Ölförsäljningen i Tyskland sjönk med
två procent under perioden januari till september i år. Det visar siffror från
den tyska statistiska centralbyrån Destatis.
Jämfört med samma period förra året såldes
det 1 435 miljoner hektoliter mindre öl i Tyskland under januari-september.
Under de första nio månaderna 2019 sålde tyska bryggerier och butiker cirka 71
miljoner hektoliter öl. Siffrorna från Destatis
omfattar inte alkoholfria öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder
utanför EU.
Den tyska ölförsäljningen minskade med två procent januari-september (foto: Istock/Nikada Alfexe).
82 procent av all såld öl gick till
den inhemska tyska marknaden. Inrikesförsäljningen minskade med två procent
till 58 miljoner hektoliter jämfört med de första nio månaderna 2018. Exporten
uppgick till cirka tretton miljoner hektoliter, vilket även det är en minskning
med två procent. Av dessa gick sju miljoner hektoliter till andra EU-länder (-3,9
procent) och sex miljoner hektoliter till länder utanför EU (+0,8 procent). 89 000 000
hektoliter öl dracks av de bryggerianställda som så kallad Haustrunk,
vilket är en minskning med åtta procent.
Ölblandningar, det vill säga öl
blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod
för 5,2 procent av den totala ölförsäljningen under årets första nio månader. Det
motsvarar 3 726 miljoner hektoliter. Jämfört med samma tid förra året sjönk
försäljningen av dessa blandningar med 0,2 procent.
Ett familjeägt bryggeri i Bayern blir bäst i Tyskland när tusentals företag
och varumärken granskas i en stor studie.
I en stor studie har testföretaget Deutschland Test tillsammans med affärstidningen
Focus Money och Institut für Management- und Wirtschaftsforschung
(IMWF) granskat cirka 20 000 varumärken och företag för att se vilka som
är bäst i olika kategorier. Det är inte bara tyska företag som har testats,
utan även utländska företag som är aktiva eller har ett officiellt kontor i Tyskland.
Företagen har poängsatts på en skala där 100 är högst.
Bäst i kategorin “Öl” är Familienbrauerei Jacob i bayerska Bodenwöhr,
som får full pott i poängsättningen. På övriga pallplatser återfinns Kaltenberg (König Ludwig
Schlossbrauerei) och Brauerei Aldersbach.
Tysklands populäraste bryggeri ligger i Bodenwöhr (foto: Familienbrauerei Jacob).
Studiens
datainsamling gjordes i två steg mellan den 1 januari och 30 april
2019. I det första skedet laddades alla texter gällande vissa sökord ner från
internet och lagrades i en databas. Källorna omfattade sidor med den tyska toppdomänen
.de (andra tyskspråkiga sidor uteslöts). I det andra skedet analyserades all
data för att se vilka varumärken som nämns och om texterna övervägande är positiva,
neutrala eller negativa. För att få fram slutpoängen räknades alla omnämnanden
samman för varje varumärke. Studien
omfattar totalt 107 miljoner inlägg.
Två kända Düsseldorfnamn fortsätter en
lång resa tillsammans. Den klassiska fotbollsklubben Fortuna har tecknat ett
fortsatt samarbetsavtal med Privatbrauerei Frankenheim.
Privatbrauerei Frankenheim har varit samarbetspartner till Bundesligalaget Fortuna Düsseldorf i sexton år. När det första avtalet skrevs mellan parterna 2003 spelade Fortuna fortfarande i den tyska fjärdedivisionen. Sedan dess har Frankenheim Alt varit lagets officiella öl och nu blir bryggeriet även officiell ”teampartner”. Med det nya avtalet kommer Frankenheim Alt fortsatt serveras under alla Fortunas evenemang, även sådana som inte är direkt kopplade till matcherna.
Christian Koke från Fortuna och Ulrich Amedick från Frankenheim skålar för fortsatt samarbete (foto: Warsteiner Brauerei).
Framöver kommer Fortuna också förlägga
fler pressträffar och autografskrivartillfällen på restauranger där Frankenheim
Alt serveras och dit klubbens fans ofta söker sig. Det två parterna kommer
också ta fram gemensamma supportersouvenirer, som bland annat följer med vid
köp av flerpack öl. Det kan till exempel handla om ölglas eller halsdukar.
