Radeberger Gruppe avslutar sin satsning på hantverksöl och överlåter skötseln av craft-märket Braufactum till dess grundare.

Från och med den 1 januari 2024 ska hantverksbryggeriet Braufactum stå på egna ben under ledning av grundarna Marc Rauschmann, Thorsten Schreiber och Jochen Rosinus. Dessa har redan bildat bolaget Braufactum GMBH, vilket trion ska sköta på deltidsbasis i framtiden. Varumärket kommer dock alltjämt ägas av Radeberger Gruppe, skriver Getränke Zeitung.

Jochen Rosinus, Thorsten Schreiber och Marc Rauschmann driver Braufactum vidare i egen regi (foto: Christina Rauschmann/Braufactum).

Enligt källor inom Radeberger Gruppe har försäljningen av hantverksöl inte utvecklats på det sätt som koncernen hoppats på. Samtidigt kräver ett märke som Braufactum, med mindre produktionsvolymer, ”särskild uppmärksamhet” vilket i sig medför ”större komplexitet”, heter det vidare. Rauschmann, Schreiber och Rosinus kommer från årsskiftet att ansvara för varumärket vid sidan av sina ordinarie arbeten. Märket ägs fortsatt av Radeberger, men ligger utanför koncernens ordinarie organisation.

Radeberger Gruppe lanserade Braufactum 2010 med målet att lansera den amerikanska ”craft beer-vågen” på den tyska marknaden. Då sågs bryggeriet som något av pionjärer när det gäller tyskt hantverksöl. Projektet lyfte dock aldrig riktigt och i juli 2020 kom beskedet att Braufactums säljorganisation läggs ner och införlivas i Radebergers ordinarie organisation.