Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Camba inleder året med förändrat sortiment

Bryggerier Posted on 8 januari 2019 18:00

Jul- och nyårshelgerna är över och det är dags att ta itu med det nya året. Det bayerska bryggeriet Camba Bavaria gör det med att möblera om i sitt ölsortiment.

Planerandet har pågått i några månader och nu lagom till starten av 2019 är gänget bakom Camba Bavaria redo att berätta om nyheterna i sitt sortiment. Den första förändringen är att man i sitt sortiment med internationella ölstilar väljer att satsa på endast åtta ölsorter, som kommer bryggas året runt: Hopla (India style lager), 4 Sessions (session-IPA), Dark Side (schwarzbier), Pale Ale, Amber Ale, Hop Gun (brown ale), IPA och Black Shark (black IPA). I och med detta väljer bryggeriet att fokusera på de öl som är mest populära på marknaden.

Camba Bavaria begränsar sitt sortiment inför det nya året (foto: Camba Bavaria).

I det traditionella sortimentet kvarstår sex välbekanta öl (Dunkel, Hell, Jager Weisse, Märzen, Weissbier och Wilderer Weisse). Den enda förändringen är att Simcoe Weisse byter namn till Jager Weisse, för att minska risken att den blandas ihop med andra produkter. Tillsammans med Wilderer Weisse kommer den även bilda en ”jaktrelaterad” duo. Som komplement till dessa året runt-sorter, kommer Camba Bavaria även att brygga fyra säsongsöl. Det innebär bland annat att veteölet Nelson nu endast kommer att bryggas under våren. Övriga säsongsöl blir dubbelbocken Mastrobator (mars), festölet Die Therese (september) och pilsnern Paragraph 14 (december).

Camba annonserar också för att det kommer bli en och annan överraskning i besökscentret under 2019 och lovar att återkomma med mer information inom kort. Redan nu bör dock alla fans av bayersk hantverksöl boka in den 6-7 april, då det vankas vårfestival på bryggeriet.



Ingen öl till politiker – tidning erbjuder 1000 euro för civilkurage

Nyheter Posted on 4 januari 2019 11:28

Den tyska libertarianska tidskriften Eigentümlich frei erbjuder krögare en
belöning på 1 000 euro om de avstår från att servera politiker från de
etablerade partierna. De tre som i år först bevisar att de nekat politiker mat
och dryck får pengarna och ett intyg för visat civilkurage.

Bakgrunden till det hela är att
den bayerska politikern Katrin Ebner-Steiner, som representerar det högerpopulistiska
partiet AFD (Alternative für Deutschland) nekades tillträde till en bar i
München i november 2018, eftersom ägaren inte delar hennes politiska
uppfattning. Flera stora, etablerade mediebolag stödde offentligt krögaren,
vilket man även gjorde 2016 när en restaurang gick ut med att man inte tänker
servera politiker från AFD.

Ingen mer öl till politiker om Eigentümlich frei får bestämma (foto: michael-mannheimer.net).

I det senaste fallet har
juristen, tillika vd för det tyska hotell- och restaurangförbundet, Sandra
Warden uttalat sig och sagt att varje krögare själv får bestämma vem eller
vilka man serverar inom ramen för sin egen verksamhet. De enda förbehåll som finns
anges i den allmänna likabehandlingslagen, som säger att kunder inte får diskrimineras
utifrån kön, religion, etniskt ursprung, funktionshinder eller sexuell
läggning. Warden menar att en individs politiska åsikter inte faller under
denna lagstiftning och att det därför går att neka servering baserat på detta.

Tidskriften Eigentümlich frei (ungefär „Märkligt fri” eller ”Ovanligt fri”) har i
över tjugo år försvarat enskilda individers och företagares rätt att välja med
vem man vill göra affärer. Utifrån detta tar man även avstånd från den allmänna
likabehandlingslagen, som man menar innebär en inskränkning av rätten till egendom
och friheten att välja sina kunder. En attityd som för bara några årtionden
sedan delades av så gott som alla liberala och konservativa tidningar i
Tyskland.

