Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Braufactum öppnar i Dresden

Ölställen Posted on 28 augusti 2018 18:37

Sachsens huvudstad Dresden är kanske inte känd för att ha många ställen där det går att dricka bra hantverksöl. Men nu ska det bli ändring på det. Braufactum startar nu sin andra öl-hotspot tillsammans med matleverantören BMB Gruppe.

Det är vid den historiska Altmarkt i centrala Dresden som Frankfurtbryggeriet Braufactum och gastronomispecialisterna BMB Gruppe från Berlin tillsammans öppnar en högborg för bra öl och god mat. Det blir därmed det andra öl- och matstället som Braufactum öppnar. Det första ligger vid Alexanderplatz i den tyska huvudstaden Berlin, där de två aktörerna visat att konceptet med karaktärsfulla öl och grillad mat av hög kvalitet verkligen går hem hos tyskarna.

Välgjord hantverksöl och grillat av hög kvalitet erbjuds numera i Dresden (foto: Braufactum).

Braufactum Dresden
kommer
precis som systerstället i Berlin erbjuda experimentella öl från bryggerier i såväl Tyskland som andra europeiska länder. Gästerna kan välja öl från inte mindre än 32 kranar fördelade på två barer. Förutom Braufactums egen öl, kommer det att finnas alternativ från bryggerier som Firestone Walker, Palm & Boon och Birrificio Italiano. Till detta serverar man BMB:s läckra hamburgare och annat grillat i den 500 kvadratmeter stora, men ändå mysiga restaurangen i två plan. Inomhus finns det 250 platser och utomhus ytterligare 200.

Braufactum startades 2009 i Frankfurt. I dagsläget har man arton olika öl till försäljning i drygt 1 100 butiker och 200 restauranger runt om i Tyskland samt i cirka 100 barer på rederiet Aidas kryssningsfartyg. Ägarna till det Berlinbaserade BMB Gruppe lärde känna varandra för sjutton år sedan. I dag samarbetar företaget med nitton restauranger och driver dessutom en fullservice cateringverksamhet och egen tillverkning. Bland annat förser man alla sina restauranger med egengjorda bakverk och glass.



Ny tysk i fasta samt årets oktoberöl

Systembolaget Posted on 27 augusti 2018 18:06

Den 1 september släpps det öl i Systembolagets fasta sortiment. Den här gången får vi nöjet att lära känna en nyhet från södra Bayern. Samma dag släpps även årets oktoberöl, som så klart innehåller flera tyskar. I år är det dock bara gamla, men ändå goda, bekantskaper.

Det fasta sortimentet blir ett ljust veteöl rikare på lördag. Då släpps nämligen Grünbacher Urweisse Hell från Schlossbrauerei Grünbach. Precis som man kan vänta sig av ett tyskt veteöl finns det banan och kryddnejlika i både doft och smak, men även päron och lätta citrustoner. Smaken är maltig och aningen söt med viss syrlighet. Efterhand känner man de bittra och kryddiga smakerna från humlen och jästen. Detta är inte det fylligaste tyska veteölet, men det har en uppiggande friskhet över sig.

Schlossbrauerei Grünbachs bryggerirättigheter är åtminstone från 1723. Det finns dock mycket som talar för att man bryggde öl tidigare än så i Grünbach, som ligger nordost om München. Förmodligen var det franciskanermunkar som började brygga öl här runt år 1500. Bryggeriet har genom åren haft flera ägare. 2013 kom Arcobräu i Moos in som delägare, vilket förmodligen räddade bryggeriet från att gå i konkurs.

Fakta Grünbacher Urweisse Hell
Alkoholhalt: 5,1 %
Stamvörtstyrka: 12,5 %
Producent: Schlossbrauerei Grünbach
Leverantör: Amka Vinimport AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)

Grünbacher Urweisse Hell kommer till systemhyllorna den 1 september (foto: Deskgram).

Bland oktoberölen hittar vi bara gamla kändisar från tidigare oktoberölssläpp. Jag presenterar dem här i den ordning jag tycker ni bör prioritera när ni letar igenom systemhyllorna.

