Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Kultdrycken som går mot en renässans

Ölhistoria Posted on 23 februari 2018 16:43

En dryck som var populär på de tyska inneställena för
trettiotalet år sedan är på väg att göra comeback. Ingredienser: Öl, cola och
körsbärslikör.

Goass är inte bara det sydbayerska ordet för gethona, det är
också en del av namnet på en dryck som många trott, eller hoppats, fallit i
glömska. Goassmass, ibland Goassnmass eller bara Goass, är den unika dryck man får genom
att fylla en enliterssejdel (Mass)
med öl, cola och körsbärslikör. Varianter förekommer dock beroende på var man
är. I norra Bayern utgörs receptet i regel av en halvliter mörkt öl eller
weissbier samt en halvliter cola, toppat med ett snapsglas körsbärslikör eller
konjak. Whisky eller andra destillerade drycker förekommer också. I södra
Bayern lägger man gärna i två råa ägg och kallar det hela Gaggerle.

Även om recepten på Goassmass varierar så ska halva sejdeln innehålla öl (foto: DPA).


Varför
heter då Goassmass
som den gör? Namnet verkar i vilket fall inte ha något
med getter att göra. Istället får vi gå tillbaka till 1700-talets München och
de jesuitmunkar som bryggde en sötare och svagare variant av bocköl som man kallade
Gais, ibland också stavat Geiss. Det är alltså en etymologisk
motsvarighet till ordet Bock, som
inte heller har med djuret att göra, utan kommer från Ainpöckisch Bier efter dess ursprung i staden Einbeck (på
bayersk dialekt uttalat Oanpock som
senare blev Bockbier). Eftersom
bocköl är starkt var det måhända logiskt att namnge den svagare drycken efter
den kvinnliga geten.

Goassmass hade sin storhetstid under 1970- och
80-talet, då den gärna avnjöts på tyska diskotek eller vid ölhallarnas stambord.
I samband med alkoläskens intåg på 1990-talet och framväxten av andra
ölblandningar, minskade dock efterfrågan. Det går visserligen att hitta drycken
på en och annan München-restaurang, men det är först sedan kabaréartisten Thomas
Mayer, mer känd som Vogelmayer, satt igång ett återupplivningsförsök som det på allvar
börjat talas om den igen. Tillsammans med den kände krögaren Hubert Reisinger
har Mayer startat ett korståg för en Goassmass-renässans.
Reisinger har till och med sagt att han vill servera blandningen på den stora
folkfesten Gäubodenfest i Straubing, något som väckt viss uppståndelse bland dem
som minns – ibland med fasa – drycken från sin ungdom.



Två tyskar till systemet i mars

Systembolaget Posted on 22 februari 2018 16:20

Den 1 mars är det dags för årets första släpp i Systembolagets fasta sortiment. Två nya tyska öl dyker upp denna gång, bland annat ett
från ett hajpat Stralsund-bryggeri.

Störtebeker Braumanufaktur i hansestaden Stralsund har några
framgångsrika år bakom sig. Deras öl blir ofta prisade och för inte så länge
sedan vann de ett designpris för en av sina flaskor. Flera av
deras öl har hittat till systemhyllorna och nu kommer ytterligare ett. Störtebeker Kellerbier 1402 är ett
ofiltrerat lageröl som vunnit pris för bästa kellerbier vid World Beer Cup. Ölet är bryggt med pilsnermalt samt humlesorterna
Select, Smaragd, Perle och Mandarina Bavaria. I doften återfinns citrus, ljus
malt och kryddig humle. Smaken är åt det sötare hållet med inslag av vindruvor
med en torr, aningen metallisk eftersmak.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som
omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i
Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter
murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i
2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. Namnet Störtebeker
kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till
sin död 1401 ledde sitt gäng vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i
Östersjön.

Fakta Störtebeker Kellerbier 1402
Alkoholhalt: 4,8 %
Stamvörtstyrka: 11,1 %
Producent: Störtebeker Braumanufaktur
Leverantör: Heba Food & Beverages AB
Förpackning: Flaska, 33 cl
Pris: 16,90 kr (51,21 kr/l)

Störtebekers kellerbier har vunnit priser som bästa öl i sin stil (foto: Störtebeker Braumanufaktur).


Bryggeriet bakom den andra

nyheten träffade vi senast på i samband med oktoberölssläppet 2016. Då hittade
vi Brauerei Zoller-Hofs Festbier på hyllorna. Nu kommer de
tillbaka, den här gången med sin Spezial
Export
. Exportöl är en variant av den ljusa lager vi ibland känner som dortmunder. I denna stil är det
malten som står i centrum och Zoller-Hofs variant är inget undantag. Doften är
starkt präglad av en söt maltighet, men har även undertoner av tysk humle och lite
gräs. Även smaken är maltigt söt med aningar av citrus samt lite alkoholvärme i
avslutningen. Ett öl som i mångt och mycket är en typisk representant för
stilen.

