Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyska bryggerier uppmanas ange kalorimängd

Nyheter Posted on 21 januari 2019 18:48

Två tyska bryggeriorganisationer har kommit överens om att flaskor och burkar ska ha information om ölets kaloriinnehåll. Organisationernas medlemmar uppmanas att på frivillig basis börja implementera de nya riktlinjerna gradvis under 2019.

Redan i dag står det på etiketten vilka ingredienser som finns i ett öl, till skillnad från andra alkoholhaltiga drycker. Nu har de två tyska bryggeriorganisationerna Deutscher Brauer-Bund och Verband Private Brauereien enats om att även uppmana sina medlemmar att skriva ut hur många kalorier deras öl innehåller, detta för att ge konsumenterna ännu bättre information. I hopp om att fler dryckestillverkare ska följa deras exempel, har de två organisationerna även kontakt med vin- och spritindustrins motsvarande branschorganisationer.

Nu uppmanas tyska bryggerier att börja ange kaloriinnehåll på sina öl (foto: drinkoo.de).

Enligt en undersökning från oktober 2018 tycker 52 procent av de tyska konsumenterna att det vore positivt om det på etiketterna redovisas hur många kalorier det finns i öl, vin och andra alkoholhaltiga drycker. Undersökningen, som omfattar drygt 2 000 personer från arton års ålder, visar också att många överskattar kaloriinnehållet i öl. 42 procent tror att det är mer kalorier i öl än vad det faktiskt är. En pilsner innehåller exempelvis cirka fyrtio kilokalorier per 100 milliliter. Endast nitton procent kunde det rätta svaret.

Baserat på rådande EU-lagstiftning måste redan i dag öl och ölblandningar som innehåller mindre än 1,2 procent alkohol ha information om näringsvärdet på förpackningen. För drycker med högre alkoholhalt råder i dagsläget ett undantag. EU-kommissionen har dock meddelat att alkoholhaltiga drycker inte bör behandlas annorlunda än andra livsmedel, varför undantaget inte längre kan motiveras. Kommissionen menar att det vore önskvärt om alla dryckestillverkare på frivillig väg börjar redovisa kaloriinehåll tillsammans med övriga ingredienser. Initiativet stöds även av den europeiska paraplyorganisationen The Brewers of Europe.



Pitters sätter Düsseldorf på kellerbier-kartan

Bryggerier Posted on 18 januari 2019 16:20

I slutet av november förra året släpptes de första tusen litrarna av Pitters, Düsseldorfs nya kellerbier.
Redan innan jul var de slutsålda. Nästa tappning sker i mitten av februari.

Den första batchen Pitters
var bara tillgänglig i Düsseldorf via varumärkeschefen Ulf Beeckens egen agentur
och genom en lokal bar och dryckesbutik. För nästa omgång kommer det dock även
vara möjligt för andra aktörer inom handeln och restaurangbranschen att sälja
ölet. Den öl som redan sålts har tagits väl emot av Düsseldorfs öldrickare,
vilket gör att återförsäljarna nu står i kö för att få ha ölet i sitt
sortiment. Ulf Beeckens tänker dock skynda långsamt. För den andra omgången
tänker han sig i första hand använda handplockade återförsäljare inom
Düsseldorfs handels- och restaurangbransch. Först till den tredje bryggningen
kan det bli aktuellt att gå ut på bredare front.

Flaskor och förpackningar till Düsseldorfs nya kellerbier pryds av kyparen som gett det dess namn (foto: Beecken’s Agentur für Unternehmens-Kommunikation).

Pitters är
ett ofiltrerat
kellerbier med
en lätt maltsötma och en fast och fin skumkrona. Pitter är för övrigt en fiktiv kypare (Köbes), som efter många
år utomlands nu har återvänt till sitt hemland. Med sig har han sitt eget
recept på Pitters – världens godaste
öl (åtminstone enligt Pitter själv). En som passar bra in på denna beskrivning
är Pitters bryggmästare Sebastian
Sauer, som tillbringar fem månader om året på resande fot. Han är inte sällan i
USA, men har även varit i exempelvis Nordkorea. För många ölkännare är Sauer
kanske mest känd som mannen bakom det experimentella bryggeriet Freigeist Bierkultur,
men han ägnar sig också gärna åt att förfina klassiska ölstilar. Att Pitters tagits så väl emot av
Düsseldorfborna menar Beeckens är ett bevis för att det finns utrymme för annat
än det öl staden är mest känd för – altbier.



Veltins har passerat drömgräns

Bryggerier Posted on 16 januari 2019 17:19

Tyska storbryggeriet C. & A. Veltins kan vara
mycket nöjda med sitt 2018. Tillväxten har varit god, inte minst tack vare en stor
efterfrågan från marknaden samt en sommar vi lär minnas länge.

2018 blev året då familjeägda
C. & A. Veltins försäljning för första gången passerade
tre miljoner hektoliter öl. Bryggeriets nya rekordnotering lyder 3,01 miljoner
hektoliter, vilket är en ökning med 4,8 procent från 2017. Intäkterna ökade med
nio procent, till 352 miljoner euro. Även om året började skapligt, var det
först med stigande temperaturer efter påsk som försäljningen tog fart på allvar.
Från maj till september nådde Veltins försäljning rekordnivåer.

