Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Insel-Brauerei skyddar det marina djurlivet

Bryggerier Posted on 18 juli 2018 16:16

Med appen Ostseetiere kan alla bidra till att skydda utrotningshotade havslevande däggdjur. Bakom mobillösningen står det tyska havsmuseet i Stralsund tillsammans med det lokala bryggeriet Insel-Brauerei.

Mobilappen Ostseetiere är gratis att ladda ner och gör det möjligt för alla som vistas vid den tyska Östersjökusten att rapportera in om de sett valar, sälar eller andra havslevande däggdjur. Rapporterna går direkt till forskarna på det tyska havsmuseet, Deutsches Meeresmuseum, i Stralsund. Informationen ger dem viktiga kunskaper om de hotade djurens bestånd och livsmiljö och bidrar till att skyddszoner kan upprättas eller att andra räddningsinsatser vidtas.

Baltic Gose skapades efter att en knölval siktats i Östersjön (foto: Rügener Insel-Brauerei).

Tack vare samarbetet med Stralsundbaserade Insel-Brauerei har appen kunnat utvecklas ytterligare. Förutom att ange GPS-positioner för var djuren setts, går det också att ladda upp fotografier och slå fast vilka arter det rör sig om. Insel-Brauerei har länge varit engagerat i arbetet med att skydda djur och natur i regionen. 2017 samarbetade man med Världsnaturfonden (WWF) i ett projekt för att skydda havsörnarna på bryggeriets hemö Rügen. I år ligger alltså fokus på att skydda de däggdjur som lever i och vid vattnen i Östersjön.

Insel-Brauerei inriktar sig särskilt på att brygga olika specialöl och egenskapade ölstilar, ofta med inspiration från havet och livet på de tyska nordkustöarna. Flaskorna är inslagna i papper och har motiv med Rügens olika djurarter. Efter att en knölval nyligen siktats i Östersjön skapade bryggeriet ett nytt öl – Baltic Gose – som är bryggt med havssalt. Flaskans omslag och etikett pryds givetvis av en val.



Därför är bayerska ölsejdlar större än kölschglas

Ölhistoria Posted on 14 juli 2018 10:34

I
Köln kan öldrickarna få en nyupphälld öl varje minut, medan man i Bayern får ett
mindre ölfat att dricka ur. Förklaringen handlar om logistik och bayerska
folkfester.

Många som besöker Köln förundras över de små
glas som stadens ölstolthet, kölsch, serveras i. Det klassiska kölschglaset, Stange, rymmer tjugo centiliter och
fylls kontinuerligt på av kyparen (Köbes)
tills öldrickaren själv säger stopp. Det lilla glaset väcker även viss
munterhet hos många bayrare som är vana vid betydligt större glas, som den vid
folkfester vanliga enliterssejdeln (Mass),
och som därför ofta ger Rhenlandets glasvariant öknamn som exempelvis ”provrör”.

I Köln kan servitörerna – Köbes – servera öl i parti och minut (foto: Deutschen Brauer-Bund).

Men
varför är glasen olika stora?
Enligt många experter hittar vi svaret i bayersk öltradition. I Bayern har det
alltid varit tradition att dricka stora mängder öl i samband med årets folkfester,
där besökarna ofta är många och sitter tätt. Detta leder i sin tur till vissa
logistikproblem, eftersom det är svårt för serveringspersonalen att hinna komma
med ny öl i samma takt som den dricks upp. Att servera en liter på en gång blir
då ett sätt att klara av att möta gästernas efterfrågan. Medan kölsch hälls upp
och serveras i parti och minut, måste alltså bayrarna själva så att säga hålla i
förvaringskärlet.

Den
genomsnittlige kölschdrickaren
kan
alltså sägas ha färskare öl framför sig, medan bayraren i regel har mer. Ur
psykologisk synvinkel finns det också en skillnad. Kölschdrickarna kan helt
sanningsenligt säga att de druckit 22 öl, när deras vänner i Bayern ”bara” fått
i sig fyra (eller åtta om man dricker ur det vanligare halvliterglaset Halbes). Den genomsnittlige tysken
dricker för övrigt 110 liter öl varje år. Motsvarande siffra i Bayern är 200
liter, vilket motsvarar 1 000 kölschglas.



