Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Satsar på kyckling och öl i klassisk miljö

Ölställen Posted on 22 maj 2018 18:33

I juni
öppnar Berlinbryggeriet Brlo sin andra restaurang i den tyska huvudstaden. Den
kommer att ligga i det berömda varuhuset KaDeWe och kommer förutom öl erbjuda mat
som smakar fågel.

Brlo Chicken & Beer är namnet på den andra
restaurangen som Brlos grundare Katharina
Kurz, Christian Laase och Michael Lembke öppnar tillsammans med kocken Ben
Pommer. I början av juni öppnar den nya restaurangen på sjätte våningen i det
stora varuhuset KaDeWe (Kaufhaus des
Westens) i hjärtat av västra Berlin. Bryggeriets första restaurang, Brlo Brwhouse vid Gleisdreieck, öppnade i
januari 2017.

Åtta olika Brlo-öl kommer att finnas på fat i KaDeWe (foto: Brlo Brwhouse).


Platsen
för det nya
matstället är vald med omsorg.
För drygt tjugo år sedan fanns här en populär kycklinggrill, vars nygrillade
fjäderfän var populära hos kunderna. Brlo återupptar en gammal tradition genom
att servera hela och halva grillade kycklingar med pommes frites och caesarsallad.
Konceptet utvecklades med platsens historia i åtanke och skiljer sig från Brlo
Brwhouses mer vegetariska fokus. Kycklingarna som serveras är naturligt uppfödda,
har bara matats med vete och majs och är helt fria från antibiotika och
genteknik.

I
restaurangen kommer det
att finnas
åtta olika Brlo-öl på fat. Dessutom kommer bryggeriet börja brygga ett
speciellt KaDeWe-öl, som passar extra bra till restaurangens fågelrätter. Det
blir en naturligt grumlig pilsner, som säljs i flaskor med design som anknyter
till det ikoniska varuhuset. Bryggarna själva hävdar att västra Berlin nu begåvas
med ett verkligt alternativ till champagne och ostron.



Krombacher har ett starkt varumärke

Bryggerier Posted on 21 maj 2018 18:38

Testföretaget Deutschland Test har undersökt vilka varumärken som har högst kvalitet i konsumenternas ögon. Bland vinnarna finns storbryggeriet Krombacher.

Krombacher får högsta betyg när Deutschland Test presenterar de varumärken som har bäst anseende bland konsumenterna. I kategorin ”Pilsner och ölblandningar” utses bryggeriet till ”Testvinnare” och får dessutom titeln ”Utmärkt” i produktkategorin ”Veteöl”. Varumärkena Vitamalz och Schweppes, som också ingår i Krombacher Gruppe, får också utmärkelser. Det förstnämnda är ”Testvinnare” i kategorin ”Maltbaserade drycker” och det sistnämnda får betyget ”Enastående” i läskkategorin.

Tyska konsumenter är nöjda med Krombachers kvalitet (foto: Krombacher Brauerei).

Resultaten bygger på en online-undersökning som Deutschland Test har gjort i samarbete med analysföretaget Service Value. Totalt har man granskat 1,1 miljoner betyg från kunder, som har tillfrågats om hur de ser på olika varumärken utifrån sina egna erfarenheter det senaste året. Betyg har satts på en sexgradig skala, där 1 står för ”utmärkt” och 6 för ”mycket dåligt”. Ju lägre betyg, desto bättre kvalitet anses varumärket ha hos kunderna. Totalt betygssattes 1 483 varumärken i 110 olika produktkategorier.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. Bryggeriet producerar cirka sju miljoner hektoliter öl om året och är därmed ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Årets hantverksbryggeri finns i Augsburg

Utmärkelser Posted on 18 maj 2018 16:33

För femte gången har Meiningers International Craft Beer Award delats ut. Det var 26 öl som
fick den högsta utmärkelsen – platina. Årets bästa tyska hantverksbryggeri
kommer från Augsburg.

Under årets Meiningers International Craft Beer
Award
hade juryn att ta ställning till
rekordantalet 1 090 öl från nittio bryggerier från 28 länder. Ett åttiotal
ölspecialister i form av bryggare, ölsommelierer och experter från forskning
och undervisning testade sig igenom inte mindre än sjuttio olika ölstilar –
allt från berliner weisse till imperial stout.

Riegele utsågs till årets hantverksbryggeri förra året också (foto: Brauhaus Riegele).


26
platina, 160 guld
och 141
silver delades ut under prisutdelningen i Neustadter Saalbau. Bästa tyska hantverksbryggeri
blev Brauhaus Riegele från Augsburg, som tog hem totalt tolv medaljer i form
av en platina, sex guld och fem silver. Årets inhemska öl blev Clan Scotch Ale från Frankfurt-bryggeriet
Braufactum.

