Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Ännu ett bra år för Lübzer – försäljningen ökar i sydöstra Tyskland

Bryggerier Posted on 12 mars 2019 18:17

Precis som året innan slutar 2018 med ett plus för Brauerei Lübz. Bryggeriet är ohotad etta i sin hemregion Mecklenburg-Vorpommern, men efterfrågan är även rekordstor i sydöstra Tyskland.

Brauerei Lübz ökade sin försäljning med 4,1 procent under 2018. Den främsta anledningen till det framgångsrika fjolåret är den stadigt ökande efterfrågan på bryggeriets ölblandningar. Försäljningen av Lübzer Grapefruit ökade med hela 32,4 procent, vilket gör det till den populäraste ölblandningen i hela östra Tyskland. Den alkoholfria variantens försäljningssiffror fördubblades till och med jämfört med året innan.

Brauerei Lübz stärker sin position på den östtyska marknaden (foto: DPA/Jens Büttner).

Lübzer utökar därmed sin marknadsledande position på hemmamarknaden Mecklenburg-Vorpommern. Men än mer glädjande för bryggeriets ledning är att man även lyckades öka sin försäljning utanför kärnmarknaden med 10,3 procent. ”Vi är stolta över att vi kraftigt ökar vår försäljning i sydöstra Tyskland. Inte minst tack vare vårt utökade nätverk av återförsäljare har vi lyckats stärka vår position i denna region”, säger Lübzers vd Bastian Pochstein i ett pressmeddelande.

Brauerei Lübz har funnits sedan 1877 och är det mest populära bryggeriet i nordöstra Tyskland. Förutom bästsäljaren Lübzer Pils och fyra ölblandningar, producerar bryggeriet ölsorterna Lübzer Export, Lübzer Urkraft, Lübzer Bock, Lübzer Schwarzbier och Lübzer Alkoholfrei. Sedan 2004 ägs bryggeriet av Carlsberg Deutschland.



Carlsberg riskerar mångmiljonböter för kartell

Nyheter Posted on 10 mars 2019 19:14

Carlsberg Deutschland riskerar böter på upp till 250 miljoner euro för att ha ingått i en priskartell åren 2006 och 2007. Då ska flera bryggerier från mellersta och norra Tyskland ha träffats i samband med en branschmässa för att komma överens om att höja priserna på sina öl.

Efter att AB Inbev i Tyskland erkänt att man deltagit i mötet inledde den tyska konkurrensmyndigheten en utredning 2012. Denna resulterade i att böter på totalt 338 miljoner euro dömdes ut till elva bryggerier, en branschorganisation samt fjorton bryggerichefer. Trots att de flesta företagen bestred anklagelserna, kunde överenskommelser ingås med majoriteten av parterna. Endast tre mindre bryggerier i Kölnområdet samt de två storkoncernerna Carlsberg Deutschland och Radeberger Gruppe vägrade att acceptera de tilldelade böterna på 62 miljoner respektive 160 miljoner euro.

Carlsberg Deutschland marknadsför flera kända ölmärken (foto: mhmk-international.org).

I juni 2018, en dag innan rättegången skulle starta, drog även Radeberger tillbaka sitt överklagande och accepterade sina böter. Med detta var det endast Carlsberg Deutschland och dess dåvarande vd Wolfgang Burgard som återstod bland dem som vägrade acceptera myndigheternas böter. Detta visade sig inte vara till bryggerikoncernens fördel. Vid slutpläderingen i högsta regionala domstolen i Düsseldorf för någon vecka sedan yrkade nämligen åklagarsidan på att Carlsbergs böter ska öka från 62 miljoner euro till 250 miljoner euro. Dessutom ska ytterligare 300 000 euro i böter betalas av Wolfgang Burgard, som man menar bär ett stort personligt ansvar. Försvaret håller sitt slutanförande denna vecka och slutgiltig dom väntas den 20 mars.

Carlsberg Deutschland marknadsför bland annat de tyska märkena Astra, Duckstein, Holsten och Lübzer.



Schlenkerlas fasteöl åter i små partier

Systembolaget Posted on 6 mars 2019 18:34

På fredag (8/3) är det dags för Systembolaget att släppa lite öl i små partier igen. Bland det som hittar till hyllorna finns en gammal favorit från Bamberg.