Andechser blir kvar i centrala München

Ölställen Posted on 11 juli 2018 18:54

Den gamla Andechser am Dom i München finns inte längre. För knappt två veckor sedan stängdes den traditionella bayerska restaurangen, eftersom byggnaden ska rivas. Men redan till hösten återuppstår maktelitens favoritställe på ny plats.

I januari kom nyheten om att den traditionella bayerska restaurangen Andechser am Dom måste stänga. Ägaren till fastigheten på Weinstrasse ska riva den gamla byggnaden och ersätta den med en ny, som bland annat ska inrymma ett upplevelsecentrum för alla fans till Münchens stora fotbollsklubb FC Bayern. Inom kort kommer dock den populära restaurangen att få nytt liv – bara knappt 100 meter från den gamla, till glädje för såväl restaurangägaren Sepp Krätz som hans femtio anställda och alla matgäster.

Sepp Krätz tror att den nya Andechser am Dom kommer att öppna i september (foto: DPA).

Sepp Krätz har arbetat med flytten sedan beskedet om stängning kom. Han ville gärna behålla det fina läget i närheten av Münchens kända landmärke Frauenkirche, som också gett restaurangen dess namn. Krätz tecknade därför ett avtal med stekhuskedjan Maredo om att ta över deras lokaler på Frauenplatz. Efter mindre ombyggnationer tror han att den nya Andechser am Dom kan öppna redan i september. ”Köket är helt ombyggt efter en tidigare brand, så vi behöver inte göra något där. Det enda är att vi ska ändra inredningen i matsalen, så att den liknar den gamla Andechs”, säger han till Süddeutsche Zeitung.

De nya lokalerna blir till och med lite större än de tidigare, som hade 140 platser inne och 70 ute. Nu kommer det finnas plats för 200 gäster inomhus och 120 utomhus. Givetvis kommer ölen även i fortsättningen att levereras av Klosterbrauerei Andechs, som Sepp Krätz haft ett mycket bra samarbete med sedan han öppnade restaurangen 1994. Krögaren själv uppskattar att han sålt ungefär tio miljoner halvliterssejdlar med Andechs-öl genom åren. Att stället varit populärt har inte minst visat sig i alla kända gäster som kommit på besök, bland andra förre förbundskanslern Helmut Kohl, den då blivande påven Joseph Ratzinger och Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.



Veltins försäljning ökar med sol och fotboll

Bryggerier Posted on 9 juli 2018 10:54

Det första halvåret 2018 innebar ett rejält uppsving för Veltins. Försäljningen ökade med 7,8 procent och uppgick till 1,61 miljoner hektoliter. En varm majmånad och sommarens fotbolls-VM bidrog starkt till den uppåtgående trenden.

Maj och juni innebar historiskt höga försäljningssiffror för C. & A. Veltins. Den ovanligt varma våren, med fyrtio procent fler soltimmar än förra året i maj, bidrog till att dra upp försäljningen för de flesta av bryggeriets produktområden. Moderbolagets försäljning ökade med närmare åtta procent under årets första sex månader. Att fotbolls-VM startade i juni innebar dessutom en extraförsäljning om 15 000 hektoliter för Veltins produkter.


Veltins breda produktutbud bidrar till den ökade försäljningen (foto: C.A. Veltins).

Försäljningen av storsäljaren Veltins Pilsener ökade med 7,7 procent. Varumärket Grevensteiner, som omfattar sorterna Landbier, Ur-Radler och Hell, ökade med hela 32 procent och sålde 108 650 hektoliter. Den ökade efterfrågan på mer traditionella ölstilar visar sig bland annat genom att mer än 17 200 detaljhandlare och cirka 3 800 restauranger i dag säljer öl från Grevensteiner. En annan framgångsfaktor för Veltins är det breda utbudet, där traditionella ölstilar blandas med mer innovativa sorter. De sex ölblandningar som säljs under namnet V+ ökade till exempel sin försäljning med en procent och stod för 203 400 sålda hektoliter.

