Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Ratsherrn tar nya grepp om pilsnern

Bryggerier Posted on 19 augusti 2018 16:48

Pilsner är den stil som säljer allra bäst i Tyskland. I veckan släppte Hamburgbryggeriet Ratsherrn en serie med fyra nya tolkningar av tyskarnas favoritöl.

Den 15 augusti släppte det familjeägda Hamburgbryggeriet Ratsherrn inte mindre än fyra nya öl, samtliga pilsner, med det gemensamma namnet New Era Pilsener. Session är den ljusaste och alkoholsvagaste (3,0 procent), Pfeffersack är kryddig och exotisk, Dry Hopped är (som namnet antyder) torrhumlad och intensivt fruktig, medan Imperial är starkast i gänget (7,5 procent). Ölen är resultatet av en process som inleddes 2016 och som syftar till att återupprätta tysk bryggarkulturs goda rykte. Redan innan ölen släpptes på marknaden fanns det intresse från andra länder att importera dem, bland annat från Kina, Chile, Danmark och Norge.

I mitten av augusti släppte Ratsherrn fyra nya pilsner (foto: Ratsherrn).

Under lång tid var det Tyskland som ansågs vara världens främsta ölbryggarland. Det var också det tyska sättet att brygga öl på som de flesta försökte efterlikna och som satte ribban för många bryggerier. När det gäller innovation och nytänkande har dock tyska bryggare de senaste årtiondena blivit starkt utmanade av bryggerier från USA, Skandinavien och andra delar av världen. Med sina fyra nya pilsnervarianter vill Ratsherrn återta den tyska ölkulturens plats i förarsätet. Pilsner är också en stil som är starkt efterfrågad, inte minst i Tyskland, där ölstilen står för ungefär hälften av försäljningen. Enligt många bryggare är pilsner den svåraste stilen att brygga, eftersom minsta fel innebär en klart sämre produkt.

Ratsherrn startade sin verksamhet 2012 i den k-märkta före detta kreatursmarknaden Schanzenhöfe i Hamburg. Bryggeriet började i liten skala, men växte i stadig takt år efter år. 2017 var det första året som bryggeriet bryggde över 50 000 hektoliter. Detta gör Ratsherrn till det största bryggeriet i Hamburg som helt drivs av sina ägare.



Astra-kampanj stoppad efter rasismanklagelse

Nyheter Posted on 15 augusti 2018 16:36

Carlsberg
Tyskland har stoppat en reklamkampanj för sitt Hamburgbaserade ölmärke Astra.
Detta efter att ha blivit anklagade för rasism.

På en stor affisch syns en man med en sjöjungfrus
underkropp, en gul bikinitopp upptill och ett antal burkar Astraöl i sina framsträckta händer. Enligt
Carlsberg anspelar det hela på
några av de klyschor som finns om den hamnnära Hamburgstadsdelen St. Pauli, som
är ölmärket Astras hemvist. Mannen i fråga framstår även vara av indiskt-pakistanskt
ursprung, något som för tankarna till de rosförsäljare som erbjuder sina varor
med frasen ”Wolle Rose kaufen?” (ungefär ”Vill du köpa ros?”). På affischen är detta
utbytt mot ”Wolle Dose kaufen?” (”Vill du köpa burk?”).

Carlsbergs Astra-reklam har skapat rubriker i Tyskland (foto: DPA).

Fotbollslaget FC St. Pauli, som sponsras av Astra,
tycker inte att kampanjen är särskilt passande. På Twitter skriver man ”Astra,
vi tycker inte om det! Rasism är inte roligt och helt oacceptabelt”. Tweeten
kompletteras med hashtaggen #neinzurassismus (Nej till rasism).

Carlsbergs talesperson Linda Hasselmann avfärdar bestämt alla anklagelser om
rasism. Hon medger att kampanjen är på gränsen, men att den är avsedd att
förmedla humor och kärlek och är inte menad att vara kränkande på något sätt. Budskapet
verkar dock inte ha gått fram och därför tar Carslberg nu ner fyra stora
affischer som redan hängts upp i områdena St. Pauli, Altona och Eppendorf. På sin
Facebook-sida skriver Astra att man ber om ursäkt för det obehag som kampanjen
kan ha orsakat och att man arbetar intensivt med att ta fram ett bättre motiv.



Årets kornskörd visar på ett delat Tyskland

Nyheter Posted on 12 augusti 2018 17:24

Skörden av det korn som ska
användas till ölbryggning visar en starkt väderrelaterad uppdelning av
Tyskland. Skiljelinjen går mellan nord-nordost och syd-sydöst, enligt siffror
från de tyska kornodlarnas branschorganisation.