Weihenstephaner Festbier
Alkoholhalt: 5,8 %
Stamvörtstyrka: 13,3 %
Beska: 26 IBU
Producent: Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 22,50 kr (45,00 kr/l)

Hofbräu München Oktoberfestbier
Alkoholhalt: 6,3 %
Producent: Staatliches Hofbräuhaus München
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 22,90 kr (45,80 kr/l)

Karmeliten Festbier
Alkoholhalt: 5,5 %
Stamvörtstyrka: 13,4 %
Producent: Karmeliten Brauerei Karl Sturm
Leverantör: We & Wine AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)

Löwenbräu Oktoberfestbier
Alkoholhalt: 6,1 %
Stamvörtstyrka: 13,7 %
Producent: Löwenbräu München (AB Inbev)
Leverantör: Humulus Sweden AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 22,90 kr (45,80 kr/l)

Spaten Oktoberfestbier
Alkoholhalt: 5,9 %
Stamvörtstyrka: 13,7 %
Producent: Spaten-Franziskaner-Bräu (AB Inbev)
Leverantör: Humulus Sweden AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 22,90 kr (45,80 kr/l)



Jörg Lehmann ny vd för Paulaner

Nyheter Posted on 22 augusti 2018 19:05

Den 1 september tillträder Jörg Lehmann som vd för Münchenbaserade Paulaner Brauerei Gruppe. Han kommer samtidigt fortsätta sin roll som teknisk chef i företaget.

Jörg Lehmann blev Paulaners tekniska chef i februari i år, när hans företrädare Stefan Lustig tvingades lämna företaget. Lustig var delansvarig för utformningen av Paulaners nya bryggeri i Münchenområdet Langwied och fick skulden för de problem som bryggeriet haft sedan invigningen 2015. I maj sparkades även den dåvarande vd:n Roland Tobias. Jörg Lehmann tillsattes då som en tillfällig talesman för styrelsen och blev dessutom ansvarig för Paulaners viktiga exportavdelning, som står för över en miljon hektoliter av den öl som produceras.

Innan Jörg Lehmann kom till Paulaner var han teknisk chef för Kulmbacher Brauerei (foto: Kulmbacher Brauerei).

Jörg Lehmann har varit verksam i den bayerska huvudstaden tidigare. Under sex års tid var han vd för AB Inbev-ägda Spaten-Franziskaner-Bräu  samt teknisk chef på Löwenbräu. 2016 bytte han München mot Kulmbach i norra Bayern och blev teknisk chef på Kulmbacher Brauerei. Bryggeriet, som ägs av Paulaner Brauereigruppe, har 916 anställda och sålde förra året 3,14 miljoner hektoliter öl och omsatte drygt 220 miljoner euro. I sin nya roll som vd för Paulaner är Lehmann nu ansvarig för en försäljning på cirka 650 miljoner euro (2017).

I juni 2017 valdes Jörg Lehmann till ordförande för den tyska bryggeriorganisationen Deutschen Brauer-Bund. Sedan 2012 leder han dessutom alumniföreningen för det berömda bryggaruniversitetet i Weihenstephan, Verband ehemaliger Weihenstephaner der Brauerabteilung (VEW). Paulaner Brauerei Gruppe är den största bryggerikoncernen i södra Tyskland och utgör dryckesdivisionen i Schörghuber Gruppe. En av minoritetsägarna är den holländska bryggerijätten Heineken.



Ratsherrn tar nya grepp om pilsnern

Bryggerier Posted on 19 augusti 2018 16:48

Pilsner är den stil som säljer allra bäst i Tyskland. I veckan släppte Hamburgbryggeriet Ratsherrn en serie med fyra nya tolkningar av tyskarnas favoritöl.

Den 15 augusti släppte det familjeägda Hamburgbryggeriet Ratsherrn inte mindre än fyra nya öl, samtliga pilsner, med det gemensamma namnet New Era Pilsener. Session är den ljusaste och alkoholsvagaste (3,0 procent), Pfeffersack är kryddig och exotisk, Dry Hopped är (som namnet antyder) torrhumlad och intensivt fruktig, medan Imperial är starkast i gänget (7,5 procent). Ölen är resultatet av en process som inleddes 2016 och som syftar till att återupprätta tysk bryggarkulturs goda rykte. Redan innan ölen släpptes på marknaden fanns det intresse från andra länder att importera dem, bland annat från Kina, Chile, Danmark och Norge.

I mitten av augusti släppte Ratsherrn fyra nya pilsner (foto: Ratsherrn).

