Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Brewdog brygger kölsch med Früh

Nyheter Posted on 22 juli 2022 13:40

De alltid lika produktiva skottarna på Brewdog har slagit sig samman med tyska Früh för att brygga en kölsch. Den heter King Kölsch och är givetvis bryggd i Köln.

Resultatet av den nya vänskapen mellan Brewdog och Cölner Hofbräu Früh är alltså King Kölsch, som med sina 5,2 volymprocent är lite starkare än traditionell kölsch. Beskan på 26 IBU och stamvörtstyrkan på 11,8 procent är också lite högre än normalt. Eftersom ölet lagrats under extra lång tid och fått mogna i kall miljö uppfyller det även kriterierna för så kallad Slow brewing, som fokuserar på begrepp som hantverksmässighet, regional förankring och god kvalitet. King Kölsch säljs i 33-centilitersburkar och -flaskor, som känns igen på Frühs röda och vita färger och Brewdogs distinkta logga. Till en början kommer ölet endast säljas i butiker i Tyskland och Storbritannien samt i ett hundratal av Brewdogs barer.

Brewdog och Früh har tillsammans bryggt en lite kraftfullare kölsch (foto: Brewdog Deutschland).

Att ölet är bryggt på tyskarnas hemmaplan i Köln beror inte bara på att skottarna, som annars bara brygger sina tyska öl i Berlin, vill vara artiga. Framför allt handlar det om att ölstilen kölsch sedan 1998 är skyddad av EU både vad gäller stil och geografiskt ursprung. För att ett öl ska få kallas kölsch krävs det att det bryggs i eller inom en radie av fem mil från staden Köln och omfattas av den så kallade kölsch-konventionen, Kölns egen renhetslag.

Brewdog grundades 2007 och har varit etablerat i Tyskland sedan 2017, då deras första bar öppnade i Berlin. Förutom bryggeriet i skotska Ellon har Brewdog även bryggerier i Columbus (USA), Brisbane (Australien) och i Berlinstadsdelen Mariendorf, där man brygger sitt standardsortiment för den tyska marknaden. I dag exporterar Brewdog öl till drygt sextio länder och driver ett hundratal barer världen över.

Cölner Hofbräu Früh grundades 1904 av Peter Joseph Früh och är med sina 400 000 hektoliter det tredje största kölsch-bryggeriet. Tillägget Hofbräu i namnet har att göra med bryggeriets ursprungliga placering på adressen Hof 12 i närheten av Kölnerdomen.

Källa: About Drinks



Fraugrubers jubileumsstout i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 20 juli 2022 18:22

I år firar bayerska Fraugruber femårsjubileum. Det uppmärksammar man genom att ge ut en serie jubileumsöl i olika stilar. Ett av dessa öl dyker upp i Systembolagets tillfälliga sortiment den 22 juli. Hugade spekulanter får dock gräva djupt i plånboken.

Vid det här laget har vi fått flera exempel på den skaparlust som Fraugruber Craft Brewing besitter. Det som landar i det tillfälliga sortimentet den 22 juli står dock i en klass för sig – om inte annat vad gäller priset. För att fira sina första fem år som bryggeri har bayrarna skapat en praktpjäs i form av en imperial stout på stadiga 12,5 procent. Det vi också vet om detta nattsvarta öl är att det lagrats i bourbonfat. Detta bidrar till en riktigt söt smakexplosion med inslag av whisky, vanilj, choklad, kaffe och rostad malt. Avslutningen är besk och en aning torr. Priset? 269 kronor för en halvlitersflaska. Men ska man fira ska man göra det ordentligt.

Bayerska Fraugruber firar femårsjubileum med en riktig praktpjäs, som nu också kommer till Sverige (foto: Fraugruber Craft Brewing).

Bakom namnet Fraugruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenats i sin passion för kvalitet, passion och en ständig drivkraft att pröva nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory.

Fakta Fraugruber 5th Anniversary Imperial Stout
Stil: Imperial stout
Alkoholhalt: 12,5 %
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 269,00 kr (538,00 kr/l)



Inbev chockhöjer priset på Becks fatöl

Bryggerier Posted on 15 juli 2022 16:09

Från och med den 1 september höjs priset på Becks fatöl i Tyskland med tjugo euro per hektoliter. Det har Becks ägare AB Inbev Deutschland meddelat sina kunder. Efter höjningen kommer ett glas Becks på krogen att kosta tjugo till femtio eurocent mer.

