Münchenbryggeriet Paulaner ändrar sin
profil. Vid sidan av en uppdaterad logotyp kommer även samtliga flasketiketter få
ett nytt utseende från och med slutet av februari.
I början av året överraskade det
traditionstyngda bryggeriet Paulaner
många med att göra en förändring av sin logotyp, den så kallade Paulaner
Taler. Skillnaden är kanske inte så stor för ögat, men vissa designelement
har tonats ner för att skapa en luftigare känsla.
Paulaners nya flasketiketter lanseras på bred front i slutet av februari (foto: Paulaner).
Nästa steg är att bryggeriet även
ändrar designen på sina flasketiketter. Från och med slutet av februari kommer
de nya etiketterna spridas såväl nationellt som internationellt. I början av mars
kommer Paulaner även gå ut med en större butikskampanj Tyskland för att lyfta
fram sina traditionella ölsorter. I samma veva kommer man även lansera ett nydesignat
weissbier-glas.
De gamla flasketiketterna har nu gjort sitt (foto: Paulaner).
Paulaner Brauerei är ett av de klassiska och största bryggerierna i München. Bryggeriet startade 1634 och tillhör numera Paulaner Braugruppe tillsammans med märkena Hacker-Pschorr, Auer Bräu, Weissbierbrauerei Hopf och Thurn und Taxis. Det familjeägda bryggeriet sysselsätter ungefär 900 personer och exporterar sina öl till cirka åttio länder världen över.
Den nya loggan (t.v.) har gjorts luftigare och mer nedtonad.
För någon vecka sedan släpptes ett par fina tyska öl i
små partier. Kommande fredag är det dags igen. Denna gång handlar det om ett
par gamla favoriter och en nykomling. Dessutom får det fasta sortimentet lite påfyllning.
I släppet den28 februari kommer ett öl som är ovanligt på svenska systemhyllor. Det kommer från det mångfaldigt prisbelönta Brauhaus Riegele i Augbsurg och heter Speziator Dunkel. Som namnet antyder är detta ett mörkt bocköl som döljer den högre alkoholhalten väl. Istället framhävs de karamelliga, maltiga och brödiga tonerna i såväl doft som smak. Även om öl i denna stil ju mest handlar om malt, så finns det en aning humlesting och lite fruktighet i eftersmaken också.
Fakta Riegele Speziator Dunkel Stil: Dubbelbock Producent: Brauhaus Riegele Leverantör: Galatea AB Alkoholhalt: 7,5 % Stamvörtsstyrka: 19,5 % Förpackning: Flaska, 33 cl Pris: 24,90 kr (75,46 kr/l) Antal flaskor i släppet: 30 000 st.
Mångfaldigt prisbelönta Brauhaus Riegele bidrar med ett öl i små partier (foto: Fotki/Murkalus).
Det dyker också upp ett par mer välkända skapelser. Karmeliten Brauerei i Straubing har varit med i flera olika släpp förut. Nu får vi återstifta bekantskapen med Karmentinus Heller Weizen-Doppelbock. Detta är en flaskjäst vetedubbelbock med sjuttio procent vete. Humlen som använts är Spalter Select. De för stilen typiska söta banantonerna finns där, liksom kryddnejlika, plommon och exotiska frukter. Ölet får jäsa på flaska, vilket ger det en extra spänstig kolsyreskjuts.
Fakta Karmentinus Heller Weizen-Doppelbock Stil: Weizenbock Producent: Karmeliten Brauerei Karl Sturm Leverantör: We & Wine AB Alkoholhalt: 8,0 % Stamvörtsstyrka: 18,1 % Förpackning: Flaska, 50 cl Pris: 32,90 kr (65,80 kr/l) Antal flaskor i släppet: 30 000 st.
Karmeliten Brauereis Karmentinus har varit med förr (foto: Systembolaget).
Sist, men
verkligen inte minst,
är en annan favoritsom dykt upp lagom till fastetiden i några år nu.
Det handlar förstås om det ofiltrerade rökölet Aecht Schlenkerla Fastenbier från Bamberg. Doft och smak domineras
av den intensiva rökigheten, som för tankarna till charkuterier. Maltigheten är
också ganska påtaglig och lite karamell kan anas i eftersmaken, tillsammans med
en lätt humleton.
Fakta Aecht Schlenkerla Fastenbier Stil: Rököl Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller) Leverantör: Galatea AB Alkoholhalt: 5,9 % Stamvörtsstyrka: 16,0 % Förpackning: Flaska, 50 cl Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l) Antal flaskor i släppet: 10 000 st.
