Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Åtta tyska bryggerier bland världens största

Nyheter Posted on 9 juni 2021 18:26

Det finns numera åtta tyska bryggerikoncerner bland de fyrtio största i världen. Det visar den senaste rapporten över öl- och humlemarknaden 2020/2021 från Barth Haas.

Störst bland de tyska bryggerikoncernerna är Radeberger Gruppe. Med en försäljning på 11,1 miljoner hektoliter 2020 hamnar man på 22:a plats i världen. Tvåa bland de tyska och 24:a i världen med 8,6 miljoner hektoliter 2020 är TCB Beverages, som omfattar märken som Frankfurter Brauhaus, Feldschlösschen och Gilde Brauerei. Därefter följer Oettinger på 25:e plats med 8,5 miljoner hektoliter och Krombacher Gruppe, som med 6 miljoner hektoliter hamnar på 31:a plats bland världens bryggerikoncerner.

Radeberger Gruppe är med sina många ölmärken den största bryggerikoncernen i Tyskland (foto: Radeberger Gruppe).

Bitburger Braugruppe hamnar på plats 32 på världsrankingen med 5,9 miljoner hektoliter, Paulaner Gruppe på plats 33 med 5,7 miljoner hektoliter och Warsteiner Gruppe är 39:a med 3,2 miljoner hektoliter. För första gången återfinns även Veltins på topp 40-listan. Med en produktion på 2,9 miljoner hektoliter hamnar man på sista plats på listan.

Världens fyra största bryggerikoncerner är AB Inbev, Heineken, Carlsberg och China Resources Snow Breweries. Tillsammans står de för ungefär hälften av världens totala ölproduktion. Under 2020 producerade de cirka 906 miljoner hektoliter öl världen över. Deras totala försäljning sjönk dock med sex procent under 2020 jämfört med 2019. Allt enligt rapporten ”Top 40 Brauereien” från humleföretaget Barth Haas och som återges i flera tyska medier, bland annat Getränke News.



Skattelättnad för tyska småbryggerier

Nyheter Posted on 7 juni 2021 18:45

Den tyska ölskatten sänks till de nivåer som gällde innan 2004. Det har beslutats av såväl den tyska förbundsdagen som av förbundsrådet. Sänkningen är dock tillfällig och gäller bara för åren 2021 och 2022.

Enligt bryggeriförbundet Private Brauereien ligger detta beslut helt i linje med de krav som branschens oberoende bryggerier tidigare framfört. Förbundet menar också att det är ett bevis för att politikerna äntligen har förstått vilken besvärlig situation Tysklands små och medelstora bryggerier har hamnat i på grund av coronapandemin. Man framhåller också att det är ett erkännande av ölets ekonomiska och kulturella betydelse som tyskt baslivsmedel.

Tysklands små och medelstora bryggerier kan se fram emot lägre skatter (foto: Istock/Nikada Alfexe).

Skattelättnaderna ligger i storleksordningen sex till nio procentenheter beroende på bryggeriet storlek och är begränsade till små och medelstora, oberoende bryggerier med en maximal produktion på 200 000 hektoliter per år. Det innebär att cirka 95 procent av Tysklands drygt 1 500 bryggerier kommer att omfattas och att de tillsammans kommer att sänka sina utgifter med ungefär 6,9 miljoner euro under två år. Enligt Tysklands finansdepartement behöver bryggerierna inte ansöka om att få pengar tillbaka, utan en retroaktiv återbetalning kommer att ske automatiskt.

Private Brauerein menar dock att den ekonomiska situationen kommer att vara svår för många medelstora bryggerier även efter att pandemin är över. Man kommer därför fortsätta arbeta för att de beslutade skattelättnaderna ska bli permanenta, eftersom de åtminstone delvis väger upp för den konkurrensnackdel som de små, oberoende bryggerierna har gentemot de stora jättarna.



Augustiner bygger nytt och tar över klassiskt matställe

Bryggerier Posted on 4 juni 2021 16:36

Augustiner Bräu bygger ut sitt logistikcenter i Freiham. Dessutom meddelar det klassiska Münchenbryggeriet att man tar över en minst lika klassisk restaurang i den bayerska huvudstaden.

