Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk ölförsäljning går mot ett nytt förlustår

Nyheter Posted on 29 november 2019 15:28

Enligt uppskattningar kommer den tyska ölförsäljningen att minska med 2,2 procent i år till ungefär 91,7 miljoner hektoliter. Det är den lägsta siffran sedan Tysklands återförening 1990. Försäljningen är till och med lägre än den var i det självständiga Västtyskland.

Av alla tyska bryggerier med en försäljning på mer än en miljon hektoliter ser nio av femton ut att minska sin försäljningsvolym under 2019. Endast fyra ser ut att öka sin försäljning, medan resterande två kommer att ligga kvar på samma nivå som året innan. Om trenden från årets första elva månader håller i sig kommer de två bryggerier som tappar mest vara Oettinger och Erdinger, som tillsammans står för ungefär tre fjärdedelar av den totala försäljningsminskningen bland Tysklands femton största bryggerier.

Årets tyska ölförsäljning ser ut att minska med drygt två procent (foto: diepresse.com).

Oettinger kämpar allt hårdare i segmentet mellan lågprismärken och premiumöl som säljs till nedsatta priser. Erdinger, som är Tysklands ledande veteölsproducent, befinner sig däremot inom ett marknadssegment som ser ut att tappa 7,3 procent i år, enligt marknadsanalysföretaget Nielsen. Totalt verkar det som att de femton största ölmärkena i Tyskland kommer att tappa ungefär 800 000 hektoliter i försäljning under 2019 och ”endast” sälja cirka 35,7 miljoner hektoliter öl. Det motsvarar i grova drag 39 procent av den totala tyska ölförsäljningen.

Det kommer dock inte bli några större förändringar på listan över Tysklands största ölmärken jämfört med förra året. Krombacher kommer återigen vara störst, följt av Oettinger, Bitburger, Veltins, Paulaner, Beck’s, Warsteiner, Hasseröder, Erdinger, Augustiner, Radeberger, Franziskaner, Ur-Krostitzer, Jever och König, rapporterar branschtidningen Inside Getränke.



Tyska burköl till fasta sortimentet

Systembolaget Posted on 27 november 2019 17:55

Burköl är på stark frammarsch i Tyskland. Systembolaget verkar haka på den trenden och släpper två tyska öl på burk i det fasta sortimentet den 2 december – båda med ursprung i Bayern.

Den som åkt Finlandsfärja kan mycket väl ha stött på det första av de två öl som hamnar på systemhyllorna den 2 december. Kaiserdom Hefe-Weissbier brukar där säljas i enlitersburk tillsammans med ett lika stort ölglas. Systemkunderna får dock nöja sig med halvlitersvarianten. Detta är en ganska klassisk bayersk weissbier, som dock inte riktigt kan mäta sig med de stora spelarna på området. Färgen är ljust gul och det bildas ett ganska rejält skum vid upphällningen. Det doftar citrus, ostkex och halm. Smaken är aningen sötsyrlig med en mild beska.

Bryggeriet Kaiserdom Specialitäten Brauerei grundades i Bamberg 1718 av Georg Morg. Sedan 1910 ägs bryggeriet av familjen Wörner; i dag är det tredje generationen som styr. Produktionen ligger på cirka 250 000 hektoliter, vilket gör bryggeriet till det största i Bamberg.

Fakta Kaiserdom Hefe-Weissbier
Alkoholhalt: 4,7 %
Stamvörtstyrka: 10,6 %
Producent: Kaiserdom Specialitäten Brauerei
Leverantör: Moestue Grape Selections AB
Förpackning: Burk, 50 cl
Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)

Kaiserdom Hefe-Weissbier når inte riktigt upp till sina mer kända stilkollegor (foto: maisumgole.com.br).

Den andra nyheten känner kanske desto fler till. Paulaner Münchner Hell tillhör klassikerna bland de ljusa lagerölen från München. Det som möjligen känns ovant är att den nu kommer på halvlitersburk, i stället för den vanliga glasflaskan. Ölet uppfyller det mesta som en bayersk Helles ska ha: färgen är gyllengul, doften är maltig och gräsaktig, medan smaken är kryddigt maltig och aningen söt med en angenäm humlebeska.

Paulaner Brauerei är ett av de klassiska och största bryggerierna i München. Bryggeriet startade 1634 och tillhör numera Paulaner Braugruppe tillsammans med märkena Hacker-Pschorr, Auer Bräu, Weissbierbrauerei Hopf och Thurn und Taxis.

