Den 20 november startar fotbolls-VM i Qatar. Protesterna mot arrangörslandet har dock pågått länge. Senast i raden att höja rösten mot mästerskapet är Orca Brau i Nürnberg som tar fram ett protestöl lagom till första avspark.

Debattens vågor om det lämpliga att ge fotbolls-VM till det auktoritära Qatar har gått höga under många år vid det här laget. Det kommer hela tiden nya rapporter om brott mot mänskliga rättigheter, och tusentals människor har dött under byggandet av arenorna. Dessutom kommer ett fotbolls-VM för första gången avgöras under vinterhalvåret. Detta är något som Orca Brau i Nürnberg vill protestera mot och bryggeriet har därför anslutit sig till Boycott Qatar 2022, en organisation som vill att mästerskapet bojkottas till varje pris. Under mottot ”Sankt Nikolaus istället för Adidas, pepparkakor istället för Fifa” uppmanar man bland annat folk att undvika sponsorernas produkter och att inga matcher ska visas på storbildsskärm.

Orca Braus grundare Felix vom Endt protesterar mot fotbolls-VM i Qatar med ett nytt öl (foto: Michael Matejka).

Orca Braus bidrag till kampanjen blir att brygga ett protestöl. Idén växte fram i samarbete med EDZ i Erlangen, en supporterklubb till fotbollslaget FC Nürnberg. Ölet bryggdes i slutet av september och ligger nu och jäser i bryggeriets tankar. I väntan på att det ska bli klart designar man nu de etiketter som ska pryda flaskorna, som sedan kommer börja säljas på Nürnbergs restauranger och barer lagom till den första VM-matchen. Detta kommer även kompletteras med diverse informationskampanjer om situationen i Qatar. En del av intäkterna kommer dessutom att skänkas till välgörande ändamål, rapporterar Nordbayern.de.

Det här är inte första gången som Orca Brau engagerar sig i stora samhällsfrågor. I slutet av förra året deltog man i en kampanj för att få fler Nürnbergbor att vaccinera sig mot covid-19. Cirka 300 personer sökte sig till bryggeriet en lördag i december för att få en påfyllnadsdos i utbyte mot en gratis öl.