Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


De har världens vackraste ölflaska

Utmärkelser Posted on 23 januari 2018 17:45

Störtebeker
Braumanufaktur har fått många utmärkelser för sina öl. Nu har man även vunnit
pris för en särskilt vacker flaska.

Stralsund-bryggeriet Störtebeker Braumanufaktur vinner årets World Star Packaging Award i kategorin ”Drycker”. Priset går till flaskan som
innehåller deras Eisbock – ett öl som
vunnit flera priser genom åren. Flaskans etikett, som tagit ett år att utforma,
går i svart och vitt med inslag av olika metalliska färger. Tillsammans
förmedlar de ölets speciella karaktär samt den iskyla som krävs för att
framställa öl i stilen isbock.

Störtebekers
ägare Jürgen Nordmann visar upp den vinnande flaskan (foto: Störtebeker
Braumanufaktur/Christian Rödel).


För
att få flaskan
att stå ut ytterligare på
ölhyllorna, har den dessutom försetts med en liten röd flagga på flaskhalsen.
Denna fästs i samband med flaskfyllningen med så kallat kall-lim. Tillsammans
med förpackningsföretaget Krones AG, har
Störtebeker utvecklad en unik maskin för ändamålet – en maskin som man är
ensamma om i hela bryggerivärlden. Juryns motivering: ”Den speciella designen
och den unika tekniken bakom eisbock-ölen sätter standarden för hela industrin.
Med denna förpackning står Störtebeker
Eisbock
ut från alla andra öl på marknaden.”

Förutom
att vinna pris
för bästa flaskdesign, har
Störtebeker också nominerats till World Packaging Organizations pris för bästa marknadsföringsstrategi. Vinnaren utses i
Australien den 2 maj, då också den officiella prisutdelningen för World Star
Packaging Award äger rum. World Star Packaging Award delas ut varje år i flera
kategorier. I år deltog totalt 318 produkter från 38 länder. 64 av bidragen
tävlade i kategorin ”Drycker”. Vinnarna utsågs av en expertjury bestående av
sexton personer.



Maisel samlar vännerna för nytt specialöl

Nyheter Posted on 22 januari 2018 15:51

För tredje gången har Maisel & Friends bryggt sin speciella dubbel-ipa Hopfenreiter. Ölet är ett samarbete mellan flera bryggerier – ett samarbete som är närmast unikt i sitt slag.

Normalt brukar bryggmästarna göra saker tillsammans på plats när de tar fram samarbetsöl. Bayreuth-bryggarna Maisel & Friends gör dock saker på sitt eget sätt. De ber istället sina vänner i bryggerivärlden att skänka olika humlesorter till den unika brygden. Ofta består gåvan av en ovanlig eller ny humlesort, som ger varje öl en spännande smaksättning. Bland givarna finns bryggerier från såväl Tyskland som andra delar av världen.

Årets Hopfenreiter kan provsmakas i början av mars (foto: Maisel & Friends).

Det är hela sex bryggerier som bidrar till 2018 års Hopfenreiter. Tyska Superfreunde skänker humlesorten Calypso, danska Mikkeller bidrar med Citra (Cryo hops), belgiska Duvel skickar Styrian Golding och tyska Fraugruber sorten Enigma. Från österrikarna Bevog kommer den helt nya humlesorten Styrian Fox. Maisel & Friends själva stoppar Mandarina Bavaria i mixen.

Förutom Maisel själva är det fem bryggerier som bidrar med humle (foto: Maisel & Friends).

Hopfenreiter bryggs alltid i en begränsad mängd och finns bara så länge lagret räcker. Många är därför de ölfantaster som ser fram emot den första provsmakningen. I år äger den rum i samband med Maisels Hoppy birthday festival den 2 mars på deras eget ställe Liebsebier i Bayreuth. Då närvarar också alla bryggerier som har bidragit med humle. Under de två dagar som firandet pågår går det också att provsmaka andra öl från de inblandade bryggerierna.



Andechser am Dom ska rivas

Ölställen Posted on 19 januari 2018 16:50

Den 30 juni tar en epok slut. Då stängs
München-restaurangen Andechser am Dom, som ska rivas för att ge plats åt en ny
byggnad.

