Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Fortsatt nedåt för tysk ölkonsumtion

Nyheter Posted on 4 november 2019 18:12

Ölförsäljningen i Tyskland sjönk med två procent under perioden januari till september i år. Det visar siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis.

Jämfört med samma period förra året såldes det 1 435 miljoner hektoliter mindre öl i Tyskland under januari-september. Under de första nio månaderna 2019 sålde tyska bryggerier och butiker cirka 71 miljoner hektoliter öl. Siffrorna från Destatis omfattar inte alkoholfria öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.

Den tyska ölförsäljningen minskade med två procent januari-september (foto: Istock/Nikada Alfexe).

82 procent av all såld öl gick till den inhemska tyska marknaden. Inrikesförsäljningen minskade med två procent till 58 miljoner hektoliter jämfört med de första nio månaderna 2018. Exporten uppgick till cirka tretton miljoner hektoliter, vilket även det är en minskning med två procent. Av dessa gick sju miljoner hektoliter till andra EU-länder (-3,9 procent) och sex miljoner hektoliter till länder utanför EU (+0,8 procent). 89 000 000 hektoliter öl dracks av de bryggerianställda som så kallad Haustrunk, vilket är en minskning med åtta procent.

Ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod för 5,2 procent av den totala ölförsäljningen under årets första nio månader. Det motsvarar 3 726 miljoner hektoliter. Jämfört med samma tid förra året sjönk försäljningen av dessa blandningar med 0,2 procent.



Här är Tysklands populäraste ölmärken

Nyheter Posted on 29 oktober 2019 19:20

Ett familjeägt bryggeri i Bayern blir bäst i Tyskland när tusentals företag och varumärken granskas i en stor studie.

I en stor studie har testföretaget Deutschland Test tillsammans med affärstidningen Focus Money och Institut für Management- und Wirtschaftsforschung (IMWF) granskat cirka 20 000 varumärken och företag för att se vilka som är bäst i olika kategorier. Det är inte bara tyska företag som har testats, utan även utländska företag som är aktiva eller har ett officiellt kontor i Tyskland. Företagen har poängsatts på en skala där 100 är högst.

Bäst i kategorin “Öl” är Familienbrauerei Jacob i bayerska Bodenwöhr, som får full pott i poängsättningen. På övriga pallplatser återfinns Kaltenberg (König Ludwig Schlossbrauerei) och Brauerei Aldersbach.

Tysklands populäraste bryggeri ligger i Bodenwöhr (foto: Familienbrauerei Jacob).

Här är hela topp 20-listan (totalpoäng inom parentes):
1. Familienbrauerei Jacob (100,0)
2. Kaltenberg (97,3)
3. Brauerei Aldersbach (95,3)
4. Schlossbrauerei Rheder (90,4)
5. EKU – Kulmbacher Brauerei (87,8)
6. Kloster Andechs (85,9)
7. Kaiserdom (85,8)Kaiserdom (85,8)
8. Cölner Hofbräu Früh (85,4)
9. Hofbrauhaus Freising (85,0)
10. Kaiser Bräu (84,7)
11. Wieninger (84,7)
12. Meissner Schwerter (84,3)
13. Brauerei Lasser (84,0)
14. Weltenburger (83,6)
15. Meckatzer (82,7)
16. Schlossbrauerei Kaltenberg (82,4)
17. Brauerei Rapp (82,3)
18. Brauerei Reichenbrand (81,0)
19. Ayinger (80,9)
20. Pott’s Brauerei (80,8)

Studiens datainsamling gjordes i två steg mellan den 1 januari och 30 april 2019. I det första skedet laddades alla texter gällande vissa sökord ner från internet och lagrades i en databas. Källorna omfattade sidor med den tyska toppdomänen .de (andra tyskspråkiga sidor uteslöts). I det andra skedet analyserades all data för att se vilka varumärken som nämns och om texterna övervägande är positiva, neutrala eller negativa. För att få fram slutpoängen räknades alla omnämnanden samman för varje varumärke. Studien omfattar totalt 107 miljoner inlägg.



Frankenheim officiell partner till Fortuna Düsseldorf

Nyheter Posted on 27 oktober 2019 19:13

Två kända Düsseldorfnamn fortsätter en lång resa tillsammans. Den klassiska fotbollsklubben Fortuna har tecknat ett fortsatt samarbetsavtal med Privatbrauerei Frankenheim.

Privatbrauerei Frankenheim har varit samarbetspartner till Bundesligalaget Fortuna Düsseldorf i sexton år. När det första avtalet skrevs mellan parterna 2003 spelade Fortuna fortfarande i den tyska fjärdedivisionen. Sedan dess har Frankenheim Alt varit lagets officiella öl och nu blir bryggeriet även officiell ”teampartner”. Med det nya avtalet kommer Frankenheim Alt fortsatt serveras under alla Fortunas evenemang, även sådana som inte är direkt kopplade till matcherna.