Fakta Paulaner Münchner Hell
Alkoholhalt: 4,9 %
Stamvörtstyrka: 11,5 %
Producent: Paulaner Brauerei
Leverantör: Spendrups Bryggeri
Förpackning: Burk, 50 cl
Pris: 16,90 kr (33,80 kr/l)

Paulaner Münchner Hell kan givetvis drickas i weissbier-glas, men det finns bättre alternativ (foto: graphixto.com).

Vi får dock säga tack och hej för denna gång till Störtebeker Kellerbier, Hofbräu München Original och Engelbräu Urtyp Hell, som sålt för dåligt och flyttas till beställningssortimentet.



Duckstein släpper bocköl till advent

Bryggerier, Nyheter Posted on 25 november 2019 18:17

Lagom till adventstiden passar Duckstein på att utöka sitt produktsortiment. Rubin Bock är ett rökigt och starkt öl som man hoppas kommer värma den mest kräsne ölkonsumenten.

Advent markerar början på julförberedelserna och är en tid då konsumenterna letar efter något nytt att bjuda sina gäster på. Detta har Duckstein tagit fasta på genom att lansera Rubin Bock, ett starkt öl med en rökig smak som påminner om skinka och whisky. Färgen är mörkt rödaktig och det 6,8-procentiga ölet har en kryddig smak som kommer från noggrant utvald aromhumle. De rökiga tonerna kommer från tre olika maltsorter – pilsnermalt, Cara hell samt rökmalt.

Duckstein Rubin Bock ska värma i adventstid (foto: Carlsberg Deutschland).

Det har också lagts ner lite extra energi på flaskans design. Etiketten har fått en stilren design som även har bryggmästarens signatur. Glasflaskan är försedd med Ducksteins logga i relief. Tillsammans med ett praktiskt fyrpack och en påkostad affärsdisplay hoppas bryggeriet att ölet ska locka många ölintresserade köpare. Man sticker inte heller under stolen med att den rekommenderade placeringen vid ölhyllorna eller i närheten av charkdisken kommer att locka många till spontanköp.

Duckstein är kanske mest känt för sin Rotblond Original, som finns tillgänglig året runt tillsammans med veteölet Weizen. I sortimentet ingår också Opal Pilsener och Saphir Kellerbier. Duckstein-öl bryggdes för första gången under 1600-talet i Königslutter am Elm i Niedersachsen. Numera är Duckstein ett varumärke inom Carlsberg Deutschland.



Eichbaum lanserar apiga hantverksöl

Bryggerier Posted on 21 november 2019 18:25

Privatbrauerei Eichbaum släpper tre nya hantverksöl på den tyska marknaden. Från och med januari nästa år kommer deras craft-märke Wild Monkeys finnas på affärshyllorna.

Privatbrauerei Eichbaum hakar på craft-trenden genom att lansera tre nya öl under varumärket Wild Monkeys. I januari 2020 kommer tyska öldrickare kunna hitta Hop Rider (pale ale bryggd med aromhumlen Vic Secret och Aurora), Yeast King (pale ale bryggd med vetemalt samt Mosaic- och Yellow Sub-humle) och Malt Biker (maltig red ale) i butiker över hela landet. Konsumenterna kommer kanske särskilt att uppskatta mixflaken med åtta 33-centilitersburkar av varje ölsort.  

Med Wild Monkeys ger sig Eichbaum in på burkölsmarknaden.
(Foto: Privatbrauerei Eichbaum)

Bryggeriet ser stora tillväxtmöjligheter för burköl, som efter en rejäl nedgång på grund av införandet av ett nytt pantsystem 2003, nu är på väg tillbaka till de tyska ölbutikerna. Nu har det nya pantsystemet satt sig och blivit accepterat av konsumenterna och utgör inte längre något hinder vid köp av öl. Tvärtom uppskattar konsumenterna burkens praktiska egenskaper och det behändiga 33-centilitersformatet.

Bryggeriet hoppas extra mycket på mixflaket med alla tre sorter.
(Foto: Privatbrauerei Eichbaum)

Privatbrauerei Eichbaum omnämns första gången 1679. 1971 såldes det familjeägda bryggeriet till Henninger Bräu i Frankfurt. Efter att Henninger 1980 såldes till Reemtsma och åter 1987 till Gebr. März, hamnade Eichbaum i en av Tysklands största bryggerikoncerner. 1996 gick Gebr. März i konkurs och Eichbaum såldes två år senare till Dietmar Hopp, en av grundarna till mjukvaruföretaget SAP. 2010 såldes bryggeriet slutligen till Jochen Keilbach och Andreas Hiby-Durst. Eichbaum har en kapacitet på två miljoner hektoliter varav en stor del går på export, särskilt till Kina.



