Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Nyhetssvep 23 mars

Nyheter Posted on 23 mars 2018 16:39

Ayinger sparar vatten och energi
Det tyska miljöministeriet har startat ett pilotprojekt kring hållbar rengöring av flaskor. Brauerei Aying deltar i projektet och kommer framöver att använda en modern flasktvättanläggning i kombination med en högtemperaturvärmepump. På detta sätt tror man sig kunna minska användandet av vatten och energi med upp till åttio procent. Med tanke på att bryggeriet rengör ungefär sexton miljoner flaskor varje år, innebär det att elva miljoner liter vatten och över 675 000 kilowattimmar el kan sparas. Bryggeriet minskar då samtidigt sina koldioxidutsläpp med 162 ton per år. Ayinger får cirka 250 000 euro från projektet för att implementera den nya tekniken.

Rengöring av flaskor är en energikrävande process (foto: mapio.net, bilden är från ett annat bryggeri).

Uppfriskande och alkoholfritt från Licher
Licher Privatbrauerei lanserar en alkoholfri variant av sin populära ölblandning Natur Radler i mars. Blandningen består av lika delar alkoholfri Licher Premium Pilsner och citronsaft. Drycken kännetecknas av en uppfriskande fruktig smak och en intensiv citrondoft. I samma veva släpper bryggeriet originalet Natur Radler samt Licher 1854 Kellerbier i sexpack med 33-centilitersflaskor i en återvinningsbar förpackning. Dryckerna har funnits i Lichers sortiment sedan 2010 respektive 2015, men endast i halvlitersflaskor. Licher Privatbrauerei grundades i Hessen 1854 av familjerna Jhring och Melchior. Sedan 2004 ingår bryggeriet i Bitburger Braugruppe.

En alkoholfri radler ingår numera i Lichers sortiment (foto: Privatbrauerei Jhring-Melchior).

Krombacher släpper nytt till våren
Två nya ölprodukter gör entré i Krombachers sortiment i mars. Det handlar om den alkoholfria Krombacher 0,0% Radler och en traditionell ölstil i Krombacher Naturtrübes Landbier. Radlern består av fyrtio procent Krombacher Pils 0,0% och sextio procent citronsaft. När pilsnern och ett veteöl släpptes i 0,0%-serien förra året innebar det att Krombacher tog ytterligare marknadsandelar i det alkoholfria segmentet. Med sitt nya landbier hakar bryggeriet också på den ökande försäljningen av traditionella tyska ölstilar som keller-, land och zwickelbier. Det nya ölet har en alkoholhalt på 5,2 procent och har tagits fram av Krombachers bryggmästare sedan många år, Arthur Riedel.

En ny örtläsk – Fassbrause – kommer också i sortimentet (foto: Krombacher Brauerei).

Warsteiner tar ut laget inför VM
Få har väl missat att det är fotbolls-VM i sommar. Warsteiner gör
nu sitt för att bidra till stämningen med en begränsad serie flaskor med
fotbollstema. I april släpps VM-flaskorna, som har försetts med sex olika
fotbollsrelaterade motiv: tränare (Trainer), målvakt (Torwart), försvar (Abwehr), mittfält (Mittelfeld), anfallare (Stürmer) och kapten (Kapitän). VM-produkterna omfattar Warsteiner Premium Pilsener i såväl 50- som 33-centilitersflaskor. Den som föredrar burköl kan också se fram emot Warsteiners halvliters VM-burk i april.

Warsteiner har redan laguppställningen klar till sommarens VM (foto: Warsteiner Brauerei).

Ny mässa för kreativa öl och andra drycker
Stuttgart är platsen där dryckesindustrin får en ny plattform att mötas på. Mellan den 4 och 6 november i år äger branschmässan Creative beer & beverages convention rum på ICS International congress center och erbjuder allt för den som vill starta eller expandera sin dryckesverksamhet. Den vänder sig till alla som är verksamma inom dryckesindustrin, exempelvis tillverkare, utvecklare, inköpare och säljare, som vill få och dela med sig av sin kunskap. I seminarier och paneldiskussioner läggs särskilt fokus på så kallade startup-företag samt små och medelstora dryckesföretag, deras specifika problem och lösningar på dessa. Bland utställarna finns bland annat bryggerier, råvaruproducenter, tillverkare av bryggeriutrustning och representanter för hållbar tillverkning.

I höst är det premiär för en ny öl- och dryckesmässa i Stuttgart (foto: nxtwphotos/Andreas Stein).



