Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Nordtysk bryggarkonst visas upp på friluftsmuseum

Festivaler Posted on 1 april 2019 18:09

Ölbryggning
är åter på väg att bli en regional och småskalig affär, liksom det var förr i
tiden när folk bryggde sitt eget öl hemma på gården. Utanför Hamburg blir det i
sommar såväl ölhistoria som ölmässa med nordtyska småbryggerier.

Den 23 juni arrangeras Bier aus der Norden
friluftsmuseet Kiekeberg
utanför Hamburg. Ungefär två dussin bryggerier från norra Tyskland erbjuder ett
drygt hundratal olika ölsorter under dagen. Här finns möjlighet för alla som
vill lära sig mer om nordtysk bryggarkonst att diskutera, prova och få veta mer
om hantverket av bryggarna på plats. Det finns också möjlighet att köpa med sig
hem eventuella nya favoriter. Utställarna utgörs av små hantverksbryggerier som
gör lokala specialiteter, som inte går att hitta i de vanliga butikerna. Två gånger
håller chefen för det tyska humlemuseet i
Wolnzach
, Christoph Pinzl, en föreläsning om skillnaden mellan bayersk och
nordtysk öl med efterföljande ölprovning.

Den 23 juni går det att prova ett hundratal nordtyska öl på friluftsmuseet Kiekeberg (foto: Stiftung Freilichtmuseum am Kiekeberg).

Men dagen bjuder också på mycket ölhistoria. Redan vid entrén möts besökarna
av doften av traditionell ölsoppa, som liksom i början av 1900-talet tillagas
över öppen eld. Självklart går det även bra att smaka. Teatergruppen Gelebte Geschichte
1804 (Levande historia 1804) visar, iförda tidsenliga kläder och med gammal utrustning,
hur det gick till att brygga öl för 200 år sedan. På den tiden var öl ofta renare
och mer hållbart än vatten från brunnar och floder och dracks därför av alla i
familjen. Ölbryggning var, liksom många andra matrelaterade sysslor på gården,
kvinnornas uppgift. Eftersom barnen ofta hjälpte till fördes recept och bryggarmetoder
vidare från generation till generation.



Spaten firar Münchner Hell med gratis öl

Bryggerier Posted on 28 mars 2019 18:16

Den 21 mars 1894 levererades Spaten Münchner Hell för första gången. För att uppmärksamma 125-årsjubileet har bryggeriet återupplivat det gamla utseendet på flaskor och förpackningar. Dessutom bjuds Münchenborna på ansenliga mängder gratis öl.

Ingen ölstil är så förknippad med München som det underjästa, ljusa Münchner Helles. Den 21 mars 1894 levererades de första tunnorna av en av de mest kända sorterna – Spaten Münchner Hell. För att fira detta återupplivar Spaten på permanent basis den klassiska euroflaskan med den traditionella etiketten, vars utseende nog får många Münchenbor att känna sig nostalgiska. Samtidigt återupptar bryggeriet en annan tradition, nämligen att leverera ölet på träfat direkt till utvalda restauranger.


Lagom till 125-årsdagen har Spaten dammat av den gamla flaskdesignen (foto: Spaten Brauerei).

Men detta är inte det enda som händer i samband med jubileet. En 125-årsdag måste givetvis också firas med gratis öl. Den 22 och 23 mars kördes därför flera hästdragna kärror lastade med träfat genom centrala München. Där fick alla Münchenbor chansen att fira in vårdagjämningen med ett gratis glas Spaten. Ölträdgården i Viktualienmarkt passade också på att sälja ölet till motsvarande pris som 1894 – en halvliter Münchner Hell gick denna gång på 80 eurocent. Den 23 mars hade dessutom Spaten-bryggeriet öppet hus och den som ville fick en gratis rundtur – inklusive provsmakning.


Hästdragna kärror levererade träfat med gratis öl till törstiga Münchenbor (foto: Spaten Brauerei).

