Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Bra skördar ger humlebranschen medvind

Nyheter Posted on 19 februari 2018 18:49

Det
är goda tider för humlebranschen. Under räkenskapsåret 2016/17 ökade de tyska förädlingsföretagen
sin försäljning med tio miljoner euro, från 77 miljoner 2015/16 till 87 miljoner
euro.

Förra veckan samlades humleförädlarnas
branschorganisation Hopfenverwertungsgenossenschaft (HVG) i Mainburg
för sitt årliga möte. Där kunde man konstatera att 2017 års tyska humleskörd
hamnade på lite drygt 41 500 ton, vilket är ett mycket bra resultat. Det är
visserligen lite mindre än 2016 års 42 700 ton, men det resultatet var också
högt över genomsnittet. I hela världen skördades det 110 000 ton humle
2016.

De som är verksamma inom humlebranschen kan se ljust på framtiden (foto: altmuehlfranken.de).


Med två
bra humleår
i ryggen kan
humleodlarna investera och öka sina odlingsarealer. Mellan 2011 och 2016 ökade
den tyska humlearealen med 2 000 hektar. Till Schwäbische Zeitung säger HVG:s försäljningsansvarige
Jürgen Weishaupt att denna trend förmodligen kommer att fortsätta under 2018.
HVG själva kommer att investera femtio miljoner euro i sin humlebearbetningsanläggning
i St. Johann, vilket innebär att man flyttar produktion från Wolnzach. Förra
året bearbetades 31 000 ton humle i St. Johann.

En
annan sak som
talar för fortsatt goda tider
för humlebranschen är att världsmarknaden för öl ser ut att vända uppåt,
framför allt tack vare länder som Mexiko och Vietnam. Även Kina inger
förhoppningar, samtidigt som det även finns en stor tillväxtpotential i Afrika.
Å andra sidan ser den humlekrävande amerikanska hantverkstrenden ut att sakta in
något. Brexit och USA:s alltmer protektionistiska politik är dock inte något
som skrämmer. HVG har ännu inte märkt av några problem med att handla med dessa
marknader, men menar att det fortfarande återstår att se hur saker och ting
utvecklar sig. Organisationen välkomnar samtidigt EU:s ansträngningar att få
till fortsatta handelsavtal med USA och Storbritannien.



Nyhetssvep 16 februari

Nyheter Posted on 16 februari 2018 16:51

Svensk bakom St. Erhards nya design
Bamberg-bryggeriet St. Erhard har presenterat en ny design på sina flasketiketter. Den är gjord av den svenska formgivaren Perniclas Bedow, som tidigare bland annat designat flaskor åt danska Mikkeller. Den nya designen används på St. Erhards öl Farmer, Mayflower och Sasion samt på Saison öllikör. Designen på St. Erhard Original kommer dock vara oförändrad. Det krav Bedow hade var att leva upp till designen på den numera klassiska, genomskinliga St. Erhard-flaskan, som vunnit German Design Award. Målet var att överföra det minimalistiska konceptet till en flaska med pappersetikett. För att göra det utgick Bedow från en uppfattning om vad tysk öl står för utomlands. Som en röd tråd löper ledorden enkelhet, precision och förminskning. Resultatet är ett slags Bauhaus för öletiketter, där ölets namn är det som ensamt utgör hela designen.

Den nya designen beskrivs som Bauhaus för öletiketter (foto: St. Erhard).

Brygger öl (nästan) naken
Lang-Bräus bryggmästare Jürgen Hopf har gjort sig känd för tokiga och roliga upptåg, som fått mycket uppmärksamhet i media. Så var det inte minst 2002, när bryggeriet lanserade sitt Erotikbier. Ölet blev snabbt en succé, mycket tack vare att flasketiketterna pryds av en mycket lättklädd kvinna, och flaskor har bokstavligen slitits ur händerna på Jürgen Hopf. Nu har bryggmästaren tagit det hela ett steg längre genom att brygga ölet enbart iklädd förkläde, hatt och gummistövlar. Hopf själv intygar att allt sker i enlighet med den bayerska renhetslagen (Reinheitsgebot) och att det hela bidrar till ölets potens- och fertilitetsökande egenskaper. Erotikbier skapades ursprungligen som ett skämt inför den årliga karnevalen, men har efter sin succé blivit kvar i bryggeriets fasta sortiment.

