Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Prisad ölkultur i Nesselwang

Ölställen Posted on 27 juni 2018 19:01

Öl har i århundranden haft en central plats i den lilla byn Nesselwang i södra Allgäu. En gång i tiden fanns det fem bryggerier på orten, men i dag är det endast ett kvar. Detta har å sin sida prisats för sina insatser med att bevara ölkulturen i vad som ofta kallas ”Ölbyn Nesselwang”.

Det enda bryggeri som i dag är verksamt i Nesselwang är Brau-Manufactur Allgaeu, som håller byns ölhistoriska fana högt med det bryggeri som är inrymt i Brauerei-Gasthof Hotel Post. Här har familjen Meyer förutom bryggeri, drivit hotell och restaurang sedan 1883. I Hotel Post kretsar allt kring den gyllene drycken. Förutom att man brygger flera bayerska ölspecialiteter, finns bryggeriets egna experter alltid till hands för att berätta mer om de olika sorterna och hur de bryggs. Den utbildade personalen ser till att varje maträtt serveras med ett passande öl och ägaren Karl Meyer, som själv är bryggmästare, ser personligen till att det alltid finns några rätter innehållande öl på menyn.

Brau-Manufactur Allgaeu har prisats för sitt arbete med att bevara ölkulturen i Nesselwang (foto: Brauerei-Gasthof Hotel Post).

Bryggeriets ansträngningar har inte gått obemärkt förbi. Familjen Meyer mottog nyligen den nya certifieringen ”Utmärkt ölkultur” för sin stora kunskap inom området öl. Utmärkelsen delas ut av det bayerska livsmedels- och jordbruksministeriet tillsammans med hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern inom ramen för deras kvalitetsmärkning ”Utmärkt bayerskt kök”. En överlycklig Karl Meyer säger själv att detta är en bekräftelse på all den ansträngning som han och hans personal lagt ner under många år. Han säger också att bryggeriet har många idéer kring hur man ska utveckla verksamheten i framtiden.

Brauerei-Gasthof Hotel Post ligger i hjärtat av området Allgäu. Gästgiveriet omnämns första gången i dokument från 1650. Under 1800-talet fungerade det även som kungligt bayerskt postkontor. Sedan 1883 ägs det av familjen Meyer. Förutom det egenbryggda ölet, kan gästerna här njuta av matspecialiteter från Allgäu och Bayern i den vackra restaurangen. På platsen finns också ett bryggerimuseum och under sommaren en ölträdgård.



Stone Berlin släpper ny ölserie i unik burk

Bryggerier Posted on 26 juni 2018 10:44

Stärkta
av framgångarna med Berlin Pilot Series, kommer Stone Brewing Berlin nu
med en ny serie i en unik och flexibel förpackning. Stone Uniqcan har fått sitt
namn efter orden ”unique” och ”can” och är avsedd för en starkt begränsad serie
öl som Stone Berlin släpper med start i juli.

De nya ölen kommer att hällas i halvliterstora
Uniqcan, som pryds av Stone Brewings
klassiska gargoyle, men som i övrigt har en unik design. Alla öl som släpps i
den nya Uniqcan-serien kommer också finnas på fat. Marcus Thieme, vice vd och
chef för Stones europeiska verksamhet, säger att de nya burkarna öppnar upp möjligheter
för många nya samarbeten. Stone Brewing
Berlin
kommer givetvis att arbeta med andra bryggerier, men även med exempelvis
designers, grafiska formgivare och musiker. Det första samarbetsölet i Uniqcan-serien
kommer för övrigt i augusti, då Stone slagit sig samman med ett bryggeri från
Franken.

Tangerine Express IPA är först ut i Stone Berlins Uniqcan-serie (foto: Stone Brewing GmbH).


Det allra
första ölet
som kommer i en Uniqcan är dock helt
framtaget av Stone själva. Det heter Tangerine
Express IPA
och kommer att finnas ute till försäljning från den 1 juli. Ölet
bryggdes första gången av Stone i USA i början av 2017 och blev snabbt ett av
de mest populära Stone-ölen i ”staterna”. I Sverige får vi möjlighet att prova
ölet i början av augusti, då det släpps i Systembolagets små partier.

Ölet
bryggs med mandarin-
och ananaspuré,
som tillsätts direkt i bryggprocessen. Mandarinen (tangerine) ger ölet en frisk
smak av denna frukt, medan ananasen bidrar med en mer subtil bakgrundssmak. Inte
mindre än åtta olika humlesorter används för att ge ölet dess distinkta smak
och beska. Varje sig frukten eller humlen tillåts dock dominera, utan tillsammans
skapar de en komplex smakbild som bara kan uppnås när man brygger med färsk
frukt. Alkoholhalten ligger på 6,7 procent och beskan på 75 IBU.