Christian Koke från Fortuna och Ulrich Amedick från Frankenheim skålar för fortsatt samarbete (foto: Warsteiner Brauerei).

Framöver kommer Fortuna också förlägga fler pressträffar och autografskrivartillfällen på restauranger där Frankenheim Alt serveras och dit klubbens fans ofta söker sig. Det två parterna kommer också ta fram gemensamma supportersouvenirer, som bland annat följer med vid köp av flerpack öl. Det kan till exempel handla om ölglas eller halsdukar.

Frankenheims rötter hittar vi 1873, då Heinrich Frankenheim grundade sitt bryggeri i Düsseldorf. 2005 togs verksamheten över av Warsteiner och fyra år senare stängdes bryggeriet i Neuss-Holzheim. Sedan dess är Frankenheim bara ett varumärke i den stora koncernen.



Tio roliga fakta och myter om (tysk) öl

Ölhistoria Posted on 23 oktober 2019 19:04

Är tyskarna världsbäst på att dricka öl? Är öl hälsosamt? Hur stark är världens starkaste öl? Detta och mycket mer får du reda på här!

1. Världsbäst på att dricka öl är …
… inte tyskarna, även om man kan tro det. Mest öl per invånare dricker istället tjeckerna med 143,3 liter per person och år (2016). Tyskland hamnar faktiskt ”bara” på fjärde plats med 104 liter per person och år. På silver- och bronsplats hittar vi Namibia respektive Österrike.

2. Men de har flest ölmärken
Även om tyskarna får stryk när det gäller ölkonsumtionen, så har de i alla fall flest ölmärken i världen. Cirka 1 300 tyska bryggerier producerar tillsammans mer än 5 000 olika ölmärken.

Tyskland är hem för mer än 5 000 olika ölmärken (foto: DBB).

3. Öl är nyttigt!
Öl består trots allt till största delen av vatten. Men öl innehåller dessutom massor av mineraler, som kalcium, fosfor, magnesium och kalium. Dessutom finns det B-vitaminer i den gyllene drycken.

4. Världens starkaste öl är tysk
Detta är inget du halsar på krogen efter jobbet. Schorschbock från Schorschbräu i Gunzenhausen har en alkoholhalt på 57 procent och kostar 603 euro litern. Den goda nyheten är att det går att köpa provflaskor med fyra centiliter för endast 24,90 euro.

Världens starkaste öl har en alkoholhalt på 57 procent (foto: Schorschbräu).

5. … liksom världens dyraste öl
Tycker du att Schorschbock är dyr?Det är inget mot det öl som såldes på en auktion i Storbritannien 2009. En halvlitersflaska Löwenbräu från 1937 klubbades då för 11 000 euro. Ölet går knappast att dricka längre, men dess historia är intressant. Flaskan överlevde nämligen luftskeppet Hindenburgs krasch utanför New York den 6 maj 1937.

6. Stamvörtstyrka – vad är det?
I Tyskland är ett öls stamvörtstyrka nästan viktigare än alkoholhalten. Men vad är det? Jo, det är ett mått på hur mycket socker som finns löst i vörten innan jäsning. Förutom malten, räknas även proteiner, aminosyror och vitaminer in i stamvörten. De fungerar som näring åt jästen och ju högre stamvörtstyrkan är, desto mer finns det för jästen att ”äta”. Det påverkar i sin tur hur starkt ölet blir. Som exempel kan nämnas att Hofbräus Oktoberfestöl har en stamvörtstyrka på 13,7 procent och en alkoholhalt på 6,3 procent.

7. Varför kom den bayerska renhetslagen till?
De flesta känner säkert till den bayerska (ibland tyska) renhetslagen (Reinheitsgebot) från 1516, som säger att öl bara får innehålla malt, humle och vatten (jäst tillkom senare). Men varför kom lagen till? Först och främst handlade det om hur ölpriserna skulle regleras och då var det lättast att få acceptans för dessa tre ingredienser. Men det handlade också om att skydda medborgarna och då kunde man inte tillåta äventyrliga ingredienser som anis, kummin, enbär – eller flugsvamp.

Reinheitsgebot handlar om ölpriser och skydd för medborgarna.
(Foto: Bayerischer Brauerbund)

8. Visst var det bayrarna som uppfann ölet?
Nej, tyvärr. Det var förmodligen sumererna i Mesopotamien (dagens Irak) som bryggde det första ölet på 4000-talet före Kristus. Enligt sägnen har vi slumpen att tacka för att så skedde. Brödbitar av korn och vete lär ha lagts i vatten, kanske för att göra det enklare för sjuka att tugga. Men kanske fick det hela ligga för länge och började jäsa, vilket gav brödgröten en berusande effekt.

