Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Lammsbräus intäkter högre än innan pandemin

Bryggerier Posted on 3 april 2023 18:03

Ekopionjärerna Neumarkter Lammsbräu minskade sina intäkter med 1,24 procent från 32,2 miljoner euro 2021 till 31,8 miljoner euro 2022. Oberpfalzbryggeriets intäkter har dock ökat med tio procent jämfört med 2019, året innan coronapandemin bröt ut.

Under 2022 sålde Neumarkter Lammsbräu 98 379 hektoliter ekologisk öl. Detta kan jämföras med 105 783 hektoliter 2021 och 101 346 hektoliter under pre-coronaåret 2019. Fjolårets försäljning av alkoholfria drycker uppgick i sin tur till 161 907 hektoliter (164 637 hektoliter 2021 och 156 198 hektoliter 2019). Lammsbräu, som specialiserat sig på ekologisk produktion och endast använder ekologiska råvaror, sålde således 260 286 hektoliter drycker under 2022. Detta kan jämföras med 2021 års 270 420 hektoliter och 2019 års 257 544 hektoliter, skriver Getränke Zeitung.

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger förklarar bryggeriets framgångar med en långsiktiga satsningen på hållbara produkter (foto: Neumarker Lammsbräu).

Neumarker Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger förklarar bryggeriets framgångar de senaste åren med konsumenternas ökade medvetenhet om hälsa och näring under coronapandemin samt ett ökat intresse för ekologiska livsmedel. Detta menar han har gynnat bryggeriet, som i flera årtionden jobbat för att producera mer hållbara produkter. Samtidigt märker även Lammsbräu av ett förändrat köpbeteende i spåren av den stigande inflationen. Detta gör att bryggeriet behöver anpassa sin marknadsföring och kostnadsstruktur och att göra nödvändiga förändringar under året.



Becks firar 150 med AI-öl

Nyheter Posted on 31 mars 2023 16:34

I år har Becks bryggt öl i 150 år och det firar man bland annat med Autonomous – ett av de första ölen i världen att tas fram med hjälp av artificiell intelligens (AI). Den moderna tekniken har använts för såväl recept som förpackningsdesign, logotyp och annonskampanj.

Becks har gjort sig kända som föregångare inom ölvärlden. Bryggeriet var bland annat först med att använda gröna flaskor och att sälja öl i sexpack. Nu tar man nästa steg genom att använda AI för ta fram jubileumsölet Autonomous. För detta har man tagit hjälp av chattroboten Chat GPT och forskningslaboratoriet Midjourney. Med hjälp av AI-tekniken har man tillsammans tagit fram vad bryggeriet kallar det perfekta receptet för ett Becksöl. Ölet bryggs på det AB Inbev-ägda bryggeriets anläggning i Bremen.

Becks jubileumsöl Autonomous har tagits fram med hjälp av AI (foto: AB Inbev Deutschland).

Autonomous släpps den 12 april i en mycket begränsad mängd på 450 burkar, exklusivt i Tyskland, Italien och Storbritannien. Den som vill vara bland de första att få tag i ölet, kan redan nu anmäla intresse genom att registrera sin e-postadress på Becks hemsida. Detta är ett måste för alla som älskar såväl öl som AI-entusiaster, säger man från bryggeriet, som förutspår att ölet kommer att sälja slut på några minuter. Becks meddelar dock att man redan nu planerar för fler AI-skapelser. Först ut blir en ny förpackningsdesign, som lanseras senare i år.

Anheuser-Busch Inbev Deutschland är ett dotterbolag till världens största bryggerikoncern. Med varumärken som Becks, Franziskaner, Spaten, Löwenbräu och Corona är man i dag den näst största bryggerigruppen på den tyska marknaden. AB Inbev sysselsätter cirka 2 300 personer på fyra orter i Tyskland. Huvudkontoret ligger i Bremen.

Källa: About Drinks



Tysk ölförsäljning vände neråt i februari

Nyheter Posted on 29 mars 2023 18:08

Det såldes 5,7 miljoner hektoliter öl i Tyskland under årets andra månad. Jämfört med samma period i fjol minskade den tyska försäljningen med tre procent eller 175 000 hektoliter.

