Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyska ölpriser stiger mer än inflationen

Nyheter Posted on 24 april 2019 18:43

Tyskland är fortfarande ett av
de länder som har lägst ölpriser. Men detta kan vara på väg att ändras. Enligt
siffror från den tyska statistiska centralbyrån ökade priset på öl med 3,5
procent i Tyskland förra året. Under samma period låg konsumentprisinflationen på
1,9 procent.

Den största prisökningen drabbade populära ölstilar som pilsner samt
ljus och mörk lager, som blev 3,8 procent dyrare. Priserna på ölblandningar och
alkoholfria ölsorter ökade med 3,6 respektive 2,7 procent, medan veteöl och andra
överjästa ölstilar bara ökade med 1,8 procent. Detta visar nya siffror från
Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Ölpriserna i Tyskland ökade med 3,5 procent förra året (foto: Istock/Nikada Alfexe).

Trots högre priser så ökade den
tyska ölproduktionen förra året. Bryggerierna spottade ur sig cirka 87 miljoner
hektoliter öl (alkoholfria öl samt ölbaserade drycker ej medräknade), vilket är
1,84 miljoner hektoliter, eller 2,2 procent, mer än året innan. Antalet
bryggerier ökade också, till 1 539 stycken – 39 fler än 2017. Flest
bryggerier finns det i Bayern med 654 stycken (42 procent av alla bryggerier). Tillsammans
producerade de 24 miljoner hektoliter öl 2018. I Nordrhein-Westfalen
producerades det tjugo miljoner hektoliter öl av 155 bryggerier, medan
Baden-Württembergs 206 bryggerier mäktade med sex miljoner hektoliter.

Den tyska ölexporten under
2018 var i det närmaste oförändrad jämfört med året innan. Under året
exporterades det sexton miljoner hektoliter öl till ett värde av 1,2 miljarder
euro från Tyskland. Det är en ökning med blygsamma 0,1 procent från 2017. Bland
mottagarländerna var Italien störst med en andel på 21,8 procent, eller 3,44
miljoner hektoliter. Kina (11,3 procent) och Nederländerna (7 procent) följde
därefter. 7,18 miljoner hektoliter öl till ett värde av 441,3 miljoner euro
importerades till Tyskland. Det mesta kom från Danmark, som levererade 2,46
miljoner hektoliter till ett värde av 177,5 miljoner euro.



Ayingers våröl i små partier

Systembolaget Posted on 23 april 2019 15:27

Den 26 april är det åter dags för
Systembolaget att släppa öl i små partier. Vänner av tysk kvalitetsöl har
verkligen något att se fram emot denna gång. Ett säsongsöl från ett välkänt
bryggeri gör efterlängtad entré.

Som älskare
av tysk öl fylls man av välbehag när man hör namnet Ayinger. Genom
åren har vi fått stifta bekantskap med flera högkvalitativa drycker från detta
klassiska bryggeri. På fredag
den 26 april är det dags igen. Då släpper Systembolaget 14 000
halvlitersflaskor av det ljusa, ofiltrerade Ayinger
Frühlingsbier
– som helt enkelt betyder våröl och som bara finns under en kort
period. Stilmässigt kan det kategoriseras som en zwickel eller kellerbier. För
en flaska av denna brygd får vi hosta upp 28,90 kronor.

Ayinger Frühlingsbier gör entré på Systembolaget på fredag (foto: Privatbrauerei Ayinger).

I doften återfinns
malt, jäst och en aning citrus. Smaken är
liknande, med en lätt humlebeska och frisk kolsyra som rensar gommen. Avslutningen
är torr med en lätt syrlighet som kittlar tungan. Sammanfattningsvis ett mycket
drickbart öl som passar bra när solen börjar värma på allvar.

Privatbrauerei
Ayinger hittar vi naturligt nog i orten Aying, som ligger cirka 2,5 mil
från den bayerska huvudstaden München. Bryggeriet startades 1878 av Johann
Liebhard och är än i dag familjeägt; dagens ägarfamilj, Inselkammer, har ägt
bryggeriet sedan 1932. I dag bryggs cirka 140 000 hektoliter öl om året, varav
ungefär tio procent går på export till framför allt USA, Italien och övriga
Europa.