9. Öl på recept
Att en läkare skulle skriva ut öl på recept låter kanske som ett skämt, men det är faktiskt sant. Patienter med urologiska problem kan rekommenderas att dricka öl för att rensa njurarna och få ut gifter. Ölet ska dock inte drickas för kallt och om ölet innehåller alkohol bör man rådfråga en läkare först. Detta sker för övrigt inte i Tyskland, utan i Tjeckien och Polen.

Ayingers Celebrator – ett av många tyska Starkbier.
(Foto: Ayinger Privatbrauerei)

10. Historien bakom Starkbier
Under våren och fastan dricker många tyskar Starkbier. Dessa känns ofta igen på att namnen slutar på -ator: Celebrator, Salvator, Animator och så vidare. En sägen säger att det hela började med munkar som ville komma runt kyrkans förbud mot att dricka öl under fastan. Munkarna skickade då ett lass av sitt egenbryggda fasteöl till Rom. På vägen blev dock ölet så avslaget att när påven provade det, tyckte han det var så gammalt att han tillät det att drickas under fastan. En annan (mer trovärdig) förklaring är att munkarna helt enkelt bryggde ett starkt öl för att klara fastan. Vätska var nämligen inte förbjudet och ölet kom att kallas ”flytande bröd”. Trots att Starkbier är starkare än den genomsnittliga ölen, så har namnet inget med alkoholstyrka att göra. Istället handlar det återigen om stamvörtstyrka. För att kallas Starkbier ska ölet ha en stamvörtstyrka på minst 16 procent.



Alpirsbacher i ny kostym

Bryggerier Posted on 17 oktober 2019 18:25

Alpirsbacher Klosterbräu lanserar ett nytt utseende på tre av bryggeriets flasketiketter. Efter att framgångsrikt ha bytt utseende på ölen i serien Kloster-Spezialitäten ändras nu även etiketterna på ölen Spezial, Pils och den alkoholfria 0,0% Schwarzwaldbier.

Syftet med förändringen är att förtydliga Alpirsbacher Klosterbrauereis ursprung i Schwarzwald-området med sitt berömda bergsvatten, som är perfekt för ölbryggning. Bryggeriägaren Carl Glauner menar att man på detta sätt visar tacksamhet till den vackra naturen och de fina råvaror av vilka man göra sina öl. Bryggeriets vd Markus Schlör lyfter upp de mer praktiska aspekterna, som att etiketternas nya färgsättning gör att Alpirsbachers öl sticker ut mer på hyllorna. De ljusa illustrationerna signalerar också kopplingen mellan Schwarzwald, bryggeriet och naturen.

Alpirsbachers nya etiketter är ljusare och anknyter till Schwarzwald.
(Foto: Alpirsbacher)

De nya etiketterna är gjorda av naturpapper och ersätter de tidigare aluminiumövertäckta pappersetiketterna. Enligt Carl Glauner innebär detta ett steg mot ökad hållbarhet, vilket bättre motsvarar bryggeriets värderingar och traditioner. De djur som finns avbildade på etiketterna, ekorre, hackspett och nötskrika, representerar den biologiska mångfalden i Schwarzwald och delar enligt Markus Schlör också vissa egenskaper med de öl vars etiketter de nu pryder. ”Ekorren är lika bubblande och elegant som vår Spezial, hackspetten är kärnfull och uppfriskande som Pils och nötskrikan är skogens polis och lika ren som vårt alkoholfria Schwarzwaldbier”, säger han.

De tidigare etiketterna var mörkare och mindre miljövänliga.
(Foto: Produkt-Testwelt)

Alpirsbacher Klosterbräu ägs av Carl Glauner, som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880 överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 135 personer.



Bitburger släpper vinterbock

Bryggerier Posted on 14 oktober 2019 17:50

Lagom till den kalla årstiden lanserar Bitburger ett värmande öl. Bitburger Winterbock är ett ljust bocköl som är humlat med deras egen signaturhumle samt Callista aromhumle.

Bitburgers Winterbock börjar säljas under oktober hos utvalda handlare och krogar. Alkoholhalten ligger på sju volymprocent och enligt Bitburgers marknadschef Frank Windau har ölet en intensiv och fyllig maltsötma tillsammans med milda, fruktiga smaker, som övergår i en behaglig humlebeska. För att brygga ölet har bryggmästaren Stefan Meyna använt noga utvalda humlesorter samt lagrat ölet i minus två grader under flera veckor. Frank Windau menar att Bitburger på detta sätt uppfyller konsumenternas önskemål om variation och att under vintermånaderna kunna avnjuta ett kraftfullt öl med unik smak.