Berliner Kindl ny ölpartner till Hertha BSC

Nyheter Posted on 25 juni 2018 12:54

Bundesligalaget Hertha Berlin SC och Berliner Kindl har slutit ett samarbetsavtal. Ölmärket kommer att vara officiell ölpartner för huvudstadslaget under säsongen 2018/19.

Som en del av samarbetsavtalet kommer Berliner Kindl ha de exklusiva rättigheterna att servera öl på alla Hertha Berlins hemmamatcher samt namnrättigheterna för den nya ”Berliner Kindl-Treff”. Andra delar i avtalet rör diverse logotyper, regionala och digitala aktiviteter liksom olika former av sponsor- och representationsarrangemang i samband med match.

Ingo Schiller, Wolfhard Buss och Thorben Jess från Lagardère Sports vid Herthas hemmaarena – Berlins olympiastadion (foto: Radeberger Gruppe KG).

”Vi är mycket glada över samarbetet med Berliner Kindl. För oss är det ytterligare ett steg mot att stärka sambandet mellan Hertha BSC och Berlin. Såväl Berliner Kindl som Hertha BSC är välkända varumärken i huvudstaden”, säger Ingo Schiller, vd för Hertha BSC i ett pressmeddelande och får medhåll av bryggerichef Wolfhard Buss: ”Detta måste firas! Tillsammans med klubben har vi massor med planer för den kommande säsongen, som även kommer att visa sig långt utanför fotbollsstadion. Berliner Kindl och Hertha BSC är ett lag.”

Berliner Kindl är ett ölmärke från Berliner-Kindl-Schultheiss-bryggeriet, som ingår i Radeberger Gruppe. Märket har sitt ursprung i Vereinsbrauerei Berliner Gastwirtte zu Berlin AG, som grundades 1872 i Rixdorf. 1910 ändrades namnet till Berliner Kindl Brauerei-Aktiengesellschaft. I dag är Berliner Kindl Jubiläums Pilsener bryggeriets mest kända produkt. Hertha Berlin SC grundades 1892 och är med cirka 35 000 medlemmar en av Tysklands största fotbollsföreningar. Glansperioden inföll under 1930-talet, då klubben blev mästare två gånger. Förra säsongen slutade laget på tionde plats i Bundesliga.



Julia Klöckner ny ölambassadör

Nyheter Posted on 23 juni 2018 16:59

Tysklands
minister för livsmedel och jordbruk, Julia Klöckner, har utsetts till ny ölambassadör
av det tyska bryggarförbundet. Det skedde vid den tyska bryggeridagen i Berlin
i mitten av juni. Hon tar därmed över hederstiteln från Winfried Kretschmann, ministerpresident
i Baden-Württemberg.

Förutom att vara livsmedels- och jordbruksminister
är Julia Klöckner vice ordförande i det kristdemokratiska regeringspartiet CDU.
Vid sitt tacktal påpekade hon att när det gäller god öl så dyker ofta Tyskland upp
i diskussionen, oavsett var i världen man befinner sig. Därför ser hon det som
en stor ära att utses till ny ambassadör för den tyska ölkulturen. Klöckner sa
också att måttlig ölkonsumtion är ett sätt att njuta av livet och är en del av den
tyska kulturen. Samtidigt är öl en viktig produkt för jordbruket. Korn-, vete-
och humlefält har format det tyska landskapet under århundraden. Tysklands
drygt 1 500 bryggerier är viktiga för landsbygden och bidrar till tusentals
arbetstillfällen.

Julia Klöckner har utsetts till ny ölambassadör av det tyska bryggeriförbundet (foto: Deutscher Brauer-Bund/CH Lietzmann).


”Julia
Klöckner har alltid
varit en stark
förespråkare för lantbruk”, säger Jörg Lehmann, ordförande för det tyska
bryggarförbundet – Deutschen Brauer-Bund. ”Hon har vuxit upp i en vinodlarfamilj
i Rheinland-Pfalz och har under hela sin politiska karriär hängivet ägnat sig
åt frågor rörande miljö, jordbruk och regionalitet. Att skydda våra
naturtillgångar och vår mångfald är viktigt för såväl vintillverkare som
bryggare och borde vara fokus för politiken även i framtiden”, fortsatte han.

Den
tyska bryggeriindustrin karaktäriseras
av
framgångsrika familjeföretag och skiljer sig från andra branscher genom sin
ständiga ökning av nya startup-företag. Efter flera års ”bryggeridöd” börjar nu
antalet bryggerier öka igen i Tyskland och i dag finns det cirka 1 500 stycken.
Det tyska bryggeriförbundet har varje år sedan 2002 utsett en ny ölambassadör.
Hederstiteln går till personer som utmärker sig genom sitt stora engagemang i
frågor som är viktiga för bryggerinäringen.