Krögare varnar för ölträdgårdskris

Nyheter Posted on 21 mars 2018 18:39

Enligt Tysklands nya koalitionsregering ska behovsanställda få betalt för minst tjugo timmar i veckan, istället för tio som det är nu. Detta kan ställa till problem för många restaurangägare.

Tanken bakom lagen om behovsanställning är att underlätta för dem som har arbeten med flexibla arbetstider, till exempel extraanställda inom restaurangnäringen. Nuvarande regler säger att arbetsgivarna måste betala behovsanställda för minst tio timmars arbete i veckan, oavsett om de arbetar så mycket eller inte. Tysklands nya regering vill nu dubbla den tiden till tjugo timmar. Detta har retat upp många krögare, rapporterar tidningen NRZ.

Många tyska ölträdgårdar kan få problem om regeringen får igenom sin lagändring (foto: NRZ/Thomas Gödde).

Holger Walterscheid driver restaurang med tillhörande ölträdgård i Essen i västra Tyskland. Han har en personalpool med 35 personer, mest studenter som vill arbeta extra, som han kan kalla in vid behov. Ofta planerar han personalbehovet en vecka i förväg, men om vädret inte är på hans sida kan han ändå bli tvungen att skicka hem personal tidigare än tänkt. Eftersom intäkterna då också blir sämre, är det svårt att betala för arbete som personalen inte utför. Med de nya reglerna kan Walterscheid inte ha en lika stor personalstyrka att ta in, vilket i sin tur kan får konsekvenser när det är fullt i ölträdgården en solig dag.

Den tyska hotell- och restaurangorganisationen Dehoga anser att lagstiftarna inte har rådfrågat de som är i branschen innan man kom med det nya förslaget. Man menar att lagen slår extra hårt mot småföretagare, särskilt inom restaurangnäringen som använder en stor del tillfällig arbetskraft. En dålig sommar skulle kunna tvinga många ölträdgårdar att stänga permanent. Studenter kan dessutom ofta bara jobba tio timmar i veckan och skulle med de nya reglerna få svårt att hitta extrajobb inom restaurangbranschen. Som en annan krögare påpekar, så kan inte restaurangerna använda den serveringspersonal som var tänkt för ölträdgården till något inomhus vid dåligt väder: ”Du kan inte använda en servitör vid spisen eller någon annanstans i köket.”



Rabatter ger högre ölpris i Tyskland

Nyheter Posted on 19 mars 2018 18:04

Med återkommande rabatt- och kampanjerbjudanden har livsmedelskedjor och dryckeshandlare fått öl att framstå som en billig dryck. Redan hårt pressade bryggerier svarar nu med höjda priser.

Öl på flaska har blivit dyrare i Tyskland. Flera stora bryggerier har höjt sina riktpriser mot handeln de senaste veckorna, bland annat Krombacher, Bitburger, Veltins och Radeberger. Det innebär att priset för den i Tyskland klassiska lådan med tjugo halvlitersflaskor nu kostar upp till en euro mer än tidigare. Branschtidningen Lebensmittel Zeitung anger att snittpriset numera ligger på 14,79 euro. Tidigare har livsmedelskedjorna tagit 13,79 euro, medan de specialiserade dryckeshandlarna tagit 13,49 euro. Krombacher planerade egentligen ingen prishöjning, men kände sig i början av mars tvingade att höja sitt riktpris till 14,99 euro, enligt uppgift på grund av ökade omkostnader.

Flera stora tyska bryggerier har höjt riktpriserna på sina flasköl (foto: DPA/S. Gollnow).

Bitburger Braugruppe tog beslutet redan i januari att höja priserna på sina ledande märken Bitburger, König Pilsener, Köstritzer, Licher, Wernesgrüner och Königsbacher. Ökade omkostnader anges även här som en orsak, men beslutet togs minst lika mycket för att stärka värdet på ölen. Bitburger, liksom många andra bryggerier, klagar nämligen på att deras öl säljs för billigt. Det är alltid någon kedja som erbjuder en låda öl för mindre än tio euro för att locka in kunderna i butiken, skriver tidningen Welt. Enligt konsumentundersökningar sker mer än sjuttio procent av privatpersoners ölköp i samband med en lågpriskampanj. Samtidigt minskar lojaliteten mot specifika ölmärken; det är oftare priset som avgör vilket öl man köper.