Politiker har alltid setts som några som ständigt lägger sig i människors privatliv och inskränker
deras frihet. Eigentümlich frei menar att nekandet av AFD bara är en början för
att få politiker att förstå detta. Nu är det, enligt tidningen, hög tid att
även visa representanter de andra partierna att de också är en del av problemet.
Ett steg är alltså att erbjuda en belöning till krögare som inte serverar politiker
från de etablerade partierna CDU, CSU, SPD, Grüne och FDP. Tidningen uppmanar
sina läsare att sprida informationen vidare och att bidra med pengar, så att
man kan fortsätta att betala ut belöningar även efter att de tre första
betalats ut.



Oettinger startar online-försäljning av fatöl

Bryggerier Posted on 27 december 2018 11:03

Oettinger Brauerei har som
första tyska bryggeri startat rikstäckande försäljning av fatöl via internet.
Strax innan jul lanserades sajten fassbier.online
av Oettingers marknadsförings- och försäljningschef Peter Böck.

Den nya nättjänsten gör mellanhänder överflödiga och gör att kunderna kan
få fatöl levererat direkt från bryggeriet på två-tre arbetsdagar. Konceptet är
möjligt tack vare ett icke-returnerbart ölfat i rostfritt stål, som från början
introducerades för Oettingers
exportmarknad under förra året.

Oettingers öl kan nu beställas på fat till festen eller konserten (foto: oscar-am-freitag.de).

I dagsläget är det endast
Oettingers pilsner som finns tillgänglig i 25-litersfat. Produkten riktar sig i
första hand till privatkunder eller arrangemang där man i regel inte har
tillgång till professionell utrustning, som födelsedagar, strandfester eller
rockkonserter. Via internetsajten säljer bryggeriet därför också en återanvändbar
”partypump” utrustad med en ölpistol, som enkelt kan fästas vid ölfatet.

Tidigare test med online-försäljning
av ölfat har misslyckats, eftersom traditionella ölfat ofta kräver dyr och
komplicerad utrustning. Kunderna brukar i regel inte heller lämna tillbaka returnerbara
fat till bryggerierna. Oettingers nya ölfat behöver inte lämnas tillbaka till
bryggeriet, utan kan enkelt återvinnas på sedvanligt sätt, rapporterar Inside Beer.

Oettinger Brauerei är en av
de största bryggerikoncernerna i Tyskland. Under 2018 har man sålt cirka fem miljoner
hektoliter öl på den tyska marknaden och ytterligare tre miljoner hektoliter
har gått på export. Den största delen av den tyska ölförsäljningen görs via livsmedelshandeln
i glas- eller plastflaskor eller på burk. Oettingers nya ölfatsförsäljning lär
därför bevakas noga av bryggeriets konkurrenter, som oroar sig för att Oettinger
kommer att dra ifrån inom det området.



Vacker oktober drar upp tysk ölförsäljning

Nyheter Posted on 18 december 2018 18:20

En varm oktobermånad bidrar till att ölförsäljningen i Tyskland ökar med 6,8 procent jämfört med samma månad föregående år. Det finns dock stora variationer mellan förbundsländerna.

Störst är ökningen i Hessen, där försäljningen i oktober ökar med 30,2 procent jämfört med förra året. Därefter följer ett fallande spann ner till Niedersachsen/Bremen, där ölförsäljningen ökar med endast 0,9 procent. Det enda förbundsland som har en negativ försäljningsstatistik under månaden är Sachsen-Anhalt, som backar med 22,3 procent.

Den varma oktobermånaden fick tyskarna att dricka mer öl (foto: diepresse.com).

Mellan januari och oktober ökar den totala tyska ölförsäljningen med 1,4 procent jämfört med samma period 2017. Här är det Thüringen som går bäst med en ökning på 6,8 procent. Minst ökar Rheinland-Pfalz/Saarland med ett plus på 1,3 procent. Trots oktoberökningen tillhör Hessen de förbundsländer som har en totalt sett negativ försäljning under året (minus 1,7 procent). Allra sämst går det för Sachsen-Anhalt, där ölförsäljningen minskar med 9,3 procent under årets första tio månader.

En positiv sak för bryggerierna är att försäljningen av ölblandningar fortsätter att öka. Under oktober ökar den med hela 20,2 procent jämfört med samma månad 2017. Sammantaget landar ökningen under januari-oktober 2018 på 11,8 procent och uppgår till 3 969 miljoner hektoliter enligt siffror från dryckesbranschens organisation Bundesverband des Deutschen Getränkefachgrosshandels e.V.



