Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Karlsbergs vinst ökar – men försäljningen minskar

Bryggerier Posted on 21 augusti 2019 18:32

Karlsberg Brauerei i Homburg ökade sin vinst något under det första halvåret i år. Detta trots att försäljningen gått ner en aning jämfört med samma tid i fjol.

Innan justering för räntor, skatter, amorteringar och avskrivningar uppgick Karlsberg Brauereis vinst till 9,2 miljoner euro under första halvåret 2019. Det är i princip lika mycket som för samma period förra året. Tittar man bara på intäkterna innan ränta och skatt ökade dessa från 4,7 miljoner euro 2018 till 4,8 miljoner euro i år. Den totala försäljningen under årets första sex månader minskar dock något – från 66,9 miljoner euro förra året till 64 miljoner euro i år. Karlsberg förklarar detta med en ändrad strategi gällande bryggeriets kontraktstillverkning.

Karlsbergs vinst ökar trots att den totala försäljningen minskar (foto: Karlsberg Brauerei).

Under det första halvåret 2019 ökade Karlsbergs tillväxt för inhemska och utländska ölmärken med 3,5 procent. Enligt bryggeriet beror den goda tillväxten främst på ökad försäljning för märkena Karlsberg och Mixery. Utlandsförsäljningen ökade med 15,5 procent, främst tack vare ökat fokus på export av bryggeriets egna märken. Denna halvårsrapport bekräftar Karlsbergs tidigare uppskattning om att den totala försäljningen under året kommer att gå ner något. Man räknar dock med att vinsten för helåret kommer att hamna någonstans mellan 15,5 och 18,5 miljoner euro.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



Jürgen Klopp frontar alkoholfri Warsteiner

Nyheter Posted on 19 augusti 2019 19:37

Fotbollstränaren Jürgen Klopp dyker upp på de nya sexpacken med Warsteiners alkoholfria pilsner. Den nya designen på förpackningarna för Warsteiner Alkoholfrei och Warsteiner Herb Alkoholfrei börjar säljas i Tyskland i slutet av augusti.

”Så ser vinnare ut” är den slogan som ackompanjerar bilden av Liverpools tyske succétränare Jürgen Klopp på Warsteiners nya sexpack med alkoholfri pilsner. Enligt Warsteiner Gruppes marknadsdirektör Marcus Wendel passar texten inte bara Jürgen Klopp, utan även produkten som utsetts till testvinnare av Stiftung Warentest.

Båda de nya sexpacken kommer att börja säljas i Tyskland i slutet av augusti (foto: Warsteiner).

På sexpacken med Warsteiner Herb Alkoholfrei ses Jürgen Klopp med en ölflaska i handen och citatet ”Ni kan åka hem”. Marcus Wendel beskriver en situation som många känner igen sig i: “Alla festar, utom en kompis som måste köra hem alla efter kalaset. Warsteiner Herb Alkoholfrei är ett bra pilsneralternativ för alla bilförare.”

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Bitburger satsar på glutenfritt

Bryggerier Posted on 16 augusti 2019 16:17

Många människor väljer i dag glutenfria livsmedel. Nu vill även Bitburger hoppa på trenden och lansera ett glutenfritt öl på marknaden. Målgruppen är dock inte bara glutenintoleranta.

Nästa år planerar Bitburger att lansera ett glutenfritt öl på marknaden. Ölet har varit under utveckling i två år och har sedan i mitten av juli varit i en testfas. Enligt bryggeriets tekniske chef finns det en stor marknad för produkten, eftersom fler människor blir glutenintoleranta eller väljer bort gluten ur kosten av andra skäl.

Bitburger hoppas vända försäljningssiffrorna med ett glutenfritt öl (foto: Bitburger Braugruppe).

Det finns i dagsläget endast några få tillverkare av glutenfria öl på den tyska marknaden. Genom att lansera ett glutenfritt öl hoppas Bitburger kunna vända en sjunkande försäljningstrend. Förra året sålde man 6,6 miljoner hektoliter öl, vilket är en minskning med 2,7 procent jämfört med året innan. Detta följer i stort den tyska ölmarknaden, som har brottats med vikande försäljningssiffror under många år.

