Det delstatsägda Münchenbryggeriet Hofbräu stämmer ett bryggeri i Dresden för varumärkesintrång. Sachsarna hävdar dock att de har en sekellång tradition på sin sida.

Vid Platzl i centrala München har det klassiska Hofbräuhaus legat sedan 1607. Hofbräu München exporterar sin öl till drygt fyrtio länder världen över och det finns franchisedrivna restauranger som bär dess namn på flera ställen i Tyskland och andra länder. Men ve den som försöker använda namnen Hofbräuhaus, Hofbräu eller liknande former utan tillåtelse. Senast i raden att drabbas av storspelarens vrede är Dresdner Hofbrauhaus, som trots försök att förlikas nu dras inför rätta av ”kollegorna” i München, skriver Süddeutsche Zeitung.

Hofbräuhaus finns i München och inte i Dresden enligt storbryggeriet (foto: Wikipedia/Kiban).

Enligt egna uppgifter grundades Dresdner Hofbrauhaus 1731 och infördes i företagsregistret som Hofbrauhaus Aktienbrauerei runt 1870. 1921 lades dock såväl bryggeriet som tillhörande restaurang i malpåse, bara för att återuppväckas hundra år senare av John Scheller. Han driver även ett antal Edeka-butiker i Dresden och har en idé om att brygga öl enligt Dresdner Hofbrauhaus gamla recept och sedan sälja dessa i butikerna. Scheller hävdar att han har registrerat varumärket, men menar samtidigt att ”Hofbrauhaus” är så pass allmängiltigt att det inte kan skyddas över huvud taget.

Från Hofbräuhaus i München sida hävdar man dock att man registrerade varumärket redan 1879 och att det även omfattar stavningar med både ”au” och ”äu”. Bryggeriets talesperson Stefan Hempl säger att man måste skydda sitt varumärke, inte minst med tanke på de franchisetagare som betalar för att använda det. Förutom att skydda namnet på ölet och restaurangerna, behöver man även skydda de souvenirer som bär dess namn och logotyp. Vad gäller Dresdner Hofbrauhaus historiska arv menar Hempl att Hofbräus rättigheter är äldre och att namnet inte använts i Dresden på omkring hundra år.

Detta är inte första gången som Hofbräuhaus känner sig nödgade att rycka ut för att försvara sitt goda namn. I slutet av 2020 tvingades till exempel en restaurang i Solln byta namn eftersom den hette Hofbrauhaus-Stub’n. 2018 gick Aschersleber Hofbräu i Sachsen-Anhalt samma öde till mötes, trots att man är ett litet bryggeri med en produktion på endast 1 000 liter för den lokala marknaden. Hur det går i det nu aktuella ärendet avgörs av Münchens distriktsdomstol under februari. Båda sidor verkar dock ganska övertygade om att de har rätt och ingen kommer att ge sig i första taget.