Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyska psykoterapeuter vill höja åldersgränsen för ölköp

Nyheter Posted on 1 juli 2022 15:24

Öl och vin ska inte kunna köpas av någon under arton år i Tyskland. Det menar det tyska psykoterapeutförbundet, som vill höja dagens sextonårsgräns för inköp av dessa drycker. Detta är bara ett av flera krav från förbundet, som vill förändra den tyska drog- och beroendepolitiken i grunden.

Förslaget från det Tysklands psykoterapeutförbund Bundespsychotherapeutenkammer (BPTK) innebär att tyska sextonåringar inte längre får köpa öl i någon form, inte ens ölblandningar som radler. Till tidningen Bild säger förbundets ordförande Dietrich Munz att alkohol till och med är farligare än cannabis och därför bör behandlas på samma sätt och inte säljas till någon som är under arton år.

Tyska ungdomar som inte fyllt arton år ska inte längre få köpa öl och vin om Tysklands psykoterapeuter får bestämma (foto: Fotolia/patrickjohn71).

BPTK får stöd av det tyska miljöpartiet Die Grüne, vars förbundsdagsledamot Linda Heitmann menar att det finns medicinsk forskning som tydligt visar att alkohol inte ska konsumeras av unga personer. Die Grüne stödjer även ett uttalande från Burkhard Blienert (SPD), federal kommissionär för beroende- och drogfrågor, som även vill förbjuda så kallad medföljandedrickande, vilket innebär att fjortonåringar får dricka alkohol i förälders sällskap.

Helt överens är man dock inte inom Tysklands styrande koalition, som förutom socialdemokratiska SPD och Die Grüne även består av liberala FDP. De sistnämndas drogpolitiska talesperson Kristine Lütke påpekar att regeringen vill sänka rösträttsåldern till sexton år, eftersom man tror att så unga människor kan fatta kloka beslut. Detta måste även gälla hanteringen av alkohol, menar hon. FDP vill hellre satsa på förbyggande arbete och höja den allmänna medvetenheten om beroende och droger.

Målet för psykoterapeutförbundet är en reform av den tyska alkohol- och drogpolitiken, med syfte att minska missbruk och beroende. Enligt Dietrich Munz ska förändringen främst ske genom information om riskerna med alkohol och droger och hur man får hjälp att komma ur ett missbruk. Detta bör börja redan i skolorna, menar han. Som ett exempel på hur man kan få folk att dricka mindre nämner han de skandinaviska länderna, där höga skatter begränsar konsumtionen. Förbundet vill dessutom att det ska bli mycket svårare att få tag i alkohol.

Fotnot: Tidigare i år gick även det tyska läkaresällskapet ut och krävde högre skatt på öl och andra alkoholhaltiga drycker.



Uppåt för tysk ölförsäljning i maj

Nyheter Posted on 29 juni 2022 17:36

Maj var en bra månad för den tyska ölförsäljningen och innebar ytterligare återhämtning efter coronapandemin. Under årets femte månad sålde tyska bryggerier och dryckeshandlare cirka 8,7 miljoner hektoliter öl – 14,4 procent mer än under samma månad 2021.

De aktuella siffrorna innebär att den tyska ölförsäljningen i maj ligger på samma nivå som samma månad 2019, det vill säga före pandemin. Jämför man däremot med maj 2018 är försäljningen dock 9,8 procent lägre. Sett till de fem första månaderna under 2022 kan Tysklands bryggerier ändå glädja sig åt att kurvan går stadigt uppåt och att den sammanlagda ölförsäljningen ökar med 7,3 procent till cirka 34,7 miljoner hektoliter. Allt enligt Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte räknar med alkoholfria öl och andra maltbaserade drycker, eller öl som importerats från länder utanför EU.

Den tyska ölförsäljningen fortsätter uppåt under årets femte månad och ligger på samma nivå som i maj 2019, det vill säga innan pandemin.

Bra går det också för försäljningen av ölblandningar, som ökade med 26,6 procent och uppgår till närmare 528 000 hektoliter i maj 2022. Den dåliga exporten till länder utanför EU drar dock ner siffrorna för utlandsförsäljningen, som minskar med 7,1 procent. Medan exporten till länder inom EU ökar med 16,6 procent och uppgår till cirka 859 000 hektoliter, har exporten till tredje land fullständigt kollapsat och minskar med 27,8 procent till 605 000 hektoliter.