Proteinet gluten finns bland annat i vete, korn och råg och alla produkter som innehåller dessa spannmål, inklusive maltkorn. Bitburger har utvecklat en tillverkningsprocess där gluten bryts ner naturligt av proteas, en grupp av enzymer som påverkar nedbrytningen av bindningar mellan aminosyror i proteiner. Enligt det tyska celiakiförbundet är ungefär 800 000 tyskar glutenintoleranta. Vid glutenintolerans blir tunntarmen inflammerad och kan inte ta upp näring som den ska. De vanligaste symtomen är diarré, gaser i magen, trötthet och viktnedgång, men symtomen varierar mycket.



Alkoholfri öl en växande trend i Tyskland

Nyheter Posted on 14 augusti 2019 19:06

Fler och fler tyskar väljer alkoholfri öl till afterworken. Bland anledningarna finns en ökande hälsotrend, men också att ölen blir allt mer smakrika.

Tyska bryggerier är inne i en tung period, med stadigt sjunkande försäljningssiffror för öl med alkohol. Tittar man däremot på de alkoholfria varianterna så ser det annorlunda ut. Öl utan alkohol säljer nämligen bara bättre och bättre. I Tyskland får ett öl innehålla som mest 0,5 procent alkohol för att räknas som alkoholfritt, men genom olika metoder för att tillverka alkoholfria öl så finns det till och med öl som är helt utan alkohol.

De tyska bryggerierna tar fram allt fler alkoholfria ölsorter (foto: DPA/Peter Kneffel).

Bakom trenden med mer alkoholfritt finns bland annat en rådande hälsotrend. Fler människor är vegetarianer eller veganer, vill köpa ekologiskt och även dricka mindre alkohol. Många idrottsmän föredrar också att dricka alkoholfritt öl framför vatten, som inte smakar någonting. De tyska bryggerierna tar därför fram fler nya alkoholfria ölsorter, trots att detta var något man rynkade på näsan åt tidigare.

Det ökade inslaget av hantverks- eller craft-bryggerier på den tyska marknaden spelar också en roll. De använder i regel mer aromatiska humlesorter, som gör att även alkoholfria öl kan ha mycket smak. Med nya sorters aromhumle kan ölen smaka som citrus eller andra exotiska frukter och ändå bryggas enligt den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot). ”Världen förändras och de olika ölstilarna tolkas ständigt på nya sätt”, säger ölsommelieren Hubert Balczerowski till radiokanalen Deutschlandfunk Kultur.



Tre intressanta fakta om tysk öl i USA

Ölhistoria Posted on 12 augusti 2019 17:16

Den tyska historikern Jana Weiss har undersökt det tyska ölets segerrika resa till USA. Här avslöjar hon tre lite udda och intressanta saker som hennes forskning visar.

Historikern Jana Weiss är verksam vid universitetet i Münster, där hon för närvarande forskar på det tyska ölets historia. ”The Lager Beer Revolution in the United States: The History of Beer and German Americans as a Reinvention of Ethnicity, Knowledge, and Consumption”, är namnet på hennes habilitationsuppsats (motsvarar ungefär docentavhandling). I den undersöker Weiss hur den tyska bryggarkonsten fördes över till USA i början av 1800-talet. Det var då som underjästa öl för första gången bryggdes i USA enligt den tyska bryggartraditionen. Forskningen sträcker sig fram till 1920, då alkoholdrycker starkare än 0,5 volymprocent förbjöds i USA.

Anheuser-Busch är ett av flera amerikanska bryggerier med tysk koppling (foto: Anheuser-Busch).

Jana Weiss fick idén till sin forskning under en guidad visning på Becks bryggeri i Bremen. Under turen visades en video om Heinrich Beck, som emigrerade till USA 1854. Han återvände dock till Tyskland efter endast tio år i ”staterna”. Jana Weiss antog att Beck inte var den enda tyska bryggare som emigrerade till Amerika. Under fem år har hon därför forskat på ölet och ölbryggarnas emigrationshistoria. Hon har kommit fram till flera intressanta fakta, som knappt någon i Tyskland känner till i dag.