Spaten räknas som ett av de äldsta bryggerierna i München; det omnämns redan i dokument från 1397. När Gabriel Sedlmayr tar över bryggeriet 1807 är det Münchens minsta, men sextio år senare är det störst i stan. 1922 går Spaten samman med Franziskaner-Bräu och når sjuttio år senare en produktion på en miljon hektoliter. 1997 slås Spaten-Franziskaner samman med Löwenbräu till Spaten-Löwenbräu-Gruppe, som 2003 säljs till det som ska bli AB Inbev.



Inbev tvärvänder om bryggeriförsäljning

Bryggerier Posted on 22 mars 2019 17:11

Bryggerijätten AB Inbevs Tysklandsdivision ändrar strategin för sina tyska ölmärken. Det innebär bland annat att man drar tillbaka planerna på att sälja bryggerierna Hasseröder och Diebels.

AB Inbevs försök att sälja bryggerierna Hasseröder och Altbierbrauerei Diebels har varit en följetong sedan början av förra året. Då trodde många
att en försäljning var klar, men senare visade det sig att köparen inte
uppfyllde kraven. Sedan dess har ytterligare försäljningsförsök gjorts och så sent som i början av denna vecka meddelade bryggerikoncernen att de två bryggerierna åter var till salu. Men nu ändrar man sig alltså.

AB Inbev säljer inte Hasseröder och Diebels som istället blir en viktig del av koncernens utbud (foto: DPA).

Enligt AB Inbevs Tysklandschef Florian Weins har företagets strategi för den tyska marknaden ändrats. Nu heter det i stället att såväl Hasseröder som Diebels kommer att spela en ny och viktig roll i koncernens totala utbud. De anställda på de två bryggerierna har meddelats om beslutet. Om det blir något ytterligare kapitel i denna historia återstår dock att se.



Maisel lanserar nyhet och ändrar namn

Bryggerier Posted on 20 mars 2019 18:27

Maisel
& Friends brukar räknas som pionjärer på den tyska ”Craft”-scenen.
Nu gör Bayreuth-bryggarna flera förändringar i sitt sortiment. Dessa inkluderar
såväl ett nytt öl som ändrat namn och utseende.

I mitten av april kommer Maisel & Friends nya öl Hoppy Hell
ut i handeln. Ölet är en nytolkning av en traditionell ljus bayersk lager (Helles), som har hottats upp med rikliga
mängder aromhumle. Ölet beskrivs som fruktigt, friskt och framför allt
lättdrucket. ”För ett bayerskt bryggeri är det nästan obligatoriskt att brygga
en Helles. Vi har gett denna traditionella
ölstil en distinkt, modern twist genom torrhumlingens ädla konst”, säger Maisels
bryggmästare Markus Briemle.

Bayreuth-bryggarna Maisel & Friends gör flera ändringar i sitt ölutbud (foto: Maisel & Friends).

Sedan
början av
mars är dessutom Maisel
& Friends Alkoholfrei
en del av det permanenta och landsomfattande
sortimentet. Därtill får det etablerade veteölet Citrilla ett nytt namn, eftersom det gamla ofta missförstods. Enligt
Maisels erfarenhet får ett öl bättre genomslag om stilen finns med i namnet.
Från och med april heter ölet därför Weizen
IPA
. Det kommer dock fortsatt vara en korsning mellan ett traditionellt
bayerskt veteöl och en amerikansk IPA. Utöver detta får Maisels Pale Ale en ny etikett med en stor grön
humlekotte, som tydligt signalerar att ölet innehåller en riktig palett av humlesmaker.

Enligt
bryggeriägaren Jeff
Maisel beror ändringarna på att man vill erbjuda öldrickarna
ett varierat utbud av goda öl med en stark karaktär och exceptionell smak. Han
menar att bryggeriet lyssnar noga på vad kunderna vill ha och anpassar sitt
utbud efter den rådande tidsandan. Maisel & Friends fasta sortiment består
nu av fem öl som säljs på 33-centilitersflaskor, tre specialöl som levereras på
75-centilitersflaska samt sju fatöl som säljs till restauranger och barer.

Maisel & Friends skapades 2012 som ett ”craft”-märke inom det traditionella bryggeriet Brauerei Gebr. Maisel, som grundades redan 1887. Inom ramen för Maisel & Friends tolkar bryggeriet internationella ölstilar och samarbetar med andra hantverksbryggerier.



