Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Prisökningar på öl skrämmer inte bayrare

Nyheter Posted on 18 april 2018 18:41

Flera
stora tyska bryggerier har börjat höja sina priser. En back öl från
exempelvis Krombacher, Bitburger eller Radeberger kommer snart kosta en euro mer.
Men det betyder inte nödvändigtvis att alla öldrickare måste gräva djupare i fickorna.
Hur är det till exempel i ölets Mecka – Bayern?

Medan många stora ölproducenter höjer sina priser
lagom till sommarens fotbolls-VM, finns det många små- och medelstora
bryggerier som drar sig för att göra detsamma. Ett exempel är Memminger Brauerei med ett sjuttiotal
anställda i bayerska Allgäu. Ägaren Wolfgang Kesselschläger förklarar varför han
drar sig för att höja priset.
– I snitt förlorar vi ungefär tre procent av
försäljningen vid varje höjning. Det gäller att tänka efter ordentligt och att
höja nu inför fotbolls-VM är inte alls logiskt, säger han till Bayerischer Rundfunk.

Wolfgang Kesselschläger (tvåa fr.v.) tycker inte prisökningar inför VM är logiska (foto: memmingen.de).


Generellt
sett höjs inte
priset på öl i Tyskland så ofta
som många konsumenter kanske tror. De senaste tjugo åren har ölpriserna ökat
med i snitt 25 procent, medan övriga konsumentpriser ökat med 31 procent. Detta
trots att bryggeriernas kostnader har ökat de senaste åren. Av det totala ölpriset
står råvaror, tillverkning och försäljning för cirka 28 procent. Noterbart är
att detta också omfattar bryggeriernas vinster. Handel och transport tar upp
hela femtio procent av totalpriset, medan staten tar övriga 22 procent i ölskatt
och moms.

Kommer
bayrarna då få
betala mer för sin öl i
framtiden? Inte nödvändigtvis. I Bayern finns nämligen inte bara flest antal
bryggerier, utan också (minst) ett öl för varje budget. Så fristatens
öldrickare behöver förmodligen inte oroa sig alltför mycket över priset,
åtminstone inte så länge de är lojala mot sina lokala bryggerier.
– Det fina med den bayerska ölmarknaden är
att konsumenterna kan välja mellan öl från 642 olika bryggerier. Prisspannet mellan
de olika produkterna är också stort, så för den bayerska öldrickaren behöver
det inte betyda så mycket om ett eller annat ”TV-öl” (Fernsehbier) blir en euro dyrare, säger Lothar Ebbertz från det
bayerska bryggeriförbundet, Bayerischer
Brauerbund
.

Lothar Ebbertz från det bayerska bryggeriförbundet tycker inte att bayrarna ska oroa sig över prisökningar (foto: Süddeutsche Zeitung/Arlet Ulfers).



Första konstölet från Maisel

Bryggerier Posted on 16 april 2018 18:30

Med
sitt första och starkt begränsade öl i serien Artbeer visar Maisel &
Friends att ölbryggning och gatukonst passar bra ihop. Motivet på etiketten till
Hoppy Strong Ale är designat av den
internationellt kända gatukonstnären Case Maclaim.

Frankfurt-konstnären Andreas von Chrzanowski,
också känd som Case, är en av grundarna till Maclaim
Crew
, vars medlemmar anses tillhöra de främsta pionjärerna när det gäller
fotorealism. Case Maclaims egna verk återfinns i fler än tjugo länder världen
över. När han skulle designa det första konstölet från Maisel & Friends, infogade Case
givetvis sin särskilda signatur – sina händer – i motivet. Det utgörs av en del
av ett konstverk som konstnären säger är inspirerat av kraften i rörelse.

Etikettmotivet till Maisel & Friends första Artbeer är inspirerat av rörelse (foto: Brauerei Gebr. Maisel KG).


Uttrycket
i motivet är
kraftfullt och starkt, precis
som ölet Hoppy Strong Ale. Ölet har en
gyllene orange färg och en mycket krämig skumkrona. I doften återfinns massor
av fruktig humle, som för tankarna till mango, aprikos, gula äpplen, lime och
en aning röda bär. Trots sina 9,5 procent alkohol är ölet lätt i karaktären och
välbalanserat. Avslutningen är torr. Humlen som använts är Mosaic och Citra.

Motivet
på etiketten och
det första ölet i serien Artbeer presenterades av bryggeriägaren
Jeff Maisel, bryggmästaren Marc Goebel och konstnären Case Maclaim i samband med
en vernissage för projektet ”She’s back – street art for Bayreuth” i bryggeriets
restaurang Liebesbier.