1. Det blev en lagerrevolution
Det bryggdes visserligen redan öl i USA, men tyskarna var de som först introducerade lagern i ”staterna”. 1850 stod engelsk ale för mer än nittio procent av den amerikanska marknaden. Femtio år senare hade den tyska lagern tagit över helt. Inte i något annat land tog tyskarna över ölmarknaden så snabbt som i USA. 1890 var nästan hela den amerikanska bryggeriindustrin i tyska händer och över åttio procent av de anställda var tyskar.

2. Tyskarna bryggde inte riktig tysk öl
I USA marknadsförde tyska bryggare sin öl som ”äkta tysk öl”. Men så var det inte. Bryggarna struntade i den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot), som innebär att öl endast får innehålla malt, humle, jäst och vatten. Istället använde de bland annat majs och ris i sina Amerikabryggda öl.

3. Kända tyska bryggare var inte bryggare
Några av de mest kända tyska ölbryggarna hade över huvud taget ingen utbildning i yrket. Bland dessa finns Adolphus Busch, som grundade Budweiser-bryggeriet Anheuser-Busch tillsammans med sin svärfar Eberhard Anheuser. Busch hade i själva verket bakgrund som säljare inom detaljhandeln. Frederick Pabst, styrelseordförande för Pabst Brewing Company, var ursprungligen sjökapten och gifte även han in sig i en redan etablerad ölfamilj. Båda dessa herrar bidrog dock till att göra bryggerierna kommersiellt framgångsrika genom sina affärskunskaper.



Bundesliga: Leipzig höjer ölpriserna mest

Nyheter Posted on 7 augusti 2019 16:45

Nästa vecka drar Bundesliga-fotbollen
igång igen. Den som besöker arenorna kommer till stor del känna igen priserna
på den öl som serveras. Fans till RB Leipzig får dock hosta upp nästan en
euro mer än förra säsongen.

Ölsugna fans till RB Leipzig får sig en rejäl kalldusch inför säsongen (foto: bundesligafanatic.com).

En jämförelse av ölpriserna på arenorna i tyska förstadivisionen Bundesliga visar att det har blivit
jämnare ”i toppen” av listan över de dyraste ölen. Fem klubbar har nu den
tveksamma äran att ha den mest kostsamma arenaölen. Bland dessa finns bland
annat storlaget FC Bayern München och huvudstadens
stolthet Hertha Berlin. En klubb
sticker dock ut lite extra, nämligen RB
Leipzig
. Från att ha haft den billigaste ölen förra säsongen, är man nu bland
de fem med dyrast efter en höjning på hela nittio cent. Detta innebär samtidigt
att det nu är fans till tippade topplaget Borussia
Dortmund
som kan avnjuta den billigaste ölen; en halvliter på Signal Iduna Park kostar 3,90
euro.

Här är ölpriserna på alla
Bundesligalags hemmamatcher (beräknat på 0,5 liter):


Lag

Pris (förra året)

Ölmärke

RB Leipzig

4,40 euro (3,50)

Ur-Krostritzer

Hertha Berlin SC

4,40 euro (4,20)

Berliner Kindl

Werder Bremen

4,40 euro (4,30)

Haake Beck

Eintracht Frankfurt

4,40 euro (4,30)

Krombacher

FC Bayern München

4,40 euro (4,40)

Paulaner

SC Paderborn 07

4,38 euro (Ny)

Warsteiner

Fortuna Düsseldorf

4,30 euro (4,00)

Schumacher Alt/Carlsberg

TSG 1899 Hoffenheim

4,30 euro (4,13)

Bitburger

SC Freiburg

4,30 euro (4,20)

Rothaus

FC Augsburg

4,30 euro (4,20)

Riegele

VfL Wolfsburg

4,30 euro (4,30)

Veltins

FC Schalke 04

4,20 euro (4,20)

Veltins

FC Köln

4,20 euro (Ny)

Gaffel

Borussia Mönchengladbach

4,00 euro (4,00)

Bitburger/Bolten

FSV Mainz 05

4,00 euro (4,00)

Bitburger

Bayer Leverkusen

4,00 euro (4,00)

Bitburger/Gaffel

FC Union Berlin

4,00 euro (Ny)

Berliner Pilsner

Borussia Dortmund

3,90 euro (3,90)

Brinkhoffs

Källa: wettbasis.com



Ölpåve får bayersk förtjänstorden

Nyheter Posted on 29 juli 2019 16:41

Professor Ludwig Narziss tilldelas den bayerska förtjänstorden för
sina insatser för Bayern, öl och vetenskapen om ölbryggning. Den i dag 93-årige
Narziss kallas även ”Ölpåven”, ”Stormästaren av bryggeriteknik” och
”Bryggarkonstens storherre”.

