Staden München vill säkra varumärkesrättigheterna till sin stora folkfest. Men när det gäller namnet ”Oktoberfest” ser man ut att gå bet.

I över tre år har staden München kämpat för att varumärkesskydda termerna ”Oktoberfest” och ”Wiesn” hos såväl den tyska patentmyndigheten Deutschen Patentamt som EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO. Namnet ”Wiesn” har fått visst varumärkesskydd av EUIPO, men bara inom vissa områden (som dessutom knappt rör själva Oktoberfest). När det gäller namnet ”Oktoberfest” ser dock kampen ut att vara helt förlorad efter att Deutschen Patentamt avslagit ansökan från den bayerska huvudstaden, som är folkfestens arrangör.

Staden München kämpar vidare för att få skydda namnen Oktoberfest och Wiesn (foto: München Tourismus/Werner Böhm).

Münchens förvaltning för arbete och ekonomi är dock inte redo att ge upp. Enligt stadens ekonomiråd Clemens Baumgärtner (CSU) är patentmyndighetens avslagsbeslut väldigt långt och omständligt formulerat, vilket brukar betyda att frågan inte varit så lätt att avgöra. Hans stab undersöker därför möjligheterna att komma med en ny ansökan för att helt skydda termerna ”Oktoberfest” och ”Wiesn”. Namnen är för värdefulla för att inte skydda, menar Baumgärtner. ”Om någon går på en taffligt gjord kopia och tror att det är samma sak som vår festival kommer det att skada Oktoberfest och München”, säger han till Süddeutsche Zeitung.

Oktoberfest har sitt ursprung i bröllopet mellan Bayerns kronprins Ludwig och prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen den 12 oktober 1810. Fem dagar senare firades brudparet med en stor hästkapplöpning på området Theresienwiese (Wiesn), uppkallat efter bruden. Kapplöpningen blev en återkommande tradition och 1819 övertog staden München ansvaret. Med åren har nöjesutbudet gradvis ändrats mot dagens nöjesfält och marknad samt mat och dryck. Årets Oktoberfest äger rum mellan 21 september och 6 oktober.