Det 334 år gamla Brauerei Schlössle i bayerska Neu-Ulm lägger ner verksamheten vid årsskiftet. Ägarfamiljen menar att det är en nödvändig åtgärd för att möjliggöra nya satsningar i framtiden.

Stigande kostnader och sjunkande ölkonsumtion lyfts fram som de främsta orsakerna till att Brauerei Schlössle lägger ner verksamheten i slutet av året. Enligt delägaren Christa Zoller-Kaltenbacher är nedläggningen av bryggeriet en ekonomisk nödvändighet för att rädda andra verksamheter och kunna satsa på andra projekt i framtiden. Att bevara bryggeriverksamheten skulle kräva investeringar på flera hundra tusen euro, vilket inte är försvarbart med en produktion på endast cirka 1 500 hektoliter öl, skriver Inside Beer.

Brauerei Schlössle i bayerska Neu-Ulm lägger ner efter 334 år (foto: Tourismus Neu-Ulm).

För familjen Zoller, som drivit bryggeriet och tillhörande restaurang i mer än 140 år, har beslutet inte varit enkelt. Restaurangen med dess ölträdgård kommer dock drivas vidare, även om familjens öl inte längre serveras där. Vilka bryggerier som kommer att leverera öl till verksamheten är ännu inte klart, men enligt ägarna letar man efter samarbetsbryggerier som gör öl av hög kvalitet och att restaurangen kommer fortsätta vara en plats för god ölkultur. Vad som händer med bryggerilokalerna efter stängningen är i dagsläget heller inte klart.