Märkets värde samt stigande kostnader är också anledningar till att Radeberger Gruppe i februari höjde sina riktpriser. Tysklands största bryggerikoncern har bland annat ökat priserna på flasköl från märken som Radeberger, Jever, Berliner Kindl, Ur-Krostitzer och Allgäuer Büble. Även femliters partyfat kostar nu mer än tidigare. Det finns dock bryggerier som går mot strömmen. Warsteiner, som tappat närmare trettio procent av sin försäljning de senaste tio åren, har fått backa från sina planer på en prishöjning. Hasseröder, som nyligen såldes av AB Inbev till ett riskkapitalbolag, har till och med blivit billigare.



Bli miljonär med Veltins under VM

Bryggerier Posted on 16 mars 2018 16:34

Med
start i april går det att vinna upp till en miljon euro för den som köper en öl
från Veltins. Den totala prissumman ligger på sex miljoner euro för kampanjen
som ska locka till köp under sommarens fotbollsfest.

Veltins-drickare
och tyske landslagsbacken Benedikt Höwedes hoppas på guld i sommar (foto:
Brauerei C.& A. Veltins GmbH).

Det kan löna sig att titta lite extra under
kapsylen för den som öppnar en ölflaska från Veltins
i Tyskland i sommar. Med anledning av att det i år är fotbolls-VM lanserar bryggeriet
en kampanj där det går att kamma hem en del extra semesterpengar. Den som vill
ha chansen ska samla de koder som finns under kapsylerna till Veltins Pilsener. Dessa ska sedan
registeraras på en speciell sida på internet, där kontantvärdet av det man köpt
sparas på ett konto. Beroende på hur många koder man sparar kan man få kontantutbetalningar
på mellan 1 och 100 000 euro under kampanjperioden.

För en
deltagare kan
dock vinsten bli större än så.
Bland alla som har registrerat åtminstone en sjusiffrig kod dras en lycklig
vinnare som tar hem supervinsten på en miljon euro. Kampanjen pågår under
perioden april till september och omfattar alltså bland annat sommarens
fotbolls-VM. Veltins miljonchans marknadsförs bland annat i tv, genom en
affisch- och radiokampanj, annonser i utvalda tidningar, via online-videor samt
marknadsföringsmaterial hos ölförsäljarna. På detta sätt kan bryggeriet informera
alla ölköpare om kampanjen direkt på plats i butiken, samtidigt som man hoppas
locka till ett och annat impulsköp.



Framgångsrikt år för Lübzer

Bryggerier Posted on 15 mars 2018 18:32

Brauerei
Lübz ökade sin försäljning med 8,2 procent under 2017 på sin huvudmarknad i
nordvästra Tyskland. Framför allt är det lågalkohol- och alkoholfria drycker
som drar upp siffrorna.

Vid sidan av flaggskeppet Lübzer Pils, är det framför allt ölblandningar
som bidrar till att Brauerei Lübz säljer
allt mer; de senaste fyra åren har försäljningen av dessa ökat med mer än 300
procent. Efterfrågan på Lübzer Grapefruit
ligger på en stadigt hög nivå, medan Lübzer
Lemon Alkoholfrei
är den dryck som ökar mest – 2017 års försäljning var 115
procent bättre jämfört med året innan.

Lübzers vd Wilfried Horn är nöjd med bryggeriets ökade försäljning (foto: Ostsee-Zeitung).


Bryggeriets
senaste skapelse
, Lübzer Grapefruit Alkoholfrei, ser också
ut att ha framtiden för sig. Grapefruktmixen har redan under sitt första år på
marknaden vunnit flera priser, bland annat två stjärnor i Superior Taste Award samt titeln Årets nyhet
2017, som delas ut av dryckeshandeln.
– Vi skördar nu frukterna av vårt hårda
arbete. Vi är extra stolta över att vi nu inte bara tas väl emot i vår egen region
Mecklenburg-Vorpommern, utan att vi också får allt fler fans i de sydöstra
förbundsländerna, säger Lübzers vd Wilfried Horn i ett pressmeddelande.

Brauerei
Lübz har funnits
sedan 1877
och är det mest populära bryggeriet i nordöstra Tyskland. Förutom bästsäljaren Lübzer Pils och fyra ölblandningar, producerar
bryggeriet ölsorter som Lübzer Export,
Lübzer Urkraft, Lübzer Bock, Lübzer
Schwarzbier
och Lübzer Alkoholfrei.
Sedan 2004 ägs bryggeriet av Carlsberg
Deutschland
.



