Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Karl-Heinz Pritzl hedersmedlem i bayerska bryggarförbundet

Nyheter Posted on 10 juni 2019 18:03

I maj utsågs Karl-Heinz Pritzl till
hedersmedlem i det tyska bryggarförbundet, Bayerischer Brauerbund, som ett
erkännande för att han under många år tjänat den bayerska bryggeribranschen.

Karl-Heinz Pritzl är chef för Ochsenfurt-bryggeriet
Kauzen Bräu, som han kom till 1979. Bryggeriet grundades 1809 och
är ett av de ursprungliga medlemsföretagen i det bayerska bryggarförbundet. 1995 tog Pritzl ensam över driften av Kauzen Bräu. Då
hade han i egenskap av ordförande för bryggeridistriktet Unterfranken redan
suttit i det bayerska bryggarförbundets rådgivande nämnd i sex år – en roll i
vilken han än i dag företräder sina kollegors intressen.

Karl-Heinz Pritzl tar emot beviset på sitt hedersmedlemskap från bayerska bryggarförbundets ordförande Georg Schneider (foto: Bayerischer Brauerbund).

1998 valdes Karl-Heinz Pritzl för första gången in i det bayerska
bryggarförbundets presidium. Han har därmed suttit på posten som vice
ordförande i sju mandatperioder – totalt 21 år. Under dessa år har han vunnit
stor respekt och uppskattning bland sina kollegor tack vare sin kompetens,
rättframhet och sitt naturliga sätt, säger bryggarförbundet i ett
pressuttalande. 2017 gav den hängivne hobbykocken Pritzl dessutom ut en kokbok med 21 recept på rätter innehållande öl från Franken.



Alkoholfri ölblandning senaste årens vinnare

Nyheter Posted on 9 juni 2019 17:59

Alkoholfri radler, det vill säga öl
blandat med lemonad, är de senaste tio årens stora vinnare i Tyskland. Efter
att konstant ha ökat i popularitet ligger den tyska försäljningen nu på cirka
750 000 hektoliter per år.

Sedan alkoholfri radler lanserades för
drygt tio år sedan har försäljningen ökat med 25 procent i Tyskland. I
dagsläget finns det ett sextiotal sorter alkoholfri radler. Det kan jämföras
med cirka 330 varianter av radler med alkohol, som också ökar sin försäljning. 2018
såldes det totalt 446 000 hektoliter mer radler än året innan – en ökning
med 22 procent. Mest ökade den ofiltrerade varianten, med 57 procent. Det
innebär att var tredje radler som säljs är just ofiltrerad. Värt att notera är
att de som köper ofiltrerad radler är relativt unga; 38 procent är under 40 år.
Bland dem som dricker andra varianter av radler är bara trettio procent yngre
än 40 år.

I Tyskland har de flesta bryggerier en radler i sitt sortiment (foto: Brauerei Veltins).

I Bayern är radler fortfarande den
bäst säljande ölblandningen, med en andel på 65 procent i dagligvaruhandeln.
Motsvarande siffra i Baden-Württemberg är 58 procent. Till detta kommer den
radler som säljs på krogar och restauranger, som det inte förs någon statistik över.
I Nordrhein-Westfalen leder radlern bara marginellt över andra ölblandningar
med 42,6 procent mot 39,4 procent. I norra Tyskland får dock radlern se sig
besegrad av mer experimentella blandningar, som dessutom ökar i popularitet.

Det är fortfarande 33-centilitersflaskan
som är populärast bland ölmix-drickarna, med en andel på 49 procent. Av dessa
säljs 27 procent i sexpack. Halvliters returflaskor står för 37,9 procent
inklusive flerpacken. Dessa flaskor säljer särskilt bra i södra Tyskland. Den
förpackning som går framåt starkast är dock burken, som ökade med 25 procent
2018 och därmed stärkte sin marknadsandel från 8,6 till 9,2 procent.

