Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


40 000 liter öl såldes under dryckesrea

Nyheter Posted on 3 juni 2020 18:31

Förra helgen flockades sugna ölköpare till Lanxess Arena i Köln. Anledning var en nödutförsäljning av arenans dryckeslager.

Lanxess Arena i Köln har drabbats hårt av alla inställda evenemang under coronakrisen. När pandemin bröt ut och allt stängdes ner så var arenans förråd av drycker välfyllda. När dryckernas bäst före-datum nu var på väg att gå ut, anordnade man en utförsäljning där öl och andra drycker såldes till ”oslagbara priser”. En back kölsch såldes för sex euro och motsvarande mängd mineralvatten gick för fyra euro.

Köerna ringlade långa när Lanxess Arena sålde ut sina dryckeslager i lördags (foto: Volker Dennebier).

Under lördagseftermiddagen uppstod långa köer utanför arenan, meddelar tidningen Kölner Express. Spekulanterna gav inte ens upp när de blev informerade om att dryckeslagren, som även inkluderade femtiolitersfat med Sion– och Gilden-kölsch, började ta slut. Många väntade tålmodigt i kö i mer än 45 minuter för att inte riskera att bli utan sina fynd. När röken väl lagt sig hade det sålts 50 000 liter drycker, varav 40 000 liter öl.

Lanxess Arena invigdes 1998 och rankas som en av världens modernaste multifunktionsarenor, som stått som värd för många stora evenemang. Det är dessutom hemmaarena för hockeylaget Kölner Haie. Arenan har en yta på 83 700 kvadratmeter och kan ta in 20 000 sittande åskådare. Namnet Lanxess fick det 2008, då namnrättigheterna köptes av kemiföretaget med samma namn. Det nuvarande kontraktet gäller till och med 2023.



Gaffel skänker handgel till sociala verksamheter

Bryggerier Posted on 1 juni 2020 17:53

Privatbrauerei Gaffel skänker desinficerande handgel till flera sociala verksamheter. På bryggeriets Facebook-sida kan besökarna föreslå vilka verksamheter som bör få handgel och varför.

Privatbrauerei Gaffel har bidragit med den alkohol som krävs för att tillverka handgelen. Alkoholen kommer från avalkoholiseringsprocessen av Gaffel Kölsch. Alkohol, eller etanol, är som bekant grundingrediens i alla antiseptiska vätskor. Den desinficerande handgel som produceras av Gaffels etanol tar bort mer än 99 procent av alla virus och bakterier.

Gaffel skänker bort handgel till sociala verksamheter (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Genom denna kampanj vill Gaffel tacka alla anställda och frivilliga inom vården för deras insatser under coronapandemin. Det är också ett sätt för bryggeriet att aktivt medverka till att bekämpa viruset, säger Thomas Deloy, marknadsföringschef på Privatbrauerei Gaffel. Sammanlagt är det elva sociala verksamheter som vardera kommer att få 300 tuber à 50 milliliter. Handgelen finns inte att köpa i butik.

Redan 1302 fanns det ett bryggeri på platsen där Privatbrauerei Gaffel nu huserar. Efter att ha legat nere återöppnades det igen 1822 av Gottfried Joseph Schumacher, under namnet Zum Brüsseler Hof. Under en period drevs stället enbart som restaurang, innan bröderna Becker tog över 1908 och startade dagens bryggeri under namnet Gaffel. I dag producerar bryggeriet cirka 480 000 hektoliter öl.



Früh skänker pengar till Kölns uteställen

Bryggerier Posted on 28 maj 2020 18:44

Cölner Hofbräu Früh har avsatt två euro per 100 sålda liter flasköl för att rädda Kölns barer, kaféer, brygghus, klubbar och restauranger. I veckan överlämnade bryggeriet en check till två av stadens branschorganisationer.

Under mottot “Vi håller ihop” har Cölner Hofbräu Früh de senaste veckorna samlat in två euro per 100 sålda liter flasköl för att stötta Kölns uteställen under coronakrisen. Totalt fick man ihop 18 290 euro, som nu fördelats på de två branschorganisationerna IG Kölner Gastro och Klubkomm. För Frühs försäljnings- och marknadschef Dirk Heisterkamp handlar det inte om ett marknadsföringsjippo: ”Från den första stunden med coronaviruset var det vår plikt att göra något”, säger han i ett pressuttalande. Han passar också på att tacka alla kölschdrickare, som med sina inköp bidragit till att upprätthålla ett varierat utbud bland Kölns restauranger och andra uteställen.