18 tyska bryggerier kallar sig Slow Brewer

Bryggerier Posted on 19 november 2019 17:59

I Tyskland får arton bryggerier använda den striktaste internationella kvalitetsstämpeln för öl som finns – Slow Brewing.

Slow Brewing har blivit den tuffaste kvalitetsstämpeln i världen. Det finns i dag bara 27 bryggerier som får använda den, av dessa ligger arton i Tyskland. De övriga finns i Österrike, Schweiz och Italien. Alla bryggerier kan ansöka om kvalitetsstämpeln, men de flesta får nobben eftersom de inte uppfyller de hårda kraven eller för att de inte tillåter tillräcklig insyn i sin bryggprocess; exempelvis kontrolleras alla öl varje månad. Dessutom hårdgranskas bland annat kvaliteten på råvarorna, bryggeriets hygieniska förhållanden, liksom hur man behandlar sina anställda, leverantörer och miljön.

August Gresser skapade Slow Brewing efter att ha tröttnat på industriöl (foto: Leo Neumayr).

Slow-bryggare ger också sina öl tid att mogna ordentligt. Att som många stora bryggerier använda High Gravity-metoden, det vill säga spä ut den färdiga produkten, är helt tabu inom Slow Brewing. Denna metod ger ölen en helt annan smak än öl som bryggs med originalvört. En långsammare och varligare bryggeriprocess har inte bara en positiv effekt på ölets smak, det ger också mindre finkel än de påskyndade bryggprocesser som ofta används vid massproduktion.

Konceptet Slow Brewing skapades av August Gresser efter att han fått nog av massproducerad öl som smakar likadant. Gresser har en mycket passionerad inställning till mat och dryck och som själv varande bryggmästare har han alltid försökt göra så bra öl som det bara är möjligt. Det innebär att använda råvaror av högsta kvalitet, men också ett medvetet sätt att brygga på, ett sätt som är bra för ölet och därmed för dem som dricker det.

Här är Tysklands Slow Brewer:
Gräfliche Brauerei Arco-Valley
Privatbrauerei Schweiger
Gräfliche Hofbrauhaus Freising
Privat-Brauerei Zötler
Meckatzer Löwenbräu
Stadtbrauerei Spalt
Brauhaus Faust
Badische Staatsbrauerei Rothaus
Hausbrauerei Feierling
Familienbrauerei M. Ketterer
Hochdorfer Kronenbrauerei
Braumanufaktur Welde
Haller Löwenbräu
Distelhäuser Brauerei
Brauerei Bosch
Cölner Hofbräu Früh
Privatbrauerei Moritz Fiege
Westerwald-Brauerei



Dinkelacker börjar redovisa kalorier

Bryggerier Posted on 14 november 2019 17:45

Etiketterna på Familienbrauerei Dinkelackers ölflaskor kommer framöver ha information om kaloriinnehåll samt förvaringsanvisningar. Anledningen till detta är att två tyska bryggeriorganisationer uppmanar sina medlemmar att på frivillig väg implementera nya riktlinjer.

I januari i år enades de två tyska bryggeriorganisationerna Deutscher Brauer-Bund och Verband Private Brauereien om att uppmana sina medlemmar att skriva ut hur många kalorier deras öl innehåller. Detta för att ge konsumenterna ännu bättre information. Familienbrauerei Dinkelacker i Stuttgart tar uppmaningen ett steg längre och skriver förutom kalorimängd också ut att ölet bäst förvaras kallt för att förhindra att smaken påverkas. Informationen kommer att finnas på etiketterna till märkena Dinkelacker, Schwaben Bräu, Sanwald och Wulle.

Inom kort kommer öldrickarna se hur många kalorier Dinkelackers öl innehåller.
(Foto: Familienbrauerei Dinkelacker)

Den frivilliga märkningen visar att öl inte innehåller så många kalorier som en del kanske tror. Detta gäller särskilt alkoholfria ölsorter. Dinkelacker Alkoholfrei exempelvis innehåller med sina sexton kalorier per 100 milliliter betydligt färre kalorier än många juicer, läskedrycker och vinsorter. De sistnämnda kan beroende på sort innehålla mer än sjuttio kalorier per 100 milliliter. En vanlig pilsner innehåller cirka fyrtio kalorier per 100 milliliter.

