Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Lämnar tillbaka ölsejdel – efter 55 år

Nyheter, Ölhistoria Posted on 4 februari 2020 17:49

Sommaren 1965 besökte en ung amerikanska Hofbräuhaus i München. Med sig hem från Tysklandsresan hade hon en ölsejdel som hon först nu lämnat tillbaka.

I 55 år har samvetet gnagt den i dag 73-åriga Celeste. Som många andra amerikaner gjorde hon som ung en resa till München. I bagaget hem hamnade en enliterssejdel, Masskrug, i keramik från den bland turister populära ölhallen Hofbräuhaus.

Efter 55 år har Hofbräuhaus fått tillbaka sin ölsejdel tillsammans med ett ångerfullt brev (foto: Hofbräuhaus München/Instagram).

Ölsejdeln har nu återkommit till hemlandet, efter det att Celeste lättat sitt hjärta och skickat tillbaka den till sin rättmätige ägare. I det brev hon bifogar skriver Celeste att hon tog sejdeln sommaren 1965, när hon var ”ung, hänsynslös och obetänksam”. Hon ber också om ursäkt för att hon inte lämnat tillbaka den tidigare.

I ett svar säger Hofbräuhaus-chefen Tobias Ranzinger att oavsett vilka skäl Celeste har att skicka tillbaka sejdel nu, så är han glad att det finns människor som haft en relation till ölhallen under så lång tid. Han säger också att Celeste är välkommen till Hofbräuhaus för en gratis öl nästa gång hon är i München.



Berlins största ölfestival lägger ner

Festivaler Posted on 3 februari 2020 17:42

Efter 23 år läggs Berlins internationella ölfestival ner. Kostnaderna för säkerhet, renhållning och avspärrningar har ökat varje år samtidigt som kraven på att återställa använda grönområden hårdnat.

Arrangörerna av Berlins internationella ölfestival, Biermeile, meddelar att man nu nått gränsen för vad man klarar av ekonomiskt. I ett uttalande säger de att de är mycket ledsna över att behöva ta beslutet att lägga ner festivalen efter 23 år, särskilt som den alltid varit mycket uppskattad av besökarna. Kostnaderna för att driva runt arrangemanget har dock blivit för höga, något som Berliner Morgenpost tidigare skrivit om.

Berlins internationella ölfestival har lockat storpublik och populära bryggerier till Karl-Marx-Allee (foto: Niclas Samuelsson).

Varje år sedan 1997 har Berlins internationella ölfestival arrangerats på paradgatan Karl-Marx-Allee den första helgen i augusti. Festivalen brukar locka cirka 750 000 besökare. Förra året deltog närmare 340 bryggerier från åttio länder, som tillsammans serverade runt 2 500 olika sorters öl. Dessutom erbjöds ett stort utbud av mat och musikalisk underhållning. Festivalen har tidigare utsetts till världens längsta ölträdgård av Guinness rekordbok. Inträdet har varit gratis, men besökarna har fått betala ett par euro för varje smakprov.



Bayrare bakom årets Oktoberfestaffisch

Oktoberfest Posted on 31 januari 2020 16:08

Juryn har sagt sitt – 2020 års Oktoberfestaffisch är utsedd! Bakom motivet står en grafisk formgivare från bayerska Kaufbeuren, som vann före 206 andra förslag.

Gammalrosa, guld och turkos är de aningen dämpade färger som återfinns i årets affisch till Oktoberfest. Det detaljerade motivet innehåller dock de flesta av de symboler som förknippas med folkfesten. I mitten finns en stor kringla (Brezl) från vilken det hänger åtta andra Oktoberfestsymboler, allt från karuseller till korvar och ölsejdlar. Det hela för tankarna till ett pariserhjul.

Oktoberfestgeneral Clemens Baumgärtner avtäcker årets Oktoberfestaffisch (foto: muenchen.de/Gunnar Jans).

Upphovsmannen till det vinnande motivet är en frilansande grafisk formgivare vid namn Ulrich Peter, som har drivit sin egen firma i Kaufbeuren sedan 1991. Inspirationen har han fått från sina egna minnen av barndomens besök på Oktoberfest. Detta var det tredje bidraget han skickat in genom åren och denna gång avgick han med segern och en prissumma på 2 500 euro. Det vinnande motivet kommer nu synas på cirka 10 000 affischer, ölsejdlar, souvenirer och i annonser såväl i tryckta medier som på nätet.

Årets Oktoberfestaffisch är designad av Ulrich Peter och innehåller de flesta symboler som förknippas med folkfesten (bild: muenchen.de).

1952 var året dåden första affischtävlingen anordnades av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det fjärde gången som allmänheten kunde rösta via internet. Årets Oktoberfest är den 187:e i ordningen och äger rum den 19 september till den 4 oktober.