Jürgen Hopf brygger öl endast iklädd förkläde, hatt och stövlar (foto: DPA/Nar Sja).

Tre nya öl testade av Welde
I början av februari medverkade Welde Braumanufaktur på ölmässan Braukunst Live i München. Med sig från Plankstadt hade man den klassiska lagern Hellen samt de redan etablerade ölen Badisch Gose och Bourbon Barrel Bock. Mest intresse var det dock kring tre nya, lite humligare skapelser, som för första gången testades av en bredare publik. Pale Ale har bryggts med Simcoe-, Pekko- och Cascade-humle samt mörk karamellmalt. India Pale Ale är i sin tur bryggd med Azzaca, Cascade och Sorachi samt karamell- och melanoidin-malt. Dessutom presenterades lagern Citra Helles, som innehåller humlesorterna Spalter Select, Yellow Sub och Citra. I Pale Ale och IPA:n har amerikansk alejäst använts, medan det i lagern är Weldes egen lagerjäst som tillsatts. Den som vill köpa dessa öl i butik får dock ge sig till tåls. Det är först efter testrundan i München som ölen börjat bryggas i större skala; för tillfället ligger de och mognar till i jästankarna. Först i början av april räknar man med att ölen, som sägs passa bra till ost, ska finnas ute i handeln.

Weldes tre nya craft-öl sägs passa extra bra till ost (foto: Welde Braumanufaktur).

Ny ölblandning från Schöfferhofer
Schöfferhofer har redan en av de populäraste ölblandningarna i sin Schöfferhofer Grapefruit, en blandning av veteöl och grapefruktläsk. Nu kommer de med en ny veteölsblandning, denna gång med passionsfrukt. Schöfferhofer Weizen Maracuja heter den och sägs passa extra bra efter en lång arbetsdag med sin uppfriskande, inte allt för söta smak. Bäst smakar den väl kyld, direkt från flaskan. Den nya medlem i Schöfferhofers ölmixfamilj marknadsförs över hela Tyskland i såväl tv som i tryckta medier och online. Schöfferhofer Weizen Maracuja kommer att finnas tillgänglig i tyska butiker från mitten av mars.

Schöfferhofers nya veteölsblandning är gjord med passion (foto: Schöfferhofer).

Supervänner släpper pilsner
Berlinbryggarna Superfreunde släpper snart sitt senaste öl – Superfreunde Pils. Det gör man i samband med livsmedelsmässan Internorga i Hamburg den 9-13 mars. Den nya pilsnern är kallhumlad med Amarillo och Mosaic, vilket ger den en fruktig beska. Ölet är bryggt i samarbete med Wagner-Bräu i Kemmern i Bamberg-distriktet, ett bryggeri som funnits sedan 1788. På Internorga får pilsnern sällskap av Old School Ale, en närmast traditionell altbier som släpptes förra året. Eller så traditionell som den kan vara med tanke på att den är kallhumlad med amerikansk Chinook-humle för lite extra citrussting. De två ölen presenteras tillsammans under mottot ”En pils, en alt. Gammalt är nu det nya och öl förblir öl” (i fri översättning). Superfreunde startade sin verksamhet i december 2015. De två bryggarna Stefan Schröer och Marco Sgarra utgår från Berlin, men brygger sina öl i trakterna kring Bamberg.

Stefan Schröer och Marco Sgarra kommer med ny pilsner (foto: Superfreunde).



Fortsatt succé för Lammsbräu

Bryggerier Posted on 15 februari 2018 18:07

2017 var ännu ett bra år för Neumarkter Lammsbräu. Försäljningen ökade med 4,7 procent till 24,3 miljoner euro, att jämföra med 23,2 miljoner euro året innan.

Trots att den tyska ölmarknaden sviktar lyckades Neumarkter Lammsbräu öka sin försäljning av ekologiska öl med 8,8 procent till 94 168 hektoliter förra året (2016 såldes 86 548 hektoliter). När det gäller alkoholfria öl såldes 56 304 hektoliter, vilket är en ökning med 5,5 procent jämfört med året innan. Räknar man alla drycker i sortimentet sålde Oberpfalz-bryggeriet totalt 216 638 hektoliter, en ökning med närmare tio miljoner hektoliter från 2016. Förutom öl gör bryggeriet såväl läsk som mineralvatten.

