Bryggerikoncernen Veltins förlänger sitt samarbetsavtal med Bundesligaklubben VFL Wolfsburg. Det nya avtalet sträcker sig till 2025 vilket innebär att de två aktörerna i höst går in i sin tionde säsong tillsammans.
Det första samarbetsavtalet mellan Veltins och VFL Wolfsburg undertecknades redan 2013. Förutom att Veltins svarar för dryckerna under Wolfsburgs hemmamatcher, omfattar avtalet även diverse supporteraktiviteter och stående reklamplatser på Volkswagen Arena. VFL Wolfsburg grundades 1945 och har blivit tyska mästare en gång (2009). Under de år som Veltins sponsrat klubben har resultaten varierat. Den senaste säsongen slutade laget på tolfte plats i Bundesliga.
Förutom drycker till Wolfsburgs hemmamatcher ingår även olika supporteraktiviteter i sponsringsavtalet (foto: Veltins).
Veltins är en av Tysklands största bryggerikoncerner med en omsättning på ungefär 362 miljoner euro och cirka 3,1 miljoner hektoliter öl och ölblandningar sålda 2021. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.
Den socialdemokratiske politikern Carsten Schneider har utsetts till Tysklands nye ölambassadör av det tyska bryggarförbundet. Utnämningen skedde i samband med den tyska bryggardagen i Berlin den 22 juni.
Carsten Schneider (SPD) har suttit i den tyska förbundsdagen sedan 1998 och blev i december 2021 minister för östra Tyskland och likvärdiga levnadsvillkor. Han tilldelas hederstiteln Årets ölambassadör – Botschafter des Bieres – för sitt engagemang för handel och medelstora företag, särskilt familjeägda företag, i såväl östra som västra Tyskland. Han uppskattas också för sitt arbete med miljöskydd, regionalitet och hållbarhet, där han särskilt vurmar för regional mångfald och skyddet av naturresurser. Hyllningstalet hölls av Tysklands jordbruksminister Cem Özdemir (Grüne), som själv utsågs till ölambassadör 2014. Förutom att lovorda Schneider lyfte han även fram bryggeriernas viktiga roll i den regionala värdekedjan och för lokalbefolkningen.
Bryggarförbundets ordförande Jörg Lehmann (t.v.) skålar för den nye ölambassadören Carsten Schneider (foto: DBB/Zeitz).
Det tyska bryggeriförbundet (Deutscher Brauer-Bund) grundades i Dresden 1871, vilket gör det till en av de äldsta branschföreningarna i Tyskland. Varje år sedan 2002 har föreningen utsett en ny ölambassadör i samband med förbundets bryggardag –Deutsche Brauertag – som på grund av coronapandemin inte kunnat äga rum sedan 2019. Hederstiteln går till personer som utmärker sig genom sitt stora engagemang i frågor som är viktiga för bryggerinäringen. Bland tidigare ambassadörer finns förbundsministern för jordbruk Julia Klöckner (2018), premiärminister Winfried Kretschmann (2017), talmannen i tyska riksdagen (Förbundsdagen) Norbert Lammert (2016) och jordbruksminister Christian Schmidt (2015).
Efter att ha skjutits upp flera gånger på grund av coronapandemin är det nu äntligen dags. Den 2-3 juli startar ett nytt kapitel för Brauerei Kundmüller som då inviger sitt nya bryggeri med stort kalas.
Byggnationen av Brauerei Kundmüllers, även känt som Weiherer, nya bryggeri startade i januari 2019 och det första ölet därifrån buteljerades redan i maj 2020. Sedan drygt två år tillbaka bryggs all Weiherer-öl i anläggningen, som kombinerar hållbarhet med högsta tänkbara kvalitet. Under den 375 dagar långa byggtiden drogs bland annat 2 300 meter rör. Kundmüllers totala investering uppgår till drygt tre miljoner euro.
Det nya bryggeriet tog ett drygt år att bygga och är mer energieffektivt än det gamla (foto: Brauerei Kundmüller).
Bryggeriets mittpunkt är brygghuset med kapacitet att brygga sextio hektoliter. Byggnaden är inte bara iögonenfallande med sin stora glasvägg, den är också energieffektiv. Genom ett system för att återanvända värme och en sofistikerad mältningsprocess sparar man mer än trettio procent energi jämfört med den gamla anläggningen från 1975.
Det nya bryggeriet har kapacitet att brygga sextio hektoliter öl (foto: Brauerei Kundmüller).
Men trots att bryggeriet redan varit igång i drygt två år, har ännu ingen officiell invigning ägt rum. Anledningen till detta stavas givetvis coronapandemin. Men helgen den 2-3 juli är det äntligen dags. Då bjuder Kundmüller in till öppet hus och bryggerifestival, där besökarna bland annat kan gå på guidade rundturer i bryggeriet, lyssna på levande musik och njuta av matspecialiteter från Franken.
