Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyskt-svenskt samarbete i små partier

Systembolaget Posted on 15 maj 2019 18:15

Det är tätt mellan ölsläppen numera. På fredag är det åter dags för Systembolaget att släppa lite nytt i små partier. Den här gången kommer bland annat resultatet av ett samarbete mellan S:t Eriks Bryggeri och Weihenstephaner.

S:t Eriks Bryggeri är inte främmande för att samarbeta med andra. Nu har man valt att slå sina påsar samman med en riktig tungviktare – Weihenstephaner – ofta kallat världens äldsta bryggeri. Resultatet är en ljus lager i bayersk stil, som fått namnet BSF, vilket lär stå för Bayerisch-Schwedische-Freundschaft. På fredag släpper Systembolaget 18 000 stycken 33-centilitersflaskor till priset 21,90 kronor.

S:t Eriks har slagit sig samman med världens äldsta bryggeri för att skapa BSF (foto: Systembolaget).

Det som främst utmärker detta öl är att man använder en humlesträng kallad Hüll 89/02/25, som tagits fram av humlekooperativet HVG i Bayern. I ölet finns dessutom den klassiska Hallertauer Mittelfrüh och den milda Hallertauer Saphir. Malten är till största delen pilsnermalt, som dock fått sällskap av en smula Carahell. Detta ger enligt S:t Eriks ett öl med fruktig och humlig smak, med inslag av citrus och röda bär. Systembolaget tillägger att doften är maltig med inslag av ljust bröd, apelsin, klöverblommor och honung.

Fakta S:t Eriks/Weihenstephaner BSF
Alkoholhalt: 5,6 %
Stamvörtstyrka: 12,7 %
Beska: 35 IBU
Färg: Gul
Producent: S:t Eriks
Bryggeri
Leverantör: Galatea AB
Jämförpris på Systembolaget: 66,36 kr/liter

Samma dag släpps för övrigt 14 000 halvlitersflaskor av Ayingers magnifika Maibock, ett öl jag skrev om redan förra året. Priset för en flaska blir denna gång 36 kronor – en ökning med drygt sex kronor från i fjol.



Alpirsbacher ser tillbaka på ännu ett framgångsrikt år

Bryggerier Posted on 13 maj 2019 17:39

Alpirsbacher
Klosterbrauerei fortsätter att gå bra ekonomiskt. Enligt ledningen överträffade
Schwarzwaldbryggeriet alla förväntningar under 2018.

Under 2018 ökade Alpirsbacher Klosterbrauerei sin ölförsäljning med 5,4 procent och bruttointäkterna
med 8,6 procent. Till skillnad mot den generella trenden i Tyskland och
Baden-Württemberg ökade Alpirsbachers försäljning av flasköl med 7,2 procent. Fatölsförsäljningen
i sin tur ökade med 1,4 procent. Särskild bra gick varugrupperna Kloster-Spezialitäten,
veteöl, alkoholfria öl samt retroserien Schwarzwald Michel, enligt ägare Carl
Glauner och vd Markus Schlör, som tillägger att tillväxten för Kloster-Spezialitäten
låg på trettio procent och för alkoholfria öl på tjugo procent under förra
året. Hela ökningen beror på ökad försäljning på den inhemska tyska marknaden.

Enligt bryggeriledningen överträffade Alpirsbacher alla förväntningar under 2018 (foto: Ipernity).

Enligt
Markus Schlör investerade Alpirsbacher dessutom cirka 3,7 miljoner euro i
företagets utveckling under fjolåret. Främst satsade man på tekniska
förbättringar gällande buteljering och logistik, liksom när det gäller
förpackningar och marknadsinvesteringar. Under 2019 räknar bryggeriledningen med
att volymerna ökar med en procent och omsättningen med fyra procent för
ölförsäljningen. Bryggeriet vill också fortsätta den positiva utvecklingen av
tidigare års produktlanseringar. Under 2020 vill man dessutom öka försäljningen
ytterligare genom att lansera fler nya produkter inom segmenten öl och
alkoholfria drycker.

