Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Eichbaum lanserar apiga hantverksöl

Bryggerier Posted on 21 november 2019 18:25

Privatbrauerei Eichbaum släpper tre nya hantverksöl på den tyska marknaden. Från och med januari nästa år kommer deras craft-märke Wild Monkeys finnas på affärshyllorna.

Privatbrauerei Eichbaum hakar på craft-trenden genom att lansera tre nya öl under varumärket Wild Monkeys. I januari 2020 kommer tyska öldrickare kunna hitta Hop Rider (pale ale bryggd med aromhumlen Vic Secret och Aurora), Yeast King (pale ale bryggd med vetemalt samt Mosaic- och Yellow Sub-humle) och Malt Biker (maltig red ale) i butiker över hela landet. Konsumenterna kommer kanske särskilt att uppskatta mixflaken med åtta 33-centilitersburkar av varje ölsort.  

Med Wild Monkeys ger sig Eichbaum in på burkölsmarknaden.
(Foto: Privatbrauerei Eichbaum)

Bryggeriet ser stora tillväxtmöjligheter för burköl, som efter en rejäl nedgång på grund av införandet av ett nytt pantsystem 2003, nu är på väg tillbaka till de tyska ölbutikerna. Nu har det nya pantsystemet satt sig och blivit accepterat av konsumenterna och utgör inte längre något hinder vid köp av öl. Tvärtom uppskattar konsumenterna burkens praktiska egenskaper och det behändiga 33-centilitersformatet.

Bryggeriet hoppas extra mycket på mixflaket med alla tre sorter.
(Foto: Privatbrauerei Eichbaum)

Privatbrauerei Eichbaum omnämns första gången 1679. 1971 såldes det familjeägda bryggeriet till Henninger Bräu i Frankfurt. Efter att Henninger 1980 såldes till Reemtsma och åter 1987 till Gebr. März, hamnade Eichbaum i en av Tysklands största bryggerikoncerner. 1996 gick Gebr. März i konkurs och Eichbaum såldes två år senare till Dietmar Hopp, en av grundarna till mjukvaruföretaget SAP. 2010 såldes bryggeriet slutligen till Jochen Keilbach och Andreas Hiby-Durst. Eichbaum har en kapacitet på två miljoner hektoliter varav en stor del går på export, särskilt till Kina.



18 tyska bryggerier kallar sig Slow Brewer

Bryggerier Posted on 19 november 2019 17:59

I Tyskland får arton bryggerier använda den striktaste internationella kvalitetsstämpeln för öl som finns – Slow Brewing.

Slow Brewing har blivit den tuffaste kvalitetsstämpeln i världen. Det finns i dag bara 27 bryggerier som får använda den, av dessa ligger arton i Tyskland. De övriga finns i Österrike, Schweiz och Italien. Alla bryggerier kan ansöka om kvalitetsstämpeln, men de flesta får nobben eftersom de inte uppfyller de hårda kraven eller för att de inte tillåter tillräcklig insyn i sin bryggprocess; exempelvis kontrolleras alla öl varje månad. Dessutom hårdgranskas bland annat kvaliteten på råvarorna, bryggeriets hygieniska förhållanden, liksom hur man behandlar sina anställda, leverantörer och miljön.

August Gresser skapade Slow Brewing efter att ha tröttnat på industriöl (foto: Leo Neumayr).

Slow-bryggare ger också sina öl tid att mogna ordentligt. Att som många stora bryggerier använda High Gravity-metoden, det vill säga spä ut den färdiga produkten, är helt tabu inom Slow Brewing. Denna metod ger ölen en helt annan smak än öl som bryggs med originalvört. En långsammare och varligare bryggeriprocess har inte bara en positiv effekt på ölets smak, det ger också mindre finkel än de påskyndade bryggprocesser som ofta används vid massproduktion.

Konceptet Slow Brewing skapades av August Gresser efter att han fått nog av massproducerad öl som smakar likadant. Gresser har en mycket passionerad inställning till mat och dryck och som själv varande bryggmästare har han alltid försökt göra så bra öl som det bara är möjligt. Det innebär att använda råvaror av högsta kvalitet, men också ett medvetet sätt att brygga på, ett sätt som är bra för ölet och därmed för dem som dricker det.