Att ett ölpris höjs med så pass mycket som tjugo euro per hektoliter är ovanligt; tidigare har en genomsnittlig höjning på tio euro varit normen. Bakom höjningen ligger stegrande kostnader till följd av coronapandemin och kriget i Ukraina. Samtidigt meddelar AB Inbev att man låter priset på Becks flasköl vara oförändrat. Detta eftersom en motsvarande höjning av priset på flasköl skulle innebära ett stort tapp i försäljningen, då en back öl skulle bli cirka två euro dyrare – detta i stenhård konkurrens. Det var av samma anledning som Warsteiner och König Pilsener i våras avstod från att höja priset på sina flasköl. Storspelare som Krombacher, Veltins, Radeberger och Bitburger har dock valt en annan väg och höjt priserna för både fat- och flasköl, skriver Getränke News.

Från och med den 1 september blir det dyrare att dricka Becks från fat i Tyskland (foto: Adobe Stock/Wirestock).

Sedan AB Inbev tog över Becks har märkets marknadsandel stadigt sjunkit från tvåsiffriga procenttal till ensiffriga. Innan coronapandemin låg den på bara fyra procent och det blir allt svårare att hitta Becks på fat. Som jämförelse kan nämnas att Bitburgers marknadsandel innan pandemin var tjugo procent, Veltins sjutton procent och Warsteiners andel femton procent. Världens största bryggerikoncern AB Inbev jobbar rent vinstorienterat på kvartalsbasis och skriver aldrig långa kontrakt med sina kunder. Hur den senaste prisökningen kommer att påverka krögarnas vilja att köpa in Becks på fat återstår att se.

Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.



De ska göra bayerskt öl till världsarv

Nyheter Posted on 8 juli 2022 16:31

En nystartad förening har föresatt sig att göra det bayerska ölet till nytt världsarv. Med en stjärnkock och en ekonomiminister som förgrundsfigurer hoppas man på framgång. Men det finns många hinder på vägen.

Föreningen Bier und Wir grundades i oktober 2021 och har i dagsläget 200 medlemmar. Målet är dock att komma upp i åtminstone 5 000. Syftet med sammanslutningen är att göra ölregionen Bayern till ett immateriellt kulturarv av Unesco. Bland föreningens grundare och främsta företrädare finns den bayerske kändiskocken Alfons Schuhbeck, som också är indragen i ett uppmärksammat skattebrottsmål. Ordförande är den Münchenbaserade lokalpolitikern Armin Gastl (CSU). Bayerns ekonomiminister Hubert Aiwanger (Freie Wähler/Fria väljare) är dessutom en av föreningens beskyddare.

Alfons Schuhbeck, Horst Wurm och Armin Gastl är förgrundsfigurer i föreningen som vill göra bayerskt öl till världsarv (foto: Bier und Wir).

Initiativtagare och president till föreningen och kampanjen är dock den Münchenbördige Horst Wurm, professor emeritus i kommunikationsvetenskap i Mainz. Han menar att de två senaste åren har visat vilket enande roll ölen spelar i Bayern. Det handlar mycket om den sociala kontexten, om en unik symbios mellan öl och bayerskt kulturliv. Det går helt enkelt inte att tänka sig Bayern utan öl, säger han till Süddeutsche Zeitung.

Hur Unesco kommer att ställa sig till föreningens ansökan är dock svårt att sia om. Organisationen ger bara titeln immateriellt kulturarv till ”kulturella traditioner, seder och bruk som överförs mellan generationer och som är ständigt levande och i förändring”. Immateriella kulturarv är bortom nationsgränser och omfattar bland annat olika former av hantverk, ritualer, musik och berättelser. Unescos krav är höga och man gör omfattande urvalsprocesser i varje land, processer som ofta tar årtionden. Enligt Armin Gastl är man dock inom föreningen helt inställda på att det hela kommer att bli ett maraton.



Här är Tysklands bästa ölträdgårdar 2022

Ölställen Posted on 6 juli 2022 17:52

En het sommardag är det skönt att sätta sig i skuggan av ett träd med något svalkande att dricka i en trevlig ölträdgård. Livsstilsmagasinet Falstaff har tillsammans med läsktillverkaren Almdudler tagit reda på vilka som är Tysklands bästa ölträdgårdar 2022.

I sin jakt på Tysklands mest populära ölträdgårdar har Falstaff och Almdudler tagit allmänheten till hjälp genom en webbomröstning. Överlägsen vinnare med 54 procent av rösterna blev Eulchen Brauerei i Mainz. Ölträdgården är belägen mitt i stan, på innergården till Kurfürstliches Schloss – Kurfurstepalatset. Här kan gästerna njuta av en öl tillsammans med en pizza, för att sedan ta en liten promenad i de historiska omgivningarna. På andra plats hittar vi en riktig klassiker – Augustinerkeller i München – som får tio procent av rösterna. Trean Bräustüberl i Tegernsee bär på minst lika mycket öltradition och får sju procent av rösterna. 