Om sju år firar Augustiner Bräu 700-årsjubileum. Bryggeriet grundades alltså 1328 och har överlevt många kriser och epidemier. Nu ser man även ut att klara av den pågående coronapandemin så pass bra att man vågar satsa och se framåt. Ett led i detta är att bryggeriet bygger ut sitt logistikcenter i Freiham i västra München, inklusive två nya buteljeringsanläggningar. Enligt Süddeutsche Zeitung ska bryggeriet här fylla sin öl i de allt populärare 33-centilitersflaskorna, en stor förändring för ett bryggeri som fram till nu i huvudsak använt halvlitersflaskor. För att komma åt den 13 000 kvadratmeter stora markbit som anläggningen ska byggas på har Augustiner gjort en affär med staden München, som i utbyte får en bit jordbruksmark nära Germering samt sju miljoner euro.

Från och med nästa höst tar Augustiner över den klassiska Münchenrestaurangen Haxnbauer (foto: Kuffler-Gruppe).

Utöver detta kommer det också bli tillökning bland Augustiners matställen. Bryggeriet tar nämligen över den traditionella Münchenrestaurangen Haxnbauer. Stället har blivit berömt för sin grillade fläsklägg (Schweinshaxen) och lockar ett normalt år massor av turister. Byggnaden där restaurangen är inrymd, Scholastikahaus, ska renoveras och hyran kommer därefter att höjas med femtio procent. På grund av detta väljer den nuvarande restaurangägaren Kuffler-Gruppe att inte förlänga sitt kontrakt, efter att ha drivit stället i fyrtio år. När det nuvarande avtalet löper ut i oktober 2022 kommer alltså istället Augustiner ta över de nyrenoverade lokalerna. Det innebär också att gästerna får vänja sig vid ny öl, efter att tidigare kunnat välja mellan bland annat Dinkelacker, Sanwald och Löwenbräu.



Kall april drog ner tysk ölförsäljning

Nyheter Posted on 3 juni 2021 19:30

En av de kallaste aprilmånaderna de senaste fyrtio åren och en tidig påsk bidrog till att ölförsäljningen Tyskland sjönk med 1,8 procent under årets fjärde månad.

Jämfört med april förra året såldes det 127 000 hektoliter mindre öl i Tyskland under samma månad i år. Totalt såldes det 6,9 miljoner hektoliter öl i Tyskland under april i år. Jämfört med aprilförsäljningen 2019, det vill säga innan coronapandemin, är det en minskning med 23 procent eller 1,6 miljoner hektoliter. Det visar siffror från den tyska statistiska centralbyrån Destatis. Förutom att april i år var rekordkall, beror de dåliga siffrorna även på att påsken inföll tidigt i månaden och att de flesta inköp därför gjordes redan i mars.

En ovanligt kall aprilmånad bidrog till att ölförsäljningen i Tyskland sjönk.

Tysk ölförsäljning till andra EU-länder ökade dock med 17,3 procent, motsvarande 92 000 hektoliter, i april i år jämfört med samma period förra året. Till länder utanför EU ökade den med 1,1 procent (+9 000 hektoliter). Ölblandningar backade dock något till 427 000 hektoliter, en minskning med 1,4 procent eller 6 000 hektoliter. Siffrorna inkluderar inte alkoholfri öl eller andra maltdrycker, liksom öl som importerats från länder utanför EU.

Om vi fördelar sifforna på respektive förbundsland ser vi att månadens ölförsäljning gick bäst i Schleswig-Holstein/Hamburg (+24,8 procent), Bayern (+10,8 procent) och Sachsen-Anhalt (+1,5 procent). Övriga förbundsländer visar minussiffror. Sämst gick det för Hessen (-18,9 procent), Mecklenburg-Vorpommern (-15 procent), Sachsen (-13,4 procent), Thüringen (-12,5 procent) och Rheinland-Pfalz/Saarland (-10,9 procent). Niedersachsen/Bremen (-7 procent), Berlin/Brandenburg (-6,4 procent), Baden-Württemberg (-4,8 procent) och Nordrhein-Westfalen (-1,5 procent) hade nog också hoppats på bättre siffror i april 2021.



Berliner Berg öppnar sitt nya bryggeri

Bryggerier Posted on 2 juni 2021 18:28

Coronapandemi och bryggerikris skrämmer inte Berliner Berg. Efter vissa förseningar öppnade man den 20 maj dörrarna till sitt nybyggda bryggeri i Berlinstadsdelen Neukölln.