Här är Tysklands Slow Brewer:
Gräfliche Brauerei Arco-Valley
Privatbrauerei Schweiger
Gräfliche Hofbrauhaus Freising
Privat-Brauerei Zötler
Meckatzer Löwenbräu
Stadtbrauerei Spalt
Brauhaus Faust
Badische Staatsbrauerei Rothaus
Hausbrauerei Feierling
Familienbrauerei M. Ketterer
Hochdorfer Kronenbrauerei
Braumanufaktur Welde
Haller Löwenbräu
Distelhäuser Brauerei
Brauerei Bosch
Cölner Hofbräu Früh
Privatbrauerei Moritz Fiege
Westerwald-Brauerei



Dinkelacker börjar redovisa kalorier

Bryggerier Posted on 14 november 2019 17:45

Etiketterna på Familienbrauerei Dinkelackers ölflaskor kommer framöver ha information om kaloriinnehåll samt förvaringsanvisningar. Anledningen till detta är att två tyska bryggeriorganisationer uppmanar sina medlemmar att på frivillig väg implementera nya riktlinjer.

I januari i år enades de två tyska bryggeriorganisationerna Deutscher Brauer-Bund och Verband Private Brauereien om att uppmana sina medlemmar att skriva ut hur många kalorier deras öl innehåller. Detta för att ge konsumenterna ännu bättre information. Familienbrauerei Dinkelacker i Stuttgart tar uppmaningen ett steg längre och skriver förutom kalorimängd också ut att ölet bäst förvaras kallt för att förhindra att smaken påverkas. Informationen kommer att finnas på etiketterna till märkena Dinkelacker, Schwaben Bräu, Sanwald och Wulle.

Inom kort kommer öldrickarna se hur många kalorier Dinkelackers öl innehåller.
(Foto: Familienbrauerei Dinkelacker)

Den frivilliga märkningen visar att öl inte innehåller så många kalorier som en del kanske tror. Detta gäller särskilt alkoholfria ölsorter. Dinkelacker Alkoholfrei exempelvis innehåller med sina sexton kalorier per 100 milliliter betydligt färre kalorier än många juicer, läskedrycker och vinsorter. De sistnämnda kan beroende på sort innehålla mer än sjuttio kalorier per 100 milliliter. En vanlig pilsner innehåller cirka fyrtio kalorier per 100 milliliter.

Etiketterna kommer förutom kaloriinnehåll även ha information om hur ölet ska förvaras.


Warsteiner lanserar grumlig nyhet

Bryggerier Posted on 12 november 2019 18:25

I början av nästa år lanserar Warsteiner nyheten Brewers Gold. Det bärnstensfärgade ölet är bryggt enligt den tyska renhetslagen och smakar karamell och honung.

Warsteiners nyaste öl har en mild och balanserad smak som kommer från den humlesort som gett det dess namn: Brewers Gold. Det är en aromhumle som känns igen på sin kryddiga fruktighet. Ölet gör debut i tyska butiker och restauranger i februari 2020. I samband med lanseringen släpper Warsteiner loss en ganska intensiv marknadsföringskampanj i TV, utomhusreklam, tryckta och digitala medier samt via marknadsföringsaktiviteter i butiker och restauranger.

Warsteiners Brewers Gold släpps i Tyskland i början av nästa år (foto: Warsteiner).

Brewers Gold är ofiltrerat och har en balanserad, mild humlebeska och en maltig smak. Noggrant utvalda maltsorter ger ölet en subtil karamellton och en fin bärnstensfärg. Alkoholhalten ligger på 5,2 procent och stamvörtstyrkan på 12,4 procent. Enligt bryggeriet dricks ölet bäst när det har en temperatur på fyra-åtta grader. Ölet kommer finnas tillgängligt i 33- och 50-centilitersflaskor i butik samt i 30-litersfat för restaurangbranschen.
– Specialöl är fortsatt populära och finns bland de segment som växer mest på marknaden. Vårt nya öl är medvetet modernt, men flörtar samtidigt med bryggerihistorien. Med detta öl möter vi samtidens efterfrågan på mörkare öl, når en yngre målgrupp och ökar medvetenheten om vår produktportfölj, säger Warsteiners marknadschef Marcus Wendel i ett pressuttalande.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



Holsten inviger sitt nya bryggeri

Bryggerier Posted on 8 november 2019 16:01

Den 4 november klipptes bandet till Holstens nya bryggeri i Hausbruch strax utanför centrala Hamburg, endast två år efter att det första spadtaget togs.