Radeberger tar tillbaka kartellöverklagande

Nyheter Posted on 21 juni 2018 19:07

En dag innan rättegången skulle
starta drog Radeberger Gruppe och dess före detta vd Albert Christmann tillbaka
sitt överklagande av en dom gällande böter på 160 miljoner euro.

Redan 2014 dömdes Radeberger och dess förre vd Albert
Christmann till 160 miljoner euro i böter för att ha ingått i en kartell där
företaget ingått en överenskommelse om ölpriser med andra bryggerier. Domen
överklagades, men i februari i år kom indikationer på att detta
skulle återtas. Detta har dock först nu bekräftats från bryggeriets ledning.

Radeberger Gruppe är Tysklands största ölkoncern (foto: deutschesbier.com).


I ett pressmeddelande hävdar

talespersoner för Radeberger Gruppe att
bryggeriet inte varit inblandade i några prisuppgörelser och att man fortfarande
motsäger sig anklagelserna. Sedan 2014 har dock flera mål varit uppe i domstol,
vilka visat att det innebär en stor ekonomisk risk för företaget att driva
frågan vidare. Efter noggrant övervägande har man därför beslutat att dra
tillbaka sitt överklagande från april 2014, även om det innebär att Radeberger
accepterar att betala en stor summa pengar.

Detta innebär att det nu
bara är Carlsberg
Deutschland
och dess förre vd Wolfgang Burghard som fortfarande är
misstänkta i det aktuella kartellmålet. Carlsbergs jurister hävdar att det
olagliga prissamarbete man står anklagade inträffade före 2008 och därmed är
preskriberat. Detta är för övrigt inte det enda problem Carlsberg Deutschland
står inför. Flytten av Hamburg-baserade Holsten-bryggeriet från Altona till Hausbruch
och dess medföljande personalnedskärningar har lett till missnöje bland de
anställda. I en omröstning röstade 91,6 procent av de fackanslutna för att gå
ut i strejk.

Albert
Christmann är numera vd för Oetker Gruppe, där Radeberger ingår (foto: DPA/F. Gentsch).


I december 2013 och
mars
2014 beslutade den tyska kartellmyndigheten, Bundeskartellamt, att böter
om sammanlagt 338 miljoner euro skulle betalas av elva bryggerier, en
branschorganisation och fjorton privatpersoner. Målet gällde misstänkta
överenskommelser om prissättning, som skulle ha ägt rum 2007. De flesta som
dömts till böter har accepterat domen och betalat.



Warsteiner sponsrar e-sport

Bryggerier Posted on 19 juni 2018 17:57

Över hela världen vinner e-sporten en allt större publik, så även i Tyskland. Warsteiner kommer under tre år framöver vara officiell sponsor till världens största e-sportsföretag, ESL.

Intresset för e-sport växer stadigt i Tyskland. När tävlingar live-sänds på tv brukar de locka runt åtta miljoner tittare. Warsteiner blir nu det första bryggeri som ingår sponsoravtal med e-sportsföretaget ESL. Fram till och med 2020 kommer bryggeriet vara officiell partner till ESL:s tävlingar och mästerskap. Avtalet omfattar bland annat exklusiva försäljningsrättigheter för Warsteiner Premium Pilsener och bryggeriets alkoholfria produkter. Man kommer också finnas på plats vid olika evenemang och vara en del av live-sändningarna av ESL Championship, turneringsserien ESL One och konventet ESL Arena.

E-sport lockar en miljonpublik i Tyskland (foto: Warsteiner Brauerei/Helena Kristiansson).


Warsteiner själva ser sitt
engagemang i e-sport som ett naturligt komplement till bryggeriets övriga sponsring inom sport och musik. I ett pressmeddelande säger varumärkeschefen Marcus Wendel att detta ger en bra möjlighet att presentera Warsteiners produkter i en ny miljö. Bernhard Mogk, försäljningschef på ESL, säger att Warsteiner med sin tradition som sponsorer av olika sportevenemang, sina traditionella värderingar och öppna inställning till marknadsföring, passar för att marknadsföra e-sporten i Tyskland.

Warsteiner är ett av de största privatägda
bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde
generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Tyskland passerar 1 500 bryggerier – Kielbryggare hedras

Nyheter Posted on 18 juni 2018 11:40

Tyskland har nu fler än 1 500 bryggerier och antalet
fortsätter att öka. Det meddelade det tyska bryggarförbundet under branschens
egen dag förra veckan.

Max Kühl och Florian Scheske är grundarna bakom Lillebräu, som symboliskt utsetts till Tysklands 1 500:e bryggeri (foto: Deutschen Brauer-Bund e.V.).