Schlenkerlas rököl uppskattas av många svenska öldrickare (foto: Espuma de Cerveza).
Den 2 mars vankas det också nytt i det fasta sortimentet. Hela sex tyska öl får då plats på systemhyllorna, varav fyra ha kvalat in från beställningssortimentet. Det handlar om:
Tyska Oettinger och amerikanska Molson
Coors inleder ett nära samarbete under 2020. Den tyska bryggerijätten kommer
att sälja flera av Molson Coors märken i Tyskland.
Oettinger Brauerei kommer under 2020 att börja sälja Molson Coors flaggskeppsmärken Coors Light och Miller Genuine Draft på den tyska marknaden. Man kommer också sköta distributionen av det kroatiska märket Ožujsko och serbiska Jelen Pivo. Fyra märken som enligt Oettinger är marknadsledande i sina respektive hemländer.
Miller Genuine Draft är ett av Molson Coors märken som Oettinger nu kommer att sälja i Tyskland (foto: drinksenthusiast.com).
Genom samarbetet hoppas Oettingers vd Peter Böck att bryggerigruppen framför allt kommer att attrahera de yngre kunderna. Han menar att de är särskilt mottagliga för nya dryckestrender och gärna testar öl från andra länder. Att ha ett brett utbud är det som gäller i dag, menar han. Molson Coors Europachef Neil Tonge ser å sin sida framför sig ”ett långsiktigt strategiskt partnerskap på den tyska marknaden”.
Oettinger är den tredje största bryggerikoncernen i Tyskland. Varje år buteljeras cirka två miljarder flaskor och burkar med öl, ölblandningar och läsk, för distribution över hela världen. Det familjeägda bryggeriet grundades 1731 och har sin bas i bayerska Oettingen, men har även anläggningar i Braunschweig, Gotha och Mönchengladbach. Molson Coors bildades 2005 genom en sammanslagning mellan kanadensiska Molson och amerikanska Coors. Det är i dag en av världens största bryggerikoncern sett till produktionsvolym.
Ekopionjärerna Neumarkter Lammsbräu har
presenterat fjolårets resultat. Bryggeriet överträffade sina egna förväntningar
och ökade försäljningen rejält.
Under 2019 ökade Oberpfalz-bryggeriet Neumarkter Lammsbräu sin försäljning med 7,8 procent till 28,9 miljoner euro, vilket är en ökning med nästan två miljoner euro från året innan. Bryggeriet som specialiserat sig på ekologisk produktion, sålde totalt 257 544 hektoliter drycker under 2019, att jämföra med 239 687 hektoliter 2018. Av det stod öl för 105 863 hektoliter, vilket är en ökning med 5,6 procent. Alkoholfria drycker ökade med 8,8 procent till 151 679 hektoliter.
Ekobryggarna tillika far och son Franz och Johannes Ehrnsperger är nöjda med fjolårets resultat (foto: Gisela Schenker/Neumarkter Lammsbräu).
Under 2019
inledde bryggeriet också sin tredje moderniseringsfas. I december stod fem nya lagringstankar
klara, med en total kapacitet på 4 600 hektoliter. Under våren 2020 kommer
även ett nytt logistikcenter i Blomenhof stå klart. Detta kommer att kompletteras
med en andra logistikhall, som kommer att börja byggas under det andra halvåret.
I samma veva kommer Lammsbräu även att modernisera sin mältningsanläggning. Det
innebär att ytterligare 1 300 ton ekologisk malt kommer att kunna produceras
varje år.
Under 2020 räknar Lammsbräus vd Johannes Ehrnsperger med att försäljningen kommer öka med ytterligare 3,8 procent. En bidragande del i detta är de två nya produkter, som kommer att lanseras vid mässan Biofach 2020. Det handlar om det mörka ölet Lammsbräu Dunkel och den alkoholfria Pure Zitronen. Det innebär att Lammsbräus produktportfölj under 2020 kommer bestå av fyrtio ekologiska drycker (22 sorters öl, varav fem alkoholfria och fem ölblandningar, två glutenfria specialiteter, tolv läskedrycker samt fyra sorters mineralvatten).
I början av december presenterade
Pfungstädter storslagna planer på att skapa världens modernaste bryggeri. Planerna
ser dock ut att gå i stöpet eftersom investeraren vägrar uppfylla vissa krav.