Ungefär 400 inbjudna gäster, bland annat dignitärer från såväl politik som näringsliv samt bryggerianställda, hade samlats för att se starten på nästa etapp i Holsten-Brauereis 140-åriga historia. Flytten till Hausbruchinnebär att bryggeriet lämnar Hamburg-stadsdelen Altona, där det huserat sedan starten 1879. Den nya anläggningen invigdes med tal av Hamburgs borgmästare Peter Tschentscher, som också klippte bandet tillsammans med Sebastian Holtz, vd för Carlsberg Deutschland och Michael Hinrichs från Carlsberg Group, där Holsten numera ingår.

Sebastian Holtz, Peter Tschentscher och Michael Hinrichs klipper bandet.
(Foto: Holsten-Brauerei)

Med den nya bryggerianläggningen är det mycket som blir bättre för Holsten, som kortare avstånd, toppmoderna lokaler och bättre infrastruktur. Den nya placeringen gör också att man nu kan ha tillverkningen igång hela nätterna utan begränsningar. Med det nya bryggeriet har Holsten kapacitet att brygga cirka en miljon hektoliter öl per år. Varje dag kan man fylla ungefär en miljon flaskor och 3 000 fat via två linor, vilket motsvarar 60 000 flaskor eller 180 fat i timmen. Varje dag kommer 100 lastbilar ta sig till bryggeriet för att hämta öl för vidare leverans. Till skillnad från den gamla anläggningen kommer trafiken i stadens centrum inte påverkas av detta.

Holstens nya bryggeri i siffror
Total tomtyta: ca 65 000 kvm
Total byggnadsyta: ca 24 500 kvm
Bryggkapacitet: 1 miljon hektoliter/år
Antal fyllda flaskor: 1 miljon/dag
Kapacitet buteljeringslinan: 60 000 flaskor/timme
Kapacitet fatfyllningsanläggningen: 180 fat/timme
Kapacitet förpackningsanläggningen: 14 000 flaskor/timme
Lagringskapacitet: 18 000 pallar med fulla flaskor, 30 000 pallar tomglas
Antal lastbilar: 100/dag



Ekrökig dubbelbock åter på Systembolaget

Systembolaget Posted on 6 november 2019 18:14

På fredag (8/11) släpps det lite nytt i Systembolagets små partier igen. Då får vi åter besök av en stark och rökig sak från Bamberg.

Schlenkerlas öl dyker upp på systemhyllorna med jämna mellanrum. Deras Eiche Doppelbock är ett av de öl som brukar tas in så här på senhösten och så även i år. Totalt släpps 10 000 halvlitersflaskor till priset 33,90 kronor – två spänn mindre än förra gången den fanns med!

På fredag blir det rökigt igen på Systembolaget (foto: Pinterest).

Schlenkerla använder oftast bokved till att torka malten. Men i det här fallet är det ek som använts, vilket ger ölet en lite lenare och mer nyanserad röksmak. Innan ölet hälls på flaska får det mogna några månader i Bambergs djupa källarvalv. Förutom rök är smaken maltigt sötaktig med inslag av karamell och plommon. Detta kompletteras med beskan från aromhumle odlad i Hallertau.

Schlenkerlas rötter hänger ihop med Bambergs dominikanerkloster och går att spåra tillbaka till 1300-talet. Den första ägaren till själva brygghuset registreras dock 1405, och det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. Sedan dess har bryggeriet bytt ägare många gånger. En av de viktigare är Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det än i dag.