Frankenheims rötter hittar vi 1873, då Heinrich Frankenheim grundade sitt bryggeri i Düsseldorf. 2005 togs verksamheten över av Warsteiner och fyra år senare stängdes bryggeriet i Neuss-Holzheim. Sedan dess är Frankenheim bara ett varumärke i den stora koncernen.
Är tyskarna världsbäst på att dricka öl? Är öl hälsosamt? Hur stark
är världens starkaste öl? Detta och mycket mer får du reda på här!
1. Världsbäst på att dricka öl är … … inte tyskarna, även om man kan tro det. Mest öl per invånare dricker istället tjeckerna med 143,3 liter per person och år (2016). Tyskland hamnar faktiskt ”bara” på fjärde plats med 104 liter per person och år. På silver- och bronsplats hittar vi Namibia respektive Österrike.
2. Men de har flest ölmärken Även om tyskarna får stryk när det gäller ölkonsumtionen, så har de i alla fall flest ölmärken i världen. Cirka 1 300 tyska bryggerier producerar tillsammans mer än 5 000 olika ölmärken.
Tyskland är hem för mer än 5 000 olika ölmärken (foto: DBB).
3. Öl är nyttigt! Öl består trots allt till största delen av vatten. Men öl innehåller dessutom massor av mineraler, som kalcium, fosfor, magnesium och kalium. Dessutom finns det B-vitaminer i den gyllene drycken.
4. Världens starkaste öl är tysk Detta är inget du halsar på krogen efter jobbet. Schorschbock från Schorschbräu i Gunzenhausen har en alkoholhalt på 57 procent och kostar 603 euro litern. Den goda nyheten är att det går att köpa provflaskor med fyra centiliter för endast 24,90 euro.
Världens starkaste öl har en alkoholhalt på 57 procent (foto: Schorschbräu).
5. … liksom världens dyraste öl Tycker du att Schorschbock är dyr?Det är inget mot det öl som såldes på en auktion i Storbritannien 2009. En halvlitersflaska Löwenbräu från 1937 klubbades då för 11 000 euro. Ölet går knappast att dricka längre, men dess historia är intressant. Flaskan överlevde nämligen luftskeppet Hindenburgs krasch utanför New York den 6 maj 1937.
6. Stamvörtstyrka – vad är det? I Tyskland är ett öls stamvörtstyrka nästan viktigare än alkoholhalten. Men vad är det? Jo, det är ett mått på hur mycket socker som finns löst i vörten innan jäsning. Förutom malten, räknas även proteiner, aminosyror och vitaminer in i stamvörten. De fungerar som näring åt jästen och ju högre stamvörtstyrkan är, desto mer finns det för jästen att ”äta”. Det påverkar i sin tur hur starkt ölet blir. Som exempel kan nämnas att Hofbräus Oktoberfestöl har en stamvörtstyrka på 13,7 procent och en alkoholhalt på 6,3 procent.
7. Varför kom den bayerska renhetslagen till? De flesta känner säkert till den bayerska (ibland tyska) renhetslagen (Reinheitsgebot) från 1516, som säger att öl bara får innehålla malt, humle och vatten (jäst tillkom senare). Men varför kom lagen till? Först och främst handlade det om hur ölpriserna skulle regleras och då var det lättast att få acceptans för dessa tre ingredienser. Men det handlade också om att skydda medborgarna och då kunde man inte tillåta äventyrliga ingredienser som anis, kummin, enbär – eller flugsvamp.
Reinheitsgebot handlar om ölpriser och skydd för medborgarna. (Foto: Bayerischer Brauerbund)
8. Visst var det bayrarna som uppfann ölet? Nej, tyvärr. Det var förmodligen sumererna i Mesopotamien (dagens Irak) som bryggde det första ölet på 4000-talet före Kristus. Enligt sägnen har vi slumpen att tacka för att så skedde. Brödbitar av korn och vete lär ha lagts i vatten, kanske för att göra det enklare för sjuka att tugga. Men kanske fick det hela ligga för länge och började jäsa, vilket gav brödgröten en berusande effekt.
9. Öl på recept Att en läkare skulle skriva ut öl på recept låter kanske som ett skämt, men det är faktiskt sant. Patienter med urologiska problem kan rekommenderas att dricka öl för att rensa njurarna och få ut gifter. Ölet ska dock inte drickas för kallt och om ölet innehåller alkohol bör man rådfråga en läkare först. Detta sker för övrigt inte i Tyskland, utan i Tjeckien och Polen.