Etiketterna kommer förutom kaloriinnehåll även ha information om hur ölet ska förvaras.


Warsteiner lanserar grumlig nyhet

Bryggerier Posted on 12 november 2019 18:25

I början av nästa år lanserar Warsteiner nyheten Brewers Gold. Det bärnstensfärgade ölet är bryggt enligt den tyska renhetslagen och smakar karamell och honung.

Warsteiners nyaste öl har en mild och balanserad smak som kommer från den humlesort som gett det dess namn: Brewers Gold. Det är en aromhumle som känns igen på sin kryddiga fruktighet. Ölet gör debut i tyska butiker och restauranger i februari 2020. I samband med lanseringen släpper Warsteiner loss en ganska intensiv marknadsföringskampanj i TV, utomhusreklam, tryckta och digitala medier samt via marknadsföringsaktiviteter i butiker och restauranger.

Warsteiners Brewers Gold släpps i Tyskland i början av nästa år (foto: Warsteiner).

Brewers Gold är ofiltrerat och har en balanserad, mild humlebeska och en maltig smak. Noggrant utvalda maltsorter ger ölet en subtil karamellton och en fin bärnstensfärg. Alkoholhalten ligger på 5,2 procent och stamvörtstyrkan på 12,4 procent. Enligt bryggeriet dricks ölet bäst när det har en temperatur på fyra-åtta grader. Ölet kommer finnas tillgängligt i 33- och 50-centilitersflaskor i butik samt i 30-litersfat för restaurangbranschen.
– Specialöl är fortsatt populära och finns bland de segment som växer mest på marknaden. Vårt nya öl är medvetet modernt, men flörtar samtidigt med bryggerihistorien. Med detta öl möter vi samtidens efterfrågan på mörkare öl, når en yngre målgrupp och ökar medvetenheten om vår produktportfölj, säger Warsteiners marknadschef Marcus Wendel i ett pressuttalande.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Holsten inviger sitt nya bryggeri

Bryggerier Posted on 8 november 2019 16:01

Den 4 november klipptes bandet till Holstens nya bryggeri i Hausbruch strax utanför centrala Hamburg, endast två år efter att det första spadtaget togs.

Ungefär 400 inbjudna gäster, bland annat dignitärer från såväl politik som näringsliv samt bryggerianställda, hade samlats för att se starten på nästa etapp i Holsten-Brauereis 140-åriga historia. Flytten till Hausbruchinnebär att bryggeriet lämnar Hamburg-stadsdelen Altona, där det huserat sedan starten 1879. Den nya anläggningen invigdes med tal av Hamburgs borgmästare Peter Tschentscher, som också klippte bandet tillsammans med Sebastian Holtz, vd för Carlsberg Deutschland och Michael Hinrichs från Carlsberg Group, där Holsten numera ingår.

Sebastian Holtz, Peter Tschentscher och Michael Hinrichs klipper bandet.
(Foto: Holsten-Brauerei)

Med den nya bryggerianläggningen är det mycket som blir bättre för Holsten, som kortare avstånd, toppmoderna lokaler och bättre infrastruktur. Den nya placeringen gör också att man nu kan ha tillverkningen igång hela nätterna utan begränsningar. Med det nya bryggeriet har Holsten kapacitet att brygga cirka en miljon hektoliter öl per år. Varje dag kan man fylla ungefär en miljon flaskor och 3 000 fat via två linor, vilket motsvarar 60 000 flaskor eller 180 fat i timmen. Varje dag kommer 100 lastbilar ta sig till bryggeriet för att hämta öl för vidare leverans. Till skillnad från den gamla anläggningen kommer trafiken i stadens centrum inte påverkas av detta.

Holstens nya bryggeri i siffror
Total tomtyta: ca 65 000 kvm
Total byggnadsyta: ca 24 500 kvm
Bryggkapacitet: 1 miljon hektoliter/år
Antal fyllda flaskor: 1 miljon/dag
Kapacitet buteljeringslinan: 60 000 flaskor/timme
Kapacitet fatfyllningsanläggningen: 180 fat/timme
Kapacitet förpackningsanläggningen: 14 000 flaskor/timme
Lagringskapacitet: 18 000 pallar med fulla flaskor, 30 000 pallar tomglas
Antal lastbilar: 100/dag



« FöregåendeNästa »