Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Schlenkerlas märzen i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 9 augusti 2021 17:34

Den 10 augusti är det åter dags för Systembolaget att släppa lite nytt i det tillfälliga sortimentet. Älskare av tysk rököl kan glädja sig åt att en klassiker från Bamberg dyker upp på hyllorna igen.

Det är nog många som blir glada över att Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen kommer tillbaka till Sverige. Denna gång har tyskarna skickat 40 000 flaskor att fördela bland systembutikerna. Detta är den klassiska rökölen från Bamberg, bryggd med Schlenkerlas originalrökmalt. Här får vi en doft av rökta charkuterier, kol och rostad malt. Smaken å sin sida är rökig, kryddig, brödig och maltig. Ett fylligt öl med lång, rökig eftersmak.

Schlenkerlas rököl har blivit många svenskars favorit (foto: heavemedia.com).

Schlenkerlas rötter hänger ihop med Bambergs dominikanerkloster och går att spåra tillbaka till 1300-talet. Den första ägaren till själva brygghuset registreras dock 1405, och det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. En av de viktigare ägarna är Johann Wolfgang Heller, som tog över bryggeriet i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det än i dag.

Fakta Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen
Stil: Rökmärzen
Alkoholhalt: 5,1 %
Stamvörtsstyrka: 13,5 %
Beska: 30 IBU
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 26,90 kr (53,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 40 000 st.



Tyskar har många namn för en öl i farten

Nyheter Posted on 6 augusti 2021 12:31

Promenader i friska luften med sina vänner på säkert avstånd har varit en skön avkoppling för många tyskar under coronapandemin. Inte sällan tar man med sig en flaska öl eller två för utflykten. Men vad kallar man en promenadöl egentligen? En undersökning visar att det varierar.

Undersökningsföretaget Yougov har på uppdrag av Krombacher tagit reda på vad tyskar i åldrarna 18 till 34 kallar en öl som tas med under en promenad. Resultatet visar att det vanligaste begreppet är Wegbier, som används av 29 procent av de svarande. Andra vanliga uttryck är Fusspils, Faustmolle och Weghalbe. 54 procent av de tillfrågade menar att uttrycket Wegbier inte bara signalerar vad det handlar om, utan förknippar det också med en viss känsla. Det handlar om att man ser fram emot slutet på arbetsdagen och en trevlig kväll med vännerna. 58 procent av dem som svarat uppger dessutom att de brukar ha en öl tillhands när det går ut på promenad med sina kompisar.

Tyskarna tar gärna med sig en öl på promenaden, men kallar den olika saker (foto: leumund.ch).

Ibland tar dock ölen slut innan promenaden. Vad gör man då med tomglaset? 39 procent av de tillfrågade uppger att de tar med sig tomflaskan hem. 26 procent svarar att det ställer den bredvid närmaste soptunna, vilket är helt rätt ställe eftersom glasflaskor inte ska kastas bland de vanliga avfallet. Det ligger också i linje med initiativet ”Panten ska stå bredvid” (”Pfand gehört daneben”), som lanserades av den Hamburgbaserade läsktillverkaren Fritz-Kola som en välvillig gest till dem som behöver panta flaskor för att dryga ut kassan. Yougovs undersökning visar att det dock endast är fyrtio procent bland de tillfrågade som känner till detta initiativ, som för övrigt även stöds av Krombacher.

Fotnot: Yougov utförde undersökningen online mellan den 25 och 27 juni 2021. Totalt svarade 2 055 personer, varav 497 var i åldrarna 18 till 34 år.



Tysk ölförsäljning ner första halvåret

Nyheter Posted on 2 augusti 2021 11:06

Ölförsäljningen i Tyskland minskade med 2,7 procent under första halvåret i år. Jämfört med samma period i fjol har det under årets första sex månader sålts 113,4 miljoner liter öl mindre.

Den totala ölförsäljningen i Tyskland uppgick till 4,2 miljarder liter öl från januari till juni i år. Det visar siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis. Siffrorna omfattar dock inte alkoholfria öl, andra maltbaserade drycker eller öl importerad från länder utanför EU. 80,4 procent av den öl som såldes var avsedd för konsumtion inom Tyskland. Inrikesförsäljningen minskade därmed med 4,9 procent till 3,3 miljarder liter jämfört med första halvåret 2020.