Försäljningen av radler tog fart
ordentligt 1993, då ölskattelagen fick ett tillägg som tillät bryggerierna att börja
buteljera radler. Drycken hade då dock redan varit ett populärt alternativ på
många krogar sedan den
uppfanns på 1920-talet
.



Skandal skakar prestigefyllt kvalitetspris

Nyheter Posted on 4 juni 2019 18:32

En mörk skugga vilar över Deutsche
Landwirtschafts-Gesellschaft (DLG), som ska dela ut priser till de kvalitetsmässigt
bästa ölen i samband med de tyska bryggarnas dag den 5 juni. Ett av de deltagande
bryggerierna har fråntagits sina priser på grund av fusk.

Enligt den tyska lokaltidningen Südkurier
har bryggeriet Fürstenberg, som ingår
i Paulaner Gruppe och därmed delägs
av Heineken, fråntagits alla årets medaljer
efter bedrägerianklagelser. Enligt tidningens källor har bryggeriet fifflat med
de prover som skickas in för bedömning. Varje bryggeri måste skicka in två
prover av de öl som ska testas till DLG.
Ölen ska vara bryggda och buteljerade med en månads mellanrum. När DLG sedan
provar de två ölen måste de smaka exakt likadant. Avvikelser i smak eller små
ändringar i receptet leder till poängavdrag.

Fürstenberg Brauerei fråntas alla sina DLG-medaljer efter fuskanklagelser (foto: Simon Guy).

För att minimera risken för avvikelser ska Fürstenberg dock ha
skickat in två prover från samma bryggningstillfälle. Dessa har sedan försetts
med etiketter med olika datum. Normalt är denna form av fusk svår att upptäcka,
men i detta fall har bryggeriet åkt fast. Som en följd har en av bryggeriets seniora
tekniker blivit avskedad. Nu verkar det dock som att denna skandal inte är isolerad
till ett bryggeri. Det lär snarare vara så att det tillhör vanligheterna att
bryggerier skickar in två prover från samma batch. Särskilt gäller detta öl som
bryggs sällan och med lång tid mellan bryggningarna. Nu menar många att priset
kommer att tappa i anseende om inte DLG kan förhindra att detta händer.

DLG är en ideell jordbruksorganisation som varje år kvalitetstestar
mer än 30 000 livsmedel i olika kategorier. En av de största och
viktigaste varugrupperna är öl. Bland annat undersöks vört, alkohol,
grad av jäsning, ölets färg, pH-värde och biologisk hållbarhet. Faktorer som råvarornas kvalitet eller hållbarhet
vägs dock inte in. Priser delas ut i form av guld-, silver- eller bronsmedaljer.
Mer än en vinnare kan utses i varje kategori; ibland belönas så mycket som
nittio procent av alla testade produkter med medaljer i någon valör. Priset är
därför mycket populärt bland bryggarna.



Urban Chesnuts zwickel i fasta sortimentet

Systembolaget Posted on 31 maj 2019 16:47

Den 1 juni släpps det lite nytt i Systembolagets fasta sortiment. Denna gång är det en del nyheter med tysk koppling, inte minst en tyskbrygd zwickel med amerikanska rötter.

Det hör inte till vanligheterna att tysk ”craft bier” kommer in i Systembolagets fasta sortiment, men lördagen den 1 juni är det i alla fall dags. Då landar nämligen Urban Chesnuts Zwickel på hyllorna. Ölet är ett av tre öl som det amerikanskägda bryggeriet gör i sitt bryggeri i Hallertau. Tillsammans med Zuagroast Pale Ale och lagern Hopfenperle ingår det i den så kallade Hallertauer-serien.