Eulchen Brauerei har den trevligaste ölträdgården i Tyskland enligt Falstaffs läsare (foto: Eulchen Brauerei).

Här är Tysklands tio mest populära ölträdgårdar 2022:

  1. Eulchen Brauerei, Mainz (54 % av rösterna)
  2. Augustinerkeller, München (10 %)
  3. Bräustüberl, Tegernsee (7 %)
  4. Hirschgarten, München (7 %)
  5. Spezial-Keller, Bamberg (4 %)
  6. Skopis Elbgarten, Coswig (4 %)
  7. Brlo Brwhouse, Berlin (4 %)
  8. Liebevoll in der Auermühle, Ratingen (3 %)
  9. Biergarten im Schlossgarten, Stuttgart (3 %)
  10. Bräustüberl Maxlrain, Tuntenhausen (3 %)

Falstaff är det största livsstilsmagasinet för kulinariskt intresserade i de tysktalande länderna. Totalt ges tidningen ut i 142 000 exemplar, med egna utgåvor i Tyskland, Österrike och Schweiz. Man ger också ut populära vin- och restaurangguider. Webbplatsen lockar ungefär 517 000 besökare varje månad och tidningens nyhetsbrev har cirka 72 000 prenumeranter.

Almdudler är en österrikisk läskedryck, som tillverkas med örtextrakt. Drycken brukar kallas för ”Österrikes nationaldryck” och slås i popularitet bara av Coca-Cola. Almdudler togs fram av Wienentreprenören Erwin Klein, som började sälja drycken 1957. Namnet kommer från den då vanliga frasen ”Auf der Alm dudeln”, vilket ungefär betyder ”Joddla i alperna”. Sedan 1973 tillverkas Almdudler på licens i olika länder.



Waldhaus tar marknadsandelar trots pandemin

Bryggerier Posted on 4 juli 2022 17:46

Under 2021 lyckades Privatbrauerei Waldhaus i Schwarzwald öka sina marknadsandelar inom detaljhandeln med tretton procent. På grund av coronarestriktionerna hamnade dock fatölsförsäljningen fyrtio procent under tidigare år.

Att Privatbrauerei Waldhaus lyckades parera de värsta effekterna av coronapandemin beror till stor del på god försäljning av de alkoholfria ölen Diplom Pils Alkoholfrei, Ohne Filter Alkoholfrei och Natur Radler Alkoholfrei, men även den klassiska ljusa lagern Waldhaus Hell bidrog till den ökade flaskförsäljningen. Trots att man fick kämpa med högre priser på malt, el, kapsyler och förpackningsmaterial, lyckades Waldhaus ändå genomföra alla planerade investeringar på totalt 1,5 miljoner euro. Bland dessa finns installation av nya, mer energieffektiva vörtpannor, fler jästankar, två tankar för jästkultivering samt inköp av 1,2 miljoner flaskor, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Bryggerichef Dieter Schmid (i mitten) gläds tillsammans med försäljningschef Thomas Witt, marknadschef Jürgen Berthold, logistikchef Nico Albiez och tekniske chefen Benjamin Röttel (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Stora investeringar har också gjorts kring åtgärder för att bryggeriet ska nå målet att bli klimatneutralt till år 2030. Under kommande år kommer fler åtgärder och investeringar bli aktuella kring detta. Arbetet med att upprätthålla en hög kvalitet har också gett resultat. Under 2021 fick Waldhaus olika öl totalt 102 priser vid nationella och internationella öltävlingar. Deras Diplom Pils fick till exempel guldmedalj för 22:a året i rad av den ideella jordbruksorganisationen DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft) och blev dessutom utsedd till ”Världens bästa klassiska pilsner” vid World Beer Awards.

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche köpte och anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät bryggeriet till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett femtiotal anställda och en omsättning på cirka tolv miljoner euro. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som i dag bara två procent av Tysklands bryggerier använder.



Tyska psykoterapeuter vill höja åldersgränsen för ölköp

Nyheter Posted on 1 juli 2022 15:24

Öl och vin ska inte kunna köpas av någon under arton år i Tyskland. Det menar det tyska psykoterapeutförbundet, som vill höja dagens sextonårsgräns för inköp av dessa drycker. Detta är bara ett av flera krav från förbundet, som vill förändra den tyska drog- och beroendepolitiken i grunden.

