Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Deutsche Bahn slutar med fatöl

Nyheter Posted on 16 december 2024 17:40

Det tyska tågbolaget Deutsche Bahn slutar servera fatöl på sina långdistanståg under 2025 på grund av minskad efterfrågan. Istället kommer bolaget öka utbudet av flasköl i enlighet med resenärernas ändrade önskemål.

Fatöl har varit en del av Deutsche Bahns (DB) ombordservice i många år, men nu börjar dess popularitet dala. I dag står fatöl för endast femton procent av all ölförsäljning på tågen, vilket kan jämföras med femtio procent 2010. Bitburger, som tidigare sålts på fat, kommer från och med nästa år därför endast finnas tillgängligt på 33- och 50-centilitersflaskor. Det utökade ölsortimentet kommer även innehålla kända märken som Erdinger Weissbier, Radeberger Pilsner, Starnberger Hell och den alkoholfria Jever Fun. Dessutom inför Deutsche Bahn varierande säsongsöl, där Birra Moretti blir först ut under våren 2025, rapporterar Inside Beer.

Deutsche Bahn kommer från och med nästa år endast servera flasköl på sina långdistanståg (foto: Deutsche Bahn/Volker Emersleben).

Deutsche Bahn säljer cirka 25 000 hektoliter öl per år på sina tåg, vilket gör drycken till en av de viktigaste beståndsdelarna i tågbolagets bistroutbud. Representanter för tågoperatören säger att de är övertygade om att även det nya ölutbudet kommer att falla resenärerna på läppen. Vid sidan av förändringarna i ölutbudet, kommer Deutsche Bahn även införa helt kontantfria betalningar på upp till sex ICE-sträckor från och med februari 2025. Det handlar i första hand om ett pilotprojekt som pågår till och med maj och som ska förenkla transaktionerna och minska kötiderna i bistrovagnen – en förändring som många tycker införs alldeles för sent.



Waldhaus utsett till Årets bryggeri

Utmärkelser Posted on 12 december 2024 18:32

Privatbrauerei Waldhaus har utsetts till Årets bryggeri 2024 av den renommerade gastronomitidningen Selection. Utmärkelsen är ytterligare en milstolpe för bryggeriet i idylliska Schwarzwald.

Med priset för Årets bryggeri 2024 uppmärksammar Selection inte bara Privatbrauerei Waldhaus höga kvalitet, utan även bryggeriets unika sätt att brygga öl. Waldhaus använder endast riktiga kopparkärl och hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt. Det är en metod som bara två procent av Tysklands bryggerier använder numera. I kombination med den senaste tekniken ger dessa metoder den höga kvalitet som bidragit till att Waldhaus öl vunnit över 1 200 nationella och internationella utmärkelser genom åren, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Dieter Schmid är den fjärde generationen i familjen som driver bryggeriet i Schwarzwald (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus i Schwarzwald. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät den till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett sextiotal anställda och producerar cirka 100 000 hektoliter öl årligen.



Krombacher lägger ner satsning på helles

Bryggerier Posted on 11 december 2024 18:30

Knappt två år efter lanseringen slutar Krombacher tillverka den ljusa bayerska lagern Eins Hell. Detta meddelar bryggeriet efter sin årliga produktöversyn.

För att haka på trenden med ljus lager i bayersk stil (helles) lanserade Krombacher Eins Hell på 33-centilitersflaskor i Nordrhein-Westfalen i mars 2023. Bryggeriet lade ner mycket energi på att skapa ett varumärke som skulle stå ut bland andra öl i samma segment. Marknadsföringen var intensiv i alla tänkbara kanaler, där man bland annat använde klatschiga sloganer som ”Eins für dich” (”Eins/en för dig”) och ”Eins für den Weg“ (”Eins/en för färden”), skriver About Drinks.

Krombacher tar bort Eins Hell från marknaden knappt två år efter lanseringen (foto: Krombacher Brauerei).

Redan innan lanseringen hamnade Krombacher i en juridisk strid kring namnet Eins, då Brauerei Fleuther i Geldern sedan 2016 sålt en pilsner med samma namn och en likartad slogan. Det mindre bryggeriet hade dock inte lyckats varumärkesregistrera sin Fleuther Eins. Men trots att Krombacher vann varumärkesstriden och trots alla satsningar på märket, verkar Eins Hell alltså inte vunnit öldrickarnas gillande. Bryggerikoncernen kommer dock fortsatt ha öl i segmentet genom sitt samarbete med Starnberger Brauhaus, som har kvar sin Starnberger Hell i produktportföljen.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Bitburgers nya reklamkampanj lyfter vikten av att säga Bitte

Bryggerier Posted on 10 december 2024 17:58

Ett av tyskans viktigaste och mest användbara ord är ”Bitte”. Detta har inte minst Bitburger tagit fasta på med sin klassiska slogan ”Bitte ein Bit”. Nu tar man ytterligare ett steg med en humoristisk reklamkampanj.