Bitburger lanserar ett värmande öl till vintern (foto: Bitburger).

Bocköl är starkare än den genomsnittliga ölen; alkoholhalten ska vara klart högre än fem procent, men sällan över tio. Stamvörtstyrkan ska vara på minst 16 procent, vilket motsvarar vanligt bocköl. Dubbelbock har minst 18 procent stamvörtstyrka och eisbock minst 22 procent. Att de kommit att kallas bocköl lär ha att göra med en bryggmästare från Einbeck, som lockades till München för att brygga ölet där. Ölet var känt under namnet Ainpöckische Bier, vilket på bayersk dialekt uttalades Oanpock som senare blev Bockbier.



Berliner Berg öppnar nytt bryggeri

Bryggerier Posted on 11 oktober 2019 16:30

Ägarna till hantverksbryggeriet Berliner Berg har skrivit under kontraktet för en bryggerilokal i Berlinstadsdelen Neukölln. Från och med sommaren 2020 kommer detta vara bryggeriets nya hem.

Berliner Bergs nya bryggeri ligger i direkt anslutning till pendeltåget (S-Bahn) och Treptower Park i den tyska huvudstaden. Ett av bryggeriägarnas Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst syften är att återuppliva Berlins stolta bryggerihistoria med ett oberoende, medelstort bryggeri placerat i stadens centrum. I den nya, större anläggningen kommer man från nästa sommar brygga pilsner, lager, pale ale och många andra ölspecialiteter.

Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst gläds åt sitt nya bryggeri.
(Foto: Claudia Scheffler/Berliner Berg)

Det är Berliner Bergs starka tillväxt sedan starten 2015 som gör att en expansion nu är nödvändig. Jakten på en passande lokal i centrala Berlin har varit en utmaning, men ägarna är nöjda med att de lyckats hitta det de sökt i stadsdelen Neukölln. De nya lokalerna är på totalt 3 000 kvadratmeter och man kommer att kunna brygga upp till 50 000 hektoliter öl varje år. Bryggeriets ursprungliga lokaler på Kopfstrasse, även det i Neukölln, kommer tills vidare att användas för bryggning av Berliner Bergs signaturöl Berliner Weisse.



Oktoberfestbryggerier anklagas för bedrägeri

Nyheter, Oktoberfest Posted on 9 oktober 2019 18:15

Nyligen avslutades Oktoberfest i München efter en sexton dagar lång fest. Bland mycket annat är festivalen känd för sina stora ölsejdlar. Dessa kan dock vara historia om en lokal domstol går på en 68-årig öltältsägares linje.

Walter Hödl har i nitton år drivit ett öltält under den lokala ölfestivalen i bayerska Bad Füssing. Han har nu stämt de sex bryggerier som serverar öl under Oktoberfest för medhjälp till upprepat, medvetet och pågående bedrägeri. Hödl menar att bryggerierna tvingar Oktoberfestbesökarna att beställa enliterssejdlar (Masskrugs) med öl, mycket väl medvetna om att många inte kommer att dricka upp allt på grund av mängden öl eller för att det tar för lång tid att tömma sejdlarna, med följden att ölen blir ljummen och avslagen.

Oktoberfestbesökare ska själva kunna välja storlek på sin öl tycker Walter Hödl (foto: München Tourismus/J. Wildgruber).

Hödl vill hellre se nya sejdlar med markeringar vid 0,5, 0,75 och 1 liter, så att kunderna har möjligheten att beställa mindre mängd öl vid en beställning. Enligt hans egen erfarenhet kommer detta leda till att kunderna snarare kommer att dricka mer öl än mindre. När han själv introducerade 75-centiliterssejdlar under ölfestivalen i Bad Füssing 1995, sålde han enligt egen utsago 25 procent mer öl. Vid den tiden var det förbjudet ha flera måttmarkeringar på ölsejdlar i Tyskland, men detta har nu ändrats genom ny EU-lagstiftning.

I dagsläget är det endast de sex stora Münchenbryggerierna Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu som får servera öl under Oktoberfest. De flesta är rätt skeptiska till Walter Hödls förslag. Förstagångsbesökare på festivalen förundras ofta över att den minsta storlek på öl som går att beställa i de stora tälten är just en liter. Det gäller för övrigt inte bara öl. Allt från ölblandningar som Radler till läsk och vatten serveras i de berömda enliterssejdlarna.



« FöregåendeNästa »