Fria bryggare prisar god marknadsföring

Utmärkelser Posted on 12 april 2018 19:48

Branschorganisationen Die Freien Brauer har delat ut
priser till de medlemsföretag som gjort bäst marknadsföringskampanjer.
Deltagarna kunde skicka in bidrag i tre kategorier och blev bedömda av en jury
av externa och interna marknadsföringsexperter.

Det är första gången som Die Freien Brauer anordnar en
marknadsföringstävling för sina medlemmar. Bryggeriernas marknadsavdelningar har
kunnat skicka in bidrag i kategorierna Digitala kampanjer, Event samt Försäljningsfrämjande
kampanjer. Bland de kriterier som juryn tittat på finns kreativitet, övergripande
intryck, genomförande och uppmätt framgång. Varje jurygrupp bestod av fyra experter
på marknadsföring. De bästa bidragen kommer även att sammanställas i en bok med
idéer, som alla kan ta del av.

Glada vinnare av marknadsföringspriserna samlade på Brauerei Riegele (foto: Die Freien Brauer).


I
mars presenterades
vinnarna på
en prisutdelning på Brauhaus Riegele i Augsburg.
I den digitala kategorin vann projektet ”Gör din öl – Vi brygger den!” av Karmeliten Brauerei. Förra året
lät bryggeriet allmänheten komma in med egna ölrecept. Fyra vinnare utsågs, som
både fick se sina öl bli bryggda och komma ut i handeln. Event-kategorin vanns
av Brauerei Max Leibinger, som
anordnade en gigantisk picknick för att lansera sitt alkoholfria öl Seeradler. Ungefär 4 000 besökare
dök upp vid Bodensee för att ägna sig åt olika friluftsaktiviteter. I kategorin
Försäljningsfrämjande kampanjer blev det Pyraser
Landbrauerei
som tog hem vinsten med sitt projekt ”900 år Schwabach”, ett
jubileumsöl som togs fram för att fira staden Schwabach och etablera bryggeriet
i regionen.

Die
Freien Brauer består
av 39
oberoende familjebryggerier i Tyskland, Österrike och Luxemburg. Tillsammans har
de sedan 1969 arbetat för att bevara ölkulturens mångfald i Europa. Medlemsbryggerierna
producerar ungefär sju miljoner hektoliter öl per år och tränar upp cirka 200 lärlingar
till olika arbeten inom bryggerinäringen. Tillsammans har man de tre senaste
åren också investerat runt 95 miljoner euro i sina verksamheter.



Warsteiner brygger på licens i Nepal

Bryggerier Posted on 11 april 2018 18:16

Nu
går det att dricka en nybryggd Warsteiner pilsner även i Nepal. Förra veckan
inledde bryggeriet ett samarbete om licensbryggning med ett nepalesiskt
bryggeri.

Warsteiners ägare Catharina Cramer fick ett varm mottagande när hon
för en vecka sedan gav klartecken till Raj
Brewery
i Hakui att börja brygga det
tyska ölet på licens. Warsteiners nya partner ligger i regionen Nawalparasi och
har investerat i toppmodern bryggeriutrustning, som uppfyller alla hårt
ställda internationella krav. Det nya samarbetet markerar också 60-årsjubileet för de tysk-nepalesiska relationerna.

Warsteiners ägare Catharina Cramer är nöjd med att bryggeriets öl nu finns i Nepal (foto: Warsteiner Brauerei).


Enligt
Raj Brewerys vd
Raj Bahadur Shah tittade man på
drygt 100 internationella ölmärken för ett samarbete. Att valet föll på just
Warsteiner beror på att de stått för en förstklassig och jämn kvalitet under
265 år och brygger ett väldigt bra öl. Han tillägger att man är mer än nöjda
med att nu kunna erbjuda detta förstklassiga öl på den nepalesiska marknaden. Catharina
Cramer är lika nöjd över att kunna producera sitt öl i södra Asien och hoppas
genom det kunna vinna folkets hjärtan.

Warsteiner
är ett av
de största privatägda
bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde
generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner
Brauerei
. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till
drygt femtio länder världen över.



Bra start på 2018 för Baden-Württembergs bryggerier

Nyheter Posted on 8 april 2018 19:27

Under årets två första månader ökade ölförsäljningen i Baden-Württemberg med 4,6 procent jämfört med samma tid förra året. Det tyska snittet hamnar under samma period på 2,7 procent.