Nytt från Freigeist i små partier

Systembolaget Posted on 19 mars 2019 17:50

Fredagen den 22 mars smäller det igen, när Systembolaget släpper godsaker i små partier. Landets ölälskare får för andra gången på kort tid stifta bekantskap med ett öl från Stolberg.

Så sent som den 1 mars landade ett öl från Freigeist Bierkultur på Systembolagshyllorna, då veteölet Aufschneider kom in i det fasta sortimentet. När det nu är dags för små partier är det istället 12 000 flaskor av ett öl med namnet Ottekolong som Stolberg-bryggarna bidrar med. Fast ölet är egentligen bryggt av det av Freigeist ofta anlitade Vormann Brauerei i Hagen-Dahl strax söder om Dortmund.

Ottekolong är det andra ölet från Freigeist Bierkultur som hittar till Systembolaget i vår (foto: Doing beer justice).

Ölet kallas på många ställen för en kölsch, men det är en sanning med modifikation. Det är bara öl som bryggs i Köln med direkt omnejd som får kallas detta och Vormann Brauerei räknas inte som ett officiellt kölschbryggeri. Här är det istället frågan om ett öl i kölschstil, vilket innebär ett ljust, överjäst öl som lagras kallt. Men gänget på Freigeist har sin vana trogen satt sin egen prägel på den traditionella ölstilen. Ottekolong är exempelvis ofiltrerat och doftar av jäst, spannmål och gräs. Smaken är lätt sötaktig och även här återfinns spannmål och gräs, men även en för stilen otypisk fruktighet. Det hela avrundas med en lätt och torr beska.

Freigeist Bierkultur grundades 2009 av Sebastian Sauer. Målet med bryggeriet är enligt ägarna att ”slå sig fria från de kreativa kedjorna hos industriella bryggerier genom att återliva och uppdatera Tysklands unika, historiska ölstilar”.

Fakta Freigeist Ottekolong
Alkoholhalt: 4,8 %
Producent: Freigeist Bierkultur
Leverantör: Constant Companion
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)



Bitburger gick med plus 2018 – trots minskad försäljning

Bryggerier Posted on 14 mars 2019 17:58

Bitburger Braugruppe ökade sin omsättning med 1,3 procent förra året. Intäkterna för 2018 uppgår till 797 miljoner euro, en ökning med cirka tio miljoner från året innan. Detta trots att man sålde mindre öl.

Tittar man på mängden sålt öl så minskade Bitburger Braugruppes försäljning med 2,7 procent till 6,6 miljoner hektoliter under 2018 (mot 6,8 miljoner året innan). Enligt bryggeriets ledning kan den ekonomiska vinsten förklaras med en annan prissättningsmodell utomlands och en mer värdebaserad strategi för hela bryggerigruppens prissättning. Det innebär i klartext att man tar så mycket betalt som kunderna är beredda att betala. Ledningen menar att Bitburger tidigare legat alldeles för lågt i pris.

Trots minskad försäljningsvolym ökade Bitburgers omsättning förra året (foto: Bitburger Braugruppe).

Bryggeriets flaggskepp Bitburger Premium Pils ökade sin försäljning med fyra procent under 2018, vilket utökade märkets marknadsandel från 8,0 till 8,2 procent. Bitburger Kellerbier, som lanserades i mars förra året, överträffade alla förväntningar. Veteölsmärket Benediktiner Weissbräu, som säljs i samarbete med benediktinklostret i Ettal, ökade sin försäljning med ett tvåsiffrigt procenttal. Den växande alkoholfria serien Bitburger 0,0% fortsätter att öka sin marknadsandel, vilken nu uppgår till 7,8 procent.

Under 2019 planerar Bitburger flera nyheter. Som vi skrivit om tidigare lanserar man bland annat det första nya ölet under märket König på femtio år – König Rotbier. Koncernen har även stora lokala förhoppningar på Licher Privatbrauerei, som under året återlanserar det klassiska märket Hessenquell. Det finns dock utmaningar för vissa av koncernens varumärken. Köstritzer Schwarzbier kunde inte dra fördel av den varma sommaren och Wernesgrüner kämpar mot den priskänsliga marknaden i östra Tyskland efter prishöjningar där. I ett försök att vända trenden lanseras under 2019 ölblandningen Köstritzer Kirsche samt nya förpackningar för Wernesgrüner.