Fakta Ayinger
Frühlingsbier

Alkoholhalt:
5,5
%
Stamvörtstyrka: 12,8 %
Färg: Ljust gul, aningen grumlig
Producent:
Privatbrauerei Aying
Leverantör:
Brill & Co
Jämförpris på
Systembolaget: 57,80 kr/l



Burkölen är på väg tillbaka i Tyskland

Nyheter Posted on 17 april 2019 18:37

Det brittiska marknadsundersökningsföretaget Mintel har analyserat trender på den tyska ölscenen. Resultaten visar att öl på burk verkar gå mot en ny vår.

För ungefär tio år sedan infördes ett nytt pantsystem som bidrog till att burköl nästan helt försvann från de tyska butikshyllorna. Nu verkar det dock som att de tyska bryggarna hittar tillbaka till burkarna. 2009 hälldes endast tre procent av alla nya öl på burk i Tyskland – förra året var det nitton procent.

Allt fler tyska bryggerier häller sin öl på burk (foto: Pixabay.com).

Att antalet burköl ökar förklarar Mintel med att burkar har flera fördelar gentemot glasflaskor. De släpper exempelvis inte in ljus eller luft, vilket skyddar ölet från oxidation. Andra fördelar är att burkarna kyls ner snabbare, är lättare att transportera och mycket tåligare än glasflaskor. Hur ölet förpackas har också betydelse för hur det uppfattas. Studier visar att öl på flaska fortfarande anses vara av högre kvalitet. Bland drickare av hantverksöl uppfattas dock burkar som mer moderna, vilket i det långa loppet talar för att den förpackningsformen kommer att ta över.

Mintel har också tittat på attityder till hälsa och öldrickande. Enligt företaget tycker 45 procent av tyskarna att öl innehåller för många kalorier. 27 procent är dock övertygade om att öl med lägre alkoholhalt innehåller färre kalorier än öl med högre alkoholhalt. 39 procent av de unga i åldrarna 18 till 24 år säger att det första de förknippar med öl är ”ölmage”. Generellt verkar yngre konsumenter vara mer negativt inställda till att dricka alkohol. Drygt hälften (51 procent) av de yngre konsumenterna anser att det inte är coolt att bli berusad.



Radeberger stänger Kölnbryggeri

Bryggerier Posted on 15 april 2019 18:09

Radeberger Gruppe meddelade förra veckan att man stänger sitt kölschbryggeri i Köln. Det så kallade Haus Kölscher Brautradition har anor från 1296 och är en av Radebergers fjorton anläggningar i Tyskland.

I en tvåstegsprocess kommer Radeberger föra över produktionen av sina kölschmärken till Cölner Hofbräu Früh, som är det näst största bryggeriet i Kölnområdet med en årlig produktion på cirka 400 000 hektoliter. I det första steget flyttas anläggningen för buteljering av returflaskor och tillhörande logistik från bryggeriet i Mühlheim i slutet av 2020. Det andra steget innebär att fatfyllningsanläggningen och själva öltillverkningen flyttar under hösten 2021.

Radeberger stänger sitt Kölnbryggeri och flyttar produktionen till Früh (foto: Christian Knieps).

Radeberger har visserligen ett annat bryggeri i Dortmund, endast tio mil från Köln. Man kan dock inte flytta produktionen dit på grund av de speciella regler som gäller kring öl av kölschtyp. Sedan 1997 har namnet kölsch skyddad ursprungsbeteckning i EU, vilket innebär att det bara är öl som bryggs inom fem mil från staden Köln och som omfattas av den så kallade Kölsch-konventionen som får kallas för just kölsch. I Radebergers Haus Kölscher Brautradition bryggs kölsch av märkena Sion, Sester, Peters, Dom och Gilden. Radeberger Gruppe blev 2018 åter Tysklands största bryggerikoncern med en försäljning på 11,65 miljoner hektoliter öl.



Wernesgrüner inviger ny fatanläggning och utökar flasksortimentet

Bryggerier Posted on 12 april 2019 16:36

Wernesgrüner har en ny anläggning för att fylla sin öl på fat. Den är anpassad för fat i storlekarna trettio och femtio liter och kan fylla upp till nittio fat i timmen.