I fredagens släpp hittar vi ett öl som har dykt upp lagom till fastetiden ett par år nu. Det handlar om det ofiltrerade rökölet Aecht Schlenkerla Fastenbier från Bamberg – ett öl som får 99 poäng på Ratebeer. Doft och smak domineras av den intensiva rökigheten, som för tankarna till charkuterier. Lite karamell kan anas i eftersmaken, tillsammans med en lätt humleton. Eftersom Schlenkerlas öl brukar gå åt så har Systembolaget dubblat antalet flaskor som släpps till 20 000 denna gång. Även priset är aningen högre än senast.

Även i år får vi chansen att köpa Schlenkerlas Fastenbier på Systemet (foto: Jaskankaljat).

Schlenkerlas rötter går att spåra till 1300-talet, även om det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. En av de viktigare ägarna var Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det i dag. Schlenkerla är ett av endast två bryggerier som gör äkta bambergskt rököl (det andra är Brauerei Spezial).

Fakta Aecht Schlenkerla Fastenbier
Stil: Rököl
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Alkoholhalt: 5,5 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)



Oettinger miljoninvesterar i nya tankar

Bryggerier Posted on 5 mars 2019 17:50

En
leverans av det större slaget landade i Mönchengladbach i slutet av februari. Sexton
nya trycktankar i rostfritt stål ger Oettinger en rejäl teknikuppgradering. Den
totala kostnaden uppgår till ett tvåsiffrigt miljonbelopp i euro.

I Mönchengladbach finns Oettinger Brauereis näst
största bryggerianläggning. Hit kom i slutet av februari sexton splitternya lagringstankar.
Tankarna är gjorda i rostfritt stål i tre olika storlekar. Tillsammans innebär
de en investering för bryggeriet på tio miljoner euro. I augusti ska alla
installationer vara klara och tankarna vara redo att användas för samtliga öl i
Oettingers utbud.

Oettingers anläggning i Mönchengladbach får en stor uppgradering (foto: Oettinger Brauerei).

I de sexton tankarna ska det
filtrerade ölet lagras i väntan på buteljering. Tankarna har en diameter på
4,20 meter och väger upp till trettio ton tomma. De fyra minsta är sjutton
meter höga, de fyra mellanstora 21 meter och de åtta största har en höjd på
trettio meter. 3 400 hektoliter öl ryms i de
största tankarna, vilket motsvarar 26 lastbilar med ölbackar. Den
helautomatiska buteljeringsprocessen sker från trycktankarna via en rörledning
som förbinder dem med buteljeringsanläggningen.

Den stora investeringen är ett
sätt att möta kraven på en allt mer priskänslig och krävande tysk ölmarknad,
som kräver ständiga effektiviseringar utan att kvaliteten påverkas. Oettingers
anläggning i Mönchengladbach ligger på många sätt
redan i framkant när det gäller bryggeriteknik. Man har bland annat vunnit pris
för sin innovativa biogasanläggning, som genererar el och värme på ett
energieffektivt sätt. 2015 installerade man dessutom ett nytt filtersystem med
membranfilter, som gör att man kan filtrera ölet med lägre energiförbrukning.

Med
en produktion
på cirka 8,5 miljoner hektoliter är Oettinger den tredje
största bryggerikoncernen i Tyskland. Varje år buteljeras cirka två miljarder
flaskor och burkar med öl, ölblandningar och läsk, för distribution över hela
världen. Det familjeägda bryggeriet grundades 1731 och har sin bas i bayerska
Oettingen. Totalt arbetar ungefär 1 050 personer i de fyra anläggningarna
i Oettingen, Braunschweig, Gotha och Mönchengladbach.



Schlossbrauerei Au blir kinesiskt

Bryggerier Posted on 4 mars 2019 17:43

Nästa tyska bryggeri att tas över av kinesiska intressen är Schlossbrauerei Au i bayerska Hallertau. Kinesernas entré kommer att innebära stora förändringar för bryggeriet.