Sedan det första spadtaget togs i juni 2020 har 35 ton stål monterats samman på Treptower Strasse i Neukölln. Resultatet är en 600 kvadratmeter stor byggnad, där hantverksbryggeriet Berliner Berg har möjlighet att brygga 10 000 hektoliter öl varje år. Vid sidan av det toppmoderna bryggverket är bryggmästaren Thorsten Vullriede extra stolt över humlegivaren, som gör att man kan tillsätta hela humlekottar i brygderna för att ge dem extra fulländade och varierande smaker.

Berliner Bergs ledartrio Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst skålar för det nyinvigda bryggeriet med stadsdelsordförande Martin Hikel (foto: Berliner Berg).

Berliner Berg har också byggt en liten bar i trädgården utanför bryggeribyggnaden. Här kommer Berlins ölälskare inom kort kunna avnjuta färsk öl från fat och samtidigt få en inblick i bryggeriet. Till Meininger Craft säger bryggeriets vd Michéle Hengst att det är en dröm som går i uppfyllelse att få öppna ett nytt bryggeri i centrala Berlin. Hon lägger till att bryggeriet nu inleder en ny spännande fas, under vilken man ska rota sig ordentligt i Neukölln.

Berliner Berg grundades 2015 av fyra ölentusiaster som ville upprätthålla tysk bryggartradition och samtidigt återupprätta hantverksbryggandet i Berlin, en stad som en gång var hemvist för dussintals småbryggerier. Detta gör man genom att brygga traditionella tyska ölstilar och kombinera dessa med moderna och kreativa stilar från andra delar av världen. I standardsortimentet ingår en pilsner, en pale ale, en bayersk lager och en IPA. Dessutom gör man en variant på Berlinspecialiteten berliner weisse samt diverse andra specialbrygder.



Allvarliga hygienbrister hos Augustiners maltleverantör

Nyheter Posted on 1 juni 2021 18:16

Omfattande mögelangrepp på tak, väggar och dörrar. Det var vad som mötte den bayerska kontrollmyndigheten för livsmedelssäkerhet och veterinärfrågor vid en inspektion av det bayerska mälteriet Malzfabrik Johann Zeitler.

Kontrollmyndighetens personal kunde dokumentera omfattande mögelangrepp under en inspektion på Malzfabrik Johann Zeitler i februari i år. Enligt egen utsago har mälteriet ett femtiotal tyska bryggerier bland sina kunder, däribland Augustiner Bräu. Trots de avslöjade bristerna, valde myndigheten att inte utfärda några böter eller informera allmänheten. Detta agerande har i sin tur fått skarp kritik från den europeiska intresse- och påverkansorganisationen Foodwatch, skriver About Drinks.

Allvarliga mögelangrepp har upptäckts hos den bayerska maltleverantören Johann Zeitler (foto: Bayerischer Rundfunk).

Enligt gällande livsmedelslagstiftning måste myndigheterna informera allmänheten om ”icke obetydliga” eller ”återkommande” hygienbrister, under förutsättning att dessa föranleder böter om minst 350 euro. Enligt Foodwatch visar fallet med Johann Zeitler att myndigheterna kan kringgå informationsplikten genom att helt enkelt inte utfärda några böter. Man menar också att den bayerska regeringen måste lagstifta om att alla livsmedelsinspektioner ska bli offentliga i framtiden. Den bayerska kontrollmyndigheten säger till Bayerischer Rundfunk att delar av mälteriverksamheten fortfarande är stängd och att den malt som fanns i byggnaden vid inspektionen inte får säljas vidare.



Omnipollos bayerska samarbete i Systembolagets tillfälliga sortiment

Systembolaget Posted on 31 maj 2021 17:45

Den 1 juni vankas det släpp av nya öl i tillfälligt sortiment på Systembolaget igen. Denna gång kan vi se fram emot ett intressant samarbete mellan våra egna bryggarfantomer Omnipollo och de bayerska hantverksbryggarna Camba Bavaria.