Susanne Horn, högre representant på Neumarkter Lammsbräu, är nöjd med 2017 års resultat (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Nyligen presenterade Lammsbräu dessutom två nya öl, som kommer att släppas i år: Lammsbräu Zwickl, ett underjäst och ofiltrerat öl samt säsongsprodukten Lammsbräu Weisse & Grapefruit, ett alkoholfritt veteöl med grapefrukt. Dessutom kommer Lammsbräu Alkoholfrei på halvlitersflaska. Det innebär att bryggeriets sortiment nu består av nitton ekologiska öl, inklusive sex alkoholfria sorter och en säsongsspecial samt tre glutenfria ekologiska specialöl. Dessutom kommer bryggeriet med ett nytt utseende på sina ölflaskor; etiketternas färger, typsnitt, logotyp och design har ändrats.

Två nya öl, och en läsk, kommer att släppas i år (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Under 2017 fortsatte Lammsbräu också sitt arbete med att modernisera anläggningen i Neumarkt. Framför allt har man gjort stora investeringar för att öka energieffektiviteten, bland annat genom att installera två nya gasvattenvärmare och en gasturbin. Dessa står för huvuddelen av bryggeriets uppvärmning och ersätter den tidigare oljebaserade uppvärmningen. De förser också såväl brygghus som mältningsanläggning med energi. Företaget försöker också öka sin användning av hållbara och ekologiska råvaror i sin läsk. Till ölet används redan enbart ekologiska råvaror och Lammsbräu utsågs förra året till Bayerns bästa ekobryggeri.



Gammalt bryggeri återuppstår i München

Bryggerier Posted on 14 februari 2018 18:15

På platsen där det en gång låg en amerikansk arméförläggning i München-stadsdelen Giesing ska det bli ett nytt bryggeri. Dietrich Sailer ska här återuppliva det gamla namnet Münchner Kindl-Bräu.

Vid det som tidigare var en bensinstation för amerikanska arméfordon, ska det snart bli bryggeri och upplevelsecentrum. På Tegernseer Landstrasse vill entreprenören och femte generationens ölbryggare Dietrich Sailer bygga ett nytt bryggeri under det klassiska namnet Münchner Kindl-Bräu. Med sin planerade kapacitet på 10 000 hektoliter kommer det att vara aningen mindre än den närbelägna konkurrenten Giesinger Bräu.

Dietrich Sailer vill återuppliva det gamla ölmärket Münchner Kindl-Bräu (foto: tz.de/Westermann).

Det ursprungliga Münchner Kindl-Bräu grundades 1880. 1905 övertogs det dock av Unionsbräu, som i sin tur togs över av Löwenbräu 1921. Dietrich Sailer har köpt namnet från Löwenbräu, för att rädda det från att helt försvinna. När märket nu återuppstår är tanken att det ska bryggas mörkt öl, bocköl och märzen, liksom en traditionell münchener helles. Däremot blir det inget veteöl, utan det är bara underjästa stilar som gäller. Som komplement ska typiska München-specialiteter, som weisswurst, tillverkas och serveras på platsen.

Bryggeriet ska inrymmas i en byggnad som för tankarna till 1800-talets industriarkitektur (visualisering: Goergens Miklautz Partner).

Förutom att brygga öl i riktiga kopparkärl och med öppna jäskar, är Sailers mål att skapa ett vackert bryggeri. Han önskar sig en tegelbyggnad med stora fönster, som för tankarna till 1800-talets industriarkitektur. Uppdraget att rita bryggeriet har gått till München-arkitekterna Goergens & Miklautz. Bryggeriet ska också hålla öppet för rundturer, där besökarna ska kunna gå runt med en öl i handen och följa bryggprocessen. Enligt tidningen TZ planerar Sailer till och med för drive-in-turer, där det ska gå att se bryggeriet från bilen. Besökarna ska också kunna vandra i den planerade humlegården med vilda bin samt se hur man gjorde is förr i tiden.



Löwenbräukeller utan Löwenbräu?