Enligt branschorganisationen
Braugersten-Gemeinschaft e.V. kommer skördarna av korn av acceptabel
kvalitet vara något under genomsnittet i Bayern, Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz,
Nordrhein-Westfalen och Niedersachsen. I Sachsen, Sachsen-Anhalt, delar av Thüringen,
Mecklenburg-Vorpommern och Brandenburg kommer dock skördarna var rejält under
snittet, både vad gäller kvalitet och kvantitet till följd av vädret.

Det går att skörda korn i Tyskland trots värme och torka (foto: Fratz).


En positiv sak med
den varma
och torra sommaren är dock att kornodlingarna i år varit relativt förskonade
från skadeinsekter och sjukdomar. Enstaka dåliga väderförhållanden och starka
vindbyar har dock orsakat att grödorna lagt sig ner på fler fält än normalt.
Under den sista delen av grödornas mognadstid var vädret varmt och torrt, vilket
gjorde att kornet behöll sin kvalitet ända tills det var dags att skörda. Trots
att sådden skedde relativt sent, började skörden redan i den andra veckan i
juli och kornet kunde levereras till silorna i ett torrt och bra tillstånd.

Den totala åkerytan som använts
till kornodling i Tyskland i år omfattar cirka 410 000 hektar, att jämföra
med 340 000 hektar förra året. Den tjugoprocentiga ökningen förklaras
bland annat med att många åkrar på grund av vädret inte var lämpade för höstsådd,
varför de istället användes för vårsådden. Dessutom var priset på korn var ganska
fördelaktigt vid tiden för sådden. Ökningen av kornfältens storlek handlade
dock inte enbart om att man ville odla mer korn för just ölbryggning.



Dinkelacker tar över Zwickaubryggeri

Bryggerier Posted on 8 augusti 2018 18:06

Familienbrauerei
Dinkelacker och entreprenören Jörg Dierig tar över Mauritius Privatbrauerei i
Zwickau. Övertagandet gäller retroaktivt från den 1 januari 2018.

De nuvarande ägarna till Mauritius Privatbrauerei, Rainer
Otto och Werner Weinschenk, lämnar över 100 procent av företaget till de nya
ägarna. Syftet är att långsiktigt stärka bryggeriets position och dess plats i Zwickau.
Den nya delägaren Jörg Dierig har lång erfarenhet av bryggeribranschen och har
bland annat varit vd för Oettinger
Brauerei
. Han tar över verksamheten från den 1 september och kommer till en
början arbeta sida vid sida med Werner Weinschenk. Efter 28 år i branschen går Rainer
Otto i pension den 31 augusti på grund av sjukdom.

Rainer
Otto och Werner Weinschenk lämnar över Mauritius Privatbrauerei till nya ägare (foto: Ralph Köhler/ZEV).

För Familienbrauerei
Dinkelacker
är
övertagandet ett kärt återseende. Mauritius Privatbrauerei
tillhörde nämligen Stuttgartbryggeriet redan mellan 1990 och 2004. Under den tiden
moderniserades Mauritius helt och stora investeringar gjordes. Otto och
Weinschenk drev verksamheten från år 2000 och tog över aktiemajoriteten 2006.

För Jörg Dierig innebär övertagandet en ny utmaning i den vana ölentreprenörens karriär (foto: xing.com).



Populäraste bryggerierna i sociala medier: Trippel Bayern i topp

Nyheter Posted on 6 augusti 2018 18:02

Augustiner är det populäraste bryggeriet i Tyskland – i alla fall i sociala medier. Det visar en undersökning från analysföretaget Vico Research & Consulting.

Enligt undersökningen, som presenterades på den internationella öldagen den 3 augusti, omnämns Augustiner i positiva ordalag i 94 procent av alla inlägg på sociala medier under juli. Münchenbryggeriet är därmed 2,5 procent bättre än Erdinger, som kommer på andra plats. Topp tre kompletteras med ytterligare ett bayerskt bryggeri, Paulaner, som får positiva kommentarer i 85,19 procent av alla inlägg där man nämns.


Bayern tar hem alla pallplatser för populäraste bryggerier på sociala medier (foto: tedlerner.com).

Utanför Bayern är det Radeberger och Bitburger som får bäst resultat. Båda bryggerierna får mer än åttio procent positiva omnämnanden. Radeberger hyllas främst för sin smak och Bitburger för sina alkoholfria öl. I botten av undersökningen hittar vi Krombacher och Oettinger, som omnämns i positiva ordalag i 47,59 respektive 53,41 procent av inläggen i sociala medier. Krombacher får visserligen många positiva kommentarer om sin smak, men kritiseras samtidigt hårt för sitt kontroversiella samarbete med Nestlé.