Om vi bryter ner siffrorna på regional nivå ser vi att alla förbundsländer ökar sin försäljning. Det enda undantaget är Thüringen, där försäljningen backar med 2,3 procent under maj. Störst är ökningarna i Hessen (+26,1 procent), Nordrhein-Westfalen (+23,4 procent) och Baden-Württemberg (+22,4 procent). Inte långt därefter kommer Schleswig-Holstein/Hamburg (+20,9 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+18,2 procent) och Berlin/Brandenburg (+18,0 procent). Tvåsiffriga ökningar är det även i Niedersachsen/Bremen (+11,8 procent), medan Mecklenburg-Vorpommern (+9,9 procent), Bayern (+8,8 procent), Sachsen (+6,0 procent) och Sachsen-Anhalt (+4,8 procent) får nöja sig med ensiffriga plussiffror.



Bundesliga: Veltins fortsätter sponsra Wolfsburg

Nyheter Posted on 27 juni 2022 18:20

Bryggerikoncernen Veltins förlänger sitt samarbetsavtal med Bundesligaklubben VFL Wolfsburg. Det nya avtalet sträcker sig till 2025 vilket innebär att de två aktörerna i höst går in i sin tionde säsong tillsammans.

Det första samarbetsavtalet mellan Veltins och VFL Wolfsburg undertecknades redan 2013. Förutom att Veltins svarar för dryckerna under Wolfsburgs hemmamatcher, omfattar avtalet även diverse supporteraktiviteter och stående reklamplatser på Volkswagen Arena. VFL Wolfsburg grundades 1945 och har blivit tyska mästare en gång (2009). Under de år som Veltins sponsrat klubben har resultaten varierat. Den senaste säsongen slutade laget på tolfte plats i Bundesliga.

Förutom drycker till Wolfsburgs hemmamatcher ingår även olika supporteraktiviteter i sponsringsavtalet (foto: Veltins).

Veltins är en av Tysklands största bryggerikoncerner med en omsättning på ungefär 362 miljoner euro och cirka 3,1 miljoner hektoliter öl och ölblandningar sålda 2021. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.

Källa: Getränke News



Carsten Schneider är Tysklands nye ölambassadör

Utmärkelser Posted on 23 juni 2022 17:45

Den socialdemokratiske politikern Carsten Schneider har utsetts till Tysklands nye ölambassadör av det tyska bryggarförbundet. Utnämningen skedde i samband med den tyska bryggardagen i Berlin den 22 juni.

Carsten Schneider (SPD) har suttit i den tyska förbundsdagen sedan 1998 och blev i december 2021 minister för östra Tyskland och likvärdiga levnadsvillkor. Han tilldelas hederstiteln Årets ölambassadör – Botschafter des Bieres – för sitt engagemang för handel och medelstora företag, särskilt familjeägda företag, i såväl östra som västra Tyskland. Han uppskattas också för sitt arbete med miljöskydd, regionalitet och hållbarhet, där han särskilt vurmar för regional mångfald och skyddet av naturresurser. Hyllningstalet hölls av Tysklands jordbruksminister Cem Özdemir (Grüne), som själv utsågs till ölambassadör 2014. Förutom att lovorda Schneider lyfte han även fram bryggeriernas viktiga roll i den regionala värdekedjan och för lokalbefolkningen.

Bryggarförbundets ordförande Jörg Lehmann (t.v.) skålar för den nye ölambassadören Carsten Schneider (foto: DBB/Zeitz).

Det tyska bryggeriförbundet (Deutscher Brauer-Bund) grundades i Dresden 1871, vilket gör det till en av de äldsta branschföreningarna i Tyskland. Varje år sedan 2002 har föreningen utsett en ny ölambassadör i samband med förbundets bryggardag –Deutsche Brauertag – som på grund av coronapandemin inte kunnat äga rum sedan 2019. Hederstiteln går till personer som utmärker sig genom sitt stora engagemang i frågor som är viktiga för bryggerinäringen. Bland tidigare ambassadörer finns förbundsministern för jordbruk Julia Klöckner (2018), premiärminister Winfried Kretschmann (2017), talmannen i tyska riksdagen (Förbundsdagen) Norbert Lammert (2016) och jordbruksminister Christian Schmidt (2015).