Dirk Heisterkamp överlämnade checkarna till Philipp Treudt, grundare och styrelseledamot i såväl Klubkomm som IG Kölner Gastro (foto: Cölner Hofbräu Früh).

Klubkomm är branschorganisationen för Kölns nattklubbar och festfixare. Bland de cirka 100 medlemmarna finns arrangörer, DJ:ar, barer och nattklubbar. Organisationens stöttar medlemmarna genom nätverk, kunskaps- och informationsutbyte samt olika samarbetsprojekt. IG Kölner Gastro samlar i sin tur Kölns restauranger, pubar och barer. Man ägnar sig bland annat åt påverkansarbete, för att försöka påverka politiken och utformningen av lagar och regler. Medlemmarna kan också utbyta idéer och dra nytta av varandras kunskaper genom olika nätverk.

Cölner Hofbräu Früh grundades 1904 av Peter Joseph Früh och är med sina 400 000 hektoliter det tredje största kölsch-bryggeriet. Tillägget Hofbräu i namnet har att göra med bryggeriets ursprungliga placering på adressen Hof 12 i närheten av Kölnerdomen.



Schneider Weisse uppdaterar veteklassiker

Bryggerier Posted on 27 maj 2020 18:32

Schneider Weisse har bryggt högkvalitativt och omtyckt veteöl i snart 150 år. Nu passar man på att förändra receptet på ett av sina klassiska öl för att bättre leva upp till dagens förväntningar.

Dagens veteölsdrickare efterfrågar friska, fruktiga och smakrika veteöl. Därför har Schneider Weisse uppdaterat receptet på sitt ljusa veteöl Helle Weisse (Tap 1), som släpptes på marknaden 1994. Schneider Weisses bryggmästare Hans-Peter Drexler, som ansvarat för veteölens kvalitet i 38 år, har haft som ambition att skapa en modern klassiker. Ölet är ljust gult och har en fruktig och aningen kryddig smak. Den nya Helle Weisse tror bryggeriet kommer passa såväl gammal som ung, konnässörer som nya och nyfikna öldrickare. Ölet lanseras brett på den tyska marknaden via online-kampanjer och kommer vara väl synligt i butikerna. Helle Weisse går att beställa från Systembolagets beställningssortiment i kollin om tjugo flaskor.

Schneiders ljusa veteöl från 1994 får en ansiktslyftning (foto: Schneider Weisse).

Schneider Weisse, eller G. Schneider & Sohn, grundades 1872 av Georg Schneider. Han var den första icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd att brygga veteöl av Bayerns kung Ludwig II. Det första bryggeriet låg i Münchens Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget är dock fortfarande starkt förknippat med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande led på den manliga sidan – i dag är det Georg VI Schneider som är ägare.

Fakta Schneider Helle Weisse
Alkoholhalt: 5,2 %
Stamvörtstyrka: 12,5 %
Beska: 14 IBU
Humle: Hallertauer Tradition, Hallertauer Saphir
Malt: Vete och korn
Kolsyra: 7 g/l
Övrigt: Ofiltrerad och opastöriserad



Två ljusa tyskar i fasta sortimentet i juni

Systembolaget Posted on 26 maj 2020 18:14

Sommaren står för dörren och det är dags att ta fram de lite ljusare och lättare ölen. Det tycker i alla fall Systembolaget som den första sommarmånadens första dag släpper två tyska öl med lite lägre alkoholhalt.

Den 1 juni släpper Systembolaget lite nytt i det fasta sortimentet igen. Den första tysken är en pilsner från Hessen och Pfungstädter Brauerei. Edel-Pils Premium är bryggeriets ursprungliga pilsner och har ett recept som knappt förändrats genom åren. Det är en typisk tysk pilsner, som karaktäriseras av att de är något torrare än de tjeckiska motsvarigheterna. Pfungstädters pilsner doftar friskt av malt och citrus. Smaken är något syrlig, men med en sötaktig maltighet tillsammans med en aning gräs och örter. Eftersmaken har den för stilen typiska torrheten.