Innan ölet fylls på görs faten rena både invändigt och utvändigt och kvalitetsgranskas. Sedan fylls ölen på, varefter en ny kvalitetskontroll görs. De fyllda faten ställs sedan på pall och säkras med hjälp av en speciell transportsäkringsmaskin, innan de skickas iväg för vidare distribution. Det som utmärker anläggningen är den ledarmade robot, som kan utföra arbetet på en begränsad yta och se till att faten fylls på även när takten är hög.

En ny ledarmad robot klarar av att arbeta i hög takt och i små utrymmen (foto: David Rötzschke).

Totalt investerar Wernersgrüner Brauerei två miljoner euro i den nya fatanläggningen. Installationen av den nya anläggningen innebar också en del utmaningar. Rivningen av den gamla fatanläggningen från 1989 samt planering och byggande av den nya krävde två månaders planering. Under planerings- och byggtiden var drygt tjugo företag inblandade i projektet.

Samtidigt meddelar bryggeriet att man utökar sitt flasksortiment med en 33-centiliters ”Steinie”-flaska. Från och med mitten av april kommer Wernesgrüner Pils Legende och Wernesgrüner Landbier 1436 att säljas i de kompakta flaskorna. I de östra förbundsländerna finns ölen också att köpa i en ny, återvinningsbar låda för tjugo flaskor.

Två av Wernesgrüners öl kommer att finnas på så kallad Steinie-flaska (foto: Wernesgrüner Brauerei).

Wernesgrüner Brauerei grundades redan 1436 och är ett av världens äldsta bryggerier. För närvarande marknadsför bryggeriet sex olika ölvarianter: Wernesgrüner Pils Legende, Wernesgrüner Landbier 1436, Wernesgrüner Alkoholfrei, Wernesgrüner Radler, Wernesgrüner Naturtrüb Radler och Wernesgrüner Naturtrüb Radler Alkoholfrei. Sedan 2002 ägs bryggeriet av Bitburger Braugruppe.



Lammsbräus försäljning ökar med tvåsiffrigt procenttal

Bryggerier Posted on 10 april 2019 18:08

Neumarkter
Lammsbräu ökade sin försäljning med 10,5 procent under 2018. I pengar handlar
det om en ökning med 2,5 miljoner euro, från 24,3 miljoner förra året till 26,8
miljoner i år.

Tittar vi bara på Neumarkter Lammsbräus ölförsäljning så ökade den med 6,1 procent till 100 288
hektoliter. Alkoholfria drycker ökade med 14,1 procent, vilket motsvarar en total
försäljningsvolym på 139 399 hektoliter. Störst ökning i det alkoholfria
sortimentet stod det mineralvattnet Biocristall för, vars försäljning ökade med
24,9 procent (till 24 839 hektoliter) under 2018.

Johannes Ehrnsperger är ensam ägare och vd sedan i februari (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Totalt sålde Lammsbräu 239 687
hektoliter av alla sina drycker under 2018. Det är cirka 23 000 hektoliter
mer än året innan. Oberpfalz-bryggeriet har specialiserat sig på ekologisk produktion
och använder endast ekologiska råvaror i sina öl. Ledningen konstaterar att förra
årets försäljningsökning överträffar den för hela den ekologiska sektorn med
fem procentenheter.

Enligt
Lammsbräus vd Johannes Ehrnsperger förväntar sig bryggeriet en mer blygsam
försäljningsökning under 2019. Bryggeriet räknar med att intäkterna kommer att
ligga på lite över 27 miljoner euro vid årets slut. 28-årige Ehrnsperger tog
över som ägare och vd för bryggeriet så sent som i februari i år. I och med det
fullbordades generationsskiftet från den sjätte till den sjunde generationen i
ägarfamiljen.



Karlsberg ökade försäljningen 2018

Bryggerier Posted on 7 april 2019 18:06

Karlsberg Brauerei i Homburg ökar sin försäljning. Under 2018 sålde bryggeriet mer öl såväl i Tyskland som utomlands samtidigt som rörelseresultatet förbättrades.