Sedan någon vecka tillbaka rullar Bitburgers nya reklamfilmer i såväl tv som på diverse digitala plattformar. Med en stor gnutta humor tar filmerna avstamp i några av de största händelserna i mänsklighetens historia, som exempelvis månlandningen, med tvisten att det är bra att säga ”Bitte”. Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Serviceplan och är en fortsättning på den kampanj som rullade under sommarens fotbolls-EM, skriver Getränke News.

Bitburgers nya reklamkampanj förenar humor med värdet av att säga Bitte (foto: Bitburger Braugruppe).

I kampanjen lanseras frasen ”Ein Bitte macht alles möglich” (“Ett tack gör allt möjligt”), som kommer genomsyra all Bitburgers kommunikation framöver. Den utgår från att människor behöver och söker efter mer tillförsikt och hjärtlighet i den oroliga tid vi lever i, säger representanter för bryggerijätten. Den banar också väg för mer humor och skapar utrymme för nya möjligheter, heter det vidare.

Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är koncernen en av Tysklands största med märken som Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har man ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Koncernen ägs och styrs av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.Det tyska ordet Bitte har många betydelser, till exempel tack, vänligen, var snäll och, snälla, varsågod, ingen orsak, väl bekomme, ursäkta och hur sa.



Fortsatt nedåt för tysk ölförsäljning

Nyheter Posted on 5 december 2024 17:46

Efter sjunkande ölförsäljning i såväl augusti som september fortsatte de tyska bryggerierna att tappa under oktober. Jämfört med samma period förra året såldes det 1,4 procent – eller 88 000 hektoliter – mindre öl i Tyskland under årets tionde månad.

Totalt såldes det cirka 6,4 miljoner hektoliter öl i Tyskland under oktober. Det innebär att de tyska bryggerierna tappat 0,5 procent av försäljningen under årets första tio månader, jämfört med samma period i fjol. För den tyska ölexporten var dock oktober en bra månad. Försäljningen till andra EU-länder ökade med 5,1 procent (eller 27 000 hektoliter) till 549 000 hektoliter. Till länder utanför unionen ökade exporten i sin tur med 8,6 procent och uppgick till 541 000 hektoliter – 43 000 hektoliter mer än i oktober 2023. Sämre gick det dock för ölblandningarna, som minskade med hela 13,5 procent (-33 000 hektoliter). Allt detta enligt färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Den tyska ölförsäljningen fortsatte nedåt under oktober.

Nedbrutna på förbundslandsnivå visar siffrorna att oktoberförsäljningen ökade i Niedersachsen/Bremen (+12,9 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+5,4 procent), Sachsen-Anhalt (+5,3 procent), Sachsen (+1,8 procent) och Thüringen (+0,1 procent). I övriga förbundsländer gick det alltså bakåt, med minst minskning i Bayern (-0,8 procent). Därefter följer Schleswig-Holstein/Hamburg (-1,4 procent), Hessen (-1,9 procent), Mecklenburg-Vorpommern (-4,9 procent) och Berlin/Brandenburg (-5,8 procent). Allra sämst gick det i Nordrhein-Westfalen och Baden-Württemberg, som båda minskade med 6,3 procent jämfört med oktober förra året.

Siffrorna omfattar inte alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.



Humligt från Lübeck i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 4 december 2024 17:35

Att tyskarna börjar få smak för de lite humligare ölen har vi redan fått gott om exempel på. Den 6 december får vi ytterligare ett när en grumlig och humlestinn brygd hittar till systemhyllorna.

Det har gått ett drygt halvår sedan vi senast fick prova på ett öl från Sudden Death Brewing i Lübeck. Nu på fredag är det dags igen när deras dubbelt torrhumlade och grumliga ipa Grave Encounters landar i tillfälligt sortiment. Den här gången har man använt humlesorterna Mosaic och Enigma, vilket ger doft av tropiska frukter som ananas, papaya, passionsfrukt och mango samt av sötsaker som sockerkaka och honung. I den lite speciella smaken anar vi samma söta frukter och bakverk, men också en hint av granskott. Beskan är ganska måttlig. Detta är ett öl som passar extra bra till kryddstark mat som tacos eller indiska grytor.