Tysk ölförsäljning inleder året starkt

Nyheter Posted on 14 mars 2018 18:23

Den inhemska
tyska ölförsäljningen ökade med 12,5 procent jämfört med samma månad förra
året. Inkluderar man även exporten, som ökade med 1,3 procent, blir den totala
ökningen 10,5 procent jämfört med januari 2017.


Nästan alla förbundsländer och regioner visar
positiva siffror. Ölförsäljningen ökar med mellan 0,2 procent (Hessen) och 25,4
procent (Berlin/Brandenburg). Tre regioner skiljer sig dock från de övriga och
visar minskad försäljning. Det gäller Niedersachsen/Bremen där den minskade med
6,6 procent, Schleswig-Holstein/Hamburg med minus 8,5 procent och Mecklenburg-Vorpommern
där ölförsäljningen gick ned med hela 12,1 procent.

De
två förbundsländer
där det produceras mest öl, Nordrhein-Westfalen och
Bayern, ökar sin försäljning med 17,9 respektive 13,9 procent. Även ölblandningar
säljer bra i början av året; januariförsäljningen av dessa ökade med 21,9
procent jämfört med januari förra året.

Siffrorna
presenteras av
dryckeshandlarföreningen Bundesverband des Deutschen
Getränkefachgroßhandels e.V.
Den har sin grund i Verband Deutscher
Bierhändler, som grundades 1899 av 541 ölförsäljare i Tyska riket. I dag består
förbundet av 540 medelstora medlemsföretag med totalt 40 000 anställda.
Tillsammans har de en årlig försäljning på ungefär 19,27 miljarder euro. Åttio
procent av denna består av öl, fyrtio procent av mineralvatten och läsk samt
tio procent av fruktdrycker.



Bayerns klosterbryggerier hyllar fristaten

Ölhistoria Posted on 12 mars 2018 17:58

I år
är det 100 år sedan Fristaten Bayern bildades. Det uppmärksammas på två sätt av
de bayerska klosterbryggerierna.

Sju bayerska klosterbryggerier firar
fristatens 100-årsjubileum med en uppsättning specialöl. Dessa finns
tillgängliga i samband med den jubileumsutställning som visas i klostret Ettal
mellan den 3 maj och 4 november. Medverkar gör Brauerei Aldersbach med en zwickel, Klosterbrauerei Baumburg med ett mörkt bocköl, Klosterbrauerei Ettal med ett ljust bocköl, Klosterbrauerei Scheyern med ett veteöl, Weltenburger Klosterbrauerei med en mörk dubbelbock och Klosterbrauerei Weissenohe med en märzen. Klosterbrauerei Kreuzberg buteljerar inga öl, utan bidrar istället till
festligheterna med presentkort.

De deltagande bryggerierna visar upp sina specialöl (foto:
Förderverein bayerischer Klosterbrauereien).


Samtliga
deltagande bryggerier
kan skryta
med att vara betydligt äldre än Fristaten Bayern. Det äldsta av dem, Weltenburger,
slår jubileumsobjektet med hela 868 år. Därför kommer också etiketten på deras
specialöl prydas av talet 868, tillsammans med en notering om att deras öl spelat
en roll i Bayerns historia sedan år 1050. Detta öl förväntas presenteras i
början av juni av Bayerns ministerpresident Markus Söder. Till hösten kommer
sedan del två i klosterbryggeriernas firande. Den 20-21 oktober deltar de i den
första festivalen för fatlagrad öl och sprit i Ettal. Bryggerierna i Aldersbach,
Ettal, Weissenohe och Weltenburg deltar med specialframtagna öl, medan
Baumburg, Kreuzberg och Scheyern presenterar nya destillerade drycker.

Bayerns
historia sträcker sig
åtminstone
så långt tillbaka som till år 555, då det går att belägga att ett bayerskt storhertigdöme
existerar. Från 1180 styrs Bayern av huset Wittelsbach och är såväl hertigdöme
som kurfurstendöme och kungarike. 1918 faller dock den wittelbachska monarkin i
samband med novemberoroligheterna, ibland också kallat den tyska
novemberrevolutionen. Den 8 november avsätts den siste kungen av huset
Wittelsbach, Ludvig III, och Bayern utropas som fristat under namnet Freistaat
Bayern.