På den tyska marknaden ökade Karlsberg Brauereis försäljning av de egna märkena Karlsberg och Mixery med tio procent, till 73,2 miljoner euro förra året. Utlandsförsäljningen ökade i sin tur med 30,8 procent till 18,3 miljoner euro, att jämföra med 14 miljoner 2017. Om man räknar in alla märken som Karlsberg distribuerar uppgick försäljningen till 130,9 miljoner euro, vilket är en ökning med 6,3 procent mot året innan. Det förbättrade resultatet beror enligt bryggeriet huvudsakligen på ett antal framgångsrika produktlanseringar.


Karlsberg Brauereis försäljning ökade med tio procent under 2018 (foto: Karlsberg Brauerei).

Karlsbergs försäljningsstrategi med att satsa mer på produkter med höga marginaler samt en genomförd prisökning har lett till en avsevärd höjning av bruttovinsten, som uppgår till 77,4 miljoner euro (mot 70,8 miljoner 2017). Rörelseresultatet har också ökat markant. Intäkterna innan räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) var 19,6 miljoner euro (14,8 miljoner året innan). Intäkterna innan räntor och skatter (EBIT) var 9,5 miljoner euro (2017: 5,4 miljoner). Nettoinkomsten på fyra miljoner euro var betydligt högre än året innan, då den var 0,8 miljoner.

Under 2019 väntas dock en mindre försämring av försäljningen, bland annat eftersom bryggeriet tror att det blir svårt att upprepa den försäljning man hade under förra årets varma sommar. Bryggeriledningen tror att rörelseresultatet EBITDA kommer att hamna någonstans mellan 15,5 och 18,5 miljoner euro. Man tror också att kostnaderna för marknadsföring och på säljsidan kommer att öka betydligt.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



Brewdog tar över Stones Berlinbryggeri

Bryggerier Posted on 5 april 2019 16:53

Kultförklarade bryggeriet Brewdog tar över Stone Brewings bryggeri i Mariendorf i Berlin. Den 1 maj blir skottarna officiellt ägare till den gamla gasverksbyggnaden från 1901.

Stone Brewing öppnade sitt bryggeri i Berlinstadsdelen Mariendorf 2016. I dag blev det dock officiellt att det skotska bryggeriet Brewdog tar över lokalerna från och med den 1 maj. Därefter kommer man att hålla stängt ett tag för att förvandla den gamla tegelbyggnaden till ett ställe i Brewdogs egna stil. När man åter öppnar kommer en stor invigningsfest hållas, lovas det. Berlin kommer också bli en ny destination för Brewdog Airlines.


Stone Brewings bryggeri i Mariendorf tas över av Brewdog från den 1 maj (foto: Stone Brewing Berlin).

Själva bryggeriet är ett 100-hektoliterssystem med såväl burk- som flasklinor samt ett 10-hektoliters testbryggeri. Huvudbyggnaden rymmer ett taproom på hela 2 500 kvadratmeter och en tretton meter hög glasvägg, genom vilken man kan se in i bryggeridelen. Det finns även en 5 000 kvadratmeter stor utomhusyta där det går att avnjuta en öl eller två under varma dagar.

I testbryggeriet kommer Brewdog starta vad man kallar Berlin Craft Collective, en möjlighet för lokala hantverksbryggare att brygga sina egna öl. De öl som bryggs här kommer även att säljas på samtliga Brewdogbarer i Tyskland. Brewdog har ännu fler planer för Berlin-bryggeriet, men ber att få återkomma om dessa närmare öppningsdagen.

Enligt Stones grundare Greg Koch har bryggeriet i Mariendorf visat sig vara ett för stort och riskfyllt projekt, som dessutom kom för tidigt i Stones Europa-satsning. Han meddelar dock att Stone kommer att finnas kvar i Europa och Berlin, där deras Taproom i Prenzlauer Berg fortfarande kommer att vara öppet. Brewdog kommer dessutom att fortsätta tillverka Stones öl i Berlin för den europeiska marknaden.

Brewdog har varit etablerade i Tyskland sedan 2017, då deras Berlinbar öppnade. I sommar kommer man dessutom att öppna en bar i Hamburg.



« FöregåendeNästa »