Att det svenska fantombryggeriet Omnipollo inte drar sig för att samarbeta har vi lärt oss vid det här laget. Det är dock inte så ofta som man slår sina påsar samman med ett tyskt bryggeri, men nu har det hänt. När Systembolaget släpper nyheter i det tillfälliga sortimentet den 1 juni finns det med ett öl som tagits fram gemensamt av Henok Fentie med kollegor och det innovativa bayerska hantverksbryggeriet Camba Bavaria. Ölet i fråga är bryggt i Cambas anläggning i Seeon, har fått namnet Der Schwedische Lehrling och är en tolkning av en klassisk bayersk helles.

Den 1 juni landar Omnipollos och Camba Bavarias samarbetsöl på systemhyllorna (foto: Systembolaget).

Som det anstår stilen handlar det om en gyllengul brygd med en vit skumkrona. Med humlesorterna Warrior, Hallertauer och Tettnanger samt malt från Warbro kvarn får vi en doft som påminner om friskt gräs, ljus malt och halm. Smaken är torr, även här med gräsiga toner och ljus malt, men även hö, surdeg och en mild beska. Kroppen är ganska lätt, med viss ”oljighet” och en ganska livlig kolsyra. Det hela serveras i en halvlitersflaska, vars etikett designats av Karl Grandin.

Omnipollo grundades 2010 av Henok Fentie och Karl Grandin. Omnipollo är ett så kallat fantombryggeri, vilket innebär att de brygger sina öl hos andra bryggerier. Camba Bavaria grundades 2008 i Truchtlaching som ett uppvisningsbryggeri för bryggeriutrustningstillverkaren Braukon. 2016 blev visningsbryggeriet för litet och man öppnade en andra anläggning i Seeon. Här bryggs inte bara Cambas öl, utan Braukon har även sin tillverkning här.

Fakta Omnipollo Der Schwedische Lehrling
Stil: Ljus lager
Alkoholhalt:  5,2 %
Producent: Camba Bavaria
Leverantör: Omnipollo AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 24,90 kr (49,80 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 20 000 st.



Tyska bryggerier föredrar Facebook

Nyheter Posted on 28 maj 2021 15:57

En majoritet av de tyska bryggerierna delar regelbundet information på Facebook vilket gör det till den mest populära plattformen. Det visar en nyligen publicerad studie om bryggeriernas användning av sociala medier.

Studien, som heter Social Media-Performance Brauereien 2021, ger en bild av följare, inlägg och videor, liksom hur mycket konsumenterna interagerar med sina favoritbryggerier i sociala medier. Så gott som samtliga av de hundra tyska bryggerier som ingår i studien säger att de använder Facebook för att dela information. Även Instagram är populärt och används av fyra av fem bryggerier. Av de tillfrågade bryggerierna uppger sjuttio att de dessutom använder Youtube, medan bara 37 av dem har ett officiellt Twitter-konto.

Facebook är den mest populära sociala medie-plattformen bland tyska bryggerier (foto: tedlerner.com).

Det bryggerikoncern som har i särklass flest följare på Facebook är Heineken Deutschland, medan Carlsberg Deutschland har fått flest nya följare under det år som studien omfattar. I snitt publicerade de undersökta bryggerierna 113 inlägg på Facebook under samma tolvmånadersperiod. Här var Privatbrauerei Gaffel ”bäst” med drygt 400 inlägg på ett år. Bitburger lyckades dock få flest interaktioner med cirka 360 000 kommentarer, reaktioner eller delningar. Mest ”likes” för ett enskilt inlägg under perioden fick Paulaner.

När det kommer till antalet följare i de olika plattformarna finns det stora skillnader. På Facebook har två tredjedelar av bryggerierna fem- eller sexsiffriga följarsiffror; snittet ligger på cirka 330 000 följare. På Instagram och Twitter handlar det oftare om tre- eller fyrsiffriga tal, med ett snitt på 8 400 respektive 1 300 följare. På Youtube är antalet följare betydligt lägre. Med några få undantag handlar det här om två- eller tresiffriga följartal; snittet ligger på knappt 400. Det innebär att spridningen på ett Facebookinlägg i snitt är 825 gånger större än ett inlägg på Youtube.

Studien är genomförd av Research Tools i samarbete med Vico Research & Consulting, som har granskat 100 tyska bryggeriers eller koncerners aktivitet i de fyra sociala mediekanalerna Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Studien pågick mellan den 10 februari 2020 och den 9 februari 2021.



« FöregåendeNästa »