Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Efter sexismkritiken: Bryggeriet slår tillbaka

Nyheter Posted on 25 juli 2019 16:03

Efter att ha anklagats för att ha sexistisk
reklam slår nu bryggeriet Füchschen och dess ägare tillbaka – med en ny reklambild.

Füchschens
nya reklambild ser vi tre tecknade rävar i utmanande klädsel och poser. Två av
dem är honrävar, varav den ena har bikini och den andra är klädd som en burleskartist.
I bilden finns även en hanräv, som iklädd tajta byxor visar sin bara, vältränade
överkropp med muskulösa armar och ett sexpack (på magen alltså). Texten leker
med ord och stavning, men lyder ungefär: ”I dag politiskt kokett. Füchschen: Lika
rättigheter för alla.”

Med en ny slagkraftig reklambild hoppas Füchschen sätta punkt för sexismaffären (foto: Füchschen).

Bryggeriägaren Peter König säger
till tidningen Express att han hoppas att
detta avslutar hela affären, som han till stor del tillskriver sommarens nyhetstorka.
Den förra bilden orsakade heller ingen större skada, menar han. I ett inlägg på
bryggeriets Facebook-sida
skriver König att mer än nittio procent av reaktionerna har varit positiva,
inte minst bland kvinnor. ”Till och med när jag går ut med min hund Gassi på
morgnarna får jag positiva kommentarer. Folk tycker att bilden är rolig.”

Endast några dagar efter att den förra reklambilden publicerats
blev Füchschen kontaktade av Düsseldorfs jämställdhetsansvariga Elisabeth Wilfart,
som brevledes kritiserade bryggeriet för sexism. Hon fick senare stöd av femton
kvinnliga politiker i Nordrhein-Westfalens delstatsparlament. Kritiken har nu
lett till att Füchschens reklam ska granskas av den tyska reklammyndigheten – Deutscher Werberat.



Bryggeri anklagas för sexistisk reklam

Nyheter Posted on 22 juli 2019 15:53

Düsseldorf-bryggeriet Füchschen har hamnat i blåsväder efter att femton kvinnliga politiker reagerat på en av bryggeriets reklambilder. Bilden är sexistisk menar politikerna som representerar flera partier.

En tecknad rävhona i altbier-bryggeriet Füchschens reklam rör upp känslorna i Nordrhein-Westfalens delstatsparlament. Femton kvinnliga ledamöter från kristdemokratiska CDU, socialdemokratiska SPD, liberala FDP och miljöpartiet Die Grüne har skrivit ett brev till bryggeriets ägare för att protestera mot vad de anser är en sexistisk och kränkande bild. I brevet skriver politikerna att bilden knappast kan beskrivas som humoristisk eller oförarglig, utan att rävhonan visas upp som ett rent sexobjekt.

Femton kvinnliga politiker anser att bilden på rävhonan är sexistisk (foto: Füchschen).

Bryggerichefen Peter König själv säger till den tyska nyhetsbyrån DPA att han inte kommer att ändra bryggeriets marknadsföring. Han framhåller att det på den reklambyrå man anlitar arbetar flera unga kvinnor. Han uppger också att han inte fått några klagomål från bryggeriets kunder eller restauranggäster. Partiet CDU, där Peter König själv är medlem, har inte heller de haft några synpunkter på bryggeriets marknadsföring tidigare.

Füchschen är känt för sin humoristiska marknadsföring, som ofta innehåller tecknade rävar i olika situationer i kombination med slagfärdiga fraser. Den nu kritiserade reklambilden föreställer en blond rävhona som gungar över en flammande eld hållande en stek på en gaffel. Bilden kompletteras med texten (i ungefärlig översättning): ”Medium rare eller välstekt?”



Veltins nöjda med första halvåret – trots minskad försäljning

Bryggerier Posted on 20 juli 2019 13:09

Efter förra årets rekordsommar var det
ingen större överraskning att Veltins försäljning skulle minska något under
årets första sex månader. Minskningen blev dock inte så stor som man först befarat.

Veltins försäljning under det första halvåret 2019 uppgick till
1,57 miljoner hektoliter, vilket är en minskning med 2,1 procent jämfört med
samma tid förra året. Märket Grevensteiner, som omfattar mer traditionella ölstilar, fortsätter
dock sin snabba tillväxt och ökar sin försäljning med sexton procent mellan
januari och juni. Med tanke på att de blöta och svala månaderna maj och juni
ställde till stora problem för de tyska bryggerierna, så klarade sig Veltins därmed
ganska lindrigt undan.

Veltins försäljning backade drygt två procent under första halvåret (foto: C. & A. Veltins).

