Oktoberfests nya logotype vinner det prestigefulla German Design Award 2023. Priset delades ut vid en gala i Frankfurt i dagarna.

Det var i augusti förra året som Oktoberfest presenterade sin nya logga som ett sätt att ytterligare stärka varumärket, efter att ha fått det internationellt skyddat år 2020. Det var första gången i folkfestens historia som man tog fram en gemensam symbol för evenemanget. Vid årets German Design Award vann loggan priset ”Special Mention” i kategorin ”Excellent Communication Design”.

Oktoberfests nya logga med sitt snirkliga O har synts på en mängd souvenirer (foto: Referat für Arbeit und Wirtschaft).

Juryn fäste särskild uppmärksamhet vid logotypens snirkliga ”O”, vars form symboliserar Oktoberfests anda och dynamik. Loggan är inte statisk, utan ett livfullt och flexibelt varumärke med varierande bakgrund i en mängd färgsättningar. Lika mångfaldig och varierad som folkfesten själv, alltså. Loggan har tagits fram av den Münchenbaserade reklambyrån Red och har synts på en mängd souvenirer likväl som i olika marknadsföringssammanhang.

Källa: oktoberfest.de