Ölställen Posted on 13 februari 2018 17:28

Den klassiska München-restaurangen Löwenbräukeller har serverat ölet vars namn den bär sedan början av 1880-talet. Men snart kan det vara slut med det.

Den 1 april tar Edi Reinbold över som ny ägare av Löwenbräukeller i hörnet av Dachauer Strasse och Nymphenburger Strasse i München. Men det är kanske inte den största förändringen vi har att vänta. I år går nämligen också avtalet ut med Spaten-Franziskaner-Bräu (AB Inbev), som äger varunamnet Löwenbräu och som levererar öl till restaurangen. Enligt uppgifter till tidningen Merkur sägs nu Reinbold förhandla med tre andra bryggerier om ölrättigheterna: Augustiner Bräu, König Ludwig Brauerei och Tegernsee.

I april får Löwenbräukeller ny ägare – och kanske ett nytt öl (foto: Merkur.de/Haag).

Den något överraskande situationen lär ha uppstått eftersom det ska ha blivit svårare att förhandla med Spaten-Franziskaner sedan AB Inbev tog över ägandet 2004. Andra menar att de ekonomiska villkoren från främst Augustiner är mer fördelaktiga och att Reinbold nu spelar ett spel för att få fram ett bättre bud från Löwenbräu-folket. Själv förnekar han att han pratar med andra bryggerier, men att han inte kan ge definitiva besked förrän efter ägarbytet. Spaten-Franziskaner vill inte uttala sig alls om vad som händer med Löwenbräukeller och eventuella ölleveranser i framtiden.

Med sitt karaktäristiska torn är Löwenbräukeller ett verkligt landmärke vid Stiglmaierplatz. Byggnaden stod klar 1883 och ägdes från början av Ludwig Brey, som också ägde Löwenbrauerei. Det första som de nya ägarna lär göra i april är att stänga restaurangen några dagar för renovering av bland annat köket. Tanken är sedan att den ska drivas av Edi Reinbolds yngste son Ludwig, som i dag sköter familjens hotell Drei Löwen på Schillerstrasse.



Nyhetssvep 12 februari

Nyheter Posted on 12 februari 2018 18:08

240
får gå från Warsteiner

Vid ett personalmöte förra torsdagen
informerade Warsteiner
Gruppe
om sina framtidsplaner. De
innebär bland annat att upp till 240 av koncernens cirka 1 400 anställda
kommer att sägas upp. Bland dessa finns ungefär åttio av de 730 som arbetar på
huvudkontoret i Warstein. Samtidigt meddelande företaget att man sannolikt kommer
att göra sig av med dotterbolaget Warsteiner Distribution och bryggeriet Herforder Brauerei. Det sistnämnda har i dag en egen produktion på cirka
300 000 hektoliter och brygger även 200 000 hektoliter på kontrakt
för Tysklands största matvarukedja Edeka. Sedan 1990-talet har Warsteiners produktion minskat
stadigt, från sex miljoner hektoliter till 2,5 miljoner förra året. Märket
Warsteiner har gått från att vara det största i Tyskland till att nu vara
placerat på plats sju. Warsteiner Gruppe är dock fortfarande en av de största
privatägda bryggerikoncernerna i Tyskland och omfattar varumärken som
Herforder, Paderborner, König
Ludwig
och Frankenheim.

Warsteiner vill bryta en negativ trend genom att skära ner personalen (foto: Warsteiner).


Får
inte heta enhörningsöl – innehåller inte enhörning

Brauerei
Zwönitz
får inte längre sälja sitt öl Einhorn & Bier under det namnet. Varför?
Det innehåller inte enhörningar (Einhorn).
Det må låta som ett skämt, men är ett resultat av de hårda tyska reglerna kring
öl och dess innehåll. Numera kommer det hallonsmakande ölet istället säljas
under namnet Zwönitzer Hörnchen. Enhörningsölet är ett veteöl blandat med
hallonsirup som ger det en rosa nyans. Med sina flasketiketter, som pryds av en
enhörning som kräks upp en regnbåge, har ölet gjort succé i sociala medier. När
bilder på flaskan publicerades på Facebook för ett drygt år sedan ledde det
till en veritabel hysteri. På bara några dagar hade hundratusentals människor
klickat på bilden; nyligen hade den fått 31 000 kommentarer och mer än 1,5
miljoner klick. Även de stora tyska mataffärskedjorna hörde av sig för att få
sälja ölet. Uppmärksamhet ledde dock också till att de tyska
livsmedelsmyndigheterna fick upp ögonen för ölet och nu alltså tvingar bryggeriet
att byta dess namn.

