Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyska forskare hittar tiotusentals unika molekyler i öl

Nyheter Posted on 13 augusti 2021 16:30

Forskare från München har studerat den kemiska sammansättningen av 467 öl från hela världen. Resultatet visar att öl innehåller tiotusentals olika molekyler varav många tidigare är okända.

Öl är en dryck med enorm kemisk komplexitet. Med hjälp av den senaste tekniken och metoderna inom analytisk kemi har forskare vid Münchens tekniska universitet och Helmholtz Zentrum i samma stad lyckats identifiera tiotusentals molekyler i 467 kommersiella öl från USA, Latinamerika, Europa, Afrika och östra Asien. Bland ölen finns såväl lager som ale och spontanjästa varianter, bryggda med endast kornmalt eller med en kombination av korn, vete, ris och/eller majs.

Tyska forskare har hittat tiotusentals unika molekyler i öl från hela världen (foto: Deutsche Brauer-Bund).

Forskarna hittade cirka 7 700 joner med unik massa och sammansättning, inklusive lipider, peptider, nukleotider, fenoler, organiska syror, fosfater och kolhydrater. Ungefär åttio procent av dessa finns ännu inte beskrivna i kemiska databaser. Varje jon kan vara sammansatt av upp till 25 olika molekyler, vilket ger tiotusentals unika metaboliter (ämnesomsättningsprodukter). Forskarna menar att denna mångfald härstammar från den stora variationen när det gäller råvaror, bryggprocess och jäsning. Resultaten är inte minst användbara när man studerar livsmedelskvalitet, smaker och bioaktiva molekyler som påverkar hälsan.

Studien är publicerad på den öppna vetenskapliga plattformen Frontiers in Chemistry.



Baden-Württemberg har en ny öldrottning

Nyheter Posted on 11 augusti 2021 17:26

Irina Hansmann är ny öldrottning i Baden-Württemberg. Hon kröntes i slutet av juli inför en jury och 200 andra personer som samlats i Brauhaus Schönbuch i Stuttgart. Samtidigt utsågs den ställföreträdande ölprinsessan.

Inför finalen den 29 juli återstod fem kandidater, som alla fick presentera sig för publiken och en jury bestående av diverse kändisar och representanter för bryggeribranschen. Finalisterna fick svara på ölrelaterade frågor och hur man bäst agerar i vissa situationer. Dessutom fick alla presentera ett slumpvist utvalt öl. Fastighetsexperten Irina Hansmann och hennes ställföreträdare Nina Witzemann, som arbetar inom IT-branschen, gjorde bäst ifrån sig och gick segrande ur striden som Baden-Württembergs nya öldrottning (Bierkönigin) respektive ölprinsessa (Bierprinzessin).

Nina Witzemann och Irina Hansmann är ny ölprinsessa respektive öldrottning i Baden-Württemberg (foto: Frank Eppler).

Detta var andra gången som det utsågs en öldrottning i Baden-Württemberg. Laetitia Nees var den första. Hon utsågs i maj 2019 och har på grund av pandemin fått en längre regeringstid än det var tänkt. Öldrottningens uppgift är att, på uppdrag av Baden-Württembergs bryggeriförbund, representera förbundslandets öltraditioner och bryggerier såväl lokalt som i andra delar av Tyskland och världen. Vad den nya öldrottningen kan och får göra beror så klart på hur pandemin utvecklar sig. Regeringstiden varar dock som längst till slutet av 2022, skriver About Drinks.



Schlenkerlas märzen i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 9 augusti 2021 17:34

Den 10 augusti är det åter dags för Systembolaget att släppa lite nytt i det tillfälliga sortimentet. Älskare av tysk rököl kan glädja sig åt att en klassiker från Bamberg dyker upp på hyllorna igen.

Det är nog många som blir glada över att Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen kommer tillbaka till Sverige. Denna gång har tyskarna skickat 40 000 flaskor att fördela bland systembutikerna. Detta är den klassiska rökölen från Bamberg, bryggd med Schlenkerlas originalrökmalt. Här får vi en doft av rökta charkuterier, kol och rostad malt. Smaken å sin sida är rökig, kryddig, brödig och maltig. Ett fylligt öl med lång, rökig eftersmak.