Under buller och bång annonserade Pfungstädter i december att man skulle bygga det som skulle bli världens modernaste bryggeri. Projektets värde uppgick till flera miljoner euro och skulle i stort sett säkra det krisande bryggeriets framtid. Nu ser det dock ut som att planerna går om intet, efter att staden Pfungstadt avbrutit förhandlingarna med den investerare som skulle säkra finansieringen av projektet.
Det ser inte ut att bli något av det som skulle bli världens modernaste bryggeri (illustration: Pfungstädter).
En förutsättning för att
bryggeriplanerna ska bli verklighet är att Pfungstädter kan köpa en tomt av
staden, en tomt på vilken det i dag finns en badanläggning. Enligt de villkor
som staden satt upp ska marken återgå i stadens ägo om det inte byggs något
bryggeri där inom en viss tid. Förhandlingarna har dock visat att den investerare
som Pfungstädter hittat inte vill ge några sådana löften. Investeraren har
heller inte visat att de pengar som krävs för att köpa tomten finns.
Redan kort efter det att Pfungstädters planer blivit offentliga i december, var det vissa lokalpolitiker som ifrågasatte hur seriös investeraren egentligen var. Stadsfullmäktige gick dock med på att inleda förhandlingar, men fäste ett antal villkor till en eventuell försäljning. Investeraren ska till exempel vara tvungen att bidra ekonomiskt till byggandet av en ny badanläggning samt inköp av en ny brandbil. Staden förbehöll sig också rätten att avsluta förhandlingarna utan några skäl, vilket man nu alltså gjort. Representanter för bryggeriet säger sig dock vara villiga att fortsätta förhandlingarna.
Det är Pfungstädters sjunkande försäljning som ligger till grund för hela bryggeriprojektet. 2018 minskade bryggeriets försäljning från 24 till 20 miljoner euro. Ölförsäljningen sjönk under samma period från 220 000 hektoliter till 200 000 hektoliter. Efter att det nya bryggeriet blivit klart var tanken att det skulle byggas lägenheter på den plats där det nuvarande bryggeriet står.
Presentationen av Ratebeers listor för 2019 är nu framme vid bästa öl i varje stil. De tyska
bryggerierna vinner priser i flera av de förväntade kategorierna.
I kategorierna Altbier
och Rauchbier tar tyska bryggerier hem alla de tre priser som står på spel.
De olika bocköls- och veteölskategorierna är som förväntat också starka ur tysk
synvinkel. Däremot lyser Tyskland med sin frånvaro i de traditionella
lagerkategorierna pilsner och dortmunder. Bland de bryggerier som det går bäst
för finns klassiker som Schneider Weisse,
Weihenstephaner, Ayinger och Brauerei Heller (Schlenkerla).
Schneider Weisses Aventinus tillhör Ratebeer-användarnas favoritvetebockar (foto: Schneider Weisse).
Stil
Bryggeri
Ölnamn
Altbier/Sticke alt
Uerige Obergärige Hausbrauerei
Uerige Doppel Sticke
Brauerei Ferdinand Schumacher
Schumacher 1838er
Hausbrauerei Zum Schlüssel
Schlüssel Stike
Bock – Dubbelbock
Ayinger Privatbrauerei
Celebrator Doppelbock
Bock – Mörk bock
Brauerei Gebr. Maisel
Maisel & Friends Marc’s Chocolate Bock
Bock – Weizenbock
Schneider Weisse
Unser Aventinus
Bock – Ljus bock / Maibock
Hausbrauerei Altstadthof
Altstadthof Maibock
Mörk lager – Dunkel / Tmavý
Seinsheimer Kellerbräu
Seinsheimer Dunkles Kellerbier
Märzen / Oktoberfest
Ayinger Privatbrauerei
Ayinger Oktober Fest-Märzen
Rököl – Rauchbier
Brauerei Heller
Aecht Schlenkerla Fastenbier
Brauerei Heller
Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock
Gänstaller Bräu
Affumicator
Weissbier – Dunkelweizen
Ayinger Privatbrauerei
Ayinger Urweisse
Weissbier – Hefeweizen
Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan
Weihenstephaner Hefeweissbier
Weissbier – Kristallweizen
Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan
Weihenstephaner Kristallweizenbock
Veteale – India / Hopfenweisse
Schneider Weisse
Tap 5 Meine Hopfen-Weisse
Zwickel / Kellerbier / Landbier
Seinsheimer Kellerbräu
Sasemer Danzbier Hell
Brauerei Witzgall
Witzgall Landbier
Gruit
Brauerei Kemker
Kemker/Gruthaus Dubbel Porse
Under 2019 uppdaterade Ratebeer sina stilkategorier;
sidan har nu fler stilindelningar än någonsin förr. Därför delar man inte
längre ut priser baserat på stilgrupper, utan till varje enskild stil. För
varje stil utses det tre vinnare. Det är vad bryggerierna valt att kalla sina
öl som avgör vilken stilkategori de delas in i.