Enligt en ny undersökning från Bayerns hälsomyndighet har många bayrare osunda alkoholvanor. Även om alkoholkonsumtionen har gått ner under många år ligger förbundslandet fortfarande över det tyska snittet för alkoholkonsumtion.
I Bayern är det många som dricker mer alkohol än vad som kan betraktas som hälsosamt. Det menar den bayerska hälsomyndigheten Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit (LGL), som lutar sig mot siffor från Robert Koch Institut. De säger att 18,1 procent av männen och 13,8 procent av kvinnorna har en riskfylld alkoholkonsumtion. Det betyder att männen får i sig mer än tjugo gram och kvinnorna mer än tio gram ren alkohol per dag. En halvliter öl innehåller ungefär 25 gram alkohol, medan ett glas vin eller fyra centiliter starksprit innehåller tjugo gram. Det tyska rikssnittet för riskkonsumtion är 16,1 procent för männen och 11,1 procent för kvinnorna.
Många bayrare har ohälsosamma alkoholvanor enligt förbundslandets hälsomyndighet (foto: Fotolia).
Den tyska alkoholkonsumtionen har minskat under flera år. Enligt de senaste siffrorna dricker den genomsnittliga tysken 10,7 liter ren alkohol per år; vid millennieskiftet var motsvarande siffra 14,5 liter. Trots detta räknas Tyskland och således även Bayern som ett så kallat högkonsumtionsland. Ungefär fem procent av landets arbetare och tio procent av cheferna räknas i dag som alkoholberoende, skriver Süddeutsche Zeitung.
Coronapandemin har delvis förändrat tyskarnas dryckesvanor. De som bara brukar dricka vid särskilda tillfällen har dragit ner ytterligare på sin alkoholkonsumtion. En förklaring till detta är att det under pandemin inte funnits så många tillfällen eller anledningar att fira. De som redan innan pandemin drack mycket har dock ökat sin konsumtion. Detta beror enligt LGL bland annat på att depressionerna ökade och att fler var oroliga och rädda, men också på grund av tristess.
Fotnot: År 2020 var den genomsnittliga årliga alkoholkonsumtionen i Sverige 8,46 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Detta kan jämföras med år 2004 då varje svensk i genomsnitt drack 10,6 liter ren alkohol per år, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.
Radebergers försäljning under 2021 ligger i linje med den för året innan. Totalt uppgick fjolårets intäkter till drygt 1,6 miljarder euro. Jämfört med 2019 – året innan coronapandemin – har dock försäljningen minskat med närmare två miljarder euro.
Liksom 2020 präglades 2021 starkt av coronapandemin och dess restriktioner. Under fjolåret uppgick Radeberger Gruppes försäljningsvolym till cirka 11,2 miljoner hektoliter, vilket till och med är lägre än det tidigare bottenrekordet från 2020. Den främst orsaken till detta är den andra stora coronanedstängningen, som bland annat drabbade den viktiga julhandeln. Även försäljningen av alkoholfria drycker minskade, skriver Getränke News.
Radeberger Gruppe redovisar en försäljning på 11,2 miljoner hektoliter under 2021 (foto: Radeberger Gruppe).
För de rikstäckande ölmärkena Radeberger, Jever och Schöfferhofer minskade också försäljningen under 2021, men med hur mycket vill bryggeriet inte avslöja. Störst tapp verkar dock ha drabbat flaggskeppet Radeberger Pilsner, som är starkt beroende av fatölsförsäljningen. Bättre gick det dock för Jever, vars försäljning drogs upp av den alkoholfria Jever Fun. Att veteölsmärket Schöfferhofer tappar under 2021 tillskrivs huvudsakligen den dåliga sommaren och coronarelaterade restriktioner.
Bättre går det för märket Allgäuer Büble, som ökar sin försäljning för tionde året i rad och överträffar alla förväntningar. Däremot har alkoholfria Clausthaler utvecklats sämre än väntat, men inte heller här avslöjas några exakta siffror. Ur-Krostitzer visar en stabil utveckling, medan Berliner Kindl och Berliner Pilsner minskar något. För märket Tucher har det varit extra kännbart med alla inställda evenemang under 2021, inte minst på huvudmarknaden i Nürnbergområdet.
Radeberger Gruppe är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och är en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. Radebergers produktsortiment består av flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker. Koncernen har också intressen inom dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare. Under 2021 hade koncernen 6 921 anställda, vilket är 2,3 procent färre än året innan. Fjolårets investeringar uppgick till 99 miljoner euro, vilket är 20,7 procent mer än under 2020.
Bryggerikoncernen Oettinger meddelar att man stänger sin anläggning i Gotha i slutet av året. Beslutet är ett sätt för koncernen att möta sjunkande försäljningssiffror och kommer inte som någon direkt överraskning.