Även ölblandningar tappade under februari; 189 000 sålda hektoliter under februari i år är 14,2 procent mindre än samma månad 2022. De tyska bryggerierna hade det även tungt på exportsidan under februari och tappade 1,1 procent jämfört med i fjol. Totalt exporterades det 1,05 miljoner hektoliter öl från Tyskland, varav 523 000 hektoliter gick till andra EU-länder. Det är visserligen en ökning med 6,4 procent från i fjol, men väger ändå inte upp att exporten till länder utanför EU störtdök med 7,6 procent till 526 000 hektoliter. Detta enligt siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis, som dock inte inkluderar alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.

Februari var en tung försäljningsmånad för tyska bryggerier och dryckesåterförsäljare.

När siffrorna bryts ner på förbundslandsnivå ser vi att försäljningen under februari endast gick uppåt i Berlin/Brandenburg (+20,8 procent), Baden-Württemberg (+6,8 procent) och Sachsen (+3,1 procent). I alla övriga förbundsländer gick det ner, med störst tapp i Thüringen (-42,2 procent), Sachsen-Anhalt (-13,0 procent) och Rheinland-Pfalz/Saarland (-10,5 procent). Ensiffriga tapp blev det i sin tur i Mecklenburg-Vorpommern (-8,7 procent), Niedersachsen/Bremen (-8,0 procent), Hessen (-6,0 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (-5,0 procent) och Nordrhein-Westfalen (-3,8 procent). Bäst klarade sig Bayern med ett tapp på endast 0,2 procent jämfört med februari 2022.



Ölförsäljningen ökar i Nordrhein-Westfalen

Nyheter Posted on 27 mars 2023 17:55

Bryggerierna i Nordrhein-Westfalen ökade sin försäljning med 7,1 procent under 2022. Enligt siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis såldes det 21,8 miljoner hektoliter öl i förbundslandet förra året, vilket är 1,4 miljoner hektoliter mer än under 2021.

Trots ett positivt fjolår ligger Tysklands näst största förbundsland när det gäller ölförsäljning fortfarande 865 000 hektoliter efter 2019, året innan coronapandemin slog till. Fjolårets ökning beror till största delen på att fatölssidan började återhämta sig efter ett par år av nedstängda restauranger och inställda festivaler, skriver Getränke News.

Kölsch står för 8,7 procent av ölmarknaden i Nordrhein-Westfalen (foto: Privatbrauerei Gaffel).

De största bryggerierna i Nordrhein-Westfalen visar också bra siffror för 2022. Krombacher bryggde sex miljoner hektoliter öl under året, vilket är 2,7 procent mer än året innan. Veltins utveckling var bättre än marknadssnittet; bryggeriet producerade 3,4 miljoner hektoliter öl förra året, en ökning med 8,4 procent från 2021. Bryggerijätten har utökat sitt sortiment under senare år, inte minst genom märkena Grevensteiner och Pülleken. Det senare sålde drygt 25 procent mer jämfört med året innan. Warsteiner är ytterligare ett storbryggeri som visar god utveckling under 2022, då försäljningen ökade med 9,2 procent från förluståret 2021.

Konsumtionsmönstret hos ölköparna i Nordrhein-Westfalen har inte förändrats nämnvärt under fjolåret. Pilsner är fortfarande den bäst säljande ölstilen med en marknadsandel på 54 procent. På andra plats kommer den regionala specialiteten kölsch med 8,7 procent, följt av alkoholfri öl med en andel på 7,5 procent. Förbundslandets öldrickare köper helst sin öl i returnerbara glasflaskor. Nittio procent av all såld öl är hällt på returglas, vilket är i topp i Tyskland. På senare år har dock burkar kommit starkt och står i dag för 7,9 procent av all såld öl.



Dyrare öl när Münchenbryggeriernas kostnader ökar

Nyheter Posted on 23 mars 2023 17:55

Enligt det bayerska bryggeriförbundet drabbar ökade produktionskostnader alla bryggerier i förbundslandet – inte minst dem i München. Som en följd av detta lär ölen bli dyrare.

