Bryggerijätten AB Inbevs Tysklandsdivision ändrar strategin för sina tyska ölmärken. Det innebär bland annat att man drar tillbaka planerna på att sälja bryggerierna Hasseröder och Diebels.

AB Inbevs försök att sälja bryggerierna Hasseröder och Altbierbrauerei Diebels har varit en följetong sedan början av förra året. Då trodde många
att en försäljning var klar, men senare visade det sig att köparen inte
uppfyllde kraven. Sedan dess har ytterligare försäljningsförsök gjorts och så sent som i början av denna vecka meddelade bryggerikoncernen att de två bryggerierna åter var till salu. Men nu ändrar man sig alltså.

AB Inbev säljer inte Hasseröder och Diebels som istället blir en viktig del av koncernens utbud (foto: DPA).

Enligt AB Inbevs Tysklandschef Florian Weins har företagets strategi för den tyska marknaden ändrats. Nu heter det i stället att såväl Hasseröder som Diebels kommer att spela en ny och viktig roll i koncernens totala utbud. De anställda på de två bryggerierna har meddelats om beslutet. Om det blir något ytterligare kapitel i denna historia återstår dock att se.