Ayingers Celebrator – ett av många tyska Starkbier. (Foto: Ayinger Privatbrauerei)
10. Historien bakom Starkbier Under våren och fastan dricker många tyskar Starkbier. Dessa känns ofta igen på att namnen slutar på -ator: Celebrator, Salvator, Animator och så vidare. En sägen säger att det hela började med munkar som ville komma runt kyrkans förbud mot att dricka öl under fastan. Munkarna skickade då ett lass av sitt egenbryggda fasteöl till Rom. På vägen blev dock ölet så avslaget att när påven provade det, tyckte han det var så gammalt att han tillät det att drickas under fastan. En annan (mer trovärdig) förklaring är att munkarna helt enkelt bryggde ett starkt öl för att klara fastan. Vätska var nämligen inte förbjudet och ölet kom att kallas ”flytande bröd”. Trots att Starkbier är starkare än den genomsnittliga ölen, så har namnet inget med alkoholstyrka att göra. Istället handlar det återigen om stamvörtstyrka. För att kallas Starkbier ska ölet ha en stamvörtstyrka på minst 16 procent.
Alpirsbacher Klosterbräu lanserar ett nytt utseende på tre av bryggeriets
flasketiketter. Efter att framgångsrikt ha bytt utseende på ölen i serien Kloster-Spezialitäten ändras nu även etiketterna på ölen
Spezial, Pils och den alkoholfria 0,0% Schwarzwaldbier.
Syftet med förändringen är att förtydliga Alpirsbacher Klosterbrauereis ursprung
i Schwarzwald-området med sitt berömda bergsvatten, som är perfekt för ölbryggning.
Bryggeriägaren Carl Glauner menar att man på detta sätt visar tacksamhet till
den vackra naturen och de fina råvaror av vilka man göra sina öl. Bryggeriets
vd Markus Schlör lyfter upp de mer praktiska aspekterna, som att etiketternas
nya färgsättning gör att Alpirsbachers öl sticker ut mer på hyllorna. De ljusa
illustrationerna signalerar också kopplingen mellan Schwarzwald, bryggeriet och
naturen.
Alpirsbachers nya etiketter är ljusare och anknyter till Schwarzwald. (Foto: Alpirsbacher)
De nya etiketterna är gjorda av naturpapper och ersätter de
tidigare aluminiumövertäckta pappersetiketterna. Enligt Carl Glauner innebär detta
ett steg mot ökad hållbarhet, vilket bättre motsvarar bryggeriets värderingar
och traditioner. De djur som finns avbildade på etiketterna, ekorre, hackspett
och nötskrika, representerar den biologiska mångfalden i Schwarzwald och delar
enligt Markus Schlör också vissa egenskaper med de öl vars etiketter de nu pryder.
”Ekorren är lika bubblande och elegant som vår Spezial, hackspetten är
kärnfull och uppfriskande som Pils och nötskrikan är skogens polis och lika
ren som vårt alkoholfria Schwarzwaldbier”,
säger han.
De tidigare etiketterna var mörkare och mindre miljövänliga. (Foto: Produkt-Testwelt)
Alpirsbacher
Klosterbräu ägs av Carl Glauner,
som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann
Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade
bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880
överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till
dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 135
personer.
Lagom till den kalla årstiden lanserar
Bitburger ett värmande öl. Bitburger Winterbock är ett ljust bocköl som är
humlat med deras egen signaturhumle samt Callista aromhumle.
BitburgersWinterbock börjar säljas under oktober hos
utvalda handlare och krogar. Alkoholhalten ligger på sju volymprocent och enligt
Bitburgers marknadschef Frank Windau har ölet en intensiv och fyllig maltsötma
tillsammans med milda, fruktiga smaker, som övergår i en behaglig humlebeska. För
att brygga ölet har bryggmästaren Stefan Meyna använt noga utvalda humlesorter samt
lagrat ölet i minus två grader under flera veckor. Frank Windau menar att Bitburger
på detta sätt uppfyller konsumenternas önskemål om variation och att under
vintermånaderna kunna avnjuta ett kraftfullt öl med unik smak.
Bitburger lanserar ett värmande öl till vintern (foto: Bitburger).