Einhorn-Bier har gjort succé i sociala medier, men inte hos myndigheterna (foto: kitchen-news.at).


Blandat öl ska mäkla fred i rhensk tvist
I århundraden
har det rått osämja mellan Düsseldorf och Köln. Tvisten har gällt vilken stad
som egentligen har det bästa ölet – Düsseldorf med sin altbier eller Köln med
sin kölsch. Nu vill bryggarna Hans Berlin, Matthias Ross och Henning Barkey gjuta olja på vågorna
genom ett nytt öl. Költ är både
språkligt och färgmässigt ett mellanting mellan den ljusare kölschen och den
mörkare alten. De första 800 litrarna serverades i samband med torsdagens start
för den traditionella karnevalen i Rhenländerna. Det överjästa,
bärnstensfärgade ölet bryggs av Monheimer Biermanufactur i staden Monheim. Den ligger precis
på gränsen mellan Düsseldorf och Köln, på en plats som också är känd som
ölekvatorn. Även flaskornas etiketter vittnar om bryggarnas
fredsmedlingsförsök. De visar nämligen Kölnerdomens två torn med Düsseldorfs
tv-torn mellan sig. För att kunna förverkliga sin idé, har de tre kompanjonerna
samlat in pengar via en crowdfunding-kampanj som gett mer än 20 000 euro.

Matthias
Ross, Henning Barkey och Hans Berlin med varsitt glas Költ (foto: faz.net).


Fränkisk
ölfestival portar nationaldemokrat

Janus Nowak driver Brauereigasthof Polster i Oberfranken och vill i egenskap av bryggare delta på
årets Fränkisches Bierfest i Nürnberg. Det han inte är lika tydlig med är att han
dessutom är ordförande för det ultranationalistiska partiet NPD (Tysklands
nationaldemokratiska parti) i Baden-Württemberg. Festivalgeneral Thomas
Landherr menar att Nowak därmed har diskvalificerat sig från att delta på
ölfesten. ”För mig går det inte ihop. Öl handlar om att vara tillsammans och
inte vara emot varandra”, säger han till tidningen Nordbayern. Janus
Nowak driver också en internetplattform med syfte att samla in pengar för att
kunna köpa fler bryggerier i Franken. En crowdfunding-kampanj via Startnext har
dock stoppats på uppmaning av plattformens skapare. Den 21:a Fränkischen
Bierfest äger rum mellan den 30 maj och 3 juni i Burggraben i Nürnberg. Totalt
medverkar fyrtio bryggerier. ”Årets gästbryggeri kommer från Skottland och
dessutom ska det tillkomma fler små- och mikrobryggerier”, säger Thomas
Landherr, som till vardags driver restaurangerna Nürnberger Alm och Zeltner
Bierhaus
.

Thomas Landherr vill inte se några nationaldemokrater på sin Bierfest (foto: nordbayern.de/Roland Fengler).


Lämnar
Paulaner hastigt och lustigt

Paulaner Brauerei Gruppes tekniska chef Stefan Lustig har oväntat lämnat
företaget, som är en av Tysklands största bryggerikoncerner. Enligt ett
pressmeddelande har han i enighet med delägarna valt att inte förlänga sin
anställning. Lustig var bland annat med och utformade Paulaners nya bryggeri i
Langwied utanför München, en anläggning som aldrig fungerat bra och som orsakat
koncernen flera problem. Bland annat gick Paulaners försäljning ner med
100 000 hektoliter (- 4,3 procent) 2016. Istället för att minska
arbetsstyrkan med planerade nittio personer, var bryggeriet tvunget att nyanställa
för att klara produktionen. De som är insatta i frågan hävdar dock att en del
av problemen berodde på Heineken, som brukade äga 49,9 procent av Paulaners moderbolag
Brau Holding International. Det bolaget är numera upplöst och Heinekens andel i
Paulaner uppgår nu till trettio procent, resten tillhör familjen Schörghuber.
Lustigs tjänst tas nu över av Jörg Lehmann, som varit ansvarig för teknikdivisionen
Kulmbacher
Brauerei
, som ägs av Paulaner Brauerei
Gruppe. I Paulaner-koncernen ingår även varumärken som Hacker-Pschorr, Fürstenberg och Auerbräu.