Nyheten att ett kinesiskt holdingbolag tar över Schlossbrauerei Au-Hallertau slog ned som en bomb den 1 mars. Bolaget heter FCAA Castle Brewing Company och har sitt säte i Düsseldorf. De nya ägarna kommer att investera kraftigt i bryggeriet, vilket enligt uppgift långsiktigt kommer att rädda jobben för de fyrtio anställda. Dessutom kommer man att satsa ännu mer på att växa på den enorma kinesiska marknaden, rapporterar tidningen Merkur.

Att Schlossbrauerei Au ligger i Hallertauregionen lockar kinesiska köpare (foto: Hellerbrand).

FCCA Castle Brewery Company sköter affärerna på den tyska marknaden åt den kinesiska detaljhandelsjätten Dashang Group, med huvudkontor i Dalian. Inom koncernen finns ett flertal kinesiska livsmedelskedjor och andra stora återförsäljare. Målet är att etablera Schlossbrauerei Au som ett eget varumärke över hela Kina. Dashang Group har redan visat att strategin är framgångsrik genom att ta över vissa europeiska vintillverkare.

De kinesiska investerarna fastnade främst för slottsbryggeriets långa historia, som sträcker sig tillbaka till 1590. Sedan 1846 ägs bryggeriet av adelssläkten Beck von Peccoz, vars familjehistoria också lockar. Ölens höga kvalitet och bryggeriets läge i den stora humleregionen Hallertau är också avgörande faktorer. Öl från Au exporteras redan i dag till Kina och USA. Det är också Schlossbrauerei Au som brygger det thailändska ölet Singha för den tyska marknaden. Bryggeriets produktion har vuxit från 15 000 hektoliter år 1960 till 55 000 hektoliter år 2015. Andelen export ligger på cirka tjugo procent.

Hösten 2017 kom nyheten att Kaiser-Brauerei i Geislingen köpts av det kinesiska investmentbolaget Aitedian Holding med säte i Ottobrunn. Den affären räddade det traditionella schwabiska bryggeriet efter dess konkursansökan i september 2014.



König lanserar första nya stilen på femtio år

Nyheter Posted on 1 mars 2019 16:30

Från och med den 1 mars säljs en ny ölstil under namnet König, något som inte har hänt på närmare ett halvt sekel. Ölet är bryggt för att möta konsumenternas efterfrågan på mildare öl.

König-Brauerei har haft som mål att ta fram ett mildare öl, men som fortfarande har mycket kropp och karaktär. Resultatet är König Rotbier, som är bryggt med specialmalt och hundra procent aromhumle. Anledningen till att man nu tar fram ett nytt öl är de tyska konsumenternas spirande intresse för nya ölstilar. Det nya ölet kommer i ett första skede endast finnas tillgängligt i norra och västra Tyskland.

König Rotbier är bryggeriets första nya ölstil på närmare femtio år (foto: König-Brauerei).

Att valet föll på just rotbier är att det är en historisk, men ändå relativt okänd ölstil i Tyskland. Enligt König-Brauerei är rotbier (eller rött öl) förmodligen världens äldsta ölstil, som omnämns i skrifter från så långt tillbaka som 1 750 år före vår tidräkning. I Königs nya öl är det karamell- och annan specialmalt som ger det dess röd-guldaktiga färg.

Eftersom det nya ölet inte är en pilsner har König även behövt lansera nya glas och förpackningar, som bättre passar det röda ölets karaktär. Samtliga är märkta med ordet ”König” och den karaktäristiska kronloggan. Enligt bryggeriet bidrar glasets timglasform till att ölets smaker och dofter utvecklas på bästa sätt.



Två nya tyskar i fasta sortimentet

Systembolaget Posted on 28 februari 2019 17:42

Mitt bland alla små partier är det den 1 mars dags för
årets första nyhetssläpp i Systembolagets
fasta sortiment. Den här gången dyker inte mindre än två nya tyska öl upp på
hyllorna.

Först ut är en ljus
lager från Engelbräu
Rettenberg
. Deras Urtyp Hell är, som namnet antyder, en
typisk bayersk Helles. Detta är en
riktig törstsläckare med en frisk doft av gräs, halm och malt. Smaken är
maltigt sötaktig med inslag av hö, gröna äpplen och honung. Eftersmaken har en
lätt och torr beska. Den som druckit de bayerska Helles som sålts på systemet förr lär känna igen sig.