Källa: Deutschen Brauer-Bund



Två år efter starten: Kundmüller inviger sitt nya bryggeri

Bryggerier Posted on 21 juni 2022 17:42

Efter att ha skjutits upp flera gånger på grund av coronapandemin är det nu äntligen dags. Den 2-3 juli startar ett nytt kapitel för Brauerei Kundmüller som då inviger sitt nya bryggeri med stort kalas.

Byggnationen av Brauerei Kundmüllers, även känt som Weiherer, nya bryggeri startade i januari 2019 och det första ölet därifrån buteljerades redan i maj 2020. Sedan drygt två år tillbaka bryggs all Weiherer-öl i anläggningen, som kombinerar hållbarhet med högsta tänkbara kvalitet. Under den 375 dagar långa byggtiden drogs bland annat 2 300 meter rör. Kundmüllers totala investering uppgår till drygt tre miljoner euro.

Det nya bryggeriet tog ett drygt år att bygga och är mer energieffektivt än det gamla (foto: Brauerei Kundmüller).

Bryggeriets mittpunkt är brygghuset med kapacitet att brygga sextio hektoliter. Byggnaden är inte bara iögonenfallande med sin stora glasvägg, den är också energieffektiv. Genom ett system för att återanvända värme och en sofistikerad mältningsprocess sparar man mer än trettio procent energi jämfört med den gamla anläggningen från 1975.

Det nya bryggeriet har kapacitet att brygga sextio hektoliter öl (foto: Brauerei Kundmüller).

Men trots att bryggeriet redan varit igång i drygt två år, har ännu ingen officiell invigning ägt rum. Anledningen till detta stavas givetvis coronapandemin. Men helgen den 2-3 juli är det äntligen dags. Då bjuder Kundmüller in till öppet hus och bryggerifestival, där besökarna bland annat kan gå på guidade rundturer i bryggeriet, lyssna på levande musik och njuta av matspecialiteter från Franken.

Källa: About Drinks



Många bayrare dricker för mycket

Nyheter Posted on 17 juni 2022 16:37

Enligt en ny undersökning från Bayerns hälsomyndighet har många bayrare osunda alkoholvanor. Även om alkoholkonsumtionen har gått ner under många år ligger förbundslandet fortfarande över det tyska snittet för alkoholkonsumtion.

I Bayern är det många som dricker mer alkohol än vad som kan betraktas som hälsosamt. Det menar den bayerska hälsomyndigheten Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit (LGL), som lutar sig mot siffor från Robert Koch Institut. De säger att 18,1 procent av männen och 13,8 procent av kvinnorna har en riskfylld alkoholkonsumtion. Det betyder att männen får i sig mer än tjugo gram och kvinnorna mer än tio gram ren alkohol per dag. En halvliter öl innehåller ungefär 25 gram alkohol, medan ett glas vin eller fyra centiliter starksprit innehåller tjugo gram. Det tyska rikssnittet för riskkonsumtion är 16,1 procent för männen och 11,1 procent för kvinnorna.

Många bayrare har ohälsosamma alkoholvanor enligt förbundslandets hälsomyndighet (foto: Fotolia).

Den tyska alkoholkonsumtionen har minskat under flera år. Enligt de senaste siffrorna dricker den genomsnittliga tysken 10,7 liter ren alkohol per år; vid millennieskiftet var motsvarande siffra 14,5 liter. Trots detta räknas Tyskland och således även Bayern som ett så kallat högkonsumtionsland. Ungefär fem procent av landets arbetare och tio procent av cheferna räknas i dag som alkoholberoende, skriver Süddeutsche Zeitung.

Coronapandemin har delvis förändrat tyskarnas dryckesvanor. De som bara brukar dricka vid särskilda tillfällen har dragit ner ytterligare på sin alkoholkonsumtion. En förklaring till detta är att det under pandemin inte funnits så många tillfällen eller anledningar att fira. De som redan innan pandemin drack mycket har dock ökat sin konsumtion. Detta beror enligt LGL bland annat på att depressionerna ökade och att fler var oroliga och rädda, men också på grund av tristess.

Fotnot: År 2020 var den genomsnittliga årliga alkoholkonsumtionen i Sverige 8,46 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Detta kan jämföras med år 2004 då varje svensk i genomsnitt drack 10,6 liter ren alkohol per år, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.