Den tyska ölförsäljningen minskade med 2,7 procent under det första halvåret.

19,6 procent av den öl som såldes gick på export eller till konsumtion av bryggerianställda (Haustrunk). Det är en ökning med 7,7 procent från förra året. Av den öl som exporterades gick 379,7 miljoner liter (+3,5 procent) till andra EU-länder, medan 431,5 miljoner liter gick till länder utanför EU. Det motsvarar en ökning på 11,9 procent jämfört med de första sex månaderna 2020. De bryggerianställdas konsumtion uppgick till 5,5 miljoner liter, en minskning med 5,2 procent.

När det gäller ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktsaft eller andra alkoholfria tillsatser, ökade försäljningen under det första halvåret 2021. Jämfört med samma period förra året såldes det 8,4 procent mer av dessa drycker. De 238,9 miljoner liter det handlar om motsvarar dock endast 5,7 procent av den totala ölförsäljningen.

Eftersom coronakrisen tvingade restauranger, barer och hotell att hålla stängt under början av året, blev det också en kraftigt minskad försäljning via dessa kanaler. Mest märktes detta i januari och februari, då minskningen jämfört med samma månader 2020 var 27 respektive 19,1 procent. När restriktionerna lättades under våren började ölförsäljningen dock återhämta sig. I mars såldes det 12,4 procent mer öl jämfört med samma månad i fjol; i juni var motsvarande ökning 11,2 procent.



Tysk studie visar: Därför är det svårt att kasta ölunderlägg rakt

Nyheter Posted on 30 juli 2021 11:49

Alla som någon gång försökt kasta ett ölunderlägg i en rak linje vet att det är svårt. Nu har forskare i fysik vid universitetet i Bonn kommit på varför det är så.

Ölunderlägg har som främsta uppgift att skydda bordsskivan från oönskade fläckar. Men ibland används de också som frisbeear, ofta med resultatet att de far iväg i helt fel riktning. Varför det är så har forskare vid Helmholtz-Institut für Strahlen- und Kernphysik i Bonn tagit reda på i en studie, som publicerats i European Physical Journal Plus. Den visar bland annat att med vanlig kastteknik kommer underlägget senast efter 0,45 sekunder att avvika från den ursprungliga banan. Det är dock lite bättre än spelkort, som seglar iväg efter 0,24 sekunder, och CD-skivor, som bara behöver 0,8 sekunder för att hamna fel.

Fysikforskarna Christoph Schürmann, Johann Ostmeyer och Carsten Urbach med sin kastmaskin för ölunderlägg (foto: Universität Bonn).

Orsakerna hittar vi i samspelet mellan gravitation, bärighet och bevarandet av rörelsemängdmomentet (eller vinkelmomentet). Kort efter kastet får gravitationen underlägget att luta lätt bakåt, så att det får ungefär samma vinkel som ett landande flygplan. Detta skapar bärighet med tyngdpunkten i den främre tredjedelen av underlägget, som normalt får det att ”tippa över”. Men eftersom ölunderlägg vanligen kastas som en frisbee, skapas istället rotation som stabiliserar flykten, men som istället får underlägget att dra iväg i sidled. Samtidigt vänder det sig uppåt, så att det roterar likt ett hjul och får underskruv (backspin). Detta gör att det snabbt tappar höjd och faller till golvet – ett beteende som för övrigt karaktäriserar alla platta, runda föremål.

Idén till studien fick forskarna från Bonn när de besökte ett fysikerevent i München. Efter en runda i stadens ölstugor uppstod frågan om varför ett kastat ölunderlägg beter sig som det gör. Vid återkomsten till Bonn angrep forskarna frågan på sedvanligt vetenskapligt vis. De byggde en kastmaskin för ölunderlägg och spelade in kasten med höghastighetskamera. På så sätt kunde de se om deras teoretiska antaganden stämde med observationer av verkligheten. Forskarna medger att projektet inte har någon praktisk användning. Värdet ligger istället i processen och hur det går att få högre kunskap om något – från observation och problemformulering till teori och praktiska experiment, skriver IDW Online.



Klart: Radebergers ägarbolag delas upp

Nyheter Posted on 28 juli 2021 17:42

Ryktena började cirkulera redan i maj. Nu står det klart att den tyska livsmedelskoncernen Oetker Gruppe delas upp i två separata och oberoende delar. I den ena ingår bryggerikoncernen Radeberger Gruppe.