Ludwig Narziss tog emot utmärkelsen under en ceremoni i Münchens
residens förra veckan. Orden delades ut av Bayerns ministerpresident Markus
Söder, som påpekade att den bayerska förtjänstorden är en mycket exklusiv
utmärkelse. Det är i dag endast 2 000 levande personer som får bära den.
Utmärkelsen ges till personer som på olika sätt bidrar till att göra Bayern
unikt och känt långt utanför delstatens gränser. Bland tidigare mottagare finns
kända idrottare, artister och vetenskapsmän.

Ludwig Narziss fick hedersutmärkelsen av Bayerns ministerpresident Markus Söder (foto: Weihenstephaner).

Narziss beskrivs som en av världens främsta forskare och utbildare
inom bryggarkonsten under 1900-talet. Han föddes i München 1925 och kom 1948
som student till Münchens tekniska universitets
filial i Freising, ofta kallat ”Ölets Harvard”. Där tog han examen inom
bryggerivetenskap och -teknik. Senare doktorerade han med en avhandling om
kvaliteten på olika jäststammar. 1958 blev han bryggmästare på Löwenbräu-bryggeriet i München. Sex år
senare var han dock tillbaka i Freising, där han forskade på olika bryggningsmetoder
i Weihenstephans testbryggeri.
Mellan 1968 och 1970 samt under 1990 var han även universitetets rektor.

Ludwig Narziss gick i pension 1992, men bor fortfarande i
Freising och är professor emeritus vid sitt älskade universitet. Under sin
långa karriär skrev Narziss hundratals uppsatser samt tre läroböcker, som
fortfarande används som standardverk inom bryggeriutbildningarna. Den bayerska
förtjänstorden är inte den första utmärkelsen för Ludwig Narziss, som tidigare
mottagit bland annat den bayerska ölorden (1979), den tyska federala
förtjänstmedaljen (2007) samt staden Freisings gyllene medborgarmedalj (2018). Han
är också hedersmedlem i en mängd föreningar och organisationer kopplade till öl
och ölbryggning.



Efter sexismkritiken: Bryggeriet slår tillbaka

Nyheter Posted on 25 juli 2019 16:03

Efter att ha anklagats för att ha sexistisk
reklam slår nu bryggeriet Füchschen och dess ägare tillbaka – med en ny reklambild.

Füchschens
nya reklambild ser vi tre tecknade rävar i utmanande klädsel och poser. Två av
dem är honrävar, varav den ena har bikini och den andra är klädd som en burleskartist.
I bilden finns även en hanräv, som iklädd tajta byxor visar sin bara, vältränade
överkropp med muskulösa armar och ett sexpack (på magen alltså). Texten leker
med ord och stavning, men lyder ungefär: ”I dag politiskt kokett. Füchschen: Lika
rättigheter för alla.”

Med en ny slagkraftig reklambild hoppas Füchschen sätta punkt för sexismaffären (foto: Füchschen).

Bryggeriägaren Peter König säger
till tidningen Express att han hoppas att
detta avslutar hela affären, som han till stor del tillskriver sommarens nyhetstorka.
Den förra bilden orsakade heller ingen större skada, menar han. I ett inlägg på
bryggeriets Facebook-sida
skriver König att mer än nittio procent av reaktionerna har varit positiva,
inte minst bland kvinnor. ”Till och med när jag går ut med min hund Gassi på
morgnarna får jag positiva kommentarer. Folk tycker att bilden är rolig.”

Endast några dagar efter att den förra reklambilden publicerats
blev Füchschen kontaktade av Düsseldorfs jämställdhetsansvariga Elisabeth Wilfart,
som brevledes kritiserade bryggeriet för sexism. Hon fick senare stöd av femton
kvinnliga politiker i Nordrhein-Westfalens delstatsparlament. Kritiken har nu
lett till att Füchschens reklam ska granskas av den tyska reklammyndigheten – Deutscher Werberat.



« FöregåendeNästa »