Systembolaget har presenterat försäljningsstatistiken för 2019 och för en Tysklandsvän kunde läsningen vara roligare. På topp 100-listan över de mest sålda ölen hittar vi endast fyra tyska öl, som alla visserligen ökar sin försäljning.
Toppduon är dock densamma
som 2018. Den tysk som säljer bäst är återigen DAB, som ökade med närmare sextio procent och steg tretton
placeringar. Raketen är dock Beck’s, som ökade med drygt 560 procent
efter att i mars ha kommit tillbaka till fasta sortimentet efter ett års
frånvaro. Här är de bäst placerade tyska ölen på listan, som omfattar
försäljningen i det fasta, tillfälliga och beställningssortiment:
Ölnamn
Totalplacering
Sålda liter
Förändring
DAB
35
1 900 759
+ 57,4 %
Löwenbräu
76
567 694
+ 22,5 %
Beck’s
97
354 752
+ 561,8 %
Erdinger Hefe Weissbier
99
346 800
+ 1,3 %
DAB fortsätter att vara svenskarnas favorittysk på Systembolaget (foto: beerawereness.com).
Bland de alkoholfria är läsningen inte heller särskilt munter.
På topp 100-listan över alla alkoholfria produkter (oavsett produktkategori) hittar
vi denna gång endast fyra tyska alkoholfria öl. De var med på listan även förra
året, men har alla tappat i försäljning. Dessa alkoholfria tyska öl hittar vi
på topp 100:
I går tittade vi på Ratebeers lista över 2019 års bästa tyska öl och
bryggerier. Nu ska vi se vilka ställen där det är bäst att dricka och köpa öl.
Även denna gång är listan uppdelad efter förbundsland.
Barbara Staudenmaier basar över Hopfenkult i Dresden, Sachsens bästa ölbutik (foto: Anja Schneider).
Förbundsland
Bryggeripub
Restaurang
Taproom
Ölbutik
Bar
Baden-Württemberg
*
*
*
Heinrichs Super Getränkemarkt 3000 (Kornwestheim)
Mon Petit Café (Stuttgart)
Bayern
Brauerei Witzgall (Hallerndorf)
Bierkeller Roppelt (Hallerndorf)
Camba Brauerei-Gaststätte (Truchtlaching)
Landbierparadies (Nürnberg)
Camba Tap House (München)
Berlin
Vagabund Brauerei
*
Brlo Brwhouse
Biererei
Muted Horn
Hamburg
Alles Elbe
*
*
Beyond Beer
Pappenheimer Wirtschaft
Hessen
*
*
*
Maruhn (Darmstadt)
Naïv (Frankfurt)
Niedersachsen
*
*
*
Craft Beer Kontor (Hannover)
*
Nordrhein-Westfalen
Braustelle (Köln)
*
*
P&M Getränke (Bonn)
Craftbeer Corner (Köln)
Sachsen
Gasthaus und Gosebrauerei Bayerischer Bahnhof (Leipzig)
*
*
Hopfenkult – Der Craft Beer Store (Dresden)
*
Definitionen mellan de olika formerna av ölställen är något flytande och ändras beroende på vem man pratar med. Vilka definitioner som Ratebeers användare ska hålla sig till har jag inte hittat. Generellt kan man säga att en bryggeripub är en pub med tillhörande bryggeri. De serverar ofta både sina egna öl och öl från andra bryggerier samt mat och annan alkohol. Taproom kan syfta på en lokal i anslutning till ett bryggeri där dess öl kan provsmakas, men där det inte serveras mat. Men det kan också vara en som är kopplad till ett mindre bryggeri, som i regel endast serverar sina egna produkter (även om undantag finns) och som ibland (men inte alltid) brygger öl på plats i mindre skala.
Bara Bier är bloggen för dig som gillar Tyskland i allmänhet och tysk öl i synnerhet. Här skriver vi om nya och gamla öl, traditionella och moderna bryggerier, tyska folkfester, lokal mat och mycket mer.
Följ oss även på Facebook och X! Där kan ni även skicka meddelanden.