Försäljningen av flaggskeppsölet Veltins
Pilsener
på flaska minskade med 4,9 procent till 856 910 hektoliter
under första halvåret. Däremot ökade försäljningen av samma öl på burk med 13,2
procent tack vare ökad efterfrågan på den förpackningstypen. Veltins drar även
fortsatt nytta av den ökade efterfrågan på traditionella ölstilar, vilket visar
sig i att märket Grevensteiners ökning till 126 040 hektoliter. De tre sorterna Landbier,
Ur-Radler och Hell finns nu tillgängliga
på 18 000 försäljningsställen i Tyskland. Det alkoholfria sortimentet V+
står för 185 960 hektoliter under årets första sex månader.

Förväntningarna för det andra
halvåret i år är också något dämpade, inte minst med tanke på att en stor del
av sommarens försäljningspotential redan är borta. Veltins kommer dock att
fortsätta utveckla och investera kraftigt i verksamheten för att öka
konkurrenskraften och energieffektiviteten. Fram till 2024 kommer exempelvis drygt
422 miljoner euro investeras i Grevensteiner-bryggeriet. Under året kommer man
att börja bygga en ny buteljeringsanläggning och ett nytt lager med plats för
8 100 lastpallar. Notan för tekniska uppgraderingar av
Grevensteiner-anläggningen kommer under 2019 att landa på cirka 42 miljoner
euro.



Tysk ölförsäljning backar rejält första halvåret

Nyheter Posted on 15 juli 2019 12:27

Den tyska ölkonsumtionen gick markant bakåt under årets första sex månader. Bara en av de största bryggerikoncernerna går med plus.

Mellan januari och juni i år föll den tyska ölförsäljningen med 1,4 miljoner hektoliter jämfört med samma period förra året. Det motsvarar en minskning på cirka 14,5 miljoner ölbackar. Som om det inte vore nog ser inte prognoserna för den andra halvan av året så mycket bättre ut. Bedömare tror att 2019 kommer att vara ett rejält förlustår för många tyska bryggerier. Detta enligt preliminära siffror som publiceras i tidningen Die Welt.

Tyskarna drack en dryg miljon hektoliter mindre öl första halvåret (foto: Getty Images).

2019 började ändå ganska bra för den tyska bryggerinäringen. Fram till och med april gick ölförsäljningen upp med nästan två procent. I maj och juni sjönk dock plötsligt ölkonsumtionen med tio procent, bland annat på grund av dåligt väder. Att förra årets siffror var bättre beror inte bara på soligare och varmare väder, det var också ett fotbolls-VM som hjälpte till att dra upp försäljningssiffrorna.

För storbryggerierna går det också tungt, med ett undantag. Familjeägda Warsteiner är ett av få bryggerier som går med plus första halvan av 2019. Den inhemska försäljningen ökade med tre procent. En anledning till detta är att Warsteiner, till skillnad från många andra, inte har höjt sina priser på länge och därmed ligger betydligt lägre än sina största konkurrenter. Bryggeriet flaggar dock för att man kommer att behöva höja sina priser under hösten. Enligt tidigare erfarenheter brukar en prishöjning innebära ett tapp på minst 200 000 hektoliter.



Relativt god tillgång på maltkorn i Tyskland

Nyheter Posted on 10 juli 2019 17:01

Den tyska odlingsarealen för maltkorn ligger på cirka 385 000 hektar i år, vilket dock är betydligt mindre än förra årets 444 200 hektar. Långsiktigt kommer odlingsarealen för maltkorn ligga runt 300 000 hektar.

Enligt en rapport från den tyska kornmältningsorganisationen Braugersten-Gemeinschaft, bidrog det kalla och blöta vädret i maj till att fukta jorden samt mildra skador på kornet orsakade av den tidiga vårens torka. De flesta plantorna lyckades återhämta sig snabbt och utvecklades bra, vilket ledde till ganska optimistiska första uppskattningar av årets kornskörd. I de tyska regioner som har bra tillgång till vatten bidrog värmeböljan i slutet av juni till att växtligheten tog riktig fart. Odlingsjordens fuktighet är dock ojämnt fördelad över landet, vilket troligen kommer att leda till stora regionala skillnader när det gäller kornskördarnas storlek.

Tillgången till tyskt vårkorn är generellt sett bra i år (foto: Braugersten-Gemeinschaft).

I regioner med sen sådd är full mognad fortfarande möjlig om kornet utvecklas normalt under de kommande veckorna. De regioner där man sått tidigt kommer dock förmodligen inte gynnas av mer regn, eftersom den senaste tidens torra och varma väder redan gjort att kornet nästan är helt moget. Generellt sett är tillgången till tyskt vårkorn bra. Det har förekommit en del växtsjukdomar under säsongen, men dessa har hållits i schack tack vare förebyggande åtgärder. De kornsorter som främst odlas i år är Avalon, Quench, Accordine, Leandra, Solist och RGT Planet.



Warsteiner fortsätter att gå bra

Bryggerier Posted on 5 juli 2019 16:39

Warsteiner hade ett bra fjolår och den goda trenden håller i sig under de första sex månaderna 2019. Bryggeriet ökar sin försäljning i Tyskland med 3,1 procent mellan januari och juni. Ökningen beror främst på en ökad efterfrågan på pilsner och alkoholfria alternativ.