Under lång tid var det Tyskland som ansågs vara världens främsta ölbryggarland. Det var också det tyska sättet att brygga öl på som de flesta försökte efterlikna och som satte ribban för många bryggerier. När det gäller innovation och nytänkande har dock tyska bryggare de senaste årtiondena blivit starkt utmanade av bryggerier från USA, Skandinavien och andra delar av världen. Med sina fyra nya pilsnervarianter vill Ratsherrn återta den tyska ölkulturens plats i förarsätet. Pilsner är också en stil som är starkt efterfrågad, inte minst i Tyskland, där ölstilen står för ungefär hälften av försäljningen. Enligt många bryggare är pilsner den svåraste stilen att brygga, eftersom minsta fel innebär en klart sämre produkt.

Ratsherrn startade sin verksamhet 2012 i den k-märkta före detta kreatursmarknaden Schanzenhöfe i Hamburg. Bryggeriet började i liten skala, men växte i stadig takt år efter år. 2017 var det första året som bryggeriet bryggde över 50 000 hektoliter. Detta gör Ratsherrn till det största bryggeriet i Hamburg som helt drivs av sina ägare.



Astra-kampanj stoppad efter rasismanklagelse

Nyheter Posted on 15 augusti 2018 16:36

Carlsberg
Tyskland har stoppat en reklamkampanj för sitt Hamburgbaserade ölmärke Astra.
Detta efter att ha blivit anklagade för rasism.

På en stor affisch syns en man med en sjöjungfrus
underkropp, en gul bikinitopp upptill och ett antal burkar Astraöl i sina framsträckta händer. Enligt
Carlsberg anspelar det hela på
några av de klyschor som finns om den hamnnära Hamburgstadsdelen St. Pauli, som
är ölmärket Astras hemvist. Mannen i fråga framstår även vara av indiskt-pakistanskt
ursprung, något som för tankarna till de rosförsäljare som erbjuder sina varor
med frasen ”Wolle Rose kaufen?” (ungefär ”Vill du köpa ros?”). På affischen är detta
utbytt mot ”Wolle Dose kaufen?” (”Vill du köpa burk?”).

Carlsbergs Astra-reklam har skapat rubriker i Tyskland (foto: DPA).

Fotbollslaget FC St. Pauli, som sponsras av Astra,
tycker inte att kampanjen är särskilt passande. På Twitter skriver man ”Astra,
vi tycker inte om det! Rasism är inte roligt och helt oacceptabelt”. Tweeten
kompletteras med hashtaggen #neinzurassismus (Nej till rasism).

Carlsbergs talesperson Linda Hasselmann avfärdar bestämt alla anklagelser om
rasism. Hon medger att kampanjen är på gränsen, men att den är avsedd att
förmedla humor och kärlek och är inte menad att vara kränkande på något sätt. Budskapet
verkar dock inte ha gått fram och därför tar Carslberg nu ner fyra stora
affischer som redan hängts upp i områdena St. Pauli, Altona och Eppendorf. På sin
Facebook-sida skriver Astra att man ber om ursäkt för det obehag som kampanjen
kan ha orsakat och att man arbetar intensivt med att ta fram ett bättre motiv.



Årets kornskörd visar på ett delat Tyskland

Nyheter Posted on 12 augusti 2018 17:24

Skörden av det korn som ska
användas till ölbryggning visar en starkt väderrelaterad uppdelning av
Tyskland. Skiljelinjen går mellan nord-nordost och syd-sydöst, enligt siffror
från de tyska kornodlarnas branschorganisation.

Enligt branschorganisationen
Braugersten-Gemeinschaft e.V. kommer skördarna av korn av acceptabel
kvalitet vara något under genomsnittet i Bayern, Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz,
Nordrhein-Westfalen och Niedersachsen. I Sachsen, Sachsen-Anhalt, delar av Thüringen,
Mecklenburg-Vorpommern och Brandenburg kommer dock skördarna var rejält under
snittet, både vad gäller kvalitet och kvantitet till följd av vädret.

Det går att skörda korn i Tyskland trots värme och torka (foto: Fratz).


En positiv sak med
den varma
och torra sommaren är dock att kornodlingarna i år varit relativt förskonade
från skadeinsekter och sjukdomar. Enstaka dåliga väderförhållanden och starka
vindbyar har dock orsakat att grödorna lagt sig ner på fler fält än normalt.
Under den sista delen av grödornas mognadstid var vädret varmt och torrt, vilket
gjorde att kornet behöll sin kvalitet ända tills det var dags att skörda. Trots
att sådden skedde relativt sent, började skörden redan i den andra veckan i
juli och kornet kunde levereras till silorna i ett torrt och bra tillstånd.

