Bryggerijätten
AB Inbevs Tysklandsdivision ändrar strategin för sina tyska ölmärken. Det
innebär bland annat att man drar tillbaka planerna på att sälja bryggerierna
Hasseröder och Diebels.

AB
Inbevs försök att sälja bryggerierna Hasseröder
och Altbierbrauerei Diebels har varit en följetong sedan början av förra året. Då trodde många
att en försäljning var klar, men senare visade det sig att köparen inte
uppfyllde kraven. Sedan dess har ytterligare
försäljningsförsök
gjorts och så sent som i början av denna vecka meddelade
bryggerikoncernen att de två bryggerierna åter var till salu. Men nu ändrar man
sig alltså.

AB Inbev säljer inte Hasseröder och Diebels som istället blir en viktig del av koncernens utbud (foto: DPA).

Enligt
AB Inbevs Tysklandschef Florian Weins har företagets strategi för den tyska
marknaden ändrats. Nu heter det istället att såväl Hasseröder som Diebels
kommer att spela en ny och viktig roll i koncernens totala utbud. De anställda på
de två bryggerierna har meddelats om beslutet. Om det blir något ytterligare kapitel
i denna historia återstår dock att se.