Oktoberfests nya logotype vinner det prestigefulla German Design Award 2023. Priset delades ut vid en gala i Frankfurt i dagarna.
Det var i augusti förra året som Oktoberfest presenterade sin nya logga som ett sätt att ytterligare stärka varumärket, efter att ha fått det internationellt skyddat år 2020. Det var första gången i folkfestens historia som man tog fram en gemensam symbol för evenemanget. Vid årets German Design Award vann loggan priset ”Special Mention” i kategorin ”Excellent Communication Design”.
![](https://usercontent.one/wp/bara-bier.nstk.se/wp-content/uploads/2022/08/oktoberfest_logo_krug.jpg?media=1660750250)
Juryn fäste särskild uppmärksamhet vid logotypens snirkliga ”O”, vars form symboliserar Oktoberfests anda och dynamik. Loggan är inte statisk, utan ett livfullt och flexibelt varumärke med varierande bakgrund i en mängd färgsättningar. Lika mångfaldig och varierad som folkfesten själv, alltså. Loggan har tagits fram av den Münchenbaserade reklambyrån Red och har synts på en mängd souvenirer likväl som i olika marknadsföringssammanhang.
Källa: oktoberfest.de