Veltins är ytterligare ett tyskt bryggeri som slog försäljningsrekord 2018 (foto: Veltins).

Trots en stenhård konkurrens i pilsnersegmentet, ökade
Veltins försäljning av flaggskeppet Veltins
Pilsener
med 4,1 procent. Fatöl som säljs till restauranger och evenemangsarrangörer
ökade med 2,7 procent. För specialölsmärket Grevensteiner ökade försäljningen med hela
29,9 procent, till 218 800 hektoliter. Tack vare bland annat Landbier och Ur-Radler är Veltins i dag Tysklands näst största aktör inom
segmentet ”traditionella ölstilar”.

Ölblandningen V+, som finns i sex olika smaker, minskade med
1,8 procent. Det alkoholfria sortimentet, som bland annat inkluderar en pilsner
och en radler, ökade däremot med 17,5 procent under 2018. Veltins produkter
finns i dagsläget tillgängliga på 35 000 försäljningsställen i Tyskland. Märket
Grevensteiner går att hitta hos 18 500 butiker och 4 300
restauranger. Veltins export uppgick till 194 000 hektoliter förra året.
Det mesta gick till Italien, Spanien och Holland.



DAB åter bästa tysk på Systembolaget

Systembolaget Posted on 15 januari 2019 18:04

Systembolagets försäljningsstatistik för 2018 har presenterats och för en Tysklandsvän är läsningen inte allt för munter. På topp 100-listan över de mest sålda ölen hittar vi denna gång endast fyra tyska öl, mot fem året innan.

DAB Dortmunder Export är fortfarande svenskarnas favorittysk (foto: beerawereness.com).

Toppkvartetten är dock densamma som 2017. Den tysk som säljer bäst är återigen DAB, som ökade med drygt sex procent men ändå åkte ner två placeringar. Dessa tyska öl återfinns på topp-100 listan, som omfattar försäljningen i det fasta, tillfälliga och beställningssortiment:

Ölnamn Totalplacering Sålda liter Förändring
DAB 48 1 207 674 + 6,0 %
Löwenbräu 88 463 398 – 3,5 %
Spaten 91 421 562 – 4,1 %
Bitburger Premium 96 359 485 + 8,7 %


Bland de alkoholfria
är läsningen något mindre dyster. På topp 100-listan över alla alkoholfria produkter (oavsett produktkategori) hittar vi även denna gång fem tyska alkoholfria öl. De två första har stigit som raketer in på listan. Dessa alkoholfria tyska öl hittar vi på topp 100:

Ölnamn Totalplacering Sålda liter Förändring
Ünn IPA Alkoholfrei 43 30 870 + 12,6 %
Einbecker Brauherren 45 29 243 + 34,5 %
Clausthaler Zwickl 51 22 316 + 13,6 %
Störtebeker 1402 52 22 227 – 33,0 %
Weihenstephaner
Hefeweissbier Alkoholfrei
84 7 820 – 79,2 %


Krombacher ser tillbaka på ett rekordår

Bryggerier Posted on 14 januari 2019 18:24

Den varma sommaren och en stor efterfrågan på alkoholfria produkter gör 2018
till ett år att minnas för Tysklands största privatägda bryggeri.

2018 blev ett mycket bra år för Krombacher. Försäljningen av bryggeriets
ölsorter ökade med 4,5 procent från året innan, till lite drygt 6,3 miljoner
hektoliter. Det är nytt försäljningsrekord och innebär att bryggeriet fortsatt
är marknadsledande i Tyskland. Pilsner
och Radler är de produkter som säljer
bäst, även i sina alkoholfria varianter. Den alkoholfria 0,0%-serien bidrar också
till att bryggeriet tar marknadsandelar i segmentet. Försäljningen av
Krombachers sortiment av traditionella ölstilar – Kellerbier, Dunkel och Landbier – har även den ökat stort.

Krombachers pilsner bidrog till att 2018 blev ett rekordår för bryggeriet (foto: Krombacher).

Räknar man in alla drycker
som bryggerigruppen marknadsför, så ökade försäljningen med 5,5 procent till
knappt 7,5 miljoner hektoliter. Intäkterna ökade med drygt tio procent till
cirka 850 miljoner euro. Bakom ökningen ligger den varma sommaren och en stor
efterfrågan på alkoholfria produkter, som ökade med 14,6 procent från 2017. Under
2018 levererade Krombacher dryck till över 1 600 restauranger och andra
näringsställen. Även exporten går bra och nådde rekordnivåer på bryggeriets
viktigaste marknader, som Spanien, Italien, USA, Ryssland och Storbritannien.

Krombacher
Brauerei grundades officiellt
1803, även
om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns
redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda
bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Gaffel brygger kölsch för vikingar

Bryggerier Posted on 11 januari 2019 15:04

Ett bryggeri med flerhundraåriga rötter gör gemensam sak med ett inom sitt
fält ikoniskt varumärke. Kölnbryggeriet Privatbrauerei Gaffel och det danska
märket Mikkeller har kokat ihop en ny kölsch tillsammans.