Urban Chesnuts Zwickel är en ofiltrerad och opastöriserad tysk klassiker, lättdrucken med mycket vitaminer från jästen. Doften är kryddig och örtig och i smaken återfinns gräs, bröd och en aning fruktighet, bland annat toner av äpple. Eftersmaken är torr och något honungsaktig. Ölet kallas ömsom för zwickel och ömsom för kellerbier, vilka tillsammans med landbier brukar beskrivas som varianter av samma stil. Alla är dock traditionella tyska stilar, vilka fått ett rejält uppsving under senare år.

Tillsammans med Zuagroast Pale Ale och Hopfenperle ingår Zwickel i Hallertauer-serien (foto: Urban Chestnut Brewing Company).

I början av 2015 köpte det amerikanska bryggeriet Urban Chestnut Brewing Company upp ett litet tyskt bryggeri i Bayern. Därifrån kommer också Urban Chestnuts medgrundare och bryggmästare Florian Kuplent. På så sätt blev den lilla staden Wolnzach hem för Urban Chestnuts Hallertau-bryggeri. Genom starten av den tyska verksamheten fick Urban Chestnut inte bara att tillgång till den europeiska marknaden, utan kunde även exportera tysk öl till USA. När Hopfenperle började levereras till USA var det första gången som ett öl bryggt utanför USA i ett amerikanskägt bryggeri importerades till USA på flaska.

Fakta Urban Chesnut Zwickel
Alkoholhalt: 5,0 %
Stamvörtstyrka: 12,0 %
Producent: Urban Chesnut Brewing Company Deutschland
Leverantör: People Wine AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 22,90 kr (45,80 kr/l)

Den 1 juni återkommer även Früh Kölsch, ett öl som funnits på Systembolaget tidigare i olika omgångar. Detta är ett av de klassiska namnen när det gäller den här stilen. I doften återfinns en lätt fruktighet av vindruvor och äpple. Smaken är mild med en pepprig torrhet i eftersmaken. Här finns även lite frukt, men väldigt lite malt. Ölet släpps i 33-centilitersflaskor som kostar 19,90 kronor styck.

Det tyska öl som sålt bäst på Systembolaget de senaste åren är DAB, som nu kommer i mindre (33-centiliters) burkar till det facila priset av 9,90 kronor styck (+ pant). Mycket talar därför för att ölet kommer att behålla sin plats på tronen bland de tyska ölen i Sverige. Däremot får vi säga tack och hej för den här gången till Erdinger Weissbier Kristall, som sålt för dåligt och får flytta till beställningssortimentet.



Braunschweig har en lång bryggerihistoria

Ölhistoria Posted on 29 maj 2019 19:55

När man tänker på tysk öl är kanske inte industristaden Braunschweig det första som dyker upp i huvudet. Men staden i Niedersachsen har en lång och intressant bryggerihistoria. En gång fanns det 300 bryggerier i staden. I dag är det bara två som brygger öl i större skala.

Under medeltiden börjar bryggarrättigheter knytas till speciella hus, snarare än att alla fick brygga öl för husbehov. Med tiden finns det cirka 300 bryggerier i Braunschweig och bryggarna har ett mycket gott rykte. Vid sidan av maltdrycken mumme och den traditionella ölstilen rotbier, bryggs även ett öl med enbart korn och vete kallat Broyhan. I början av 1600-talet utgör ölbryggning en mycket viktig del av Braunschweigs näringsliv. Med tiden utvecklas en stark konkurrens mellan stadens bryggerier, men också med bryggerier i närliggande städer. Som ett resultat av detta införs 1681 nya lagar som reglerar ölhandeln. Dessa bidrar dock också till en större variation bland ölen.

En gång i tiden fanns det 300 bryggerier i Braunschweig (foto: akpool.de).

1627 grundas det som i dag är Braunschweigs äldsta bryggeri som ännu är i drift, Hofbrauhaus Wolters, av ölhandlaren Zacharias Boiling. 1734 gifter Heinrich Wolters in sig i familjen Boiling och uppkallar bryggeriet efter sig själv. Det är dock först 1876 som man kan lägga till den kungliga delen av namnet, när man får titeln Hofbierbrauhaus av hertig Wilhelm zu Braunschweig und Lüneburg. 1882 ändras titeln till Herzogliches Hofbrauhaus. I dag ägs bryggeriet av den sjätte generationen Wolters.