Vid sin årliga pressträff i februari presenterade det bayerska bryggeriförbundet siffror som inte är någon rolig läsning för alla ölälskare. Precis som i andra delar av Tyskland brottas Bayerns bryggerier med kraftigt ökade kostnader på allt från malt och humle till glasflaskor och etiketter. Detta gör att fristatens bryggerier är under enorm press, trots att den totala ölförsäljningen ökade under 2022. Att detta kommer att påverka ölpriserna är närmast ofrånkomligt, sa bryggeriförbundets ordförande Georg Schneider i samband med pressträffen.

Den som dricker öl från München lär få räkna med högre priser framöver (foto: Bayerische Brauerbund).

Om det senare påståendet verkligen stämmer är något som Münchentidningen Abendzeitung vill ta reda på och har därför kontaktat ett antal större bryggerier i den bayerska huvudstaden. Det klassiska bryggeriet Hofbräu planerar att höja priserna med fyra procent under det första kvartalet i år, enligt en talesperson, som menar att åtgärden är ”oundviklig”. Mellanstora Giesinger Bräu har å sin sida redan justerat sina priser; från den 1 februari kostar en flaska öl fem eurocent mer, vilket blir en euro per back. Jättekoncernen AB Inbev, som bland annat äger Spaten och Löwenbräu, vill inte uppge några siffror. Enligt en talesperson står man väl rustade, men att kostnadsökningarna givetvis även påverkar dem.

Fotnot: Augustiner Bräu och Paulaner Brauerei Gruppe, som även äger Hacker-Pschorr, har inte svarat på tidningens frågor. Även här tror dock det bayerska bryggeriförbundet att det kommer bli aktuellt med prishöjningar.



Kulmbacher ökar försäljningen

Bryggerier Posted on 22 mars 2023 18:04

Kulmbacher Gruppe ökade sin försäljning med 5,7 procent under 2022 jämfört med året innan. En kraftig återhämtning på fatölssidan och stark regional försäljning anges som gynnsamma faktorer.

Enligt nyligen presenterade siffror sålde Kulmbacher Gruppe 3,6 miljoner hektoliter under förra året. De totala intäkterna för bryggerikoncernen uppgick till 261,3 miljoner euro, vilket är 8,6 procent bättre än 2021. Som så ofta tidigare är det märket Mönchshof som bidrar mest till ökningen, men även regionalt dominerande ölmärken som Keiler, Kulmbacher, Sternquell, Würzburger Hofbräu och Scherdel har gynnats av återhämtningen efter coronapandemin; sedan covidrestriktionerna hävts har Kulmbachers försäljning av fatöl ökat med 65,6 procent.

Kulmbacher ökar sin försäljning med 5,7 procent under 2022 (foto: Kulmbacher Gruppe).

Samtidigt har försäljningen av flasköl i handeln minskat med 0,7 procent, medan exporten ökat med två procent. En del av intäktsökningen beror även på att bryggeriet genomförde en prishöjning under fjolåret. Sammantaget bedömer koncernledningen att den finansiella ställningen är hållbart stabil, skriver Kulmbacher Gruppe i ett pressmeddelande.

Kulmbacher Brauerei grundades 1846 som Reichelbräu av Johann Reichel, Johann Scheiding och Johann Hübner. Redan 1895 blir bryggeriet ett aktiebolag. Dagens företagskonstruktion uppstod 1996 och i dag marknadsför man de egna märkena Kulmbacher, Mönchshof, EKU och Kapuziner Weissbier. En av de största aktieägarna är numera Paulaner Gruppe.



Weihenstephan: Första spadtag för utökad lagringskapacitet

Bryggerier Posted on 21 mars 2023 18:20

I takt med att efterfrågan på Weihenstephans underjästa öl ökar närmar sig bryggeriet sakteliga gränsen för hur mycket öl man kan lagra. Lösningen blir att bygga en ny kombikällare. Det första spadtaget togs den 17 mars.