Nyhetssvep 9 mars

Nyheter Posted on 9 mars 2018 16:38

Gyllene
U firar 50 med jubileumsöl

Sedan 1968 har ett nio meter högt, fyrsidigt
och förgyllt U tronat över Dortmund och den gamla jäsnings- och lagerbyggnaden
hos Dortmunder Union-Brauerei. När landmärket nu fyller femtio år görs det
givetvis med ett nytt öl. Eller nytt och nytt. Dortmunder Union Jubiläumsbier är baserat på ett recept från det
gamla Dortmund Union Südbuchern och är ett ljust, lätt bärnstensfärgat lageröl
av exporttyp. Ölet har en maltig doft med fina karamelltoner i smaken, medan avslutningen
har en lätt humlebeska. Alkoholhalten ligger på 5,5 procent. Jubileumsölet
bryggs av Dortmunder Actien Brauerei (DAB), som ingår i Radeberger Gruppe. Dortmunder Union-Brauerei grundades genom en
sammanslagning av flera bryggerier under det sena 1800-talet och stängdes 1994.
Bryggeribyggnaden som uppfördes 1926-27 står dock kvar och fungerar i dag som
ett kulturcentrum, kallat Dortmunder
U
efter sin ikoniska takprydnad.

Dortmunder Union-Brauereis stora U firar femtio med nytt öl (foto: Radeberger Gruppe KG).


Nytt
alkoholfritt från Clausthaler

Clausthaler var det första alkoholfria ölmärket i Tyskland när det
dök upp på marknaden 1979. Nu kommer deras fjärde ölvariant i form av Clausthaler Naturtrüb, ett kallhumlat öl
där bryggarna använt en ansenlig mängd Cascade-humle för att skapa en fruktig
och blommig smak. Naturtrüb betyder för övrigt ungefär naturligt grumligt. Ölet
framställs med Clausthalers normala bryggmetod, där jäsningen avbryts innan
alkoholhalten överstiger maximala 0,5 procent. Clausthaler är ett av de mest
prisade ölmärkena i Tyskland. Ölen bryggs av Binding-Brauerei, som ingår i Radeberger Gruppe. Det säljs allt mer alkoholfri öl i Tyskland; i dag
beräknas det att var femtonde liter öl som bryggs i landet är alkoholfri.

Clauthaler Naturtrüb är det fjärde alkoholfria ölet från bryggeriet (foto: Binding-Brauerei AG).


Öl
ger klirr i delstatskassorna

Att dricka en öl eller två är ett bra sätt för
tyskarna att generera intäkter till det förbundsland de bor i. Förra året drog
till exempel nordtyska Mecklenburg-Vorpommern in 22,8 miljoner euro i ölskatt.
I den summan ingår bara intäkter från den öl som är bryggd av något av de 21
bryggerier som finns i förbundslandet. 2017 års skatteintäkter ligger därmed i
linje med dem året innan, då öldrickarna bidrog med 23,12 miljoner euro till de
offentliga finanserna. Och pengarna kommer till nytta; för de skattepengar som
ölkonsumtionen genererar går det till exempel att avlöna 450 poliser. Sett till
förbundslandets totala skatteintäkter på 4,8 miljarder euro förra året, så
bidrar ölskatterna dock bara med 0,5 procent. Bland de delstatsbryggerier som
säljer mest öl finns Lübzer med 1,3 miljoner hektoliter och Störtebeker Braumanufaktur med 200 000 hektoliter.

Ölkonsumtionen bidrar till skatteintäkter för de tyska förbundsländerna (foto: Mediaphotos/Gettyimages).


Paulaner vinner kommunikationspris

Paulaner vinner PR- och kommunikationspriset
Stevie Awards i kategorin Internkommunikation
för sin film Aufbruch. Filmen är
avsedd för bryggeriets anställda och handlar om verksamhetens flytt från
Nockherberg till Langwied i München. Stevie Awards är indelat i tolv kategorier
och delas i år ut för fjärde gången. De över 400 bidrag som kom in till årets
tävling har bedömts av en jury bestående av femtio PR-chefer från hela
Tyskland. Prisutdelningen äger rum på Hotel Adlon i Berlin den 27 april. Byggandet av Paulaners nya bryggeri inleddes 2013. Det
togs i drift i slutet av 2015 och har en kapacitet på 3,5 miljoner hektoliter
per år.

Flytten till Paulaners nya bryggeri har dokumenterats i en film (foto: hallo-munchen.de).



« FöregåendeNästa »