Den totala åkerytan som använts
till kornodling i Tyskland i år omfattar cirka 410 000 hektar, att jämföra
med 340 000 hektar förra året. Den tjugoprocentiga ökningen förklaras
bland annat med att många åkrar på grund av vädret inte var lämpade för höstsådd,
varför de istället användes för vårsådden. Dessutom var priset på korn var ganska
fördelaktigt vid tiden för sådden. Ökningen av kornfältens storlek handlade
dock inte enbart om att man ville odla mer korn för just ölbryggning.



Dinkelacker tar över Zwickaubryggeri

Bryggerier Posted on 8 augusti 2018 18:06

Familienbrauerei
Dinkelacker och entreprenören Jörg Dierig tar över Mauritius Privatbrauerei i
Zwickau. Övertagandet gäller retroaktivt från den 1 januari 2018.

De nuvarande ägarna till Mauritius Privatbrauerei, Rainer
Otto och Werner Weinschenk, lämnar över 100 procent av företaget till de nya
ägarna. Syftet är att långsiktigt stärka bryggeriets position och dess plats i Zwickau.
Den nya delägaren Jörg Dierig har lång erfarenhet av bryggeribranschen och har
bland annat varit vd för Oettinger
Brauerei
. Han tar över verksamheten från den 1 september och kommer till en
början arbeta sida vid sida med Werner Weinschenk. Efter 28 år i branschen går Rainer
Otto i pension den 31 augusti på grund av sjukdom.

Rainer
Otto och Werner Weinschenk lämnar över Mauritius Privatbrauerei till nya ägare (foto: Ralph Köhler/ZEV).

För Familienbrauerei
Dinkelacker
är
övertagandet ett kärt återseende. Mauritius Privatbrauerei
tillhörde nämligen Stuttgartbryggeriet redan mellan 1990 och 2004. Under den tiden
moderniserades Mauritius helt och stora investeringar gjordes. Otto och
Weinschenk drev verksamheten från år 2000 och tog över aktiemajoriteten 2006.

För Jörg Dierig innebär övertagandet en ny utmaning i den vana ölentreprenörens karriär (foto: xing.com).



Populäraste bryggerierna i sociala medier: Trippel Bayern i topp

Nyheter Posted on 6 augusti 2018 18:02

Augustiner är det populäraste bryggeriet i Tyskland – i alla fall i sociala medier. Det visar en undersökning från analysföretaget Vico Research & Consulting.

Enligt undersökningen, som presenterades på den internationella öldagen den 3 augusti, omnämns Augustiner i positiva ordalag i 94 procent av alla inlägg på sociala medier under juli. Münchenbryggeriet är därmed 2,5 procent bättre än Erdinger, som kommer på andra plats. Topp tre kompletteras med ytterligare ett bayerskt bryggeri, Paulaner, som får positiva kommentarer i 85,19 procent av alla inlägg där man nämns.


Bayern tar hem alla pallplatser för populäraste bryggerier på sociala medier (foto: tedlerner.com).

Utanför Bayern är det Radeberger och Bitburger som får bäst resultat. Båda bryggerierna får mer än åttio procent positiva omnämnanden. Radeberger hyllas främst för sin smak och Bitburger för sina alkoholfria öl. I botten av undersökningen hittar vi Krombacher och Oettinger, som omnämns i positiva ordalag i 47,59 respektive 53,41 procent av inläggen i sociala medier. Krombacher får visserligen många positiva kommentarer om sin smak, men kritiseras samtidigt hårt för sitt kontroversiella samarbete med Nestlé.

Vico Research & Consulting har granskat ungefär 14 000 inlägg i sociala medier, postade mellan den 1 och 31 juli 2018. Inläggen har bland annat gjorts på Twitter, Facebook, Google+, bloggar, internetforum, i nyhetsinslag, frågor och svar samt i video- och bildportaler.

Här är hela listan:

Bryggeri

Positiva
omnämnden i %

Antal
inlägg

Augustiner

93,83

326

Erdinger

91,32

1 204

Paulaner

85,19

2 359

Radeberger

83,54

948

Bitburger

82,41

993

Astra

78,73

137

Beck’s

75,04

210

Jever

71,79

1 600

Sternburg

68,51

107

Holsten

67,97

157

Veltins

67,71

1 797

Oettinger

53,41

2 193

Krombacher

47,59

2 085



« FöregåendeNästa »