Brauerei Zoller-Hof i
Sigmaringen, Baden-Württemberg, grundades 1845 av Carl Fidelis Graf. Tack vare
sitt läge kunde bryggeriet etablera goda kontakter med furstehuset
Hohenzollern, vilket antyds i namnet. I dag ägs bryggeriet av Claudia Sieben,
sjätte generationens bryggare i samma familj. De 45 anställda brygger numera
inte bara öl till den tyska marknaden, utan även till andra europeiska länder
samt Ryssland och Kina.

Fakta Zoller-Hof
Spezial Export

Alkoholhalt: 5,0 %
Producent: Brauerei
Zoller-Hof
Leverantör: Amka Vinimport AB
Förpackning: Flaska,
33 cl
Pris: 19,90 kr (60,30 kr/l)

Zoller-Hof Spezial Export är i många delar en typisk dortmunder export (foto: Systembolaget).


I samband med nyhetssläppet den 1
mars får också ett antal öl lämna systemhyllorna på grund av för dålig
försäljning. Ur tysk synvinkel handlar det om Fürstenberg Premium Pilsner, Karmeliten
Biobier
, Beck’s, Einbecker Ur-Bock Hell och Riedenburger Martha Krieger
Spitzenpilsner
.



Stabilt år för Bitburger

Bryggerier Posted on 20 februari 2018 18:58

Bitburger
Braugruppe har en stabil utveckling, trots att det är turbulenta tider för den
tyska ölbranschen. Försäljningen under 2017 uppgick till 786,6 miljoner euro,
vilket kan jämföras med 786 miljoner 2016.

Ser man till Bitburger Braugruppes försäljningsvolym
så minskade denna marginellt, från 7 miljoner hektoliter 2016 till 6,8 miljoner
hektoliter förra året. Inkomsterna för bryggerigruppens främsta märken, Bitburger Premium och König Pilsener, fortsätter dock att öka.
Bitburger är fortfarande det största fatölsmärket i Tyskland och är det öl som
säljs mest till restauranger och barer. Exporten överträffade förväntningarna
under 2017 och gick uppåt, trots vissa förändringar i sortimentet.

Bitburger Braugruppes försäljning ligger på en stabil nivå (foto: Bitburger Braugruppe).

Under 2018 tänker koncernen försöka
ta ytterligare marknadsandelar genom att utöka sortimentet för Bitburger-märket.
Under våren kommer flera nyheter presenteras, som enligt bryggerichefen Axel
Dahm kommer attrahera dem som älskar olika ölstilar. Han ser också en fortsatt
stor potential för bryggeriets alkoholfria produkter. Bitburger Pils 0,0 har fördubblat sina marknadsandelar de senaste
sex åren och försäljningen för övriga produkter i 0,0-serien ökar också.

I
dagarna meddelade även
Bitburger att
exportchefen Till Hedrich också tar över tjänsten som försäljningschef efter
Andreas Reimer, som lämnar företaget. Därmed samlar bryggeriet såväl den inhemska
handeln som exporten under samma chef.

Familjeägda
Bitburger Braugruppe är
en av de största bryggerigrupperna i Tyskland. Förutom
Bitburger och König Pilsener, ingår även märkena Königsbacher, Köstritzer,
Licher, Nette och Wernesgrüner i koncernen. Dessutom har man ett försäljningsavtal
med Benediktiner Weissbräu
i Ettal.



Bra skördar ger humlebranschen medvind

Nyheter Posted on 19 februari 2018 18:49

Det
är goda tider för humlebranschen. Under räkenskapsåret 2016/17 ökade de tyska förädlingsföretagen
sin försäljning med tio miljoner euro, från 77 miljoner 2015/16 till 87 miljoner
euro.

Förra veckan samlades humleförädlarnas
branschorganisation Hopfenverwertungsgenossenschaft (HVG) i Mainburg
för sitt årliga möte. Där kunde man konstatera att 2017 års tyska humleskörd
hamnade på lite drygt 41 500 ton, vilket är ett mycket bra resultat. Det är
visserligen lite mindre än 2016 års 42 700 ton, men det resultatet var också
högt över genomsnittet. I hela världen skördades det 110 000 ton humle
2016.

De som är verksamma inom humlebranschen kan se ljust på framtiden (foto: altmuehlfranken.de).