Stefan Lustig lämnar hastigt sin post som teknisk chef på Paulaner (foto: siemens.com).



Brygger öl med grönkål

Bryggerier Posted on 9 februari 2018 16:25

Grönkål
är en tålig och användbar grönsak som innehåller mängder av vitaminer och andra
nyttigheter. Den passar bland annat bra till soppor och stuvningar – och numera
också som ölingrediens.

Oldenburger Palmenbräu heter
kreationen från Oldenburg-bryggeriet OLs Brauerei, som startade sin verksamhet 2010. Bryggmästaren Josef
Herzog har arbetat sedan 2016 med att utveckla ett öl som innehåller grönkål,
en typisk grönsak för trakten. Lagom till grönkålssäsongens början i november
förra året kunde det första fatet öppnas av Oldenburgs borgmästare Jürgen
Krogmann.

Josef Herzog har utvecklat sitt grönkålsöl sedan 2016 (foto: aboutcities.de).


De
som fått smaka
konstaterar att ölet är klart
majsgult och har en lätt fruktig doft. Den första klunken är ganska bitter, men
smaken övergår sedan i en lätt sötma och fruktighet. Ölet finns tillgängligt i
femlitersfat och kan köpas direkt från bryggeriets restaurang, som ligger i ett
renoverat timmerhus nära Oldenburgs hamn. Maten som serveras här är typisk för
bryggeripubar och innehåller så klart en hel del grönkål.

Det första fatet öppnades i samband med grönkålssäsongen i november (foto: aboutcities.de).


Bland
OLs Brauereis övriga
öl finns en
halvmörk lager, en pilsner, en IPA, ett schwarzbier kallat Black Betty och flera
säsongsspecialiteter. Alla öl bryggs med hantverksmässiga metoder och de bästa
ingredienserna, och har en helt egen karaktär.



Nyhetssvep 7 februari

Nyheter Posted on 7 februari 2018 11:46

Tysk
ölförsäljning minskade med 2,5 procent

Nu har de slutgiltiga siffrorna över 2017 års
tyska ölförsäljning presenterats av statistiska centralbyrån Destatis. De
visar att det under förra året såldes 93,5 miljoner hektoliter öl i Tyskland,
vilket är en minskning med 2,5 procent – eller 2,4 miljoner hektoliter – från
2016. 82,6 procent av försäljningen gick till den inhemska tyska marknaden,
vilket motsvarar 77,2 miljoner hektoliter (- 2,3 procent). 16,3 miljoner
hektoliter gick på export, en minskning med 3,1 procent. Av detta gick 9,7
miljoner hektoliter till andra länder inom EU (- 2,4 procent) och 6,5 miljoner
hektoliter till övriga länder (- 4,1 procent). 0,1 miljoner hektoliter (- 6,6
procent) dracks av de bryggerianställda. Ölblandningar, det vill säga öl
blandat med citronläsk, cola, fruktsaft eller andra alkoholfria drycker, stod
för 4,2 procent av den totala försäljningen med 4 miljoner hektoliter (- 1,2
procent). Sedan 1993 har den tyska ölförsäljningen minskat med 18,6 miljoner
hektoliter eller 16,6 procent.

Den tyska ölförsäljningen gick ner med 2,5 procent 2017 (foto: DBB).


Waldhaus
fortsätter att växa

Privatbrauerei
Waldhaus
i Schwarzwald växer så det
knakar. Försäljningen har ökat med cirka tio procent, från 85 000
hektoliter 2016 till 93 000 hektoliter förra året. Det innebär att
bryggeriet sätter försäljningsrekord för elfte gången i rad. Drömgränsen på 100 000
hektoliter, som för bara några år sedan sågs som omöjlig, ligger dessutom klart
inom räckhåll. Samtidigt ökar företagets omsättning med 11,8 procent och är nu
11,4 miljoner euro. Bäst av bryggeriets femton produkter går Diplom Pils, men nästan alla de övriga
har också en positiv försäljningskurva. För att lyckas med detta investerar
ägarfamiljen Schmid ständigt i ny teknik och satsar hårt på att expandera varje
år. Förra året investerades drygt 2,9 miljoner euro i bland annat nya
jästankar, en ny ånggenerator och ett solenergisystem. Bryggeriets har i dag
kapacitet att brygga 130 000 hektoliter öl om efterfrågan ökar
ytterligare. I dagsläget sysselsätter Waldhaus 45 fast anställda och tre lärlingar.