Den 6 december blir det humligt och grumligt från Lübeck i Systembolagets tillfälliga sortiment (foto: hopfnung.ch).

Sudden Death Brewing grundades 2022 i Lübeck av hockeyälskarna Olli Schmökel och Ricky Nagel. Det är också från termen för att avgöra en match i förlängning som bryggeriet fått sitt namn. Bryggmästare är Nathan Hartill. Förutom att brygga öl, driver man även en bryggeripub som främst serverar pizza. Ratebeers användare har flera gånger utsetts Sudden Death Brewing till det bästa hantverksbryggeriet i Schleswig-Holstein.

Fakta Sudden Death Grave Encounters
Stil: New England IPA
Alkoholhalt: 6,2 %
Producent: Sudden Death Brewing Co.
Leverantör: FL Retail AB
Förpackning: Burk, 44 cl
Pris: 58,90 kr (133,86 kr/l)



Riegele bästa tyska bryggeri i Nürnberg

Utmärkelser Posted on 2 december 2024 17:32

Förra veckan presenterades vinnarna av European Beer Star 2024 i samband med branschmässan Braubeviale i Nürnberg. I år tävlade 2 360 öl från femtio länder om guld-, silver- och bronsmedaljer i 75 olika stilkategorier.

Tyskland blev bästa nation i årets European Beer Star med 71 medaljer, varav 27 guld. Hemmanationen dominerade framför allt kategorierna ”Kellerbier” och ”Dunkel”, men fick för ovanlighetens skull se sig besegrad i kategorin ”Ljus hefeweizen” (som togs hem av nederländska Grolsch). Brauhaus Riegele från Augsburg blev bästa tyska bryggeri med två guld och två silver. Hela medaljligan vanns dock amerikanska Firestone Walker, som lämnade Nürnberg med tre guld och ett silver. USA blev även näst bästa nation med 32 medaljer, medan Italien kom trea med sina 29.

Riegeles bryggmästare Frank Müller och Markus Neuner tog emot priserna i Nürnberg (foto: European Beer Star).

Tävlingen European Beer Star har arrangerats av den tyska bryggarorganisationen Private Brauereien sedan 2004. Den har kommit att bli en av de viktigaste öltävlingarna i världen. Ölen bedöms av en jury bestående av drygt 100 internationella experter, bryggmästare, dryckesjournalister och ölsommelierer från ett trettiotal länder. Under bedömningen får de via blindtester bedöma ölens utseende, smak och doft. I årets tävling introducerades även nya stilkategorier i form av ”Suröl i tysk stil” och ”Baltisk porter”.

Alla vinnare av European Beer Star 2024 hittar ni här.



Bierothek lanserar humlevatten

Nyheter Posted on 29 november 2024 15:27

Att tyska konsumenter i större utsträckning efterfrågar alkoholfria drycker har inte undgått ölåterförsäljaren Bierothek. Med ett kolsyrat vatten som smaksatts med humle tar man nu ett steg bortom alkoholfri öl.

Hop Soda är namnet på den nya humlesmakande och högst alkoholfria drycken, som Bierothek tagit fram tillsammans med humlespecialisterna Barth Haas. Drycken tillverkas av Brauerei Rittmayer i frankiska Hallerndorf och produceras genom att tre olika humleoljor tillsätts i vatten som sedan kolsyras. En lätt syra ger drycken dess stabilitet och fräschör, skriver About Drinks.

Bierotheks grundare Christian Klemenz visar upp det nya humlevattnet (foto: Bierothek).

Humlesmaksatt vatten är i sig ingen nyhet; i USA har liknande produkter funnits på marknaden länge. I Tyskland har det tidigare dock bara gjorts tre mindre försök att etablera dryckeskategorin i landet. Bierothek, som sedan 2023 har bryggerijätten Warsteiner i ryggen, gör nu ett nytt försök att få konceptet att lyfta.

Bierothek är en av Tysklands ledande ölåterförsäljare med ett tjugotal filialer i Tyskland och Österrike samt en stor webbshop (som även levererar till Sverige). Bierothek fungerar också som grossist och säljer öl till kunder såväl inom som utanför Tysklands gränser. Ett tredje ben i verksamheten är att äga egna ölmärken och att brygga andras öl på licens. Bierothek grundades av Christian Klemenz, som även är mannen bakom fantombryggeriet St. Erhard i Bamberg.



« FöregåendeNästa »