Hofbrauhaus Wolters hette tidigare Herzogliches Hofbrauhaus och är Braunschweigs äldsta ännu verksamma bryggeri (foto: Hofbrauhaus Wolters).

Ända fram till 1800-talet bryggs det endast överjästa öl (ale). Det är först när det blir möjligt att brygga öl i källare och andra kalla utrymmen som produktionen av underjästa öl (lager) börjar. Dessa öl har längre hållbarhet och ersätter till stora delar de överjästa ölen. I Braunschweig börjar Hofbrauhaus Wolters brygga lageröl 1848, något som ger bryggeriet en klar ekonomisk fördel. Vid den här tiden är det bara ett fåtal bryggerier som kan brygga öl vid låga temperaturer.

Ett annat av Braunschweigs mer kända bryggerier är National-Jürgens-Brauerei (NJB). Det bildas 1920 genom en sammanslagning av National-Actien-Brauerei och Brauerei Friedrich Jürgens – båda grundade på 1800-talet av Carl Friedrich Jürgens. 1967 tar bryggeriet fram ett altbier kallat Brunswiek Alt. 1977 upphör dock National-Jürgens-Brauerei och slås samman med lokalkonkurrenten Feldschlösschen (som i sin tur säljs till Oettinger 2009).

National-Jürgens-Brauerei stod bland annat bakom märket Gala-Bier (foto: National Jürgens Brauerei).

2016 återupplivar dock fyra ölentusiaster det gamla National-Jürgens-Brauerei under namnet Craft Beer Braunschweig (Crabbs). De fyra bryggarna inrättar ett hantverksbryggeri i NJB:s gamla lagerkällare, där man skapar nya kreationer. Men man tar också upp NJB:s klassiska märke Gala-Bier samt deras altbier Brunswiek Alt. Numera är till och med det gamla namnet National Jürgens Brauerei tillbaka.

National Jürgens Brauerei är verksamt i det gamla bryggeriets källare (foto: National Jürgens Brauerei).

Sedan 1985 brygger dessutom Schadt’s Brauerei Gasthaus en pilsner, ett veteöl och ett antal säsongsöl utifrån egna recept och i enlighet med den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot). I restaurangen kan matgästerna se ölen där den jäser i öppna kar. Det går också att få guidade turer i bryggeriet.



Jubileumsöl för det bayerska bryggerimuseet

Ölhistoria Posted on 22 maj 2019 19:23


den internationella museidagen den 18 maj bryggdes ett jubileumsöl för det
25-årsfirande bayerska bryggerimuseet i Kulmbach Mönchshof. I närvaro av en
mängd hedersgäster återskapades ett recept från 1950- och 60-talet.

Ölet i fråga är ett ljust exportöl som
bryggs enligt ett gammalt recept från Kulmbach, som inkluderar specialmalt med
nästan samma egenskaper som på tiden det begav sig. Receptet har legat i säkert
förvar i många årtionden. Mäskningen sker vid lägre temperaturer, så processen
tar längre tid än vanligt. Enligt bryggmästare Sebastian Hacker kommer
stamvörtstyrkan hamna på 12,5-12,7 procent och alkoholhalten på lite över fem
procent.

Bryggmästare Sebastian Hacker hoppas att bryggningen går som den ska. Bakom honom ses bland andra professor Ludwig Narziss i svart (foto: Uschi Prawitz).

Mannen
bakom jubileumsölet
är professor Ludwig Narziss från Freising, en välkänd
forskare inom ölbryggning. På plats under bryggdagen fanns också ett
forskarteam lett av doktor Mathias Hutzler från Münchens
tekniska universitets
enhet i Weihenstephan, som också deltog i bryggningen.
Extra spännande blev det när jästen skulle tillsättas. Man hade återupplivat en
gammal jäststam från 1960- och 70-talet och ingen visste riktigt hur den skulle
reagera.