Ännu ett bra år för Lübzer – försäljningen ökar i sydöstra Tyskland

Bryggerier Posted on 12 mars 2019 18:17

Precis som året innan slutar 2018 med ett plus för Brauerei Lübz. Bryggeriet är ohotad etta i sin hemregion Mecklenburg-Vorpommern, men efterfrågan är även rekordstor i sydöstra Tyskland.

Brauerei Lübz ökade sin försäljning med 4,1 procent under 2018. Den främsta anledningen till det framgångsrika fjolåret är den stadigt ökande efterfrågan på bryggeriets ölblandningar. Försäljningen av Lübzer Grapefruit ökade med hela 32,4 procent, vilket gör det till den populäraste ölblandningen i hela östra Tyskland. Den alkoholfria variantens försäljningssiffror fördubblades till och med jämfört med året innan.

Brauerei Lübz stärker sin position på den östtyska marknaden (foto: DPA/Jens Büttner).

Lübzer utökar därmed sin marknadsledande position på hemmamarknaden Mecklenburg-Vorpommern. Men än mer glädjande för bryggeriets ledning är att man även lyckades öka sin försäljning utanför kärnmarknaden med 10,3 procent. ”Vi är stolta över att vi kraftigt ökar vår försäljning i sydöstra Tyskland. Inte minst tack vare vårt utökade nätverk av återförsäljare har vi lyckats stärka vår position i denna region”, säger Lübzers vd Bastian Pochstein i ett pressmeddelande.

Brauerei Lübz har funnits sedan 1877 och är det mest populära bryggeriet i nordöstra Tyskland. Förutom bästsäljaren Lübzer Pils och fyra ölblandningar, producerar bryggeriet ölsorterna Lübzer Export, Lübzer Urkraft, Lübzer Bock, Lübzer Schwarzbier och Lübzer Alkoholfrei. Sedan 2004 ägs bryggeriet av Carlsberg Deutschland.



Carlsberg riskerar mångmiljonböter för kartell

Nyheter Posted on 10 mars 2019 19:14

Carlsberg Deutschland riskerar böter på upp till 250 miljoner euro för att ha ingått i en priskartell åren 2006 och 2007. Då ska flera bryggerier från mellersta och norra Tyskland ha träffats i samband med en branschmässa för att komma överens om att höja priserna på sina öl.

Efter att AB Inbev i Tyskland erkänt att man deltagit i mötet inledde den tyska konkurrensmyndigheten en utredning 2012. Denna resulterade i att böter på totalt 338 miljoner euro dömdes ut till elva bryggerier, en branschorganisation samt fjorton bryggerichefer. Trots att de flesta företagen bestred anklagelserna, kunde överenskommelser ingås med majoriteten av parterna. Endast tre mindre bryggerier i Kölnområdet samt de två storkoncernerna Carlsberg Deutschland och Radeberger Gruppe vägrade att acceptera de tilldelade böterna på 62 miljoner respektive 160 miljoner euro.

Carlsberg Deutschland marknadsför flera kända ölmärken (foto: mhmk-international.org).

I juni 2018, en dag innan rättegången skulle starta, drog även Radeberger tillbaka sitt överklagande och accepterade sina böter. Med detta var det endast Carlsberg Deutschland och dess dåvarande vd Wolfgang Burgard som återstod bland dem som vägrade acceptera myndigheternas böter. Detta visade sig inte vara till bryggerikoncernens fördel. Vid slutpläderingen i högsta regionala domstolen i Düsseldorf för någon vecka sedan yrkade nämligen åklagarsidan på att Carlsbergs böter ska öka från 62 miljoner euro till 250 miljoner euro. Dessutom ska ytterligare 300 000 euro i böter betalas av Wolfgang Burgard, som man menar bär ett stort personligt ansvar. Försvaret håller sitt slutanförande denna vecka och slutgiltig dom väntas den 20 mars.

Carlsberg Deutschland marknadsför bland annat de tyska märkena Astra, Duckstein, Holsten och Lübzer.



« FöregåendeNästa »