Den 1 juni kommer Pfungstädters pilsner till Systembolaget (foto: Pfungstädter Brauerei).

Pfungstädter grundades 1831 i Hahn av Justus Hildebrand. 1846 flyttades bryggeriet till Pfungstadt mellan Heidelberg och Frankfurt am Main. Orsaken var att Hahns höga grundvatten hindrade byggandet av tillräckligt djupa lagringskällare. Att bryggeriet tidigt låg i teknikens framkant visade sig 1872, när Justus köpte den andra industriella ismaskinen som någonsin tillverkats. I dagsläget producerar bryggeriet ungefär 200 000 hektoliter öl och omsätter cirka tjugo miljoner euro.

Fakta Pfungstädter Edel-Pils
Stil: Pilsner
Alkoholhalt: 4,9 %
Stamvörtstyrka: 11,0 %
Producent: Pfungstädter Brauerei
Leverantör: Concealed Wines AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)

Det andra nya ölet i fasta sortimentet är egentligen inte så nytt. Früh Kölsch finns sedan tidigare på Systembolaget i 33-centilitersflaska, men kommer nu på halvlitersburk. Früh är ett av de klassiska namnen när det gäller stilen kölsch. I doften återfinns en lätt fruktighet av vindruvor och äpple. Smaken är mild, med en pepprig torrhet i eftersmaken. Även här lite frukt, men väldigt lite malt.

Früh Kölsch kommer nu på halvlitersburk i fasta sortimentet (foto: Cölner Hofbräu Früh).

Bryggeriet grundades 1904 av Peter Joseph Früh och är i dag med sina 400 000 hektoliter det tredje största kölsch-bryggeriet. Tillägget Hofbräu i namnet har att göra med bryggeriets ursprungliga placering på adressen Hof 12 i närheten av Kölnerdomen.

Fakta Früh Kölsch
Alkoholhalt: 4,8 %
Stamvörtstyrka: 11,3 %
Producent: Cölner Hofbräu P. Josef Früh
Leverantör: Ahlén & Small Trading AB
Förpackning: Burk, 50 cl
Pris: 22,90 kr (45,80 kr/l)



Tyska återförsäljare dumpar ölpriserna

Nyheter Posted on 20 maj 2020 12:51

De tyska butikskedjorna sänker priserna på storbryggeriernas öl rejält inför Tysklands fars dag den 21 maj. I de östra förbundsländerna för priserna närmast tankarna till den gamla D-markens dagar.

Kedjan Netto Marken-Discount använder den gamle fotbollstränaren Giovanni Trapattoni för att marknadsföra sin kampanj på Hasseröder, som säljs med 46 procents rabatt från och med onsdagen. Detta kan ses som ett svar på konkurrenten Netto Nords erbjudande om tre backar av samma ölmärke för 21 euro, vilket motsvarar halva priset mot normalt. På Diska/Edeka säljs en back Wernesgrüner med 33 procents rabatt, plus att man vid köp får två extra halvlitersburkar som en kostnadsfri gåva, rapporterar Getränke News.

Tyska ölköpare kan se fram emot riktiga vrakpriser inför helgen (foto: AP Photo/Joerg Sarbach).

Bitburger Gruppes östtyska märken säljs därmed en bra bit under den forna prissättningen om nio euro per back. Kedjan Kaufland håller dock igen lite; priset för en back av samtliga stora märken ligger över 10-eurogränsen. Rewe säljer halvlitersburkar av lågprisölet 5,0 Original , som tillverkas av Oettingerägda Brauerei Braunschweig, för 39 eurocent styck. Återförsäljarna passar därmed på att dra nytta av tyskarnas uppdämda inköpsbehov i takt med att coronarestriktionerna lättar. Förlorarna är de regionala bryggerierna, som redan är hårt pressade av coronakrisen och som lär få svårt att hänga med i prispressen.



