Bryggeridöden
i Oberfranken stannar upp

Antalet bryggerier i den bayerska regionen Oberfranken
har minskat enormt under lång tid. Nu ser det dock bättre ut igen. För första
gången på länge ökar nämligen antalet bryggerier. 2015 fanns det 149 bryggerier
i regionen, nu finns det 172 stycken. Oberfranken har en stor andel små bryggerier,
men strukturomvandlingar och prispress från stora bryggerikoncerner
har länge orsakat problem. På 1970-talet fanns det 300 bryggerier i regionen,
en siffra som sedan dess snabbt sjunkit. Den nuvarande uppgången beror till stor
del på den blomstrande hantverkstrenden. Oberfranken och dess restauranger och
ölträdgårdar blir alltmer populärt bland såväl turister som lokalbor. Många
unga bryggmästare har därför bestämt sig för att driva sina
småbryggerier i regionen. I hela Bayern finns det i dag drygt 600 bryggerier.

Efter många års nedgång ökar åter antalet bryggerier i Oberfranken (foto:
Tiburi/pixabay.com).


Politiker
sätter käppar i hjulen för Augustiner

Augustiner Bräus planer på en ölträdgård vid det
gamla elverket Maxwerk i München-stadsdelen Haidhausen ser ut att gå om intet. Stadsdelsförvaltningen har nästan enhälligt röstat ner förslaget om en restaurang och ölträdgård i den
K-märkta byggnaden vid floden Isar. Trots att Augustiner ändrade sitt
ursprungliga förslag från 430 platser till 230, menar politikerna ändå att det
blir en för stor verksamhet i ett kulturskyddat område. Det finns också ett
gammalt avtal från 1800-talet som säger att Maxwerk inte får användas som
restaurang. Staden München fick överta elverket från familjen Wittelsbach 1894,
med villkoret att huvudbyggnaden endast användes för att alstra energi. Om
användningsområdet ändras kan staden bli tvungen att lämna tillbaka byggnaden
till de ursprungliga ägarna. Stadsdelsförvaltningen menar också att Augustiners
ansökan saknar svar på vissa viktiga frågor. Bryggeriet själva säger att de
inte kommer att lämna in någon ny ansökan för tillfället. Man är fortfarande
intresserade av att starta en restaurang i Maxwerk, men kommer inte att gå emot
folkviljan, enligt en talesman.

Augustiner ser inte ut att få öppna en restaurang i Maxwerk (foto:
SWM/tz.de).


Krombacher
ger sig i kast med dartförbund

Krombacher Brauerei är ny officiell ölpartner
till den europeiska dartorganisationen Professional Darts Corporation Europe
(PDC Europe). Partnerskapet innebär att bryggeriet ska servera öl vid olika
dartturneringar på Europatouren, men omfattar också rättigheter kring logotyper
och biljettlotterier till olika tävlingar. Dart är en sport som har vuxit
snabbt under senare år. Europatouren har arrangerats sedan 2012 och har blivit
en av de viktigaste darttävlingarna. Under årets turnering deltar världens
bästa dartspelare och 250 000 åskådare förväntas komma till arenorna i
Tyskland, Österrike, Danmark, Nederländerna och Gibraltar. Touren avslutas i
höst med de europeiska dartmästerskapen i Westfalenhallen i Dortmund.
Krombacher är sedan tidigare partner och sponsor till flera andra stora sportevenemang.

Krombacher Brauerei är ny officiell partner till Europatouren i dart (foto:
siegerlandkurier.de).


Paulaner
delar ut stjärnor till god gästfrihet

Paulaner Brauerei Gruppe har för femte året delat
ut stjärnor för bra gästfrihet (“Stern
der Gastlichkeit
”). Gästfrihetsstjärnor delas ut till restauranger som inte
bara serverar bra mat, utan som erbjuder bäst helhetsupplevelse utifrån 128
olika kriterier uppdelade i tio huvudområden. Att servera god mat och bra öl är
givetvis viktiga faktorer, men man bedömer även saker som webbplatser, första
intrycket, hur borden är dukade, hur personalen uppträder och om toaletterna är
rena och fina. Bedömningen görs utifrån rapporter från de ”hemliga gäster” som
skickas ut till de deltagande etablissemangen.
Av totalt 280 medverkande matställen i hela Tyskland, var det 125
stycken som fick godkänt på minst nittio procent av kriterierna och tilldelades
stjärnor för sin höga kvalitet. Femton av pristagarna fick ett speciellt pris
för att ha varit bäst i sina respektive kategorier.

Paulaner Brauerei Gruppes vd Andreas Steinfatt (t.v.) delar ut stjärnor till gänget från Wirtshaus in der Au
i München (foto: Paulaner Brauerei Gruppe).

Ny
försäljningschef på Oettinger

Peter Böck är ny chef för försäljning och
marknadsföring på Oettinger
Brauerei
. Han är 49 år gammal och har lång
erfarenhet av att arbeta inom dryckesindustrin. Innan han kom till Oettinger
var han ansvarig för marknadsföring och distribution på Capri Sun AG.
Böck blir den tredje chefspersonen som bryggeriet anställer sedan november
2017, då den tekniska chefen Andreas Boettger tillträdde. I december började
även Bernhard Wenninger som chef för IT, personalfrågor och ekonomi.
Tillsammans med vd Michael Mayer utgör dessa nu Oettingers ledningsgrupp. Under
hösten förra året sparkades
två av bryggeriets högsta chefer

efter en tvist inom ägarfamiljen Kollmar.

Peter Böck är sist in i Oettinger Brauereis nästan helt nya ledningsgrupp (foto:
Lebensmittel Zeitung).