Alpirsbacher
Klosterbräu ägs av
Carl Glauner,
som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann
Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade
bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880
överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till
dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 135
personer.



Schumacher Alt blir arenaöl

Nyheter Posted on 9 maj 2019 19:07

Från
och med i höst kommer det att serveras altbier från Brauerei Schumacher på
Merkur Spiel-Arena i Düsseldorf. Det blir därmed den första Bundesligaarenan
som serverar öl från ett restaurangbryggeri.

I september börjar Merkur Spiel-Arena (tidigare Esprit Arena)
i Düsseldorf servera altbier från Brauerei
Schumacher
under alla sina evenemang, inklusive Bundesligalaget Fortuna Düsseldorfs hemmamatcher. Det
nyskrivna kontraktet gäller i första hand ett år och är ett sätt för arenan att
uppfylla sitt mål om att arbeta mer med lokala partnerföretag. Fram till
september är det dock Warsteiners Frankenheim Alt som serveras på arenan.
Dessutom kommer Warsteiner Pils att
finnas kvar som ett alternativ tills vidare.

Nina Thea Ungermann, vd för Brauerei Schumacher, och arenachef Michael Brill skålar för det nya samarbetet (foto: Anke Hesse).

När
Brauerei Schumacher
gör entré i höst blir det första gången som ett litet restaurangbryggeri
– eller Hausbrauerei – får servera öl
på en stor arena. Ett Hausbrauerei
(eller Gasthausbrauerei) är ett hantverks-
eller mikrobryggeri som brygger öl som i första hand serveras på en restaurang
(Gasthaus) i anslutning till
bryggeriet. De bedriver alltså inte någon storskalig, industriell produktion.

Brauerei
Schumacher är ett av få ännu oberoende altbryggerier, grundat 1838 av Johannes
Matthias Schumacher. Än i dag bryggs ölen efter traditionella recept i enlighet
med den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot).
Förutom på den egna restaurangen, finns Schumacher
Alt
bara tillgänglig hos ett fåtal återförsäljare i och runt Düsseldorf. I
sortimentet ingår även Latzenbier,
som bara bryggs tre gånger om året, samt Schumacher
1838er
, som skapades till 175-årsjubileet 2013. Bryggeriet ägs i dag av den
sjätte generationen Schumacher.



Ayinger bäst när öl prisades i Frankfurt

Utmärkelser Posted on 7 maj 2019 18:32

Det har åter delats ut priser i Frankfurt International Beer
Trophy. En jury med såväl proffs som amatörer testade totalt 560 öl i 69 kategorier.

Frankfurt International Trophy är den största internationella
öltävlingen i Tyskland som har ölintresserade lekmän i juryn. I årets
juryarbete deltog 271 experter och 96 amatörer. Tillsammans har de bedömt öl,
vin och sprit från 39 länder. I ölkategorin delades det ut 159 medaljer i valörerna
Grand gold, Gold och Silver.

Såväl lekmän som proffs deltar i det omfattande juryarbetet (foto: Frankfurt Trophy).

Återigen var det värdlandet som fick flest medaljer (57 stycken). Bland de
som kan sträcka extra mycket på sig finns Privatbrauerei
Ayinger
och Braufactum, som kammade hem flest stora
guldmedaljer. Näst flest medaljer (33) hamnade i Brasilien, medan Frankrike tog
hem 24 och Schweiz och Polen fick nio medaljer var.

Följande tyska öl vann Grand
gold i tävlingen:

Kategori

Ölnamn

Bryggeri

Weizenbier/Ljus hefeweizen

Ayinger Bräuweisse

Privatbrauerei Ayinger

Weizenbier/Ljus hefeweizen

Schwarzwald
Weisse

Privatbrauerei Waldhaus

Mörk dubbelbock

Ayinger Celebrator

Privatbrauerei Ayinger

Helles/Export

Ayinger
Jahrhundert Bier

Privatbrauerei Ayinger

Helles/Export

Braukatz Golden Cat

Brau-Manufactur Allgaeu

Helles/Export

Turmbläser Landbier

Netto Markendiskount

Honungsöl

Bergcraft
Heavy Met Ale

Brauhaus Bergmann

Rököl

Smoky George

Brauerei Rittmayer

Strong/Extra Special Bitter Ale

Palor

Braufactum

Övriga specialöl

Progusta Harvest

Braufactum

Övriga specialöl

Maltwine Savage

Dossenheimer Padres Bräu

Internationell pilsner

Glaab’s Reifeprüfung

Glaabsbräu

Porter

Veto Schokobär

Hopferei Hertrich

Övrigt smaksatt öl

Natur Radler*

Karlsberg Brauerei

Fatlagrade öl

Baumherz Bourbon Bock

Ravenkraft

Dunkel

Dunkles Lagerbier

Rheinhessen-Bräu

Dunkel

Dunkelbier

Schlossbrauerei Reckendorf

* Även utsett till bästa tyska öl i tävlingen.

Alla vinnare hittar ni på https://www.frankfurt-trophy.com

Frankfurt International Trophy
äger rum varje år i Gesellschaftshaus
Palmengarten
, som ligger mitt i Frankfurt och har anor från 1870. Tävlingen
har starka band till restaurangvärlden, som varje år representeras av en
hedersordförande som ofta är stjärnkock. I år var det Erik Arnecke från
restaurangen Philipp Soldan i Frankenberg, som har en stjärna i Guide Michelin. Tävlingen stöds dessutom
av Frankfurts borgmästare Peter Feldmann.



Schneider Weisse får nytt utseende

Bryggerier Posted on 6 maj 2019 18:26

Stabilitet
kräver förändring. Så förklarar Schneider Weisses ägare att man nu byter design
på bryggeriets flasketiketter. Innehållet görs dock fortfarande efter gamla
beprövade recept.

Från och med april i år har Schneider
Weisses
flaskor ett nytt utseende. Etiketterna har fått en ny och modernare
look, som ska göra det enklare för konsumenterna att hitta rätt öl på hyllorna. De tidigare etiketterna med varierande motiv har ersatts med en mer enhetlig design, där de olika sorterna markeras med diagonala band i olika färger.
Med förändringen menar bryggeriet att deras öl nu sticker ut från andra veteöl
på fler sätt än bara genom smaken.

De nya flasketiketterna har fått ett mer enhetligt men samtidigt distinkt utseende (foto: Schneider Weisse).

De nya etiketterna ska signalera friskhet, distinkthet och oberoende,
och ska redan vid första ögonkastet få kunderna att förstå att det handlar om
ett självständigt bryggeri, som gör öl med en egen karaktär. Samtidigt försäkrar
Schneider Weisse att det som verkligen utmärker bryggeriet inte har ändrats. Ölen
bryggs fortfarande genom en speciell process och med naturliga och lokala
råvaror av hög kvalitet.

De gamla etiketterna hade ett mer individuellt utseende med olika motiv (foto: Schneider Weisse).

Schneider Weisse,
eller
G. Schneider & Sohn, grundades 1872 av Georg
Schneider. Han var den första
icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd att brygga veteöl av Bayerns
kung Ludwig II. Det första bryggeriet låg i Münchens Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade
bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget
är dock fortfarande starkt förknippat med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses
Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande
led på den manliga sidan – i dag är det Georg VI Schneider som är ägare.



Tysk ölförsäljning ökar – Ölblandningar säljer bra

Nyheter Posted on 2 maj 2019 18:17

Under årets första kvartal ökade ölförsäljningen i Tyskland med 2,4 procent, eller 46 miljoner liter, jämfört med samma period förra året.

Tyska bryggerier och dryckesförsäljare sålde cirka två miljarder liter öl under de tre första månaderna i år, enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Siffrorna inkluderar inte alkoholfria öl, maltbaserade drycker eller öl som importerats från länder utanför EU.


Den tyska ölförsäljningen pekade uppåt under årets första kvartal (foto: DBB).

Försäljningen av ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, uppgick till 71,7 miljoner liter under det första kvartalet. Det motsvarar 3,6 procent av den totala ölförsäljningen i Tyskland. Jämfört med första kvartalet 2018 såldes det 16,7 procent mer ölblandningar i år.