En epok tar snart slut bakom Münchens berömda kyrka (foto:
Süddeutsche Zeitung/Stephan Rumpf).

Sepp Krätz och
hans familj har drivit den traditionella restaurangen Andechser am Dom i 23 år. Men den 30 juni i år är
det slut. Då stängs den klassiska restaurangen bakom Münchens kända landmärke Frauenkirche.
Ägaren, Nymphenburg
Immobilien AG
, ska riva huset för att sedan
uppföra en ny byggnad på platsen. Det innebär att kontraktet med Klosterbrauerei Andechs avslutas i förtid, trots att det egentligen gäller till
2019 och man så sent som för ett halvår sedan blev lovade att få vara kvar.

Istället blir det åter en byggarbetsplats bakom kyrkan
och rådhuset, där Nymphenburg
Immobilien så sent som 2016 byggde om ett annat hus på samma gata (Weinstrasse).
Den 969 kvadratmeter stora tomt som Andechser am Dom i dag ligger på är
värderad till 135 miljoner euro. Att byggnaderna nu rivs beror helt enkelt på
att det skulle bli för dyrt att renovera dem, säger Nymphenburgs fastighetschef
Werner Schätzler till Süddeutsche
Zeitung
. Bygglovsansökan för det nya
huset är inlämnad och enligt uppgifter till tidningen kommer det där att flytta
in en ”stor kedja”.

Sepp Krätz och hans familj har drivit Andechser am Dom i 23 år (foto: Abendzeitung/DPA).


Klosterbrauerei Andechs säger att
de gärna hade gärna fortsatt med
verksamheten, men att man nu insett att hela kvarteret kommer att göras om
totalt. Bryggeriet är dock fortsatt intresserat av att driva en restaurang i
centrala München, vilket också gäller Sepp Krätz och hans femtio anställda. Andechser
am Dom har genom åren haft många kända gäster, som den blivande påven Joseph Ratzinger, den förre detta förbundskanslern Helmut
Kohl och den ryske utrikesministern Sergej Lavrov. Sepp
Krätz har räknat ut att restaurangen under 23 år har serverat tio miljoner
halvlitrar öl och att de kalvfärsbiffar man sålt skulle bli lika höga som
Tysklands högsta berg, Zugspitze (som är 2 962,06 m.ö.h).



Tysk ölförsäljning minskar

Nyheter Posted on 18 januari 2018 10:50

Den
tyska ölmarknaden krymper. Förra årets försäljning ligger på ungefär samma nivå
som innan Tysklands återförening 1990, trots att det i dag finns 17 miljoner
fler konsumenter.


2017 såldes det 92,6 miljoner hektoliter öl i
Tyskland. Det visar
preliminära siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis (Statistisches Bundesamt) och
bryggeribranschen. Siffrorna bygger på den faktiska försäljningen under januari
till november samt industrins uppskattning av decemberförsäljningen. Det
innebär en minskning med cirka tre miljoner hektoliter från 2016. Den inhemska
tyska försäljningen minskade med 2,4 miljoner hektoliter, eller 2,5 procent.

Nio
av årets tolv
månader visar negativa siffror,
bland annat september och december som av tradition är viktiga
försäljningsmånader för tyska bryggerier. Den minskade försäljningen har främst
drabbat stora bryggerier med en produktion på mer än en miljon hektoliter.
Dessa har minskat sin försäljning med fyra procent, enligt tidningen Welt. Mindre bryggerier, med en produktion på max
100 000 hektoliter och som främst verkar regionalt, har dock ökat sin försäljning.

Det är framför allt de stora bryggerierna som säljer mindre öl i Tyskland (foto: moz.de).