Vico Research & Consulting har granskat ungefär 14 000 inlägg i sociala medier, postade mellan den 1 och 31 juli 2018. Inläggen har bland annat gjorts på Twitter, Facebook, Google+, bloggar, internetforum, i nyhetsinslag, frågor och svar samt i video- och bildportaler.

Här är hela listan:

Bryggeri

Positiva
omnämnden i %

Antal
inlägg

Augustiner

93,83

326

Erdinger

91,32

1 204

Paulaner

85,19

2 359

Radeberger

83,54

948

Bitburger

82,41

993

Astra

78,73

137

Beck’s

75,04

210

Jever

71,79

1 600

Sternburg

68,51

107

Holsten

67,97

157

Veltins

67,71

1 797

Oettinger

53,41

2 193

Krombacher

47,59

2 085



Tysk ölförsäljning ökade första halvåret

Nyheter Posted on 1 augusti 2018 10:59

Ölförsäljningen
i Tyskland ökade med 0,6 procent under det första halvåret 2018. Det motsvarar
0,3 miljoner hektoliter mer än samma period förra året.

Enligt siffror från den tyska statistikmyndigheten
Destatis sålde tyska bryggerier och ölhandlare
47,1 miljoner hektoliter öl under årets första sex månader. Siffrorna
inkluderar inte alkoholfria öl, andra maltbaserade drycker eller öl som importerats
från länder utanför EU. Ölblandningar, det vill säga öl blandat med citronläsk,
cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod för 4,7 procent av
den totala försäljningen under det första halvåret med 2,2 miljoner hektoliter.

Mer öl såldes under första halvåret 2018 än samma tid förra året (foto: Deutschen Brauer-Bund).

81,7
procent av all
öl som såldes gick till den inhemska tyska marknaden. Den
inhemska försäljningen ökade med 0,5 procent till 38,5 miljoner hektoliter
jämfört med det första halvåret 2017. Exporten uppgick till cirka 8,6 miljoner
hektoliter, vilket är en ökning med 0,8 procent. Av dessa gick 4,7 miljoner hektoliter
till andra EU-länder (-3,5 procent) och 3,8 miljoner hektoliter till länder
utanför EU (+6,6 procent). Öl avsedd för konsumtion inom bryggerierna, så
kallad Haustrunk, uppgick till 0,06
miljoner hektoliter (-0,8 procent).



Nürnbergs trevligaste ölträdgårdar

Ölställen Posted on 31 juli 2018 16:12

Även
om sommaren obönhörligt lider mot sitt slut, har vi fortfarande många fina
dagar framför oss. För den som funderar på en sensommartripp till Nürnberg
kommer här några tips på bra ställen att avnjuta en öl i det fria.

Schanzenbräu Schankwirtschaft
Adress:
Adam-Klein-Strasse 27
Schanzenbräu i Gostenhof räknas som en av de
absolut bästa ölträdgårdarna i Nürnberg. Den ligger på restaurangens innergård
och rymmer cirka 100 personer. På menyn finns varmrätter såväl som mindre
tilltugg. När det gäller öl kan du välja bland Schanzenbräus breda sortiment.
Rotbier och ljus lager (Helles) hör
till basutbudet, men det finns också ett urval av säsongs- och specialöl som
roterar på kranarna.

Schanzenbräus ölträdgård rankas som en av de bästa i Nürnberg (foto: bier.by)


Restauration Kopernikus

Adress:
Hintere Insel Schütt 34
Restauration Kopernikus hyllar den
tysk-polska vänskapen. Ölträdgården i Krakauer Turm erbjuder traditionella
fränkiska maträtter, liksom polska specialiteter. Vid slottets murar kan ni här
avnjuta ett flertal landbier från Franken.


Lederer Kulturbrauerei

Adress: Sielstrasse 12
Brukar rankas högt på listor över Nürnbergs
vackraste ölträdgårdar. I bryggeriets restaurang och ölträdgård finns det gott
om plats under de stora, gamla träden. Medan den äldre generationen hugger in
på plocktallrikar och fränkiska specialiteter, kan barnen jobba upp aptiten i
lekparken.

För de barn som inte vill äta erbjuder Lederer Kulturbrauerei en lekpark (foto: diginights.com).