Mindre öl säljs i Tyskland – men exporten utanför EU ökar

Nyheter Posted on 30 januari 2020 17:54

2019 såldes det cirka 92 miljoner hektoliter öl i Tyskland. Det är en minskning med 1,9 procent eller 1,8 miljoner hektoliter jämfört med året innan. Siffrorna som presenteras av den tyska statistiska centralbyrån Destatis omfattar inte alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl som importerats från länder utanför EU.

82,6 procent av den öl som såldes i Tyskland 2019 var avsedd för den inhemska marknaden. Det är en minskning med 2,1 procent eller 7,6 miljoner hektoliter jämfört med 2018. Exporten uppgick till knappt sexton miljoner hektoliter, en minskning med en dryg procent från året innan. Nio miljoner hektoliter såldes till andra EU-länder (-4,3 procent) och sju miljoner hektoliter till länder utanför EU, vilket är en ökning med 3,4 procent från 2018. Så kallad Haustrunk (öl avsedd att drickas av bryggerianställda) uppgick till 124 000 hektoliter (-5,2 procent).

Tyskarna köper allt mindre öl medan exporten utanför EU ökar (foto: Getty Images).

Ölblandningar, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, stod för 4,8 procent av den totala ölförsäljningen under 2019. Det motsvarar knappt 4,4 miljoner hektoliter, vilket är ungefär en procent mindre jämfört med fjolåret.

Sedan 1993, då en ny skattelagstiftning trädde i kraft, har den tyska ölförsäljningen minskat med tjugo miljoner hektoliter eller 17,8 procent. Den inhemska försäljningen har minskat med 27,6 procent under perioden, medan export och Haustrunk har mer än dubblerats och ökat med 132 procent.



Fürstenbergs bästa pilsnerresultat på tio år

Bryggerier Posted on 28 januari 2020 18:52

Fürstenberg Brauerei växte kraftigt under 2019. Totalt ökade produktionen med fem procent för bryggeriet i Donaueschingen. Bäst gick det för bryggeriets flaggskepp.

Under 2019 lyckades Fürstenberg Brauerei öka sin marknadsandel rejält i sin hemstat Baden-Württemberg. Försäljningen av flaggskeppsölet Fürstenberg Premium Pilsener ökade med 5,2 procent, vilket är det bästa resultatet på tio år enligt bryggeriets vd Georg Schwende. Totalt ökade nettoomsättningen med 2,2 procent jämfört med året innan.

Georg Schwende skålar för förra årets resultat och ser fram emot 2020 (foto: pressbild).

Utvecklingen för nyare produkter som Fürstenberg Natur Radler var också mycket positiv; försäljningen ökade med 31 procent. På två år har drycken blivit den bäst säljande ölblandningen i Baden-Württemberg. Natur Radler Grapefruit, som började säljas i maj 2019, har också gått bra och överträffat förväntningarna. Den alkoholfria Fürstenberg Pilsener 0.0% har i sin tur ökat med 3,4 procent.

Georg Schwende ser också ljust på utvecklingen för 2020. Under året kommer det vara fullt fokus på Fürstenberg Pilsener, som fyller 125 år och därmed är den äldsta pilsnern i Baden-Württemberg. Jubileet kommer att uppmärksammas på flera sätt under året. Fürstenberg står dock även inför samma utmaningar som resten av bryggeriindustrin, som brist på utbildad arbetskraft, stegrande löner, högre råvarupriser och flaskhalsar inom logistiken.



Veltins växer och lanserar ny produkt

Bryggerier Posted on 23 januari 2020 18:51

Under 2019 producerade Veltins 3,05 miljoner hektoliter öl, vilket är den bästa siffran någonsin. Samtliga produkter i portföljen har bidragit till att bryggeriet fortsätter växa. I år utökar man dessutom produktsortimentet.

Sauerland-bryggeriet C. & A. Veltins ökade sin försäljning med 1,2 procent under 2019. Intäkterna uppgick till 359 miljoner euro, vilket är en ökning med två procent från året innan. De två senaste åren har Veltins vuxit med 6,1 procent. Sedan millennieskiftet har produktionen ökat med hela 29 procent.

Under 2020 lanserar Veltins det nya ljusa ölet Pülleken (foto: wiwo.de).

Flaskölen stod för 1 654 000 hektoliter under fjolåret (en ökning med en procent), medan burkölen ökade med 8,4 procent till följd av ökad efterfrågan. Specialölsmärket Grevensteiner ökade med 10,3 procent till 241 300 hektoliter. Efter sex år på marknaden finns de tre öl som säljs under detta varumärke nu tillgängligt på 18 700 försäljningsställen i Tyskland. Ölblandningsserien V+ stod för 295 400 hektoliter av den totala försäljningen och fanns vid årsskiftet tillgängligt på 34 000 tyska försäljningsställen.