Det
finns flera förklaringar
till den
sjunkande försäljningen. En kall och regnig sommar samt avsaknad av stora
idrottsevenemang är ett par. Några av de större bryggerierna har dock lyckats
bättre än förra året. Krombacher ökade
med 2,5 procent till 7,1 miljoner hektoliter, Veltins
med knappt en procent till 2,9 hektoliter och Paulaner
med tre procent till 2,4 miljoner hektoliter. Bland de stora förlorarna finns
bryggerier som Oettinger, Bitburger, Beck’s,
Warsteiner, Hasseröder, Radeberger och Erdinger, som alla visar röda försäljningssiffror
för 2017.

Pilsnern behåller sitt grepp som Tysklands mest populära ölstil; mer än varannan öl som säljs är en pils. Weissbier står för cirka sju procent medan andelen för de ljusa lagerstilarna export och helles är sex procent. Försäljningen av traditionella stilar som zwickel-, keller- och landbier fortsätter att öka. Enligt uppskattningar finns det i dag mer än 6 000 olika ölsorter i Tyskland. De flesta öl (cirka åttio procent) säljs i returglasflaska, medan knappt tio procent säljs i PET-flaska. Burköl har något överraskande endast fem procent av marknaden.



Veltins försäljning ökar

Bryggerier Posted on 17 januari 2018 19:42

Trots
en minskande tysk ölmarknad ökar Veltins sin försäljning. 2017 innebar en
ökning med nästan en procent för Tysklands tredje största premiummärke.

Det familjeägda bryggeriet C. & A. Veltins sålde 2,87 miljoner hektoliter öl och blanddrycker förra
året. Det är 0,8 procent mer än 2016. Den totala omsättningen uppgick till 323
miljoner euro, vilket är en ökning med 2,5 procent. Störst var försäljningen av
öl på returglasflaska, som stod för 76,8 procent. Fatölen stod för 17,4
procent, medan burkförsäljningens andel ökade något till 5,8 procent.

Michael Huber och Volker Kuhl i bryggeriledningen glädjer sig åt Veltins resultat (foto: Ralf Rottmann/waz.de).


Försäljningen
av pilsner var
stabil under 2017, medan
ölblandningen Radler ökade med 2,7
procent tack vare en ökad efterfrågan på produkter med lägre alkoholhalt. Den
relativt nylanserade blanddrycken V+
Grapefruit
bidrog med sina 326 400 sålda hektoliter också till ett bra
resultat inom ölmixsegmentet. Märket Grevensteiner såldes i sin tur i 168 500 hektoliter, vilket var
en stor anledning till att affärsområdet Specialöl ökade med 18,2 procent 2017.

Grevensteiner sålde bra inom affärsområdet Specialöl (foto: Brauerei C. & A. Veltins).


Veltins
började exportera sina
öl för 25 år
sedan och under fjolåret gick 202 000 hektoliter till huvudmarknaderna i
Spanien, Italien, Nederländerna, Storbritannien och USA. Vid årsskiftet hade
Veltins 646 anställda (tre procent fler än 2016), varav 34 lärlingar. Fram till
2024 räknar bryggeriet med att investera mer än 400 miljoner
euro i ny teknik, marknadsföring och personal. Bara under 2017 gjordes
investeringar på 33 miljoner euro, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.



AB Inbev säljer tyska bryggerier

Nyheter Posted on 16 januari 2018 15:48

Bryggerijätten AB Inbev har sålt
de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels. Nya ägare blir det tyska investmentbolaget
CK Corporate Finance.

Hasseröder hamnar åter i tysk ägo (foto: Anheuser-Busch Inbev Germany).


Hasseröder
är ett av Tysklands
största pilsnerbryggerier och ligger i Wernigerode am Harz i Sachsen-Anhalt,
medan Altbierbrauerei Diebels är ledande inom
altbier och finns i Issum i Nordrhein-Westfalen. De två bryggerierna omsätter
ungefär 140 miljoner euro om året. Köparen CK
Corporate Finance
är ett familjeägt investmentbolag med säte i Kronberg, Hessen.

AB Inbev säljer de två bryggerierna som
en del i den rekonstruktion som äger rum efter sammangåendet med SAB Miller. Alla
parter har enats om att hålla försäljningspriset för Hasseröder och Diebels hemligt.
Enligt uppgifter till tidningen About
drinks
kommer dock AB Inbev att tjäna upp emot 200 miljoner euro på
affären.