Under den tyska bryggardagen, Deutschen
Brauertag, utsågs Kielbryggeriet Lillebräu symboliskt till det 1 500:e bryggeriet i Tyskland. De
två ägarna Max Kühl och Florian Scheske startade med ett experimentbryggeri
under sin studietid och bryggde pilsner, lager och pale ale. Sedan i juni har
de arbetat med ett trettiohektoliters bryggverk i en före detta lagerlokal, där
de bland annat brygger öl till ett fyrtiotal restauranger och barer i Kiel. Finansieringen
kommer i huvudsak från startup-lån, egna medel samt crowdfunding.
Bryggerinamnet kommer för övrigt från danskans ”lille” (liten).
– Exemplet Lillebräu visar vad som går att
åstadkomma med mod, kreativitet och passion. Vi tycker att det är roligt att
allt fler unga bryggare startar egna företag och därmed berikar vår ölmångfald,
säger Jörg Lehmann, ordförande för det tyska bryggarförbundet, Deutschen Brauer-Bund.

I
takt med att
det blir fler bryggerier i
Tyskland, så ökar också antalet ölsorter i landet. I dagsläget finns det mer än
6 000 olika sorter, en närmast unik siffra i ett globalt perspektiv. Den
populäraste ölstilen är pilsner, som står för mer än femtio procent av
marknaden. Därefter följer olika varianter av veteöl, ljus lager (Helles) och öl av exporttyp. De stilar
som ökat mest på senare tid är dock regionala och traditionella specialiteter
som kellerbier, landbier och zwickel. Andelen alkoholfria öl och alkoholfria
ölblandningar ökar också.



Oktoberfestpriser spränger smärtgräns

Oktoberfest Posted on 14 juni 2018 11:23

Som väntat blir det dyrare att dricka öl under årets Oktoberfest. Med höjningar på mellan tio och sextio eurocent har en priströskel nu passerats. Men det finns undantag.

För första gången kommer en liter öl (Mass) att kosta över elva euro under Oktoberfest. Detta står klart sedan krögarna presenterat årets priser. Det är de största festtälten som höjer priserna mest. Käfer Wiesn-Schänke står för den största ökningen och höjer literpriset med sextio cent till 11,50 euro. Tre av de mindre tälten håller dock kvar vid förra årets priser: Zum Stiftl, Hühnerbraterei Ammer och Wirtshaus im Schichtl, som med 10,70 euro har festivalens lägsta literpris. Snittpriset för en liter öl under årets Oktoberfest blir därmed 3,57 procent högre än förra året.

Däremot har de alkoholfria alternativen i snitt blivit lite billigare. En liter bordsvatten kostar i år 8,72 euro (mot 8,73 euro förra året), Spezi (blandning av cola och apelsinläsk) kostar 9,80 euro (9,64) och övrig läsk 9,27 euro (9,55 förra året).

Här är ölliterpriserna i de stora festtälten (förra årets priser inom parentes):
Käfer Wiesn Schänke: 11,50 euro (10,90)
Löwenbräu-Festzelt: 11,50 euro (10,80)
Marstall: 11,50 euro (10,90)
Paulaner-Festzelt: 11,50 euro (10,95)
Armbrustschützen-Festzelt: 11,40 euro (10,85)
Bräurosl: 11,40 euro (10,90)
Hacker-Festzelt: 11,40 euro (10,90)
Hofbräuhaus-Festzelt: 11,40 euro (10,90)
Schützen-Festzelt: 11,40 euro (10,90)
Schottenhamel-Festhalle: 11,40 euro (10,95)
Fischer-Vroni: 11,35 euro (10,95)
Ochsenbraterei: 11,20 euro (10,70)
Augustiner-Festhalle: 11,10 euro (10,70)
Weinzelt: 15,90 euro (weissbier) (15,60)
Snittpris per liter: 11,19 euro (10,81)

Oktoberfests ölpriser brukar i regel höjas med trettio eurocent varje år. Årets extra stora prisökning beror bland annat på ökade kostnader för säkerhetsarrangemangen. Dessutom räknade arrangörerna fel på förra årets intäkter, vilket tvingat dem att höja den omsättningsavgift som festtältens ägare betalar. De stora tälten måste i år betala 7,8 procent i avgift, medan det för de mindre räcker med 6,1 procent. Detta kan jämföras med förra året, då alla tält betalade 5,1 procent i avgift.

Staden München arrangerar Oktoberfest, men bestämmer inte mat- och dryckespriserna, som sätts av krögarna själva utifrån någon slags rimlighet. I München med omnejd ligger kostar en liter öl normalt mellan 5,50 och 10,40 euro. Årets Oktoberfest äger rum mellan den 22 september och 7 oktober.



« FöregåendeNästa »