Schlenkerlas rököl har blivit många svenskars favorit (foto: heavemedia.com).

Schlenkerlas rötter hänger ihop med Bambergs dominikanerkloster och går att spåra tillbaka till 1300-talet. Den första ägaren till själva brygghuset registreras dock 1405, och det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. En av de viktigare ägarna är Johann Wolfgang Heller, som tog över bryggeriet i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det än i dag.

Fakta Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen
Stil: Rökmärzen
Alkoholhalt: 5,1 %
Stamvörtsstyrka: 13,5 %
Beska: 30 IBU
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 26,90 kr (53,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 40 000 st.



Tyskar har många namn för en öl i farten

Nyheter Posted on 6 augusti 2021 12:31

Promenader i friska luften med sina vänner på säkert avstånd har varit en skön avkoppling för många tyskar under coronapandemin. Inte sällan tar man med sig en flaska öl eller två för utflykten. Men vad kallar man en promenadöl egentligen? En undersökning visar att det varierar.

Undersökningsföretaget Yougov har på uppdrag av Krombacher tagit reda på vad tyskar i åldrarna 18 till 34 kallar en öl som tas med under en promenad. Resultatet visar att det vanligaste begreppet är Wegbier, som används av 29 procent av de svarande. Andra vanliga uttryck är Fusspils, Faustmolle och Weghalbe. 54 procent av de tillfrågade menar att uttrycket Wegbier inte bara signalerar vad det handlar om, utan förknippar det också med en viss känsla. Det handlar om att man ser fram emot slutet på arbetsdagen och en trevlig kväll med vännerna. 58 procent av dem som svarat uppger dessutom att de brukar ha en öl tillhands när det går ut på promenad med sina kompisar.

Tyskarna tar gärna med sig en öl på promenaden, men kallar den olika saker (foto: leumund.ch).

Ibland tar dock ölen slut innan promenaden. Vad gör man då med tomglaset? 39 procent av de tillfrågade uppger att de tar med sig tomflaskan hem. 26 procent svarar att det ställer den bredvid närmaste soptunna, vilket är helt rätt ställe eftersom glasflaskor inte ska kastas bland de vanliga avfallet. Det ligger också i linje med initiativet ”Panten ska stå bredvid” (”Pfand gehört daneben”), som lanserades av den Hamburgbaserade läsktillverkaren Fritz-Kola som en välvillig gest till dem som behöver panta flaskor för att dryga ut kassan. Yougovs undersökning visar att det dock endast är fyrtio procent bland de tillfrågade som känner till detta initiativ, som för övrigt även stöds av Krombacher.

Fotnot: Yougov utförde undersökningen online mellan den 25 och 27 juni 2021. Totalt svarade 2 055 personer, varav 497 var i åldrarna 18 till 34 år.



Tysk ölförsäljning ner första halvåret

Nyheter Posted on 2 augusti 2021 11:06

Ölförsäljningen i Tyskland minskade med 2,7 procent under första halvåret i år. Jämfört med samma period i fjol har det under årets första sex månader sålts 113,4 miljoner liter öl mindre.

Den totala ölförsäljningen i Tyskland uppgick till 4,2 miljarder liter öl från januari till juni i år. Det visar siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis. Siffrorna omfattar dock inte alkoholfria öl, andra maltbaserade drycker eller öl importerad från länder utanför EU. 80,4 procent av den öl som såldes var avsedd för konsumtion inom Tyskland. Inrikesförsäljningen minskade därmed med 4,9 procent till 3,3 miljarder liter jämfört med första halvåret 2020.

Den tyska ölförsäljningen minskade med 2,7 procent under det första halvåret.

19,6 procent av den öl som såldes gick på export eller till konsumtion av bryggerianställda (Haustrunk). Det är en ökning med 7,7 procent från förra året. Av den öl som exporterades gick 379,7 miljoner liter (+3,5 procent) till andra EU-länder, medan 431,5 miljoner liter gick till länder utanför EU. Det motsvarar en ökning på 11,9 procent jämfört med de första sex månaderna 2020. De bryggerianställdas konsumtion uppgick till 5,5 miljoner liter, en minskning med 5,2 procent.