Landbierparadies
Adress: Sterzinger Strasse 4
En av de bättre och mysigare ölträdgårdarna
ligger mitt i ett bostadsområde nära Katzwanger och Frankenstrasse. Här finns
det plats för cirka 500 gäster från vår till sensommar. Den goda stämningen bidrar
minst lika mycket till helhetsintrycket som de ölsejdlar som levereras från
träbaren. Landbierparadies finns också på Wodanstrasse och Leipziger Strasse.


Balkon
Nürnberg

Adress: Königstor 2
Vid Handwerkerhof vid Königstor finns det
plats för några få törstiga gäster. Från din plats kan du se virrvarret av
människor som rör sig mot och i stadens centrum. En av de minsta, men finaste
ölträdgårdarna i Nürnberg.

En av de minsta, men också trevligaste ölträdgårdarna i Nürnberg (foto: nuernberg.de).


Gutmann am Dutzendteich

Adress: Bayernstrasse 150
För många Nürnbergbor är detta ställe kanske
mer känt som det gamla strandkaféet Wanner. Ägarna har därför velat bevara en
del av den gamla stämningen i kombination med en traditionell
ölträdgårdskänsla. Här finns det plats för alla, oavsett om det är under ett
träd, vid strandbaren eller på terrassen.


Biergarten Zollhaus

Adress: Am
Zollhaus 150
Det gamla tullhuset är inte bara en mysig
restaurang, utan har även ett antal gästrum för övernattning. Varma sommardagar
sätter man sig med fördel i ölträdgården, eller hittar en plats på soldäcket. För
barnen finns det lekpark och ett mindre zoo med djur att klappa. En av de mest
familjevänliga ölträdgårdarna i Nürnberg.

Zollhaus räknas som en av Nürnbergs mest familjevänliga ölträdgårdar (foto: Biergarten Zollhaus).


Zabo Linde

Adress: Zerzabelshofer Hauptstrasse 28
Här saknas nästan ingenting. Det går att få
varma måltider från frukost till middag. Det breda utbudet av fränkiska snacks,
hemmagjorda hamburgare, sallader och pizza borgar för att det finns något för
alla. Storbilds-TV och varierande temakvällar kompletterar ölträdgården.


Elkes Bierstadl
im Kettensteg

Adress:
Maxplatz 35
En av de äldsta ölträdgårdarna i Nürnberg.
Redan 1823 fanns det en restaurang vid den gamla kedjebron. Här kan du njuta av
fränkiska specialiteter med lokala öl, samtidigt som du har en magnifik utsikt
över floden Pegnitz.

Kettensteg har anor från 1823 och har en av Nürnbergs äldsta ölträdgårdar (foto: Tripadvisor).


Palais Schaumburg

Adress: Kernstrasse 46
I hjärtat av Gostenhof erbjuds nya maträtter
varje dag, såväl lokala specialiteter som vegetariska varianter. Den stora
ölträdgården är en plats där människor naturligt kan mötas över generationsgränserna.
Det sägs att den som varit där gärna återkommer gång på gång.



AB Inbev återupptar försäljning av tyska bryggerier

Nyheter Posted on 26 juli 2018 16:57

Anheuser-Busch
Inbev i Tyskland tar nya tag med försäljningen av bryggerierna Hasseröder och
Diebels. Det innebär att diskussionerna med tidigare intresserade köpare återupptas.

Samtalen med andra intressenter avbröts när AB Inbev kom överens med CK Corporate Finance Group om en försäljning av Hasseröder och Diebels i början av året. Som tidigare har rapporterats har dock inte köparen
kunnat leva upp till alla krav i kontraktet, som bland annat innebar att
affären skulle vara klar i mitten av 2018.

AB Inbev är fokuserade på att sälja Hasseröder och Diebels (foto: DPA).

Mot
den bakgrunden har
AB Inbev nu
återupptagit samtalen med andra intressenter, samtidigt som diskussionerna med CK
Corporate Finance Group fortsätter. I ett uttalande säger AB Inbevs
Tysklandschef Harm van Esterik att företaget har fullt fokus på att sälja de
två bryggerierna. Han menar också att det är viktigt att klargöra att man
aktivt arbetar med att hitta bra alternativ och erbjudanden, inte minst med
tanke på de anställda på de aktuella bryggerierna.

Anheuser-Busch
Inbev Tyskland
är dotterföretag till världens
största bryggerikoncern och marknadsför märken som Beck’s,
Franziskaner och
Hasseröder. Med en produktion på cirka 8,6 miljoner hektoliter (2010) är AB
Inbev den näst största öltillverkaren på den tyska marknaden. Företaget
sysselsätter i dag ungefär 2 800 människor. Det tyska huvudkontoret finns
i Bremen.



« FöregåendeNästa »