Med två
bra humleår
i ryggen kan
humleodlarna investera och öka sina odlingsarealer. Mellan 2011 och 2016 ökade
den tyska humlearealen med 2 000 hektar. Till Schwäbische Zeitung säger HVG:s försäljningsansvarige
Jürgen Weishaupt att denna trend förmodligen kommer att fortsätta under 2018.
HVG själva kommer att investera femtio miljoner euro i sin humlebearbetningsanläggning
i St. Johann, vilket innebär att man flyttar produktion från Wolnzach. Förra
året bearbetades 31 000 ton humle i St. Johann.

En
annan sak som
talar för fortsatt goda tider
för humlebranschen är att världsmarknaden för öl ser ut att vända uppåt,
framför allt tack vare länder som Mexiko och Vietnam. Även Kina inger
förhoppningar, samtidigt som det även finns en stor tillväxtpotential i Afrika.
Å andra sidan ser den humlekrävande amerikanska hantverkstrenden ut att sakta in
något. Brexit och USA:s alltmer protektionistiska politik är dock inte något
som skrämmer. HVG har ännu inte märkt av några problem med att handla med dessa
marknader, men menar att det fortfarande återstår att se hur saker och ting
utvecklar sig. Organisationen välkomnar samtidigt EU:s ansträngningar att få
till fortsatta handelsavtal med USA och Storbritannien.



Nyhetssvep 16 februari

Nyheter Posted on 16 februari 2018 16:51

Svensk bakom St. Erhards nya design
Bamberg-bryggeriet St. Erhard har presenterat en ny design på sina flasketiketter. Den är gjord av den svenska formgivaren Perniclas Bedow, som tidigare bland annat designat flaskor åt danska Mikkeller. Den nya designen används på St. Erhards öl Farmer, Mayflower och Sasion samt på Saison öllikör. Designen på St. Erhard Original kommer dock vara oförändrad. Det krav Bedow hade var att leva upp till designen på den numera klassiska, genomskinliga St. Erhard-flaskan, som vunnit German Design Award. Målet var att överföra det minimalistiska konceptet till en flaska med pappersetikett. För att göra det utgick Bedow från en uppfattning om vad tysk öl står för utomlands. Som en röd tråd löper ledorden enkelhet, precision och förminskning. Resultatet är ett slags Bauhaus för öletiketter, där ölets namn är det som ensamt utgör hela designen.

Den nya designen beskrivs som Bauhaus för öletiketter (foto: St. Erhard).

Brygger öl (nästan) naken
Lang-Bräus bryggmästare Jürgen Hopf har gjort sig känd för tokiga och roliga upptåg, som fått mycket uppmärksamhet i media. Så var det inte minst 2002, när bryggeriet lanserade sitt Erotikbier. Ölet blev snabbt en succé, mycket tack vare att flasketiketterna pryds av en mycket lättklädd kvinna, och flaskor har bokstavligen slitits ur händerna på Jürgen Hopf. Nu har bryggmästaren tagit det hela ett steg längre genom att brygga ölet enbart iklädd förkläde, hatt och gummistövlar. Hopf själv intygar att allt sker i enlighet med den bayerska renhetslagen (Reinheitsgebot) och att det hela bidrar till ölets potens- och fertilitetsökande egenskaper. Erotikbier skapades ursprungligen som ett skämt inför den årliga karnevalen, men har efter sin succé blivit kvar i bryggeriets fasta sortiment.

Jürgen Hopf brygger öl endast iklädd förkläde, hatt och stövlar (foto: DPA/Nar Sja).

Tre nya öl testade av Welde
I början av februari medverkade Welde Braumanufaktur på ölmässan Braukunst Live i München. Med sig från Plankstadt hade man den klassiska lagern Hellen samt de redan etablerade ölen Badisch Gose och Bourbon Barrel Bock. Mest intresse var det dock kring tre nya, lite humligare skapelser, som för första gången testades av en bredare publik. Pale Ale har bryggts med Simcoe-, Pekko- och Cascade-humle samt mörk karamellmalt. India Pale Ale är i sin tur bryggd med Azzaca, Cascade och Sorachi samt karamell- och melanoidin-malt. Dessutom presenterades lagern Citra Helles, som innehåller humlesorterna Spalter Select, Yellow Sub och Citra. I Pale Ale och IPA:n har amerikansk alejäst använts, medan det i lagern är Weldes egen lagerjäst som tillsatts. Den som vill köpa dessa öl i butik får dock ge sig till tåls. Det är först efter testrundan i München som ölen börjat bryggas i större skala; för tillfället ligger de och mognar till i jästankarna. Först i början av april räknar man med att ölen, som sägs passa bra till ost, ska finnas ute i handeln.