När det gäller ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktsaft eller andra alkoholfria tillsatser, ökade försäljningen under det första halvåret 2021. Jämfört med samma period förra året såldes det 8,4 procent mer av dessa drycker. De 238,9 miljoner liter det handlar om motsvarar dock endast 5,7 procent av den totala ölförsäljningen.

Eftersom coronakrisen tvingade restauranger, barer och hotell att hålla stängt under början av året, blev det också en kraftigt minskad försäljning via dessa kanaler. Mest märktes detta i januari och februari, då minskningen jämfört med samma månader 2020 var 27 respektive 19,1 procent. När restriktionerna lättades under våren började ölförsäljningen dock återhämta sig. I mars såldes det 12,4 procent mer öl jämfört med samma månad i fjol; i juni var motsvarande ökning 11,2 procent.



Tysk studie visar: Därför är det svårt att kasta ölunderlägg rakt

Nyheter Posted on 30 juli 2021 11:49

Alla som någon gång försökt kasta ett ölunderlägg i en rak linje vet att det är svårt. Nu har forskare i fysik vid universitetet i Bonn kommit på varför det är så.

Ölunderlägg har som främsta uppgift att skydda bordsskivan från oönskade fläckar. Men ibland används de också som frisbeear, ofta med resultatet att de far iväg i helt fel riktning. Varför det är så har forskare vid Helmholtz-Institut für Strahlen- und Kernphysik i Bonn tagit reda på i en studie, som publicerats i European Physical Journal Plus. Den visar bland annat att med vanlig kastteknik kommer underlägget senast efter 0,45 sekunder att avvika från den ursprungliga banan. Det är dock lite bättre än spelkort, som seglar iväg efter 0,24 sekunder, och CD-skivor, som bara behöver 0,8 sekunder för att hamna fel.

Fysikforskarna Christoph Schürmann, Johann Ostmeyer och Carsten Urbach med sin kastmaskin för ölunderlägg (foto: Universität Bonn).

Orsakerna hittar vi i samspelet mellan gravitation, bärighet och bevarandet av rörelsemängdmomentet (eller vinkelmomentet). Kort efter kastet får gravitationen underlägget att luta lätt bakåt, så att det får ungefär samma vinkel som ett landande flygplan. Detta skapar bärighet med tyngdpunkten i den främre tredjedelen av underlägget, som normalt får det att ”tippa över”. Men eftersom ölunderlägg vanligen kastas som en frisbee, skapas istället rotation som stabiliserar flykten, men som istället får underlägget att dra iväg i sidled. Samtidigt vänder det sig uppåt, så att det roterar likt ett hjul och får underskruv (backspin). Detta gör att det snabbt tappar höjd och faller till golvet – ett beteende som för övrigt karaktäriserar alla platta, runda föremål.

Idén till studien fick forskarna från Bonn när de besökte ett fysikerevent i München. Efter en runda i stadens ölstugor uppstod frågan om varför ett kastat ölunderlägg beter sig som det gör. Vid återkomsten till Bonn angrep forskarna frågan på sedvanligt vetenskapligt vis. De byggde en kastmaskin för ölunderlägg och spelade in kasten med höghastighetskamera. På så sätt kunde de se om deras teoretiska antaganden stämde med observationer av verkligheten. Forskarna medger att projektet inte har någon praktisk användning. Värdet ligger istället i processen och hur det går att få högre kunskap om något – från observation och problemformulering till teori och praktiska experiment, skriver IDW Online.



Klart: Radebergers ägarbolag delas upp

Nyheter Posted on 28 juli 2021 17:42

Ryktena började cirkulera redan i maj. Nu står det klart att den tyska livsmedelskoncernen Oetker Gruppe delas upp i två separata och oberoende delar. I den ena ingår bryggerikoncernen Radeberger Gruppe.