Här är alla tyska
platinavinnande öl:

Bryggeri

Ölnamn

Stilkategori

Karlsberg
Brauerei

Karlsberg
Bock

Bocköl

Schinkels
Brauhaus

Stout

Stout

Landgang
Brauerei

Prollbock
Dunkler Bock

Bocköl

Crew
Republic

Roundhouse
Kick

Porter/Stout
(imperial)

Brauhaus
Riegele

Hefe
Weisse

Ljust
veteöl

Privatbrauerei
Hoepfner

Jubelbier
Anno 1906

Märzen/Oktoberfest

Störtebeker
Braumanufaktur

Nordik-Porter

Porter/Stout
(imperial)

Braukollektiv

Dolly
IPA

IPA
(amerikansk stil)

Hopferei
Hertrich

Veto
Schokobär

Stout

Schwarzbräu

Schwarzbräu
Exquisit

Exportöl

Braufactum

Braufactum
Clan

Dark
ale (engelsk stil)

Brauhaus
Faust

Faust
Eisbock

Isbock
(underjäst)

Gräflisches
Hofbrauhaus Freising

Graf
Toerring Export

Exportöl

Ungefär
trettio procent av
alla öl kom
från andra länder än Tyskland. Österrike och Schweiz hade 56 öl vardera, följda
av USA (27), Italien (25), Nederländerna (24), Frankrike (21) och Tjeckien
(19). Bästa internationella bryggeri blev holländska Hertog Jan.
Priset för bästa internationella öl gick till Delirium Tremens från det belgiska bryggeriet Brouwerij Huyghe.

Meiningers
International Craft
Beer Award
har delats ut sedan 2014 och räknas i dag som en av de viktigaste och mest
ansedda öltävlingarna i världen. Bakom priset står en av Tysklands äldsta
förlag, Meininger Verlag, som är baserat i Neustadt an der Weinstrasse i
Rheinland-Pfalz. Företaget, som specialiserar sig på tidskrifter för vin- och
dryckesindustrin, lanserade 2015 den första tidningen om hantverksöl – Meiningers Craft.



Eichbaum ber muslimer om ursäkt

Bryggerier Posted on 17 maj 2018 11:38

Privatbrauerei Eichbaum har väckt raseri på internet. Bryggeriet har oavsiktligt kränkt muslimer genom att trycka Saudiarabiens flagga på flera ölflaskors kapsyler.

Som en del av en marknadsföringskampanj inför sommarens fotbolls-VM har Mannheim-bryggeriet Privatbrauerei Eichbaum tryckt de deltagande ländernas flaggor på sina kapsyler. Bland dessa finns Saudiarabiens gröna flagga med det horisontella svärdet och den muslimska trosbekännelsen – shahada – i arabisk skrift. I sociala medier har reaktionerna varit starka och många har påpekat det olämpliga i att koppla ihop det muslimska budskapet med en alkoholhaltig dryck. Alkohol är helt förbjudet i Saudiarabien och många muslimer i övrigt avstår också från att dricka alkohol. ”Vi är inte intresserade av religiösa eller politiska budskap – särskilt inte på våra produkter. Om vi oavsiktligt har kränkt någon så ber vi uppriktigt om ursäkt”, sa bryggeriet i ett första uttalande.


Saudiarabiens flagga finns på ett antal flaskkapsyler (foto: Heidelberg24/Josefine Lenz).

Efter att klagomålen ändå tilltagit gick bryggeriet åter ut och uttryckte sin ånger. Samtidigt meddelades att kampanjen stoppas och att bryggeriet tar bort flaskorna med Saudiarabiens flagga från handeln. I en skriftlig kommentar säger bryggeriföreträdare dock att ”diskussionen kring flaskorna med Saudiarabiens flagga har tagit sig ett uttryck som överskrider yttrandefrihetens gränser”. Eichbaum har under många år tryckt flaggorna från de 32 länder som deltar i fotbolls-VM på sina kapsyler. Eftersom det strikt muslimska Saudiarabien inte kvalificerat sig till mästerskapet de senaste tolv åren, har det aktuella problemet inte uppstått tidigare.

Privatbrauerei Eichbaum omnämns första gången 1679. 1971 såldes det familjeägda bryggeriet till Henninger Bräu i Frankfurt. Efter att Henninger 1980 såldes till Reemtsma och åter 1987 till Gebr. März, hamnade Eichbaum i en av Tysklands största bryggerikoncerner. 1996 gick Gebr. März i konkurs och Eichbaum såldes två år senare till Dietmar Hopp, en av grundarna till mjukvaruföretaget SAP. 2010 såldes bryggeriet slutligen till Jochen Keilbach och Andreas Hiby-Durst. Eichbaum har en kapacitet på två miljoner hektoliter varav en stor del går på export, särskilt till Kina.