Weldes tre nya craft-öl sägs passa extra bra till ost (foto: Welde Braumanufaktur).

Ny ölblandning från Schöfferhofer
Schöfferhofer har redan en av de populäraste ölblandningarna i sin Schöfferhofer Grapefruit, en blandning av veteöl och grapefruktläsk. Nu kommer de med en ny veteölsblandning, denna gång med passionsfrukt. Schöfferhofer Weizen Maracuja heter den och sägs passa extra bra efter en lång arbetsdag med sin uppfriskande, inte allt för söta smak. Bäst smakar den väl kyld, direkt från flaskan. Den nya medlem i Schöfferhofers ölmixfamilj marknadsförs över hela Tyskland i såväl tv som i tryckta medier och online. Schöfferhofer Weizen Maracuja kommer att finnas tillgänglig i tyska butiker från mitten av mars.

Schöfferhofers nya veteölsblandning är gjord med passion (foto: Schöfferhofer).

Supervänner släpper pilsner
Berlinbryggarna Superfreunde släpper snart sitt senaste öl – Superfreunde Pils. Det gör man i samband med livsmedelsmässan Internorga i Hamburg den 9-13 mars. Den nya pilsnern är kallhumlad med Amarillo och Mosaic, vilket ger den en fruktig beska. Ölet är bryggt i samarbete med Wagner-Bräu i Kemmern i Bamberg-distriktet, ett bryggeri som funnits sedan 1788. På Internorga får pilsnern sällskap av Old School Ale, en närmast traditionell altbier som släpptes förra året. Eller så traditionell som den kan vara med tanke på att den är kallhumlad med amerikansk Chinook-humle för lite extra citrussting. De två ölen presenteras tillsammans under mottot ”En pils, en alt. Gammalt är nu det nya och öl förblir öl” (i fri översättning). Superfreunde startade sin verksamhet i december 2015. De två bryggarna Stefan Schröer och Marco Sgarra utgår från Berlin, men brygger sina öl i trakterna kring Bamberg.

Stefan Schröer och Marco Sgarra kommer med ny pilsner (foto: Superfreunde).



Fortsatt succé för Lammsbräu

Bryggerier Posted on 15 februari 2018 18:07

2017 var ännu ett bra år för Neumarkter Lammsbräu. Försäljningen ökade med 4,7 procent till 24,3 miljoner euro, att jämföra med 23,2 miljoner euro året innan.

Trots att den tyska ölmarknaden sviktar lyckades Neumarkter Lammsbräu öka sin försäljning av ekologiska öl med 8,8 procent till 94 168 hektoliter förra året (2016 såldes 86 548 hektoliter). När det gäller alkoholfria öl såldes 56 304 hektoliter, vilket är en ökning med 5,5 procent jämfört med året innan. Räknar man alla drycker i sortimentet sålde Oberpfalz-bryggeriet totalt 216 638 hektoliter, en ökning med närmare tio miljoner hektoliter från 2016. Förutom öl gör bryggeriet såväl läsk som mineralvatten.

Susanne Horn, högre representant på Neumarkter Lammsbräu, är nöjd med 2017 års resultat (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Nyligen presenterade Lammsbräu dessutom två nya öl, som kommer att släppas i år: Lammsbräu Zwickl, ett underjäst och ofiltrerat öl samt säsongsprodukten Lammsbräu Weisse & Grapefruit, ett alkoholfritt veteöl med grapefrukt. Dessutom kommer Lammsbräu Alkoholfrei på halvlitersflaska. Det innebär att bryggeriets sortiment nu består av nitton ekologiska öl, inklusive sex alkoholfria sorter och en säsongsspecial samt tre glutenfria ekologiska specialöl. Dessutom kommer bryggeriet med ett nytt utseende på sina ölflaskor; etiketternas färger, typsnitt, logotyp och design har ändrats.

Två nya öl, och en läsk, kommer att släppas i år (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Under 2017 fortsatte Lammsbräu också sitt arbete med att modernisera anläggningen i Neumarkt. Framför allt har man gjort stora investeringar för att öka energieffektiviteten, bland annat genom att installera två nya gasvattenvärmare och en gasturbin. Dessa står för huvuddelen av bryggeriets uppvärmning och ersätter den tidigare oljebaserade uppvärmningen. De förser också såväl brygghus som mältningsanläggning med energi. Företaget försöker också öka sin användning av hållbara och ekologiska råvaror i sin läsk. Till ölet används redan enbart ekologiska råvaror och Lammsbräu utsågs förra året till Bayerns bästa ekobryggeri.