Rösta fram årets Oktoberfestaffisch

Oktoberfest Posted on 16 januari 2018 14:36

Från
nu och en vecka framåt kan alla vara med och bestämma hur årets Oktoberfestaffisch
ska se ut. Av de sextio förslag som finns att ta ställning till går hälften
vidare till en sista jurybedömning.

Oktoberfestgeneralen Josef Schmid visar upp förra årets vinnande bidrag (foto: Robert Haas/Süddeutsche Zeitung).

Den 15 november var det deadline för alla hugade
designers att lämna in förslag på affischmotiv till årets Oktoberfest. Av dessa har nu sextio
valts ut för den online-omröstning som pågår till och med den 23 januari. De
trettio motiv som får flest röster går sedan vidare till en sista omgång, då en
jury slutligen bestämmer vilket motiv som får pryda allt från 10 000 affischer
till webbsidor och souvenirer. Vinnaren presenteras den 2 februari.

Det årliga valet av Oktoberfestmotiv brukar orsaka ungefär lika mycket debatt som en svensk jerringprisomröstning. Tidigare
var det en expertjury som bestämde allt själva, men för att stävja den folkliga
kritiken bestämdes det förra året att alla ska få vara med och rösta. En viktig
sak att tänka på då är att det vinnande motivet inte bara ska pryda stora
affischer, utan även mindre föremål. För stor detaljrikedom är alltså inte att
föredra.

Här kan du se alla bidrag som
finns att rösta på
. Bland de som röstar lottas det ut fem platser i Schottenhamel-tältet
den 3 oktober samt fem officiella Oktoberfestsejdlar.



Sion firar 700-årsdag hela året

Bryggerier Posted on 15 januari 2018 17:51

I år firar Brauhaus Sion i Köln 700-årsjubileum. Det gör
man genom att bjuda gästerna på många överraskningar under hela året.

Personalen på Sion laddar för bryggeriets 700-årsfirande (foto: Christian Ahrens/koeln.de).

Att Brauhaus Sion firar 700 år kommer inte minst märkas på
restaurangmenyn. Med start nu i januari kommer nya jubileumsrätter att läggas
till varje kvartal. För varje beställd rätt skänker bryggeriet även 77 eurocent
till välgörande ändamål. Från sensommaren kommer det dessutom finnas ett speciellt
bröd att köpa. Det handlar om ett bröd bakat med Sion Kölsch, som tas fram i samarbete med bagerikedjan Klein’s Backstube.

Men
det händer också
mycket annat
spännande. För första gången kommer det till exempel att ske en så kallad Nubbelverbrennung vid Brauhaus Sion.
Nubbel är en halmdocka som representerar syndarna och som hängs upp ovanför
Kölns restauranger och pubar under den årliga karnevalen. Som avslutning på
festligheterna bränns sedan dockan, som i detta fall kommer vara klädd som en
typisk Köln-kypare – Köbes. Ölets dag
den 23 april firas med kölsch-tapas, som serveras till tonerna av partybandet
Lupo. Den 27 maj är det sport som gäller hos Sion, då den så kallade Olympic
training arrangeras. Gästerna kan då bland annat tävla i kickerball, basket och
dart samt träffa spelare från stadens hockeylag.

På platsen där Brauhaus Sion ligger har det bryggts öl i – minst – 700 år (foto: rowdyingermany.com).


Det
hus som 1318
stod på den plats där Brauhaus
Sion i dag huserar, ägdes av bryggaren Johannes Braxator. Han bryggde en form
av mjöd, kallat medebier. På den tiden var bryggarrättigheterna knutna till
byggnaden, så vi kan vara ganska säkra på att det bryggdes öl på platsen för
700 år sedan. Det är denna tradition som Sion syftar på i sin slogan ”Haustradition seit 1318”. Det som så
småningom blir dagens bryggeri grundas dock först 1835 av Christian Peter
Herbertz. Namnet Sion tillkommer så sent som 1912, då Jean Sion tar över
bryggeriet.



« FöregåendeNästa »