81 procent av den totala ölförsäljningen gick till inhemsk konsumtion. Totalt ökade försäljningen inom Tyskland med 1,7 procent och uppgick till 1,6 miljarder liter under januari till mars. Export och öl avsedd att drickas av bryggerianställda (Haustrunk) uppgick till 380,4 miljoner liter, vilket är en ökning med 5,4 procent från förra året. Av detta gick 180,5 miljoner liter till andra EU-länder (-6,9 procent) och 197,3 miljoner liter till länder utanför EU (+20,1 procent). 2,6 miljoner liter gick som Haustrunk, vilket är 3,7 procent mindre än 2018.



Bayerska bryggare vill ha högre lön

Nyheter Posted on 1 maj 2019 19:37

10 000
bayerska bryggerianställda demonstrerade i München under tisdagen för att höja sina
röster för mer betalt inför de kommande löneförhandlingarna.

Det tyska fackförbundet för livsmedels- och
restaurangbranschen, Gewerkschaft
Nahrung-Genuss-Gaststätten
(NGG), har begärt en löneförhöjning på 6,5 procent
för bryggerianställda i Unterfranken, Niederbayern, Oberpfalz, Schwaben och
Oberbayern. Arbetsgivarnas bud ligger för närvarande på 2,4 procent.

De bayerska bryggarna demonstrerade för mer lön i München (foto: BR/David Herting).

Det bayerska bryggarförbundets vd Lothar Ebbertz säger att man i Baden-Württemberg,
Nordrhein-Westfalen och andra regioner kommit överens om löneökningar på 3,0 procent
under det första och 2,3 procent under det andra året. Han är därför
optimistisk inför den löneförhandling som rör Bayern, som drar igång torsdagen
den 2 maj i München.

De
bayerska bryggerierna
ökade sin försäljning under 2018 med drygt tre
procent till 2,46 miljarder liter öl. Cirka 25 procent av detta exporterades. Alkoholfria
öl, som inte är med i den officiella statistiken, ökade dessutom med tio procent
till 200 miljoner liter. ”Om de anställda arbetar fyrskift samtidigt som försäljningen
ökar, men att lönerna ändå inte blir högre – då är det något som inte stämmer”,
säger fackförbundet NGG:s ordförande Mustafa Öz.



Museum öppnar utställning om öl, tåg och bananer

Ölhistoria Posted on 29 april 2019 15:27

DB-Museum i Nürnberg öppnar en specialutställning kallad ”Bier, Bahn und Bananen”. Nio gamla tågvagnar och två lok tar besökarna på en resa genom järnvägstransporternas historia.

Att utställningen på DB-Museum kallas just ”Öl, järnväg och bananer” är ingen slump. Den 11 juli 1836 transporterade Nürnbergbryggaren Georg Lederer två tunnor med öl till stationen i Fürth. Detta blev starten på ett långt förhållande mellan järnvägen och bryggerinäringen. Flera bryggerier startades längs med sträckan Ludwig-Süd-Nord, där öl transporterades till Nordsjöhamnarna för vidare färd ut i världen. På samma sätt bidrog järnvägen till att tyskarna fick ta del av den internationella matkulturen, där bananen blev den främsta symbolen för exotiska livsmedel.

Utställningen visar på den nära kontakten mellan bryggerinäringen och järnvägen (foto: DB-Museum/Uwe Niklas).

På Tysklands fars dag den 30 maj anordnas dessutom en stor ölfestival på museet. Eftersom ölet spelar en så central roll i utställningen, samarbetar DB-Museum med det bayerska bryggerimuseet i Kulmbacher Mönchshof, som i år firar 25-årsjubileum. Själva utställningen spänner från de allra tidigaste järnvägstransporterna till dagens moderna infrastruktur. De stora stjärnorna är dock den historiska fordonsflottan. De nio järnvägsvagnarna är imponerande att skåda och kan i de flesta fall också ta ombord nyfikna besökare.



« FöregåendeNästa »