Förslaget från det Tysklands psykoterapeutförbund Bundespsychotherapeutenkammer (BPTK) innebär att tyska sextonåringar inte längre får köpa öl i någon form, inte ens ölblandningar som radler. Till tidningen Bild säger förbundets ordförande Dietrich Munz att alkohol till och med är farligare än cannabis och därför bör behandlas på samma sätt och inte säljas till någon som är under arton år.

Tyska ungdomar som inte fyllt arton år ska inte längre få köpa öl och vin om Tysklands psykoterapeuter får bestämma (foto: Fotolia/patrickjohn71).

BPTK får stöd av det tyska miljöpartiet Die Grüne, vars förbundsdagsledamot Linda Heitmann menar att det finns medicinsk forskning som tydligt visar att alkohol inte ska konsumeras av unga personer. Die Grüne stödjer även ett uttalande från Burkhard Blienert (SPD), federal kommissionär för beroende- och drogfrågor, som även vill förbjuda så kallad medföljandedrickande, vilket innebär att fjortonåringar får dricka alkohol i förälders sällskap.

Helt överens är man dock inte inom Tysklands styrande koalition, som förutom socialdemokratiska SPD och Die Grüne även består av liberala FDP. De sistnämndas drogpolitiska talesperson Kristine Lütke påpekar att regeringen vill sänka rösträttsåldern till sexton år, eftersom man tror att så unga människor kan fatta kloka beslut. Detta måste även gälla hanteringen av alkohol, menar hon. FDP vill hellre satsa på förbyggande arbete och höja den allmänna medvetenheten om beroende och droger.

Målet för psykoterapeutförbundet är en reform av den tyska alkohol- och drogpolitiken, med syfte att minska missbruk och beroende. Enligt Dietrich Munz ska förändringen främst ske genom information om riskerna med alkohol och droger och hur man får hjälp att komma ur ett missbruk. Detta bör börja redan i skolorna, menar han. Som ett exempel på hur man kan få folk att dricka mindre nämner han de skandinaviska länderna, där höga skatter begränsar konsumtionen. Förbundet vill dessutom att det ska bli mycket svårare att få tag i alkohol.

Fotnot: Tidigare i år gick även det tyska läkaresällskapet ut och krävde högre skatt på öl och andra alkoholhaltiga drycker.



Uppåt för tysk ölförsäljning i maj

Nyheter Posted on 29 juni 2022 17:36

Maj var en bra månad för den tyska ölförsäljningen och innebar ytterligare återhämtning efter coronapandemin. Under årets femte månad sålde tyska bryggerier och dryckeshandlare cirka 8,7 miljoner hektoliter öl – 14,4 procent mer än under samma månad 2021.

De aktuella siffrorna innebär att den tyska ölförsäljningen i maj ligger på samma nivå som samma månad 2019, det vill säga före pandemin. Jämför man däremot med maj 2018 är försäljningen dock 9,8 procent lägre. Sett till de fem första månaderna under 2022 kan Tysklands bryggerier ändå glädja sig åt att kurvan går stadigt uppåt och att den sammanlagda ölförsäljningen ökar med 7,3 procent till cirka 34,7 miljoner hektoliter. Allt enligt Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte räknar med alkoholfria öl och andra maltbaserade drycker, eller öl som importerats från länder utanför EU.

Den tyska ölförsäljningen fortsätter uppåt under årets femte månad och ligger på samma nivå som i maj 2019, det vill säga innan pandemin.

Bra går det också för försäljningen av ölblandningar, som ökade med 26,6 procent och uppgår till närmare 528 000 hektoliter i maj 2022. Den dåliga exporten till länder utanför EU drar dock ner siffrorna för utlandsförsäljningen, som minskar med 7,1 procent. Medan exporten till länder inom EU ökar med 16,6 procent och uppgår till cirka 859 000 hektoliter, har exporten till tredje land fullständigt kollapsat och minskar med 27,8 procent till 605 000 hektoliter.

Om vi bryter ner siffrorna på regional nivå ser vi att alla förbundsländer ökar sin försäljning. Det enda undantaget är Thüringen, där försäljningen backar med 2,3 procent under maj. Störst är ökningarna i Hessen (+26,1 procent), Nordrhein-Westfalen (+23,4 procent) och Baden-Württemberg (+22,4 procent). Inte långt därefter kommer Schleswig-Holstein/Hamburg (+20,9 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+18,2 procent) och Berlin/Brandenburg (+18,0 procent). Tvåsiffriga ökningar är det även i Niedersachsen/Bremen (+11,8 procent), medan Mecklenburg-Vorpommern (+9,9 procent), Bayern (+8,8 procent), Sachsen (+6,0 procent) och Sachsen-Anhalt (+4,8 procent) får nöja sig med ensiffriga plussiffror.



« FöregåendeNästa »