Radeberger redovisar stabilt fjolår

Bryggerier Posted on 16 juni 2022 17:40

Radebergers försäljning under 2021 ligger i linje med den för året innan. Totalt uppgick fjolårets intäkter till drygt 1,6 miljarder euro. Jämfört med 2019 – året innan coronapandemin – har dock försäljningen minskat med närmare två miljarder euro.

Liksom 2020 präglades 2021 starkt av coronapandemin och dess restriktioner. Under fjolåret uppgick Radeberger Gruppes försäljningsvolym till cirka 11,2 miljoner hektoliter, vilket till och med är lägre än det tidigare bottenrekordet från 2020. Den främst orsaken till detta är den andra stora coronanedstängningen, som bland annat drabbade den viktiga julhandeln. Även försäljningen av alkoholfria drycker minskade, skriver Getränke News.

Radeberger Gruppe redovisar en försäljning på 11,2 miljoner hektoliter under 2021 (foto: Radeberger Gruppe).

För de rikstäckande ölmärkena Radeberger, Jever och Schöfferhofer minskade också försäljningen under 2021, men med hur mycket vill bryggeriet inte avslöja. Störst tapp verkar dock ha drabbat flaggskeppet Radeberger Pilsner, som är starkt beroende av fatölsförsäljningen. Bättre gick det dock för Jever, vars försäljning drogs upp av den alkoholfria Jever Fun. Att veteölsmärket Schöfferhofer tappar under 2021 tillskrivs huvudsakligen den dåliga sommaren och coronarelaterade restriktioner.

Bättre går det för märket Allgäuer Büble, som ökar sin försäljning för tionde året i rad och överträffar alla förväntningar. Däremot har alkoholfria Clausthaler utvecklats sämre än väntat, men inte heller här avslöjas några exakta siffror. Ur-Krostitzer visar en stabil utveckling, medan Berliner Kindl och Berliner Pilsner minskar något. För märket Tucher har det varit extra kännbart med alla inställda evenemang under 2021, inte minst på huvudmarknaden i Nürnbergområdet.

Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare. Under 2021 hade koncernen 6 921 anställda, vilket är 2,3 procent färre än året innan. Fjolårets investeringar uppgick till 99 miljoner euro, vilket är 20,7 procent mer än under 2020.



Oettinger stänger Gotha-bryggeri

Bryggerier Posted on 15 juni 2022 17:53

Bryggerikoncernen Oettinger meddelar att man stänger sin anläggning i Gotha i slutet av året. Beslutet är ett sätt för koncernen att möta sjunkande försäljningssiffror och kommer inte som någon direkt överraskning.

I veckan informerade ledningen för Oettinger Brauerei de anställda i Gotha om den kommande förändringen. All produktion och logistik på orten läggs ner i slutet av 2022, vilket innebär att 196 personer förlorar jobbet. Samtidigt förs delar av produktionskapaciteten på 1,3 miljoner hektoliter över till koncernens tre andra bryggerier. På grund av omstruktureringar kommer det också försvinna en del arbetstillfällen på anläggningen i Braunschweig, rapporterar branschnyhetstjänsten Frisch Eingeschenkt.

Oettingers anläggning i Gotha i Thüringen läggs ner i slutet av året (foto: Oettinger Brauerei).

Med tanke på att Oettingers försäljning har minskat under senare år, kommer förändringarna inte som någon överraskning. Däremot finns det de som är förvånande över att det gått så fort. Från fackligt håll menar man att bryggerikoncernen försöker släta över ledningens misstag under senare år genom att göra ett ännu större misstag. Thüringens ministerpresident Bodo Ramelow (Linke) kallar i sin tur beslutet för skandalöst, inte minst eftersom Oettinger fortfarande går med vinst.

Oettinger är med en årlig produktion på cirka 8,5 miljoner hektoliter den tredje största bryggerikoncernen i Tyskland. Varje år buteljeras cirka två miljarder flaskor och burkar med öl, ölblandningar och läsk, för distribution över hela världen. Det familjeägda bryggeriet grundades 1731 och har sin bas i bayerska Oettingen, men har även anläggningar i Braunschweig, Gotha och Mönchengladbach.



« FöregåendeNästa »