Gammalt bryggeri återuppstår i München

Bryggerier Posted on 14 februari 2018 18:15

På platsen där det en gång låg en amerikansk arméförläggning i München-stadsdelen Giesing ska det bli ett nytt bryggeri. Dietrich Sailer ska här återuppliva det gamla namnet Münchner Kindl-Bräu.

Vid det som tidigare var en bensinstation för amerikanska arméfordon, ska det snart bli bryggeri och upplevelsecentrum. På Tegernseer Landstrasse vill entreprenören och femte generationens ölbryggare Dietrich Sailer bygga ett nytt bryggeri under det klassiska namnet Münchner Kindl-Bräu. Med sin planerade kapacitet på 10 000 hektoliter kommer det att vara aningen mindre än den närbelägna konkurrenten Giesinger Bräu.

Dietrich Sailer vill återuppliva det gamla ölmärket Münchner Kindl-Bräu (foto: tz.de/Westermann).

Det ursprungliga Münchner Kindl-Bräu grundades 1880. 1905 övertogs det dock av Unionsbräu, som i sin tur togs över av Löwenbräu 1921. Dietrich Sailer har köpt namnet från Löwenbräu, för att rädda det från att helt försvinna. När märket nu återuppstår är tanken att det ska bryggas mörkt öl, bocköl och märzen, liksom en traditionell münchener helles. Däremot blir det inget veteöl, utan det är bara underjästa stilar som gäller. Som komplement ska typiska München-specialiteter, som weisswurst, tillverkas och serveras på platsen.

Bryggeriet ska inrymmas i en byggnad som för tankarna till 1800-talets industriarkitektur (visualisering: Goergens Miklautz Partner).

Förutom att brygga öl i riktiga kopparkärl och med öppna jäskar, är Sailers mål att skapa ett vackert bryggeri. Han önskar sig en tegelbyggnad med stora fönster, som för tankarna till 1800-talets industriarkitektur. Uppdraget att rita bryggeriet har gått till München-arkitekterna Goergens & Miklautz. Bryggeriet ska också hålla öppet för rundturer, där besökarna ska kunna gå runt med en öl i handen och följa bryggprocessen. Enligt tidningen TZ planerar Sailer till och med för drive-in-turer, där det ska gå att se bryggeriet från bilen. Besökarna ska också kunna vandra i den planerade humlegården med vilda bin samt se hur man gjorde is förr i tiden.



Löwenbräukeller utan Löwenbräu?

Ölställen Posted on 13 februari 2018 17:28

Den klassiska München-restaurangen Löwenbräukeller har serverat ölet vars namn den bär sedan början av 1880-talet. Men snart kan det vara slut med det.

Den 1 april tar Edi Reinbold över som ny ägare av Löwenbräukeller i hörnet av Dachauer Strasse och Nymphenburger Strasse i München. Men det är kanske inte den största förändringen vi har att vänta. I år går nämligen också avtalet ut med Spaten-Franziskaner-Bräu (AB Inbev), som äger varunamnet Löwenbräu och som levererar öl till restaurangen. Enligt uppgifter till tidningen Merkur sägs nu Reinbold förhandla med tre andra bryggerier om ölrättigheterna: Augustiner Bräu, König Ludwig Brauerei och Tegernsee.

I april får Löwenbräukeller ny ägare – och kanske ett nytt öl (foto: Merkur.de/Haag).

Den något överraskande situationen lär ha uppstått eftersom det ska ha blivit svårare att förhandla med Spaten-Franziskaner sedan AB Inbev tog över ägandet 2004. Andra menar att de ekonomiska villkoren från främst Augustiner är mer fördelaktiga och att Reinbold nu spelar ett spel för att få fram ett bättre bud från Löwenbräu-folket. Själv förnekar han att han pratar med andra bryggerier, men att han inte kan ge definitiva besked förrän efter ägarbytet. Spaten-Franziskaner vill inte uttala sig alls om vad som händer med Löwenbräukeller och eventuella ölleveranser i framtiden.

Med sitt karaktäristiska torn är Löwenbräukeller ett verkligt landmärke vid Stiglmaierplatz. Byggnaden stod klar 1883 och ägdes från början av Ludwig Brey, som också ägde Löwenbrauerei. Det första som de nya ägarna lär göra i april är att stänga restaurangen några dagar för renovering av bland annat köket. Tanken är sedan att den ska drivas av Edi Reinbolds yngste son Ludwig, som i dag sköter familjens hotell Drei Löwen på Schillerstrasse.



« FöregåendeNästa »