Pengabrist stänger klassisk Münchenrestaurang

Ölställen Posted on 18 maj 2020 18:49

Under måndagen börjar Bayerns uteställen öppna igen efter att ha varit stängda i två månader. För de hårt pressade krögarna är det givetvis välkommet. Men för klassiska Paulaner im Tal verkar det vara försent.

Coronakrisen slår nu även mot Münchens klassiska restauranger. Bolaget som äger och driver traditionella Paulaner im Tal lämnade på fredagen den 15 maj in en konkursansökan till Münchens distriktsdomstol. I Süddeutsche Zeitung bekräftar krögaren Putzi Holenia det hela: ”Det stämmer, jag har inga gäster, jag har inga mer pengar”, säger han. Paulaner im Tal har funnits sedan 1524, men coronapandemins påtvingade nedstängning har gjort slut på företagets ekonomiska reserver.

Borden har stått tomma för länge på Paulaner im Tal som nu ansöker om konkurs (foto: Paulaner im Tal).

Putzi Holenia blev något av en kändiskrögare under 1980-talet, när han drev ölträdgården St.-Emmeramsmühle. För 24 år sedan tog han över Paulaner im Tal. Holenia medverkar även i TV-programmet ”Der Haferlgucker”, som sänds i lokalkanalen TV München, där han berättar om Münchens mat- och dryckestraditioner samt besöker andra restauranger i staden. Vad som nu händer med Paulaner im Tal är ännu oklart. ”Jag skulle vara Jesus om jag visste det. Vi ska ta tag i saken nu”, säger Holenia.



Coronakrisen slår hårt mot tyska bryggerier

Nyheter Posted on 14 maj 2020 17:41

Restauranger och andra uteställen har varit stängda i flera veckor, tusentals evenemang har ställts in och exporten har minskat kraftigt. Coronapandemin har fått dramatiska konsekvenser för den tyska bryggerinäringen visar en undersökning från branschorganisationen.

88 procent av alla tyska bryggerier har korttidspermitterat sin personal under coronakrisen. Det visar en undersökning gjord av det tyska bryggeriförbundet, Deutschen Brauer-Bund (DBB). Bryggerier med fler än trettio anställda har under årets fyra första månader tappat i genomsnitt 18 procent av ölförsäljningen och 22 procent av omsättningen. Bryggerier med färre än trettio anställda har tappat i genomsnitt 32 procent av ölfärsäljningen och 35 procent av omsättningen under samma tidsperiod.

Många tyska bryggerier upplever sin svåraste stund under coronakrisen (foto: Shutterstock).

Åttio procent av bryggerierna uppger att de har nytta av de statliga stöd som finns, även om de är långt ifrån tillräckliga. 56 procent har utnyttjat möjligheten att skjuta upp skatteinbetalningar och 53 procent har tagit del av stöd från federala eller delstatliga myndigheter. 24 procent menar att de har fått bra hjälp av olika stöd för att öka likviditeten samt överbryggningslån. Endast sexton procent anser dock att de stöd som ges är tillräckliga och två tredjedelar av bryggerierna vill ha mer statligt stöd.

Antalet bryggerier som får sin produktion påverkad av coronakrisen har ökat kraftig de senaste veckorna. Endast 31 procent uppger att krisen inte har någon effekt alls på produktionen, medan 28 procent svarar att de främst påverkas av bristen på tomflaskor. 21 procent uppger att de upplever flaskhalsar i logistiken. Sjutton procent av bryggerierna säger att de har konflikter med återförsäljarna, som exempelvis nekar bryggeriernas säljare tillträde eller som begränsar sitt sortiment till ett minimum. Personalbrist (fem procent) och flaskhalsar i råvaruförsörjningen (fyra procent) utgör mindre problem.

Undersökningen genomfördes mellan den 30 april och 6 maj. Närmare nittio bryggerier i olika storlekar tillfrågades om hur den pågående coronapandemin påverkar deras verksamheter. En tredjedel av bryggerierna har färre än trettio anställda, en tredjedel mellan trettio och sextio, femton procent har 60 till 100 anställda eller 100 till 300 anställda, medan övriga har mer än 300 anställda. I hela Tyskland finns det cirka 1 500 bryggerier, varav de flesta är små eller medelstora och familjeägda.



« FöregåendeNästa »