Waldhaus bryggerichef Dieter
Schmid (längst upp) med sina medarbetare (foto: Privatbrauerei Waldhaus).


Trump
blir konstprojekt med nytt öl

Ett nytt öl, som samtidigt är ett
konstprojekt mot populism, har sett dagens ljus. Det heter Ronald Dump och kommer från Dump-Beer. Att flaskan pryds av en mörk kavaj och röd slips och
att ölet säljs under slogans som ”Make beer great again” och ”Grab ’em by the
bottle!”, gör det ganska tydligt vem det är som står som inspirationskälla. Ölet
ska inte bara skicka ett budskap och väcka tankar hos dem som köper det, för
varje såld flaska går också en slant till välgörande ändamål. Ölet i fråga är
en ljus lager som är humlat med Hallertau Tradition och Tettnanger. Doften är
blommig med lite citrus och malt, medan smaken är rund och lite söt, även där
med inslag av citrus. Alkoholhalten ligger på 5,0 procent och stamvörtstyrkan
på 11,8 procent. Vem eller vilka som står bakom projektet är inte helt klart,
men ölet bryggs enligt uppgift av ”ett bayerskt bryggeri” i Truchtlaching (det
vill säga Camba
Bavaria
).

Ronald Dump är inte bara ett öl, det är också ett konstprojekt (foto: probier.at).


Kölneröl från Berlin

Berlin-bryggeriet Berliner Berg har tagit upp en ölstil från en helt annan del av
Tyskland, nämligen kölsch. Med sin Neuköllsch
sätter man en modern twist på den klassiska ölstilen. Ölet är bryggt med
humlesorterna Azacca och Cascade, vilket ger det gräsiga och citrusaktiga
aromer och en aning beska. Precis som alla andra öl från Berliner Berg är detta
opastöriserat och ofiltrerat och finnas få på såväl flaska som från fat. Namnet
Neuköllsch anspelar på
Berlin-stadsdelen Neukölln, där bryggeriet huserar. Det är också ett sätt att
komma runt den regel som säger att det endast är öl bryggda i Köln med omnejd
som får kallas kölsch. Berliner Berg har gjort det till sin specialitet att
brygga traditionella tyska ölstilar, men med egna tolkningar i craft-trendens
anda. Nya humle- och maltsorter används för att ge ölen egna smakprofiler, som
matchar den aktuella stilen. Neuköllsch
serveras för första gången den 8 februari i Berliner Bergs taproom Bergschloss,
där ölet även därefter kommer att kunna köpas.

Den 8 februari är det premiär för det nya ölet Neuköllsch (foto:
Berliner Berg/Pär Kjellén).


Alkoholfri
Krombacher sponsrar cyklister

Krombacher är med sin alkoholfria ölserie 0,0% ny partner till det
tyska cykelförbundet Bund Deutscher Radfahrer (BDR). BDR är ett av de största idrottsförbunden i
Tyskland och är bland annat medlem i den tyska olympiska kommittén DOSB.
Partneravtalet med Krombacher innebär bland annat omfattande kommunikationsinsatser.
Dessutom kommer öltillverkaren sponsra cyklingsserien Radtourenfahrten (RTF),
som är ett av de största arrangemangen för motionscyklister med cirka en miljon
deltagare fördelat på ungefär 5 000 lopp. Krombacher 0,0% beskrivs som en
naturlig törstsläckare, som med sitt innehåll av såväl vitamin B12 som folsyra
också bidrar till återhämtningen. Krombacher 0,0% finns i varianterna Pils och Weizen.

Tyska cyklister ska släcka sin törst med alkoholfri öl i fortsättningen (foto: Krombacher).



« FöregåendeNästa »