Radebergers moderbolag Oetker Gruppe köper startup-företaget Flaschenpost. Priset för den fyra år gamla leveranstjänsten uppges vara en miljard euro.

Flaschenpost (tyska för flaskpost) är en e-handelstjänst för drycker och finns för närvarande i 23 tyska städer. Beställningar görs via en app och dryckerna levereras till dörren utan avgift inom två timmar. Under oktober uppgick företagets intäkter till 27 miljoner euro. Att företaget värderas till närmare en miljard euro, trots ett negativt pengaflöde på 2,5 miljoner euro i månaden, beror främst på att man hade en tillväxt på 200 procent och en täckningsgrad på femtio procent förra året. Vissa bedömare tror dock att affären, som ännu inte är helt i hamn, snarare kommer att landa på närmare 800 miljoner euro, skriver Inside Getränke.

Flaschenpost köps av Oetker Gruppe för närmare en miljard euro (foto: Flaschenpost).

Oetker Gruppe har under lång tid försökt etablera sig på e-handelsmarknaden med ett företag kallat Durstexpress. Flaschenpost var dock före ut på marknaden och bedöms därför vara i en bättre position. Även Krombacher och Bitburger lär, tillsammans med Coca-Cola, ha varit intresserade av att köpa. I och med Oetkers uppköp blir nu Durstexpress en del av Flaschenpost. De två företagen kommer tillsammans ha trettio logistiknav i 25 tyska städer, vilket gör att Oetker kan erbjuda rikstäckande distribution av ölmärken som Radeberger, Jever, Ur-Krostitzer, Allgäuer Büble, Clausthaler och Schöfferhofer.