Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Einbecker Brauherren nu på burk

Bryggerier, Nyheter Posted on 11 december 2019 17:26

Einbeckers klassiska pilsner Brauherren finns nu på burk i Tyskland. Bryggeriet möter därmed upp den ökade efterfrågan på burköl.

Hittills är det bara bockölet 1378 och säsongsölet Mai-Ur-Bock som Einbecker Brauhaus har hällt på burk. Nu tar bryggeriet ytterligare ett steg på den växande burkölsmarknaden genom att även fylla sin Brauherren Pils på halvlitersburkar. Burkarna fylls dock inte i Einbeck, som det buteljerade ölet, utan hos ett samarbetsbryggeri.

Representanter från Einbecker och livsmedelskedjan Rewe visar upp den nya burken (foto: Einbecker Brauhaus).

Den nya Brauherren-burken fångar konsumenternas blick med sitt stora röda Einbecker-”E” väl synligt mot en grön bakgrund. Bryggeriet ser många fördelar med burkarna. De är mer praktiska att ta med sig på exempelvis utflykter, eftersom de både är lättare och håller bättre än glasflaskor. Burken ger också bättre skydd mot ljus och luft, två saker som kan påverka kvaliteten på ett negativt sätt. Den som vill kan dock även i fortsättningen köpa Brauherren Pils i den klassiska gröna glasflaskan, som haft sin reliefdekor sedan 1851.

Einbecker hakar på trenden med burköl i Tyskland (foto: Einbecker Brauhaus).

Handeln är också nöjd med att allt mer öl säljs på burk i Tyskland, vilket avsevärt underlättar hantering och logistik. Aluminiumburkarna kan också återvinnas i sin helhet och kan pantas i alla automater. I Tyskland återvinns ungefär 95 procent av alla aluminiumburkar. Einbecker bidrar också till ett hållbarare samhälle genom att inte använda någon plast kring de kartongplattor som ölen levereras i.



Riegele vann konsumenternas pris i Nürnberg

Utmärkelser Posted on 9 december 2019 19:56

Vinnarna av årets European Beer Star presenterades under branschmässan Braubeviale i Nürnberg i november. Bland rekordhöga 2 483 deltagande öl blev det Brauhaus Riegele som vann konsumenternas pris.

Det blev ölet Augustus 8 från Brauhaus Riegele som vann guld i kategorin ”Konsumenternas favorit 2019”. Därmed blev det också det bästa ölet totalt i årets European Beer Star som avgjordes under Braubeviale i Nürnberg, årets viktigaste mässa för dryckesindustrin. Ölet från Augsburg vann först guld i kategorin ”Mörk weizenbock i sydtysk stil” och ställdes sedan mot övriga vinnare i de 67 olika kategorierna i en match om titeln för tävlingens bästa öl.

Augustus 8 från Brahaus Riegele vann konsumenternas hjärtan.
(Foto: Olutkellari blog)

Priset för konsumenternas favoritöl togs emot av Riegeles bryggmästare Frank Müller och bryggeriets tidigare vd Sebastian Priller-Riegele, som nyligen lämnat över styret till sin son – den 28 generationen bryggare i släkten. Augustus 8 är ett halvmörkt öl med fruktig smak och åtta procent alkohol, som bryggs med Riegeles tvådelade mäskningsprocess. Brauhaus Riegele har vunnit 39 priser i European Beer Star sedan 2004. Silvermedalj i årets ”Konsumenternas favorit” fick Selva Sour från itailenska Birra dell‘Eremo, medan bronset tilldelades Averbode Abdijbier från Brouwerij Huyghe i Belgien.



Werner Brombach får hedersutmärkelse

Utmärkelser Posted on 6 december 2019 16:23

Den tyska dryckesindustrins hederspris går i år till Erdinger Weissbräus ägare och styrelseordförande Werner Brombach. Han får priset för att han förvandlat ett litet lokalt bryggeri till ett av de största i Tyskland.