I veckan informerade ledningen för Oettinger Brauerei de anställda i Gotha om den kommande förändringen. All produktion och logistik på orten läggs ner i slutet av 2022, vilket innebär att 196 personer förlorar jobbet. Samtidigt förs delar av produktionskapaciteten på 1,3 miljoner hektoliter över till koncernens tre andra bryggerier. På grund av omstruktureringar kommer det också försvinna en del arbetstillfällen på anläggningen i Braunschweig, rapporterar branschnyhetstjänsten Frisch Eingeschenkt.
Oettingers anläggning i Gotha i Thüringen läggs ner i slutet av året (foto: Oettinger Brauerei).
Med tanke på att Oettingers försäljning har minskat under senare år, kommer förändringarna inte som någon överraskning. Däremot finns det de som är förvånande över att det gått så fort. Från fackligt håll menar man att bryggerikoncernen försöker släta över ledningens misstag under senare år genom att göra ett ännu större misstag. Thüringens ministerpresident Bodo Ramelow (Linke) kallar i sin tur beslutet för skandalöst, inte minst eftersom Oettinger fortfarande går med vinst.
Oettinger är med en årlig produktion på cirka 8,5 miljoner hektoliter den tredje största bryggerikoncernen i Tyskland. Varje år buteljeras cirka två miljarder flaskor och burkar med öl, ölblandningar och läsk, för distribution över hela världen. Det familjeägda bryggeriet grundades 1731 och har sin bas i bayerska Oettingen, men har även anläggningar i Braunschweig, Gotha och Mönchengladbach.
Paulaner följer trenden mot mer alkoholsvaga öl och utökar sitt sortiment med Paulaner Leichte Weisse. Med en alkoholhalt på bara 3,4 procent är det ett alternativ för den som vill ha något mer lättdrucket under varma sommardagar.
Lagom till sommarsäsongen kommer Münchenbryggeriet Paulaner med ett mer alkoholsvagt veteöl att avnjuta i skuggan av ett träd i någon trevlig ölträdgård. Trots att Paulaner Leichte Weisse bara innehåller 3,4 procent alkohol, är det fullpackat med fruktiga och kryddiga smaker. Det är idealiskt för den som älskar weissbier, men som ändå vill ta det lite lugnt med alkoholen i solen. Ölet kommer till en början lanseras i södra Tyskland, där det går att köpa i den klassiska halvlitersflaskan.
Paulaner Leichte Weissbier är lagom starkt att avnjuta under varma sommardagar (foto: Paulaner Braugruppe).
Enligt bryggeriföreträdare harLeichte Weisse tagits fram med ambitionen att likna Paulaners vanliga weissbier så mycket som möjligt. Med trettio procent mindre alkohol är det dock lagom starkt att avnjutas under heta sommardagar, heter det. Ölet har ett subtilt humlesting, som anas bak i gommen. Med ett något högre kolsyreinnehåll ger veteölet en sprudlande men samtidigt uppfriskande drickupplevelse. Det öl som nu lanseras är en ny version av Leichte Weisse, som tidigare hade en alkoholhalt på 3,2 procent och som även kunde köpas i Sverige.
Det Berlinbaserade matbudsföretaget Gorillas har tagit fram fyra egna livsmedelsmärken. Ett av dessa är ölmärket Start-up Beer. Med detta vill företaget ta med kunderna på en smakrik resa utan att gräva stora hål i deras plånböcker.
Under namnet Start-up Beer kommer Gorillas till en början erbjuda två ölsorter: en bayersk helles och en pale ale. Båda ölen går att beställa för hemleverans via företagets app. Var ölen bryggs är fortfarande en hemlighet. Det enda Gorillas avslöjar är att de bryggs i södra Tyskland av ett ”prisbelönat, flera hundra år gammalt mikrobryggeri som använder 100 procent förnybar energi”.
Matbudsföretaget Gorillas lanserar en helles och en pale ale under eget varumärke (foto: Gorillas).
Förutom Start-up Beer lanserar Gorillas även produktserierna Gorillas Daily med bland annat smörgåspålägg, charkuterier och ost, Gorillas Premium med till exempel pasta och snacks samt Hot Damn, som består av olika kaffeprodukter. För sina egna produkter lägger Gorillas extra värde vid transparens, hållbarhet och val av samarbetspartner. De olika varumärkena har ett speciellt fokus som utgår från Gorillas kärnvärden, med syfte att skapa en autentisk upplevelse av märket. Gorillas produkter lanseras i första hand på huvudmarknaderna i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna.
Bara Bier är bloggen för dig som gillar Tyskland i allmänhet och tysk öl i synnerhet. Här skriver vi om nya och gamla öl, traditionella och moderna bryggerier, tyska folkfester, lokal mat och mycket mer.
Följ oss även på Facebook och X! Där kan ni även skicka meddelanden.