: 18 IBU
Producent: Brauerei Aldersbach
Leverantör: Vino Novo AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 25,90 kr (51,80 kr/l)

Det andra ölet i marssläppet behöver knappast någon närmare presentation. I vilket fall handlar det om AB Inbevs storsäljare Becks, som denna gång landar i halvlitersburkar på systemhyllorna. Som tysk pilsner har ölet en klart gul färg och doftar av malt, honung, knäckebröd och örter. Inte helt överraskande är detta också aromer som dyker upp i smaken. En välkänd och trevlig törstsläckare att ta till när solen börjar värma lite mer.

Becks är förmodligen ett av de mest kända ölen från Tyskland (foto: Systembolaget).

Becks ägs av Anheuser-Busch Inbev Deutschland, som är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.

Fakta Beck’s
Stil: Pilsner
Alkoholhalt: 5,0 %
Stamvörtstyrka: 11,2 %
Beska: 21 IBU
Producent: Brauerei Beck
Leverantör: AB InBev Sweden
Förpackning: Burk, 50 cl
Pris: 16,90 kr (33,80 kr/l)



« FöregåendeNästa »