I januari och februari såldes 651 590 hektoliter öl i förbundslandet, att jämföra med 622 679 hektoliter 2017. För den största delen av ökningen står småskaligt och hantverksbryggda öl gjorda av högkvalitativa råvaror. Bara i januari ökade försäljningen av dessa med 10,5 procent, meddelar branschorganisationen Baden-Württembergischen Brauerbundes. Siffrorna inkluderar inte alkoholfria öl eller andra maltbaserade drycker.


Brauerei Rothaus är ett av bryggerierna i Baden-Württemberg (foto: hochschwarzwald.de).

Enligt förbundsordförande Hans-Walter Janitz finns det dock ingen anledning för de 46 medlemsbryggerierna att slå sig till ro. Tvärtom menar han att året fortfarande är ungt och att industrin som helhet under lång tid har kämpat med fallande försäljningssiffror. Dessutom pågår ett priskrig inom detaljhandeln, som ger en del utmaningar. Å andra sidan väntar ett fotbolls-VM i sommar, något som brukar dra upp ölförsäljningen, särskilt om vädret också är gynnsamt.



Firar Stuttgarts folkfest med gemensamt öl

Festivaler Posted on 3 april 2018 18:31

I år firar Cannstatter Volksfest 200-årsjubileum. Av den anledningen gör två Stuttgart-bryggerier gemensam sak och brygger ett speciellt jubileumsöl. Det kommer dock inte att serveras under själva ”Wasen”.

Mellan den 26 september och 3 oktober äger en historisk marknad rum på Schlossplatz i Stuttgart. Då passar man även på att hylla den i år 200-årsjubilerande Cannstatter Volksfest, i folkmun kallad Wasen – eller Stuttgarts svar på Oktoberfest. I samband med detta kommer också de två lokala bryggerierna Stuttgarter Hofbräu och Familienbrauerei Dinkelacker servera ett gemensamt bryggt jubileumsöl. Representanter för bryggerierna säger att ölet kommer att serveras på marknaden i halvliters ölsejdlar i keramik, så kallade Steinkrügen.

Två Stuttgart-bryggerier firar Wasen med ett gemensamt öl (foto: Lichtgut/Max Kovalenko).

Det blir dock inte den enda höjdpunkten under den historiska marknaden. Det kommer också finnas karuseller och marknadsstånd, som verkar vara äldre och ha högre nostalgivärde än självaste Wasen. Priserna ska enligt uppgifter till tidningen Stuttgarter Nachrichten vara ”familjevänliga”. Myndigheterna har gett tillstånd till att ett festtält med 1 400 sittplatser, dansgolv och en ölträdgård för 300 gäster placeras på gården till Neues Schloss. Den större folkfesten Wasen äger i år för övrigt rum mellan den 28 september och 14 oktober.

Grunden till Stuttgarter Hofbräu hittar vi 1591, då munkarna i klostret St. Luzen får tillstånd att brygga öl. 1872 går detta bryggeri samman med Stuttgarter Brauerei Englischer Garten under namnet Hohenzollersche Brauereigesellschaft, som 1883 blir officiell hovleverantör. Det är dock först 1933 som bryggeriet byter namn till dagens Stuttgarter Hofbräu. Sedan 2010 ägs bryggeriet helt av Radeberger Gruppe.

Familienbrauerei Dinkelacker grundades 1888 av Carl Dinkelacker i Stuttgart. Trots hård konkurrens lyckas bryggeriet inte bara överleva, utan blir också ett av stadens största bryggerier i slutet av 1800-talet. I dag uppgår den årliga produktionen till cirka 600 000 hektoliter öl.



Svagare siffror för Karlsberg

Bryggerier Posted on 29 mars 2018 15:04

Karlsberg Brauerei i Homburg har presenterat sitt bokslut för 2017. Förra året präglades av ett omställningsarbete mot en mer ekonomiskt hållbar produktion. Det har i sin tur haft en negativ effekt på 2017 års resultat.

Om man bara ser till försäljningen av Karlsberg Brauereis flaggmärken
Karlsberg och Mixery samt partnermärken, så ökade den med 3,8 procent till 65,9 miljoner euro förra året. Det totala ekonomiska resultatet minskade dock från 159,2 miljoner euro 2016 till 123,1 miljoner. Det beror i första hand på en medveten neddragning av olönsamma märken i andra europeiska länder. Dyrare transporter till främst Asien har också bidragit till det sämre resultatet. Flera kostnadsbesparande åtgärder under 2017 gör dock att bryggeriets försäljningsmarginaler förmodligen kommer att öka de kommande åren.