En gång i tiden var vikingarna i
Köln för att plundra och härja. Nu är de tillbaka, men den här gången i
fredligare syften – att brygga ett nytt öl. Ölet, som fått namnet Viking Kölsch, kombinerar traditionell
kölsch med hantverksbryggarens experimentlusta. Det är Privatbrauerei Gaffels
bryggmästare Reiner Radke som utvecklat ölet i samarbete med Mikkel Borg
Bjergsø, grundare och chef för de danska fantombryggarna Mikkeller. Viking Kölsch kommer att finnas
tillgängligt i Gaffels webbshop efter Kölns årliga karnival.

Privatbrauerei Gaffel gör gemensam sak med danska Mikkeller (foto: Helmut Löwe).

Vana kölschdrickare kommer snart inse att detta öl inte riktigt smakar som ölstilen brukar, utan har en
lite egen touch. Det är till att börja med beskare än vanlig kölsch, även om
citrustonerna och den lätta torrheten känns igen. Den delvis nya smaken beror
bland annat på att den för tyskar välbekanta humlesorten Hallertauer Perle,
denna gång fått sällskap av den australiensiska sorten Galaxy. Med en
alkoholhalt på 4,9 procent är Viking
Kölsch
dessutom bara aningen starkare än den klassiska Gaffel Kölsch, som ligger på 4,8 procent.



2018 ett bra år för Warsteiner

Bryggerier Posted on 10 januari 2019 17:51

Den positiva utvecklingen fortsätter för Warsteiner. Under 2018 ökade bryggeriet sin försäljning i Tyskland med 6,8 procent. Även exporten ökade, trots svåra marknadsförhållanden.

Warsteiners export ökade med 0,1 procent under 2018, vilket gör att bryggeriets totala försäljning ökar med 5,3 procent. Dessutom lyckades man under året ta flera marknadsandelar i det alkoholfria segmentet. Den ökade försäljningen beror till stor del på en fortsatt stor efterfrågan på Warsteiner Premium Pilsener. Samtidigt ökade försäljningen av bryggeriets tre alkoholfria sorter – Pilsener, Herb och Radler – med tvåsiffriga procenttal. På den inhemska marknaden spelade även den vackra sommaren en stor roll, liksom den återvinningsbara förpackning som lanserades i augusti.

Warsteiners försäljning ökade med drygt fem procent under 2018 (foto: Warsteiner).

För att fortsätta den positiva utvecklingen kommer ledningen för Warsteiner Gruppe under januari att förstärkas med Carsten Rockholtz, som kommer att ansvara för finansiell kontroll, bokföring, ekonomi, skatter, IT, personal och inköp. Efter en kortare övergångsperiod kommer Warsteiners och dess ägare Catharina Cramers ledningsgrupp sålunda bestå av Christian Gieselmann (ledningens talesperson samt marknadsföring och försäljning), Peter Himmelsbach (teknik) och Carsten Rockholtz (ekonomi).

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Camba inleder året med förändrat sortiment

Bryggerier Posted on 8 januari 2019 18:00

Jul- och nyårshelgerna är över och det är dags att ta itu med det nya året. Det bayerska bryggeriet Camba Bavaria gör det med att möblera om i sitt ölsortiment.

Planerandet har pågått i några månader och nu lagom till starten av 2019 är gänget bakom Camba Bavaria redo att berätta om nyheterna i sitt sortiment. Den första förändringen är att man i sitt sortiment med internationella ölstilar väljer att satsa på endast åtta ölsorter, som kommer bryggas året runt: Hopla (India style lager), 4 Sessions (session-IPA), Dark Side (schwarzbier), Pale Ale, Amber Ale, Hop Gun (brown ale), IPA och Black Shark (black IPA). I och med detta väljer bryggeriet att fokusera på de öl som är mest populära på marknaden.

Camba Bavaria begränsar sitt sortiment inför det nya året (foto: Camba Bavaria).

I det traditionella sortimentet kvarstår sex välbekanta öl (Dunkel, Hell, Jager Weisse, Märzen, Weissbier och Wilderer Weisse). Den enda förändringen är att Simcoe Weisse byter namn till Jager Weisse, för att minska risken att den blandas ihop med andra produkter. Tillsammans med Wilderer Weisse kommer den även bilda en ”jaktrelaterad” duo. Som komplement till dessa året runt-sorter, kommer Camba Bavaria även att brygga fyra säsongsöl. Det innebär bland annat att veteölet Nelson nu endast kommer att bryggas under våren. Övriga säsongsöl blir dubbelbocken Mastrobator (mars), festölet Die Therese (september) och pilsnern Paragraph 14 (december).

Camba annonserar också för att det kommer bli en och annan överraskning i besökscentret under 2019 och lovar att återkomma med mer information inom kort. Redan nu bör dock alla fans av bayersk hantverksöl boka in den 6-7 april, då det vankas vårfestival på bryggeriet.



« FöregåendeNästa »