Bocköl är starkare än den
genomsnittliga ölen; alkoholhalten ska vara klart högre än fem procent, men
sällan över tio. Stamvörtstyrkan ska vara på minst 16 procent, vilket motsvarar
vanligt bocköl. Dubbelbock har minst 18 procent stamvörtstyrka och eisbock
minst 22 procent. Att de kommit att kallas bocköl lär ha att göra med en
bryggmästare från Einbeck, som lockades till München för att brygga ölet där.
Ölet var känt under namnet Ainpöckische
Bier, vilket på bayersk dialekt uttalades Oanpock som senare blev Bockbier.
Ägarna till hantverksbryggeriet
Berliner Berg har skrivit under kontraktet för en bryggerilokal i
Berlinstadsdelen Neukölln. Från och med sommaren 2020 kommer detta vara
bryggeriets nya hem.
Berliner Bergs nya bryggeri ligger i direkt anslutning till pendeltåget (S-Bahn) och Treptower Park i den tyska huvudstaden. Ett av bryggeriägarnas Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst syften är att återuppliva Berlins stolta bryggerihistoria med ett oberoende, medelstort bryggeri placerat i stadens centrum. I den nya, större anläggningen kommer man från nästa sommar brygga pilsner, lager, pale ale och många andra ölspecialiteter.
Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst gläds åt sitt nya bryggeri. (Foto: Claudia Scheffler/Berliner Berg)
Det är Berliner Bergs starka tillväxt sedan starten 2015 som gör att en expansion nu är nödvändig. Jakten på en passande lokal i centrala Berlin har varit en utmaning, men ägarna är nöjda med att de lyckats hitta det de sökt i stadsdelen Neukölln. De nya lokalerna är på totalt 3 000 kvadratmeter och man kommer att kunna brygga upp till 50 000 hektoliter öl varje år. Bryggeriets ursprungliga lokaler på Kopfstrasse, även det i Neukölln, kommer tills vidare att användas för bryggning av Berliner Bergs signaturöl Berliner Weisse.
Nyligen avslutades Oktoberfest i München efter en sexton dagar lång fest. Bland mycket annat är festivalen känd för sina stora ölsejdlar. Dessa kan dock vara historia om en lokal domstol går på en 68-årig öltältsägares linje.
Walter Hödl har i nitton år drivit ett öltält under den lokala ölfestivalen i bayerska Bad Füssing. Han har nu stämt de sex bryggerier som serverar öl under Oktoberfest för medhjälp till upprepat, medvetet och pågående bedrägeri. Hödl menar att bryggerierna tvingar Oktoberfestbesökarna att beställa enliterssejdlar (Masskrugs) med öl, mycket väl medvetna om att många inte kommer att dricka upp allt på grund av mängden öl eller för att det tar för lång tid att tömma sejdlarna, med följden att ölen blir ljummen och avslagen.
Oktoberfestbesökare ska själva kunna välja storlek på sin öl tycker Walter Hödl (foto: München Tourismus/J. Wildgruber).
Hödl vill hellre se nya sejdlar med markeringar vid 0,5, 0,75 och 1 liter, så att kunderna har
möjligheten att beställa mindre mängd öl vid en beställning. Enligt hans egen
erfarenhet kommer detta leda till att kunderna snarare kommer att dricka mer öl
än mindre. När han själv introducerade 75-centiliterssejdlar under ölfestivalen
i Bad Füssing 1995, sålde han enligt egen utsago 25 procent mer öl. Vid den
tiden var det förbjudet ha flera måttmarkeringar på ölsejdlar i Tyskland, men
detta har nu ändrats genom ny EU-lagstiftning.
I dagsläget är det endast de sex stora Münchenbryggerierna Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu som får servera öl under Oktoberfest. De flesta är rätt skeptiska till Walter Hödls förslag. Förstagångsbesökare på festivalen förundras ofta över att den minsta storlek på öl som går att beställa i de stora tälten är just en liter. Det gäller för övrigt inte bara öl. Allt från ölblandningar som Radler till läsk och vatten serveras i de berömda enliterssejdlarna.
Bara Bier är bloggen för dig som gillar Tyskland i allmänhet och tysk öl i synnerhet. Här skriver vi om nya och gamla öl, traditionella och moderna bryggerier, tyska folkfester, lokal mat och mycket mer.
Följ oss även på Facebook och X! Där kan ni även skicka meddelanden.