Totalt sett har efterfrågan på pilsner sjunkit något i Tyskland. Men inte för Warsteiner, som istället ökar försäljningen av sin Premium Pilsener med 5,1 procent under det första halvåret. Den alkoholfria varianten av samma öl har också en större andel av marknaden än snittet med 10,1 procent. Totalt sett har försäljningen av Warsteiners alkoholfria sorter Pilsener, Herb och Radler ökat med mer än fjorton procent.

Warsteiner går bra första halvåret tack vare pilsner och alkoholfritt (foto: Warsteiner).

Den positiva utvecklingen på den inhemska tyska marknaden står dock i kontrast mot de något sämre exportsiffrorna (- 8,1 procent). De största anledningarna till dessa hittar vi i Italien och Nederländerna. I det sistnämnda fallet har en ändrad marknadsstrategi lett till en minskad försäljning av öl i återanvändbara lådor, medan den minskade försäljningen i Italien beror på dåligt väder. I Storbritannien, Frankrike och Ryssland går det dock bättre. Här har Warsteiner lyckats öka försäljningen trots olika lokala utmaningar, som den pågående brexitprocessen. Om såväl inhemsk försäljning som export läggs samman ökar Warsteiners försäljning med 0,6 procent under det första halvåret 2019.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Tysklands populäraste ölmärken på nätet

Nyheter Posted on 3 juli 2019 17:25

De tyska ölmärken som får mest positiv uppmärksamhet på internet är Erdinger, Radeberger och Veltins. Mest negativa kommentarer får Krombacher. Det säger webbanalysföretaget Webbosaurus som granskat 3 793 inlägg på sociala medier.

Det är framför allt det alkoholfria sortimentet som gör att Erdinger får bäst mottagande i sociala medier. Genom sponsring och marknadsföring mot idrottsområdet har bryggeriet positionerat sig som ett hälsosamt ölalternativ, särskilt för löpare. Tvåan Radeberger vinner mest på sitt öls goda smak, medan trean Veltins får många positiva omdömen för sitt specialölsmärke Grevensteiner. Att Krombacher får övervägande negativa omdömen beror framför allt på deras kontroversiella samarbete med Nestlé. Även om Krombacher efter hård kritik slutade distribuera isteet Nestea i april, fortsätter de negativa kommentarerna i sociala medier.

Jämfört med den senaste undersökningen som Webbosaurus gjorde 2013, har antalet inlägg om öl i sociala medier ökat med 64 procent. Det är särskilt betyg och recensioner på portaler som Google Maps eller Amazon som fått ökad betydelse. Inläggen har ofta högre kvalitet och påverkar i större utsträckning de val som konsumenterna gör. Studien visar också att hantverksöl (craft bier) får mindre uppmärksamhet nu än för två år sedan. De 48 hantverksbryggerier som granskats får visserligen många positiva kommentarer, men ses överlag som nischprodukter av konsumenterna.

I mars i år granskade analysföretaget Webbosaurus inlägg i sociala medier rörande de tio största bryggerierna samt 48 hantverksbryggerier i Tyskland. I studien inkluderades recensioner, foto- och videoplattformar, bloggar, forum, frågor- och svarportaler samt sociala nätverk inklusive Twitter. Totalt 3 793 inlägg granskades och rangordnades efter om de var övervägande positiva eller negativa.



Tysk ölförsäljning backar något

Nyheter Posted on 2 juli 2019 16:59

Den riksomfattande organisationen för tyska dryckeshandlare rapporterar en minskad ölförsäljning från årets början till och med maj.

Det är Bundesverband des Deutschen Getränkefachgrosshandels (BV GFGH) som hänvisar till tidigare opublicerade siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. De visar att den tyska ölförsäljningen minskade med 1,3 procent mellan januari och maj i år.

Fram till slutet av april såg det dock ganska bra ut; vid den tiden låg ölförsäljningen faktiskt på 1,9 procent plus. En riktigt dålig majmånad, med kallt och fuktigt väder, gjorde dock att den inhemska försäljningen sjönk med 10,6 procent under månaden jämfört med samma period 2018. Om även exporten inkluderas sjönk försäljningen dock “endast” med 10,1 procent.

Skillnaden mellan de olika förbundsländerna är också ganska stor. I Sachsen-Anhalt backade ölförsäljningen med måttliga två procent under maj, medan den i Rheinland-Pfalz/Saarland rasade med 16,7 procent. Till och med starka ölfästen som Nordrhein-Westfalen (minus 7 procent) och Bayern (minus 12,3 procent) fick se en kraftig nedgång i försäljningssiffrorna. Försäljningen av ölblandningar sjönk också kraftigt under maj månad, med ett minus på hela 18 procent.



« FöregåendeNästa »