Veltins är ett av Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.



Bra första halvår för Warsteiner

Bryggerier Posted on 5 juli 2018 11:13

Affärerna
har gått bra för Warsteiner under de sex första månaderna i år. Totalt ökade
den inhemska försäljningen med 1,9 procent jämfört med samma tid förra året. Även
exporten ökade mellan januari och juni.

Den positiva trenden beror till stor del på
en ökad försäljning av Warsteiners flaggskepp Premium
Pilsener
. Men även det alkoholfria sortimentet går bra och ser ut att öka med
tvåsiffriga procenttal. Bidragande orsaker till den ökade försäljningen har
också varit bryggeriets datadrivna prissättningsstrategi och att reklambudgeten
i första hand lagts på tv-reklam för Warsteiner
Premium Pilsener
och Warsteiner
Alkoholfrei
.

Premium Pilsener och alkoholfria öl drar upp Warsteiners försäljning (foto: Warsteiner).

Även
exportsidan går väldigt
bra, trots
en hårdare konkurrenssituation. Exportbolaget Warsteiner International ökade sin försäljning med två procent jämfört med första
halvåret 2017. En stark tillväxt i Ryssland liksom ökad försäljning på de två
största utländska marknaderna, Benelux och Italien, bidrog till detta. Enligt
företrädare för Warsteiner kommer bryggeriet att öka sina investeringar för att
stärka varumärket ytterligare. Bland annat arbetar man med en ny
marknadsföringskampanj.

Warsteiner
är ett av
de största privatägda
bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde
generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till
drygt femtio länder världen över.



Paulaner förlänger med FC Bayern basket

Nyheter Posted on 4 juli 2018 17:18

Paulaner
har förlängt sitt samarbetsavtal med FC Bayern Basketball. Fram till sommaren 2023
sträcker sig Münchenbryggeriets nya avtal med de dubbla tyska basketmästarna.

År 2015 inledde Paulaner Brauerei och FC Bayern Basketball (FCBB) ett treårigt
samarbete, som blivit mycket lyckat. Därför undertecknades nyligen ett nytt
avtal, som denna gång löper över fem år. Under en ceremoni på Paulaner am Nockherberg satte Paulaner-cheferna
Andreas Steinfatt och Sebastian Strobl samt FCBB:s motsvarigheter Marko Pesic och
Volker Stix sina namnteckningar på avtalet.

Paulaners nya avtal med FC Bayern Basketball sträcker sig över fem år (foto: Getty Images).


Paulaners
vd Andreas Steinfatt
tror att
båda partnerna kommer att gynnas av det förlängda avtalet. ”De senaste åren har
vi sett hur bra vi och FC Bayern Basketball fungerar tillsammans. Därför ser vi
fram emot ett fortsatta samarbete med FC Bayerns stjärnspelare och fans och hoppas
att vi får fira många titlar tillsammans”, säger han och får medhåll av Marko
Pesic från FCBB: ”Att vi har tecknat ett långtidsavtal med Paulaner visar på
ett stort ömsesidigt förtroende.”

Under
den senaste säsongen
delade
Paulaner ut gratis öl till publiken vid varje lyckat trepoängsskott från FC
Bayern-spelarna. Bryggeriet har också stått för drycken vid olika
supporteraktiviteter. I samband med den så kallade ”Paulaner Fantraum” har Bayern-fans
också fått chansen att utmana spelare från såväl FC Bayerns basketlag som dess
framgångsrika fotbollsgäng i basket, fotboll och ölsejdelslyftning (Masskrugstemmen).



AB Inbev misslyckas med försäljning av tyska bryggerier

Nyheter Posted on 3 juli 2018 10:12

Ölkoncernen AB Inbevs försäljning av de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels blir inte av. Fem månader efter att nyheten basunerades ut står det nu klart att köparen inte uppfyller kraven.