2017 ett bra år för Alpirsbacher

Bryggerier Posted on 15 maj 2018 17:53

Alpirsbacher Klosterbräu kan se tillbaka på ett bra fjolår. Bryggeriet i Schwarzwald ökade sin försäljning med fem procent under 2017.

Totalt ökade Alpirsbacher Klosterbräu sina intäkter med 4,9 procent – från 24,2 miljoner euro 2016 till 25,4 miljoner euro förra året. Den största förändringen svarade försäljningen av flasköl för, som ökade med 6,8 procent. Fatölsförsäljningen har å sin sida varit mer eller mindre oförändrad mellan åren. Det är i huvudsak den inhemska försäljningen som bidrar till bryggeriets uppsving, medan exporten ökade med måttliga 2,3 procent. 2016 investerade bryggeriet dessutom i en ny anläggning för avalkoholisering av öl, vilket har bidragit till att försäljningen av alkoholfria öl ökat med tio procent under 2017.

Carl Glauner (längst t.h.) och hans personal ser tillbaka på ett bra 2017 (foto: Schwarzwälder Bote).


Bryggeriledningen tror att
den positiva utvecklingen kommer att fortsätta under 2018, bland annat genom att nya produkter kommer lanseras. Den prisökning som gjordes den 1 februari kommer också bidra till ökade intäkter. Dessutom tror man att exporten kommer att öka med ytterligare någon procent. Genom att fortsätta investera i ny teknik och bättre förpackningsmöjligheter, tror ägarna att det totala ekonomiska resultatet kommer att förbättras med cirka tjugo procent nästa år. De tror också att med ytterligare nya produkter så kommer försäljningen och intäkterna även att fortsätta öka under 2019.

Alpirsbacher Klosterbräu ägs av Carl Glauner, som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880 överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 110 personer.



Uppladdning pågår inför Berlins ölvecka

Festivaler Posted on 10 maj 2018 18:50

Den 20 till 29 juli är Berlin åter mittpunkt för
hantverksölsscenen. Då anordnas nämligen den fjärde upplagan av Berlin Beer
Week. I år är programmet mer omfattande än någonsin.

Under Berlin Beer Week deltar i princip alla bryggerier från den tyska
huvudstaden tillsammans med nya och välkända kollegor från andra delar av
Tyskland. Bland de mer väletablerade kan nämnas bayerska Schneider Weisse och alt-bryggeriet Uerige från Düsseldorf. Men det kommer också bekanta gäster
från andra delar av bryggerivärlden, som norska Lervig, skotska Brewdog och
amerikanska Cascade
Brewing
. Årets officiella festivalöl är
ett samarbete mellan Berlin-bryggerierna Heidenpeters och Hops & Barley.


Berlins ölvecka samlar bryggerier och besökare från hela världen (foto: Berlin Beer Week).

Berlins
ölvecka börjar som
vanligt med
den populära Craft Beer Cruise, en båttur längs floden Spree där resenärerna
kan avnjuta inte mindre än fyrtio ölspecialiteter från fat. Därefter blir det
invigningsparty på Brlo
Brwhouse
. En annan höjdpunkt under veckan
är den första Weisse GipfelLemke Brauerei, där man hyllar huvudstadens alldeles egna syrliga ölstil
berlinerweisse. Fler spännande evenemang är under planering och kommer att
presenteras i slutet av juni.

Den
som vill få
en försmak av vad Berlin har att
erbjuda när det gäller hantverksöl, kan med fördel besöka festivalen Handgemacht Brauereifest. Den äger rum den 1 och 2 juni i Berlins Kulturbrauerei. Berlin Beer Weeks koncept har även spridit sig till
andra delar av Europa. Till exempel kommer Budapest för första gången hålla sin
egen Budapest Beer Week mellan den 20 och 27 maj. Även här finns det möjlighet
att prova hantverksöl från Berlin.



Prisas för gyllene ölidéer

Utmärkelser Posted on 9 maj 2018 18:22

Det
bayerska bryggeriförbundet Bayerische Brauerbund e.V. har tillsammans med
hotell- och restaurangorganisationen
Dehoga
Bayern delat ut priser till de bästa
idéerna för att lyfta fram bayersk ölkultur.