En omfattande omstrukturering lämnar negativa siffror i Karlsbergs bokslut (foto: Karlsberg Verbund).

Under 2018 kommer fokus ligga på de lönsamma märkena i såväl Tyskland som i andra länder. Framför allt vill Karlsberg öka försäljningen genom att lansera nya produkter och fortsätta utöka sitt distributionsnät. Dessutom kommer det inledda programmet för kostnadsbesparingar att fortsätta. Utöver det förväntar sig ledningen för det saarländska bryggeriet att exporten kommer att ta ny fart under året. När detta år summeras tror man att försäljningen kommer att ha ökat med upp till tio procent.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets märken finns Karlsberg, Becker’s, Ottweiler och Kasteel. Karlsberg Gruppe äger och distribuerar också ölmärken som tyska Königsbacher och franska Brasserie Licorn.



Bästa trendölen kommer från Seinsheim

Nyheter Posted on 27 mars 2018 18:50

Även om pilsner
alltjämt är den ölstil som säljer bäst i Tyskland, är det några traditionella
stilar som ökar mest. Zwickel, keller- och landbier, som brukar beskrivas som
varianter av samma stil, har fått ett rejält uppsving under senare år. Här kan
ni se vilka Ratebeers användare har som favoriter.

Ratebeer låter
användarna betygsätta öl enligt olika kriterier. Resultaten blir en snittpoäng
med vilken olika öl kan jämföras. Högst poäng (3,94) i kategorin
Zwickel/Keller/Landbier får Seinsheimer
Dunkles Kellerbier
från Seinsheimer
Kellerbräu
. Som om det inte vore nog har bryggeriet dessutom tvåan på
listan – Seinsheimer Sasemer Danzbier
Hell
, som får 3,88 poäng. På bronsplats hittar vi Witzgall Landbier från Brauerei
Witzgall
i bayerska Hallerndorf, som fullbordar prispallen på en av
naturliga skäl tysktung lista.

Seinsheimer Kellerbräu gör bäst kellerbier enligt Ratebeers användare (foto: biertravel.com).


De tjugo bästa
tyskarna i kategorin är (placering, öl, totalpoäng):

1. Seinsheimer
Dunkles Kellerbier (3,94)
2. Seinsheimer
Sasemer Danzbier (3,88)
3. Witzgall
Landbier (3,78)
5. Lieberth
Kellerbier (3,73)
8. Kramer Wolf
Zoigl (3,66)
10. Heckel
Vollbier Hell (3,66)
11. Roppelt
Kellerbier (3,65)
12. Neuhaus Lingl
Zoigl (3,64)
13. Spezial
Ungespundet (3,64)
14. Krug-Bräu
Kellerbier (3,63)
16. Hartleb
Landbier (3,61)
17. Schammelsdorfer
Ungspund’s Lagerbier (3,61)
18. Krug Geisfeld
Lager (3,60)
20. Windischeschenbach
Posterer Zoigl (3,58)
22. Griess
Kellerbier (3,57)
23. Zehendner
Mönchsambacher Lagerbier (3,56)
25. Ayinger
Zwickl (3,56)
26. Neuhaus
Bahler Zoigl (3,55)
28. Gänstaller
Bräu Zwickelpils (3,54)
30. Windischeschenbach Gloser Zoigl (3,53)

Övriga öl på topp tio
är:

4. Fair State Kazbek Kellerbier, USA (3,75)
6. Summit Keller Pils, USA (3,70)
7. Suarez Family Small Talk, USA (3,69)
9.
Firestone Walker/Russian River Stivo Keller Pils, USA (3,66)


Kellerbier är ett lageröl
som helt enkelt fått sitt namn av att
det, innan det fanns moderna kylmöjligheter, lagrades i källare och ofta dracks
färskt direkt från fatet. Det faktum att kellerbier vare sig är filtrerade
eller pastöriserade gör att de innehåller mer av den ursprungliga jästen och
mer vitaminer än filtrerade och pastöriserade öl. Zwickel beskrivs ofta som en
svagare och mindre humlig variant av kellerbier. Namnet kommer från det redskap,
Zwickelhahn, med vilket bryggarna
brukade ta upp öl ur tunnorna. Liksom ett kellerbier är zwickeln opastöriserad,
vilket gör att de båda ölen helst ska drickas så färska som möjligt. Landbier
är egentligen ingen egen stil, utan termen brukar användas om öl som, likt sina
två kusiner ovan, bryggs på ett traditionellt sätt.



« FöregåendeNästa »