Delningen av Oetker Gruppe innebär att Tysklands största bryggerikoncern Radeberger Gruppe och världens största tillverkare av mousserande vin, Henkell Freixnet, i framtiden kommer att ha olika ägare. Delningen är en följd av att två falanger inom ägarfamiljen Oetker inte kan komma överens om hur koncernen ska drivas. Ett avtal om att dela verksamheten i två delar har undertecknats och kommer att träda i kraft senare i år, skriver Inside Beer.

Avtalet innebär att de fem halvsyskonen från Rudolf-August Oetkers två första äktenskap, Richard Oetker, Rudolf Louis Schweizer, Philip Oetker, Markus von Luttitz och Ludwig Graf Douglas kommer att behålla ägandet över huvudbolaget Dr. August Oetker KG samt Radeberger Gruppe med dotterbolag inom distribution och återförsäljning. Dessutom fortsätter man att äga bolagen Conditorei Coppenrath & Wiese, Oetker Digital GmbH, Oetker Daten- und Informationsverarbeitung, hotellen Brenner‘s Park Hotel i Baden-Baden och Hôtel du Cap-Eden-Roc i Antibes samt ett antal mindre bolag.

Det är nu klart att Radebergergs ägarbolag Oetker Gruppe delas upp i två separata bolag (foto: Oetker Gruppe).

De tre yngre syskonen från Rudolf-August Oetkers tredje äktenskap, Alfred Oetker, Carl Ferdinand Oetker och Julia Johanna Oetker, kommer i sin tur att äga det nystartade holdingbolaget Geschwister Oetker Beteiligungen KG. Detta omfattar bolag som Henkell Freixnet, Martin Braun Backmittel und Essenzen, Chemische Fabrik Budenheim, Atlantic Forfaiterungs AG samt hotellverksamheten Oetker Hotel Management Company med hotellen Hôtel Le Bristol i Paris och Château du Domain St. Martin i Venedig.

Enligt uppgifter kommer delningen inte att påverka någon av de cirka 36 000 anställda i de runt 400 olika bolagen i Oetker Gruppe. Albert Christmann, som tidigare var vd för Radeberger Gruppe och numera en del av ledningsgruppen för Dr. August Oetker KG, kommer enligt samma uppgifter att vara kvar i sin nuvarande roll. Oetker Gruppe bildades 1891 av August Oetker den äldre och har sitt säte i Bielefeld. Den årliga omsättningen för de fem affärsområdena ligger på drygt 7,3 miljarder euro.



Öl, kringlor och blåsmusik lockar till vaccinering

Nyheter Posted on 26 juli 2021 17:38

Tyskarnas intresse för att vaccinera sig mot covid-19 sjunker. För att råda bot på detta tar vårdgivarna till nya grepp. I distriktet Olpe/Attendorn i Nordrhein-Westfalen lockar man till exempel med blåsmusik, kringlor och alkoholfri öl.

Vaccinationscentralen i Olpe/Attendorn i östra Nordrhein-Westfalen har under längre tid använt sig av okonventionella knep för att få befolkningen att vaccinera sig mot covid-19. Till exempel har man anlitat en diskjockey för att attrahera de yngre målgrupperna. Nästa steg blir att arrangera spelningar med liveband.

Tyska vårdgivare tar till nya grepp för att få folk att vaccinera sig mot covid-19 (foto: Pixabay).

En söndag i mitten av juli bjöd man dessutom in till en ”morgonöl med stick”. Mellan klockan 11.00 och 13.00 kunde de som ville vaccinera sig njuta av såväl blåsmusik som kringlor (brezel) och alkoholfri öl. Alla som var äldre än tolv år kunde vaccinera sig utan föranmälan. Totalt var det 147 personer som nappade på erbjudandet, vilket är fler än det brukar vara på söndagar, rapporterar The Epoch Times.

Arrangemanget i Olpe/Attendorn är ett svar på beslutsfattarnas önskan om att så stor del av den tyska befolkningen som möjligt ska vaccinera sig. Bayerns ministerpresident Markus Söder har tidigare föreslagit att man ska sätta upp vaccinationscentraler utanför större restauranger. Karl Lauterbach, socialdemokratisk förbundsdagsledamot, talar sig i sin tur varm för att vaccination ska erbjudas i anslutning till nattklubbar och liknande.



« FöregåendeNästa »