Fakta Schlenkerla Eiche Doppelbock
Alkoholhalt: 8,0 %
Stamvörtstyrka: 18,9 %
Beska: 40 IBU
Färg: Bärnsten
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Jämförpris på Systembolaget: 67,80 kr/l
Poäng på Ratebeer: 99



Fortsatt nedåt för tysk ölkonsumtion

Nyheter Posted on 4 november 2019 18:12

Ölförsäljningen i Tyskland sjönk med två procent under perioden januari till september i år. Det visar siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis.

Jämfört med samma period förra året såldes det 1 435 miljoner hektoliter mindre öl i Tyskland under januari-september. Under de första nio månaderna 2019 sålde tyska bryggerier och butiker cirka 71 miljoner hektoliter öl. Siffrorna från Destatis omfattar inte alkoholfria öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.

Den tyska ölförsäljningen minskade med två procent januari-september (foto: Istock/Nikada Alfexe).

82 procent av all såld öl gick till den inhemska tyska marknaden. Inrikesförsäljningen minskade med två procent till 58 miljoner hektoliter jämfört med de första nio månaderna 2018. Exporten uppgick till cirka tretton miljoner hektoliter, vilket även det är en minskning med två procent. Av dessa gick sju miljoner hektoliter till andra EU-länder (-3,9 procent) och sex miljoner hektoliter till länder utanför EU (+0,8 procent). 89 000 000 hektoliter öl dracks av de bryggerianställda som så kallad Haustrunk, vilket är en minskning med åtta procent.

Ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod för 5,2 procent av den totala ölförsäljningen under årets första nio månader. Det motsvarar 3 726 miljoner hektoliter. Jämfört med samma tid förra året sjönk försäljningen av dessa blandningar med 0,2 procent.



Här är Tysklands populäraste ölmärken

Nyheter Posted on 29 oktober 2019 19:20

Ett familjeägt bryggeri i Bayern blir bäst i Tyskland när tusentals företag och varumärken granskas i en stor studie.

I en stor studie har testföretaget Deutschland Test tillsammans med affärstidningen Focus Money och Institut für Management- und Wirtschaftsforschung (IMWF) granskat cirka 20 000 varumärken och företag för att se vilka som är bäst i olika kategorier. Det är inte bara tyska företag som har testats, utan även utländska företag som är aktiva eller har ett officiellt kontor i Tyskland. Företagen har poängsatts på en skala där 100 är högst.

Bäst i kategorin “Öl” är Familienbrauerei Jacob i bayerska Bodenwöhr, som får full pott i poängsättningen. På övriga pallplatser återfinns Kaltenberg (König Ludwig Schlossbrauerei) och Brauerei Aldersbach.

Tysklands populäraste bryggeri ligger i Bodenwöhr (foto: Familienbrauerei Jacob).

Här är hela topp 20-listan (totalpoäng inom parentes):
1. Familienbrauerei Jacob (100,0)
2. Kaltenberg (97,3)
3. Brauerei Aldersbach (95,3)
4. Schlossbrauerei Rheder (90,4)
5. EKU – Kulmbacher Brauerei (87,8)
6. Kloster Andechs (85,9)
7. Kaiserdom (85,8)Kaiserdom (85,8)
8. Cölner Hofbräu Früh (85,4)
9. Hofbrauhaus Freising (85,0)
10. Kaiser Bräu (84,7)
11. Wieninger (84,7)
12. Meissner Schwerter (84,3)
13. Brauerei Lasser (84,0)
14. Weltenburger (83,6)
15. Meckatzer (82,7)
16. Schlossbrauerei Kaltenberg (82,4)
17. Brauerei Rapp (82,3)
18. Brauerei Reichenbrand (81,0)
19. Ayinger (80,9)
20. Pott’s Brauerei (80,8)

Studiens datainsamling gjordes i två steg mellan den 1 januari och 30 april 2019. I det första skedet laddades alla texter gällande vissa sökord ner från internet och lagrades i en databas. Källorna omfattade sidor med den tyska toppdomänen .de (andra tyskspråkiga sidor uteslöts). I det andra skedet analyserades all data för att se vilka varumärken som nämns och om texterna övervägande är positiva, neutrala eller negativa. För att få fram slutpoängen räknades alla omnämnanden samman för varje varumärke. Studien omfattar totalt 107 miljoner inlägg.



« FöregåendeNästa »