Delningen av Oetker Gruppe innebär att Tysklands största bryggerikoncern Radeberger Gruppe och världens största tillverkare av mousserande vin, Henkell Freixnet, i framtiden kommer att ha olika ägare. Delningen är en följd av att två falanger inom ägarfamiljen Oetker inte kan komma överens om hur koncernen ska drivas. Ett avtal om att dela verksamheten i två delar har undertecknats och kommer att träda i kraft senare i år, skriver Inside Beer.

Avtalet innebär att de fem halvsyskonen från Rudolf-August Oetkers två första äktenskap, Richard Oetker, Rudolf Louis Schweizer, Philip Oetker, Markus von Luttitz och Ludwig Graf Douglas kommer att behålla ägandet över huvudbolaget Dr. August Oetker KG samt Radeberger Gruppe med dotterbolag inom distribution och återförsäljning. Dessutom fortsätter man att äga bolagen Conditorei Coppenrath & Wiese, Oetker Digital GmbH, Oetker Daten- und Informationsverarbeitung, hotellen Brenner‘s Park Hotel i Baden-Baden och Hôtel du Cap-Eden-Roc i Antibes samt ett antal mindre bolag.

Det är nu klart att Radebergergs ägarbolag Oetker Gruppe delas upp i två separata bolag (foto: Oetker Gruppe).

De tre yngre syskonen från Rudolf-August Oetkers tredje äktenskap, Alfred Oetker, Carl Ferdinand Oetker och Julia Johanna Oetker, kommer i sin tur att äga det nystartade holdingbolaget Geschwister Oetker Beteiligungen KG. Detta omfattar bolag som Henkell Freixnet, Martin Braun Backmittel und Essenzen, Chemische Fabrik Budenheim, Atlantic Forfaiterungs AG samt hotellverksamheten Oetker Hotel Management Company med hotellen Hôtel Le Bristol i Paris och Château du Domain St. Martin i Venedig.

Enligt uppgifter kommer delningen inte att påverka någon av de cirka 36 000 anställda i de runt 400 olika bolagen i Oetker Gruppe. Albert Christmann, som tidigare var vd för Radeberger Gruppe och numera en del av ledningsgruppen för Dr. August Oetker KG, kommer enligt samma uppgifter att vara kvar i sin nuvarande roll. Oetker Gruppe bildades 1891 av August Oetker den äldre och har sitt säte i Bielefeld. Den årliga omsättningen för de fem affärsområdena ligger på drygt 7,3 miljarder euro.



Öl, kringlor och blåsmusik lockar till vaccinering

Nyheter Posted on 26 juli 2021 17:38

Tyskarnas intresse för att vaccinera sig mot covid-19 sjunker. För att råda bot på detta tar vårdgivarna till nya grepp. I distriktet Olpe/Attendorn i Nordrhein-Westfalen lockar man till exempel med blåsmusik, kringlor och alkoholfri öl.

Vaccinationscentralen i Olpe/Attendorn i östra Nordrhein-Westfalen har under längre tid använt sig av okonventionella knep för att få befolkningen att vaccinera sig mot covid-19. Till exempel har man anlitat en diskjockey för att attrahera de yngre målgrupperna. Nästa steg blir att arrangera spelningar med liveband.

Tyska vårdgivare tar till nya grepp för att få folk att vaccinera sig mot covid-19 (foto: Pixabay).

En söndag i mitten av juli bjöd man dessutom in till en ”morgonöl med stick”. Mellan klockan 11.00 och 13.00 kunde de som ville vaccinera sig njuta av såväl blåsmusik som kringlor (brezel) och alkoholfri öl. Alla som var äldre än tolv år kunde vaccinera sig utan föranmälan. Totalt var det 147 personer som nappade på erbjudandet, vilket är fler än det brukar vara på söndagar, rapporterar The Epoch Times.

Arrangemanget i Olpe/Attendorn är ett svar på beslutsfattarnas önskan om att så stor del av den tyska befolkningen som möjligt ska vaccinera sig. Bayerns ministerpresident Markus Söder har tidigare föreslagit att man ska sätta upp vaccinationscentraler utanför större restauranger. Karl Lauterbach, socialdemokratisk förbundsdagsledamot, talar sig i sin tur varm för att vaccination ska erbjudas i anslutning till nattklubbar och liknande.