En psalm och en bärs – I Worringen spelas det numera ölorgel

Nyheter Posted on 12 december 2018 19:43

Peter Mohrs har fått något speciellt att inreda sin dryckesbutik i Worringen med. Det som började som en galen idé resulterade i en orgel med 410 pipor – och en ölkran.

Det var inte från dryckeshandlare Peter Mohrs själv som idén kom. Den härstammar istället från Eckhard Isenberg, kyrkomusiker och körledare i den lokala kör där Mohrs sjunger basstämman. Isenberg fick reda på att en 1970-talsorgel av märket Borr var till salu och såg genast en chans att kombinera sina två största intressen: musik och öl.

Peter Mohrs har fått ett udda inredningsinslag i sin dryckeshandel (foto: Schmitz).

Det krävdes inte mycket övertalning från Isenberg för att få med Peter Mohrs på att skapa en ölorgel till dryckeshandeln i Worringen, strax norr om Köln. Det udda uppdraget att konvertera instrumentet gick till orgelbyggarna Seiferts & Sohn, som inte bara skulle göra rent orgeln. De skulle dessutom måla den för att se ut som ett nyupphällt glas öl. Reglagen skulle även märkas med uttryck som ”O’Zapft is” (ungefär ”Tappen är ur tunnan”), “Malzflöte” (Maltflöjt) och ”Worringer Schaumkrone” (Worringer-skumkrona). Dessutom installerades en ölkran intill klaviaturen.

Ölorgelns reglage har märkts upp med diverse ölrelaterade uttryck (foto: Schmitz).

Hur invigs då en ölorgel bäst? Jo, så klart med en konsert i dryckeshandeln! Eckhard Isenberg hade engagerat kyrkoorganisten Winifried Bönig, som spelade en repertoar med kända ölrelaterade låtar, många med koppling till Köln. Peter Mohrs säger till Kölnische Rundschau att alla sjöng med i publiken, som var i åldrarna 18 till 91 år. Som avslutning lät sig de flesta väl smaka av den ädla drycken från orgelns ölkran. Trots platsen var det vare sig kölsch eller alt som serverades, utan det helt nya Worringer Orgelbier, ett specialbryggt landbier. För den som vill uppleva ölorgeln i aktion är en ny konsert planerad till mars nästa år. Då hoppas Peter Mohrs på en ännu större publik.



AB Inbev omorganiserar och får ny Tysklandschef

Bryggerier Posted on 6 december 2018 18:41

Öljätten AB Inbevs tyska affärsenhet byter chef. Harm van Esterik ersätts av Florian Weins, som började som trainee på huvudkontoret i Bremen 2008.

De senaste tio åren har Florian Weins raskt klättrat på karriärstegen. I juli förra året blev han chef för det spanska bryggeriet Compañía Cervecera de Canarias, som varit en del av AB Inbev sedan 2016. 34-årige Weins börjar sin nya tjänst den 1 januari 2019 och kommer att arbeta sida vid sida med Harm van Esterik under de två första månaderna. Van Esterik lämnar AB Inbev i slutet av februari, efter att ha arbetat i företaget i över 25 år. Enligt uppgifter till Inside Beer har chefsbytet inget att göra med AB Inbevs misslyckade försäljning av bryggerierna Hasseröder och Diebels tidigare i år.

Florian Weins blir AB Inbevs nye Tysklandschef från årsskiftet (foto: Eldia.es).

Holländaren van Esterik har varit chef för AB Inbevs tyska gren i två år. Innan dess var han chef för koncernens holländska bolag. Hans utträde är en del av en större omorganisering av AB Inbev, som inletts av den nye Europachefen Jason Warner, som tillträdde sin tjänst i somras. Tyskland är nu en del av affärsområdet ”Tyskland-Belgien-Luxemburg”, som leds av den före detta Sydamerika-chefen Fabio Sala. I och med att den gamla affärsenheten ”Västeuropa” upphör lämnar även dess chef Jean-Jacques Velkenier, som arbetat för AB Inbev i femton år.