Exporten till Veltins nyckelmarknader Italien, Spanien, Nederländerna, Storbritannien och USA håller sig relativt stabil. Den totala utlandsförsäljningen 2019 uppgick till 192 000 hektoliter, vilket är en minskning med 1,03 procent. Antalet anställda ökade dock med 3,5 procent under året och uppgår i dag till 678. Den 1 maj i år lanserar Veltins dessutom en ny produkt: Pülleken. Namnet kommer från det sauerländska ordet för ”liten flaska” och detta ljusa öl kommer följaktligen släppas på den tyska marknaden i 33-centlilitersflaska.



AB Inbev ökar försäljning med märkliga metoder

Nyheter Posted on 21 januari 2020 18:51

Branschtidningen Inside Getränke har presenterat listan på de mest och minst framgångsrika tyska ölmärkena under 2019. Det som det gick bäst för verkar dock ha använt okonventionella försäljningsmetoder.

De fem ölmärken som ökat sin försäljning mest i Tyskland under 2019 är Hasseröder (+95 000 hektoliter), Ur-Krostitzer (+39 000), Veltins (+38 000), Augustiner (+ 25 000) och Jever (+14,000). Totalt ökade försäljningen av dessa med 211 000 hektoliter enligt Inside Getränke.

AB Inbev har dragit upp Hasseröders försäljningssiffror med ifrågasatta metoder (foto: Press24).

Bakom Hasseröders siffror verkar det dock dölja sig orent spel. För att uppnå de försäljningsmål som satts upp för året har ägaren AB Inbev sänkt priset för en back öl (tio liter), ofta till åtta euro eller mindre. Dessutom ska enligt uppgift återförsäljare ha fått stora bonusar för att köpa in extra mycket öl i slutet av året. Detta har sedan redovisats som försäljning under 2019, även om ölet blivit stående i ett lager. Vissa återförsäljare ska till och med ha fått bidrag för att hyra extra lagerutrymme för att kunna bunkra öl och på så sätt dra upp försäljningssiffrorna.

Hela den försäljningsökning som de fem största märkena står för äts dock upp med råge av ölmärkena med sämst utveckling. De fem märken som gick sämst i Tyskland förra året är Oettinger (-492 000 hektoliter), Erdinger (-140 000), Franziskaner (-67 000), Radeberger (-63 000) och Warsteiner (-35 000). Sammanlagt står dessa märken för en minskning på 797 000 hektoliter. Oettingers förlust beror till största del på en kraftig prisökning under 2019 och en omorganisation av företaget. För Erdinger, Franziskaner och till viss del även Paulaner (-20 000 hektoliter) beror den sjunkande försäljningen på att veteöl tappar i popularitet.



Warsteiner nöjda med 2019

Bryggerier Posted on 17 januari 2020 16:40

Warsteiner ser tillbaka på ett år med en något minskad försäljning, men där man ändå lyckades ta nya marknadsandelar. Så totalt sett var 2019 fullt godkänt för bryggerijätten.

Förra året minskade Warsteiners totala försäljning med 1,6 procent jämfört med 2018. Den inhemska försäljningen minskade med 0,8 procent. Efterfrågan från handeln ökade dock något, trots att Warsteiner höjde sina priser i oktober. Försäljningen av bryggeriets alkoholfria ölsorter ökade med tretton procent; den alkoholfria Radler med hela 31 procent. Detta resultat innebär att Warsteiner tar ytterligare marknadsandelar i det tyska pilsnersegmentet, såväl för pilsner med som utan alkohol. Bryggeriets marknadsandel för vanlig pilsner ligger nu på 4,6 procent (en ökning med 0,4 procent) och för alkoholfri pilsner på rekordhöga 5,9 procent (+1,7 procent).

Trots minskad försäljning lyckades Warsteiner ta marknadsandelar under 2019 (foto: Warsteiner).

Försäljningen utanför Tyskland minskade med 4,5 procent under fjolåret, bland annat eftersom stora marknader som Nederländerna, Italien och USA gick sämre än väntat. Å andra sidan ökade försäljningen i länder som Storbritannien, Frankrike, Ryssland och Ukraina. Warsteiner tror dock att utlandsförsäljningen kommer att stärkas under 2020, inte minst tack vare att man tecknat distributionsavtal med strategiskt viktiga partner i Storbritannien och Kina.

Inför 2020 är förväntningarna höga hos Warsteiner. Inte minst sommarens fotbolls-EM tror man kommer att ge ölbranschen en välbehövlig knuff. I samband med mästerskapet planerar bryggeriet en stor marknadsföringskampanj i Tyskland och Nederländerna. Dessutom satsar man stort på TV-reklam redan från början av året. En stor del av marknadsföringsbudgeten kommer också att läggas på lanseringen av det nya ölet Brewers Gold, som når tyska butiker och restauranger i februari.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



« FöregåendeNästa »