Engelbräus historia börjar 1668, då Balthasar Hörmann öppnar ett
värdshus med tillhörande bryggeri. Efter
flera ägarbyten tar bryggmästaren Wilhelm Widenmayer, anfader till dagens
ägarfamilj, över bryggeriet 1888. I slutet av 1990-talet inleddes
moderniseringar och 2008 införskaffades åtta jästankar, som tillsammans rymmer
32 000 hektoliter öl. Det senaste tillskottet är en toppmodern
buteljeringsanläggning med en kapacitet att fylla 18 000 flaskor timmen.

Det är halvlitersflaskan av Engelbräu Urtyp Hell som kommer till Sverige (foto: Engelbräu).

Fakta Engelbräu Urtyp
Hell

Alkoholhalt: 4,9 %
Stamvörtstyrka: 11,7 %
Producent: Engelbräu Rettenberg
Leverantör: Velvetbox AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)


Den andra nyheten
är ett veteöl
från ett av Tysklands nyare så kallade craft
bier
-bryggerier – Freigeist Bierkultur
i Stolberg, Nordrhein-Westfalen. Aufschneider
är en hopfenweizen, det vill säga ett humligare veteöl. I det här fallet är det
humlesorterna cascade och mosaic som använts tillsammans med vete-, pilsner-,
cara- och Münchnermalt. Resultatet blir ett öl med kryddig, något
humlearomatisk doft med smak av ljust bröd, kryddnejlika, banan, honung och
örter.

Freigeist Bierkultur grundades
2009 av Sebastian Sauer. Målet med bryggeriet är enligt ägarna att ”slå sig
fria från de kreativa kedjorna hos industriella bryggerier genom att återliva
och uppdatera Tysklands unika, historiska ölstilar”.

Öl från Freigeist Bierkultur blir en ny upplevelse för många svenskar (foto: Systembolaget).

Fakta Freigeist
Aufschneider

Alkoholhalt: 6,0 %
Producent: Freigeist
Bierkultur
Leverantör: Constant Companion
Förpackning: Flaska,
50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)

I samband med nyhetssläppet den 1
mars får också Beck’s komma
tillbaka till det fasta sortimentet efter ett års frånvaro. Samtidigt försvinner Störtebeker Kellerbier och Karmeliten Hefeweizen efter att ha sålt för dåligt.



Bryggerierna oroliga: Tyskarna dricker för lite öl

Nyheter Posted on 27 februari 2019 17:56

Trots
fjolårets ökade ölförsäljning har tyska bryggerier anledning att vara
bekymrade. Det finns gott fog för att påstå att de gamla goda öltiderna är
över.

Även om det såldes aningen mer öl i Tyskland förra året så är vi långt ifrån den tyska
bryggerinäringens glansdagar. Trots sol, värme och fotbolls-VM ökade
försäljningen endast med 458 000 hektoliter under 2018. Det motsvarar en
ökning med 0,5 procent – eller lite drygt nittio miljoner halvlitersflaskor.

Trots fler bryggerier sjunker den tyska ölkonsumtionen (foto: diepresse.com).

Utslaget
på hela
den tyska befolkningen motsvarar 2018 års konsumtion i sin tur
endast en dryg halvliter mer per person, enligt beräkningar från Georg
Schneider, ägare av Schneider Weisse-bryggeriet i München. För att hitta det tyska
öldrickarrekordet får vi gå tillbaka till 1976, då varje tysk drack 151 liter
öl. I dag ligger konsumtionen på drygt 101 liter per person och år – det vill
säga en minskning med cirka 100 halvlitersflaskor.

Dessutom
pågår det
en strukturförändring i den tyska bryggerinäringen. Antalet
bryggerier har visserligen ökat under flera år. Men det beror främst på att det
blir fler små bryggerier, som producerar ganska dyr öl i små mängder. Vid
årsskiftet fanns det 1 539 bryggerier i Tyskland, vilket är 266 fler än
1997. Ökningen består endast av mikro- och småbryggerier, enligt Bayerischer
Brauerbund
s vd Lothar Ebbertz. De stora
bryggerierna dominerar dock produktionen; sjuttio procent av Tysklands bryggerier
producerar endast 0,9 procent av all öl.



« FöregåendeNästa »