Underjästa ölstilar som helles blir alltmer populära i Tyskland. Det faktum att dessa öl i snitt måste lagras dubbelt så länge som överjästa ölsorter, innebär dock vissa utmaningar för bryggerierna. Ett bryggeri som märker av detta är Weihenstephan, ofta kallat världens äldsta bryggeri. I takt med att allt fler konsumenter efterfrågar deras underjästa öl, har lagringskapaciteten på Weihenstephaner Berg i det närmaste nått sin gräns. En lösning på problemet hade varit att lagra ölen kortare tid, vilket dock innebär sämre kvalitet och därför inte är något tänkbart alternativ för bryggeriet. 

Weihenstephan bygger ut för att klara den ökade efterfrågan på underjästa ölsorter (foto: Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan).

Istället kommer man utöka kapacitet genom att installera 24 nya lagringstankar, som rymmer mellan 640 och 1 040 hektoliter. Dessutom kommer jäsnings- och lagringskällaren att utökas och användas för såväl bryggeriets underjästa- som överjästa öl. I det första steget installeras tre små och fyra stora trycktankar, liksom fyra kombitankar och en tank för gammal jäst. I samma veva byter man ut sju gamla trycktankar från 1970-talet.

Första spadtaget för den nya kombikällaren togs den 17 mars (foto: Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan).

Bygget av Weihenstephans nya kombikällare kostar 9,5 miljoner euro och fullt utbyggd kommer den ha en kapacitet på cirka 650 000 hektoliter. Installation av de nya tankarna är planerad till hösten i år och invigning sker under våren 2024. En extra finess blir den provningsstation som byggs intill källaren, där bryggarna kan testa kvaliteten på sin öl.

Hur gammalt Weihenstephaner egentligen är kan diskuteras. Enligt de flesta grundades det år 1040 som ett klosterbryggeri drivet av benediktinmunkar. Klostrets ölbryggningstradition lär dock gå ända tillbaka till 700-talet. Sedan 1803 ägs bryggeriet av förbundslandet Bayern, men drivs som vilket kommersiellt bryggeri som helst. Dagens namn fick bryggeriet dock först 1921. Bryggeriet har i dag drygt 180 anställda. I sortimentet finns i dagsläget sexton ölsorter, varav två är helt alkoholfria.

Källa: About Drinks



Prischocken: Mer än sex euro för en helles

Ölställen Posted on 20 mars 2023 17:38

Münchens öldrickare har lätt att hålla sig för skratt. För första gången har priset för en halvliter helles på fat passerat sex euro på någon av stadens restauranger.

Besökare på Der Pschorr på Viktualienmarkt i München får numera betala 6,10 euro för en halvliter ljus lager, helles, på fat. ”Pschorr” är dock inte ensamma om att höja ölpriserna. I många av Münchens centralt belägna restauranger kostar en halbes en bra bit över fem euro, något som var otänkbart för bara några år sedan, skriver Bild.

Besökare på Der Pschorr i München får betala mer än sex euro för en halvliter helles på fat (foto: Der Pschorr).

Förklaringen till ölprisinflationen handlar i första hand om kraftigt ökade utgifter för uteställena, som har sett kostnaderna öka med tjugo till trettio procent på allt från livsmedel och drycker till personal och energi. Till detta kommer det faktum att det redan från början är dyrt att hyra lokaler i centrala München. Många av restaurangerna är också så pass stora att det måste ha utbildad och kvalificerad personal för att utföra det arbete som på mindre ställen kanske görs av två personer.

Här är ställena med högst pris för en halvliter helles på fat i München:
Der Pschorr (6,10 euro)
Hardrock Café (5,95 euro)
Spatenhaus (5,90 euro)
Ratskeller (5,70 euro)
Café am Marienplatz (5,70 euro)
Hackerhaus (5,60 euro)
Café Glockenspiel (5,50 euro)
Zum Franziskaner (5,50 euro)
Ayinger am Platz (5,40 euro)
Donisl (5,30 euro)
Hofbräuhaus (5,20 euro)
Zum Dürnbräu (5,20 euro)
Tegernseer im Tal (5,20 euro)
Viktualienmarkt Biergarten (4,90 euro)
Pizzarei (4,90 euro)
Schneider Bräuhaus (4,82 euro)
Herr’schafts’zeiten (4,70 euro)
Klosterwirt (4,30 euro)
Steirer am Markt (4,30 euro)
Augustiner am Platz (4,10 euro)



« FöregåendeNästa »