Bryggningen
verkar dock
av allt att döma ha gått bra. Om den slutliga lagringsprocessen
också går som planerat kommer jubileumsölet kunna avnjutas för första gången
vid Kulmbacher Altstadtfest,
som äger rum mellan den 5 och 7 juli i Oberhacken i Kulmbach.



FC Bayern förlänger med Paulaner

Nyheter Posted on 21 maj 2019 18:28

FC Bayern München och Paulaner Brauerei fortsätter sitt långvariga samarbete. De två parterna har kommit överens om att förlänga det nuvarande sponsoravtalet till 2026.

I lördags firade FC Bayern München sin sjunde raka och totalt 29:e Bundesligaseger på Paulaner am Nockherberg tillsammans med cirka 2 500 fans. FC Bayerns vd Karl-Heinz Rummenigge passade på att tacka Alexandra Schörghuber (vd för Schörghubegruppe där Paulaner ingår) och Andreas Steinfatt (vd för Paulaner Brauerei) för ett gott samarbete genom åren – ett samarbete som nu alltså kommer att fortsätta till åtminstone den 30 juni 2026.

FC Bayerns spelare och fans kan fortsätta fira med Paulaner i sju år till (foto: Paulaner).

För Andreas Steinfatt är det självklart för ett München-baserat företag att stödja FC Bayern, som han menar, liksom Paulaner, är goda ambassadörer för Bayern och det bayerska sättet att leva. Avtalet innebär bland annat att man kommer att fortsätta med fotograferingen av FC Bayerns spelare inför säsongen, de legendariska ölduscharna i samband med stora titelvinster samt spelarnas traditionella besök på Oktoberfest. Paulaner kommer även fortsättningsvis erbjuda FC Bayerns fans unika upplevelser, som exempelvis Paulaner Fanträume, där fansen får möjlighet att se och träffa sina idoler.



Student från Tegernsee ny öldrottning

Nyheter Posted on 19 maj 2019 18:55

I
konkurrens med 57 andra kandidater utsågs Veronika Ettstaller till Bayerns nya öldrottning. Under det kommande året ska hon representera bayersk ölkultur i
Tyskland och utomlands.

I torsdagens final i München återstod sju
finalister. Efter att en jury och publiken sagt sitt var det 21-åriga Veronika
Ettstaller från Gmund am Tegernsee som fick sätta på sig den åtråvärda kronan som
Bayerns öldrottning. Hon efterträder därmed Johanna Seiler, som haft titeln det
senaste året. Totalt fick Ettstaller 34 procent av rösterna, där även en
tidigare webbomröstning räknades in. Tvåa blev Caroline Strobl från Erlangen,
medan tredjeplatsen togs av Münchens egen Stephanie Tiling.

Veronika
Ettstaller från Tegernsee är ny öldrottning i Bayern (foto: Bayerischer Brauerbund).

Den
hängivna skidåkaren
och studenten Veronika Ettstaller övertygade juryn med
sina kunskaper. Efter en kort presentation av sig själva, fick finalisterna presentera
ett öl och svara på frågor från juryn. Under det kommande året ska Ettstaller
representera Bayern och dess öl på mässor, vid invigningen av Oktoberfest
och andra evenemang i såväl Tyskland som i andra länder, till exempel vid den
bayerska legationen i Bryssel.

Totalt
var det 57 kvinnor som ville bli Bayerns öldrottning 2019/2020. Valet
arrangeras av det bayerska bryggarförbundet,
som menar att det ställs högre krav på vinnaren än bara utseendemässiga. Den
regerande öldrottningen förväntas till exempel känna till skillnaden mellan olika
humle- och maltsorter och vara väl insatt i bryggprocessen.



« FöregåendeNästa »