Tyska bryggerier hjälper översvämningsoffer

Nyheter Posted on 23 juli 2021 11:27

De kraftiga skyfallen över västra och södra Tyskland tidigare i juli har både krävt människoliv och orsakat stora materiella skador. Nu gör flera tyska bryggerier vad de kan för att hjälpa dem som drabbats.

Storbryggeriet Veltins skänker 100 000 euro till kampanjen ”NRW hilft”, som startades på initiativ av Nordrhein-Westfalens ministerpresident Armin Laschet i syfte att stödja olika hjälporganisationer i sitt arbete. Bryggeriet meddelar också att man kommer att göra vad man kan för att stödja sina partner inom gastronomisektorn, för att lindra effekterna av översvämningskatastrofen. Detta är något man även gjort vid tidigare översvämningar av floderna Elbe och Oder. Dessutom har anställda vid Grevensteiner-bryggeriet fått ta ledigt för att utföra frivilligarbete för lokala räddningstjänster och andra hjälpinsatser.

Skyfallen över Tyskland har orsakat död och förödelse. Nu gör bryggerierna vad de kan för att hjälpa offren (foto: Adobe Stock/PhotographyByMk).

Även Bitburger bidrar med 100 000 euro till nödhjälp till de översvämningsdrabbade. Man ger även stöd till upprensning och återuppbyggnad av drabbade områden samt utrustning och material i samband med detta. Bryggeriet kommer även att leverera drycker till dem som utför arbetet. Nyligen levererade man 400 lastpallar till hjälpcentret vid motorbanan Nürburgring, där de kommer att användas för transporter av mat till de drabbade. Bitburger kommer även hjälpa till att upprätta försörjningen av dricksvatten.

Oetker Gruppe, där bland annat bryggerikoncernen Radeberger ingår, skänker 500 000 euro till de drabbade områdena, där man kommer att arbeta i nära samarbete med lokala hjälporganisationer. Radeberger kommer även leverera mineralvatten och andra alkoholfria drycker till de områden där det blivit problem med dricksvattenförsörjningen. Anställda vid Oetker Pizzawerkes kommer dessutom stödja nödhjälpscentret i Nürburgring med pizzor.

Utöver ovanstående exempel har många fler bryggerier av olika storlekar erbjudit sig att hjälpa till på de sätt man kan.



Hantverksöl allt större hot mot traditionella tyska bryggerier

Nyheter Posted on 20 juli 2021 17:40

Traditionella tyska bryggerier möter i de nya hantverksbryggerierna ett allt större i hot i takt med att konsumenternas intresse för mer experimentella ölstilar växer. Det menar analysföretaget Globaldata.

De senaste fem åren har den tyska ölmarknaden minskat med 1,3 procent, samtidigt som coronapandemin inneburit en jätteutmaning för de traditionella bryggerierna, som sedan 1516 till stor del lutat sig mot den tyska renhetslagen – Reinheitsgebot. Nu tillkommer en ny utmaning i och med uppkomsten av allt fler små hantverks- eller ”craft”-bryggerier. Även om pandemin inneburit ett tillfälligt stopp, börjar nu fler och fler ölproducenter investera i dessa för Tyskland relativt nya produkter. Sedan 2019 har hantverkstrenden blivit allt påtagligare, inte minst genom att etablerade bryggerier investerar i ”craft”-produktion, men också eftersom de mer nischade hantverksbryggerierna har vuxit och utvecklats.

Det ökade intresset för ”craft” utgör ett allt större hot mot de traditionella tyska bryggerierna (foto: beyondbeer.de).

Tyskarna har gjort sig kända för att gärna hålla sig till sina traditionella ölstilar, som pilsner, veteöl och bocköl. Enligt en undersökning som analysföretaget Globaldata har gjort, uppger dock nitton procent av tyskarna att de ibland provar nya eller andra sorters öl och andra alkoholhaltiga drycker. Samtidigt ökar efterfrågan efter helt alkoholfria öl, inte minst hantverksmässigt tillverkade sådana. I samma undersökning frågade man också konsumenterna vad som får dem att prova nya ölstilar. Trettio procent svarar nyfikenhet, medan tio procent uppger att förtroende för bryggeriet och att man upplever det som transparent är viktiga faktorer.



« FöregåendeNästa »