Det var i januari som nyheten kom om att öljätten AB Inbev säljer de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels, som tillsammans har en årlig produktion på två miljoner hektoliter. Nu meddelar dock AB Inbev att den tilltänkta köparen, CK Corporate Finance Group, inte kan genomföra den avtalade transaktionen. Enligt det avtal som undertecknades i januari skulle investeringsbolaget och dess ägare Daniel Deistler slutföra köpet senast den 30 juni 2018. Tidsgränsen passerades dock utan att någon affär genomfördes. Köparen kom inte heller till det arbetsmöte som skulle äga rum på fredagen den 29 juni, meddelar Inside Beer.

AB Inbev misslyckas med att sälja bryggerierna Hasseröder och Diebels (foto: DPA).

Redan när affären blev känd började insatta personer ana oråd. CK Corporate Finance Group hade ingen tidigare erfarenhet av bryggeribranschen – eller av livsmedelsindustrin över huvud taget. Det framkom också att Daniel Deistler har en högst tvivelaktig affärshistoria. 2016 dömdes han av den regionala domstolen i Frankfurt för att olovligen ha fört över patent- och varumärkesrättigheter från ett företag i fordonsindustrin, som han tidigare investerat i. Den domen är överklagad och kommer att avgöras vid ett senare tillfälle. Thomas Buchholz, som tidigare var vd för det aktuella fordonsföretaget, blev för övrigt utsedd till vd för Hasseröder och Diebels kort efter att affären offentliggjorts. På frågan om Deistler verkligen hade de 200 miljoner euro som krävdes för köpet, svarade han att man får anta att det är så.

Daniel Deistler har en historia av tvivelaktiga företagsaffärer (foto: Regina Urbat/Volkstimme).

För AB Inbev handlar det nu om att starta om försäljningsprocessen för Hasseröder och Diebels. Enligt företrädare för koncernen för man diskussioner med andra intressenter samtidigt som samtalen med CK Corporate Finance Group fortsätter. Det mest troliga är att AB Inbev nu kommer att försöka genomföra ett så kallat förvaltningsutköp, något som tidigare fungerat bra med svårsålda bryggerier som Hofbrauhaus Wolters och Privatbrauerei Eichbaum.



Hembryggningskit nominerat till entreprenörspris

Utmärkelser Posted on 29 juni 2018 10:34

Customized
Drinks GmbH var ett av tre nominerade företag till utmärkelsen TUM Presidential
Entrepreneurship Award, som delas ut av Münchens tekniska universitet. Det
räckte dock inte hela vägen för tillverkaren av ölfat för hemmabryggare.

Customized
Drinks GmbH
var nominerade tillsammans med Park
Here GmbH
, som tillverkar parkeringssensorer samt kartapp-utvecklaren Navvis GmbH, som stod som slutlig vinnare av
TUM Presidential Entrepreneurship Award. Priset delades ut i samband med Münchens tekniska universitets entreprenörsdag
den 21 juni. Gänget bakom Customized Drinks var dock inte allt för nedslagna: ”Att
vara en av tre finalister är en stor ära och en bekräftelse av vår idé och affärsmodell”,
säger Dominik Guber, försäljningschef och en av tre grundare till Customized
Drinks.

Bakom Customized Drinks står Ping Lu, Dominik Guber och Wolfgang Westermeier (foto: Customized Drinks GmbH).


Customized
Drinks har
utvecklat hembryggningskitet Braufässchen, som gör att alla kan brygga
sitt eget öl hemma. Företaget grundades 2012 och har sedan dess haft en explosionsartad
utveckling. Med Braufässchen går det i dagsläget att brygga mer än 100 000
olika ölvarianter och varje år säljs ungefär 100 000 bryggkit. Företaget
har också tagit fram den internationella varianten Brewbarrel som säljs över
hela världen, bland annat i Sverige.

TUM
Presidential Entrepreneurship
Award består
av ett pris på 6 000 euro, som doneras av Münchens tekniska universitets kamratförening
Bund der Freunde e.V. Priset
delas ut till startup-företag vars affärsmodell till stor del bygger på idéer och
forskningsresultat från Münchens tekniska universitet. Företagen ska också ha
en stor tillväxtpotential samt ha säkrat ett eget startkapital.



« FöregåendeNästa »