Priset Goldene Bieridee (”Gyllene ölidé”)
tilldelas personer eller initiativ som på något speciellt sätt bidrar till att
lyfta fram Bayern och dess ölkultur. Årets tre priser delades ut av Bayerische Brauerbunds ordförande Georg Schneider och Dehoga Bayerns dito Angela Inselkammer. Utdelningen skedde i samband
med kröningen av Bayerns
nya öldrottning
i Alte Kongresshalle i München i
början av maj.

Årets vinnare och prisutdelare samlade i Alte Kongresshalle (foto: Bayerische Brauerbund).


Årets
pristagare är:

– Staden Zwiesel för Brauereiwagen-Geschicklichkeitsfahren – En tävling om vem
som är bäst på att köra en bryggerivagn dragen av fyra kallblodshästar. Ekipage
från Bayern och Österrike tävlar i samband med den välkända folkfesten Zwieseler Grenzlandfest, som i år äger rum mellan den 14 och 22 juli.

Fünf-Seidla-Steig – En vandringsled som tar vandrarna till fem bryggerier
i trakten runt Gräfenberg i Franken. Leden är väl utmärkt, men har även
alternativa rutter. Samtliga bryggerier längs vägen serverar bra fränkisk mat
och – så klart – sitt eget öl. Den som samlar stämplar från alla fem bryggerier
får köpa en keramiksejdel (Steinkrug)
till rabatterat pris.

Markt Eslarn för Biererlebnis Kommunbrauhaus Eslarn – Ett
upplevelsemuseum där besökarna får se hur man bryggde öl förr i tiden. Här får
man bland annat lära sig historien bakom den traditionella tyska ölstilen Zoigl och om bryggeriprocessen, från
råvara till ölkran.

I
sitt tal underströk
Georg
Schneider vikten av att bevara och föra vidare den bayerska ölkulturen. Han
menar att det utgör grunden för att stärka det bayerska ölets speciella status
och produkternas trovärdighet även i framtiden. Framför allt hyllar han den
stora hängivenhet och entusiasm med vilken vinnarna tar sig an sitt arbete, något
som i förlängningen gynnar hela den bayerska bryggeribranschen.



Högre avgifter ger dyrare Oktoberfest

Oktoberfest Posted on 8 maj 2018 11:45

Högre kostnader för säkerheten och ett räknefel av arrangören gör att det blir dyrare att ha ett festtält under årets Oktoberfest. Krögarnas ökade kostnader lär också märkas hos festivalbesökarna, som troligen får betala mycket mer för ölen.

Staden München höjer avgifterna för de krögare som har festtält under Oktoberfest. Den 15 maj förväntas stadsfullmäktige fastställa årets omsättningshyra till 7,8 procent för de stora tälten och 6,1 procent för de mindre. Förra årets hyra låg på 5,1 procent av omsättningen för alla tält. Anledningen till avgiftshöjningen är bland annat ökade kostnader för säkerhetsarrangemangen, skriver Süddeutsche Zeitung.

Högre omsättningshyror gör det dyrare att sälja öl under årets Oktoberfest (foto: München Tourismus/J. Wildgruber).

Dessutom räknade arrangörerna fel på hur mycket pengar man skulle få in i hyra förra året, något som jag tidigare skrivit om i bloggen. Tidiga kalkyler visade att festtälten skulle sälja för ungefär 240 miljoner euro, något som senare ändrades till 172 miljoner. Men även detta visade sig vara för högt räknat. I själva verket drog tälten ”bara” in 122 miljoner euro, vilket gav 6,2 miljoner i omsättningshyra istället för beräknade 8,6 miljoner. Årets avgiftshöjning är ett sätt att undvika att årets festival gör ekonomisk förlust.

Men om krögarnas avgifter ökar, så måste de så klart ta igen det på något sätt – och förmodligen görs det bland annat genom höjda ölpriser. Enligt tidiga uppskattningar kan en liter öl (Mass) komma att kosta så mycket som 11,50 euro i år, jämfört med strax under elva euro förra året. Peter Inselkammer, talesman för de stora tältägarna, har något raljerande sagt att om man ska gå efter Münchens ekonomiska planering, så kommer en liter öl behöva kosta sjutton euro. Så kommer det givetvis inte att bli, men besökarna på årets Oktoberfest lär i alla fall få gräva djupare än någonsin i plånböckerna.

Oktoberfest, eller Wiesn, arrangeras av staden München på det centralt belägna fältet Theresienwiese. Ursprunget till festen är den bayerske prinsen Ludvigs bröllop med prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen, som ägde rum den 12 oktober 1810. Årets Oktoberfest är den 185:e i ordningen och äger rum mellan den 22 september och 7 oktober.



« FöregåendeNästa »