Krombachers starke man har avlidit

Nyheter Posted on 4 december 2018 18:09

En av Tysklands sista stora
ölpampar, Friedrich Schadeberg, har avlidit 98 år gammal. Han föddes i en
familj som ägde ett mälteri och hade på så sätt ölet i blodet redan från
början.

Efter att ha stridit och tillfångatagits i andra världskriget, utbildade
sig Friedrich Schadeberg till bryggeritekniker vid det berömda tekniska
universitetet i Weihenstephan. Efter att ha arbetat hos många bryggerier,
började han som fältförsäljningschef på det familjeägda Siegener Aktienbrauerei
1951. Bryggeriet hade dock totalförstörts under kriget och slogs därför samman
med närliggande Krombacher Brauerei, som
Friedrich Schadeberg tog över 1953.

Friedrich Schadeberg förvandlade Krombacher från ett litet regionalt bryggeri till Tysklands största (foto: Krombacher Brauerei).

Vid tiden för Schadebergs

övertagande producerade bryggeriet cirka 50 000 hektoliter öl om året.
Under de följande sex årtiondena förvandlade dock Schadeberg det till ett av
Tysklands ledande bryggerier, med en årlig produktion på cirka sex miljoner
hektoliter. 2001 lämnade Friedrich Schadeberg över verksamheten till nästa
generation, men var mycket aktiv i bryggeriet ända till de sista åren av sitt
liv. Hans två barn, Bernhard Schadeberg och Petra Schadeberg-Herrmann, har
framgångsrikt drivit bryggeriet vidare och fått det att växa än mer. Krombacher
har i många år varit det största och mest framgångsrika ölmärket i Tyskland.

Friedrich Schadeberg har fått
ta emot många hedersutmärkelser genom åren och är, tillsammans med Leo König som dog tidigare i år, en symbol
för återuppbyggnaden av den tyska bryggeriindustrin efter andra världskriget.



Storslam för Schwarzbräu i belgisk öltävling

Utmärkelser Posted on 27 november 2018 18:52

2018 års Brussels Beer Challenge har avgjorts i Mechelen. Totalt femton tyska öl fick motta priser. Bäst gick det för ett bryggeri från Bayern.

Störst vinnare bland de tyska bryggerierna blev Schwarzbräu, som tog hem nästan hälften av alla priser som gick till Tyskland. Bland annat fick deras ”lättöl” Light & Fit utmärkelsen Certificate of Excellence. Det svenskanknutna ölet Schweden Pils belönades med en silvermedalj.

Öl från hela världen tävlar iBrussels Beer Challenge (foto: Bart Van der Perre).

Här är de tyska pristagarna:

Kategori Bryggeri Ölnamn Pris
Helles Bayreuther Bierbrauerei Bayreuther Hell Silver
Strong/Extra Special Bitter Braufactum Palor Brons
Lager: Isbock i tysk stil Brauhaus Faust Faust Eisbock Silver
Dunkel weizen Brauhaus Faust Hefeweizen Dunkel Brons
Dunkel weizen Schwarzbräu Weissbier dunkel Guld
Alkoholfria och lågalkoholöl Kehrwieder Kreativbrauerei Ünn IPA Alkoholfrei Silver
Weizen Familienbrauerei M. Ketterer Ketterer Ur-Weisse Hell Silver
Weizen Schwarzbräu Weissbier hell German revelation
Porter Riedenburger Brauhaus Riedenburger Dolden Dark Certificate of Excellence
Barley Wine Schwarzbräu Aged Bock Guld
Märzen i tysk stil Schwarzbräu Friedensbier Brons
Lätt lager Schwarzbräu Light & Fit Certificate of Excellence
Internationell pilsner Schwarzbräu Schweden Pils Silver
Tysk pilsner Schwarzbräu Stolz der
Bayern
Brons
Mörk vetebock Schneider
Weisse
Tap 6 Mein
Aventinus
Silver


Detta var sjunde
gången som Brussels Beer Challenge avgjordes. Under tre dagar testar en panel med åttio internationella ölexperter 1 250 öl från världens alla hörn. Innan ölen testas delas de in i kategorier baserade på ursprung, typ och stil. De bästa ölen i varje kategori tilldelas guld, silver eller brons. Brussels Beer Challenge är Belgiens första professionella öltävling och ägde rum för första gången 2012 i Bryssel.



« FöregåendeNästa »