79-årige Werner Brombach kunde själv inte närvara vid prisceremonin, utan medverkade via länk från sin semesterbostad på Hawaii. Priset togs istället emot av Josef Westermeier, försäljningschef på Erdinger Weissbräu. Under prisutdelningen i Frankfurt i november hölls ett också ett tal till Brombachs ära av Michael Weiss, delägare i Meckatzer Löwenbräu och tidigare ordförande för den bayerska bryggeriorganisationen Bayerischer Brauerbund.

Werner Brombach får den tyska dryckesindustrins hedersutmärkelse 2019.
(Foto: Erdinger Weissbräu)

Den tyska dryckesindustrins hederpris delades i år ut för tredje gången. Det ges till personer som har bidragit till dryckesbranschen på ett utmärkande sätt. Varje år får framstående representanter för industrin nominera de personer som de tycker har gjort störst intryck. Den som får flest omnämnanden är i regel den som får utmärkelsen.

Erdinger Weissbräu grundades 1886 och är det största familjeägda veteölsbryggeriet i Tyskland. Förra året producerade man 1,8 miljoner hektoliter öl och exporterade till mer än nittio länder. All bryggning sker i staden Erding, som ligger drygt 3,5 mil nordost om München.



Alpirsbacher får näringslivsmedalj

Bryggerier, Nyheter Posted on 4 december 2019 16:56

Familjeägda Alpirsbacher Klosterbrauerei får ta emot Baden-Württembergs näringslivsmedalj för framstående prestationer inom företagande och för sitt bidrag till förbundslandets ekonomi.

Bryggeriägare Carl Glauner och vd Markus Schlör tog emot hederspriset ur näringslivsminister Nicole Hoffmeister-Krauts hand vid en ceremoni i Neuen Schloss i Stuttgart i mitten av november. Alpirsbacher Klosterbrauereis verksamhet står på flera ben. Förutom bryggeridelen, utgör Alpirsbachers bryggeriupplevelsevärld en stor turistattraktion i sig i Schwarzwaldområdet. Vid prisutdelningen underströks även bryggeriets sociala funktion i sitt närområde, som innebär att man bland annat bidrar till att skydda natur och miljö, stödjer olika projekt och föreningar och är på så sätt med om att stärka den regionala identiteten.

Nicole Hoffmeister-Kraut, Carl Glauner och Markus Schlör (foto: Diana Rasch).

Under ceremonin delades det ut hedersmedaljer till sammanlagt tre företag och tolv individer, som alla på något sätt bidragit till Baden-Württembergs ekonomiska framgångar, sociala sammanhållning och innovationsförmåga. Baden-Württembergs näringslivsmedalj har delats ut sedan 1987 till personer och företag som gjort viktiga insatser för förbundslandet. Alpirsbacher Klosterbrauerei köptes 1877 av familjen Glauner, som därmed återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. Dagens namn fick bryggeriet dock först 1906. Bryggeriet har i dag ett 100-tal anställda och producerar drygt 200 000 hektoliter öl varje år.



Pfungstädter planerar för världens modernaste bryggeri

Bryggerier Posted on 2 december 2019 18:08

I juni började Pfungstädter leta efter en investerare och nu har man hittat en. Det är en tysk investeraren från Bad Homburg med en bakgrund inom bryggerinäringen vars inträde säkrar framtida ölbryggning i Pfungstadt. Vägen till framgång går via ett toppmodernt bryggeri.

Målet med investeringen är att Pfungstädter ska expandera och att man ska ta fram nya ölsorter för såväl den inhemska marknaden som för utlandet. Dagens bryggeri uppfyller dock inte de krav som ställs och därför planeras nu en ny anläggning, som inte bara ska borga för hållbar tillväxt utan även rädda ett hundratal arbetstillfällen på orten.

Pfungstädters nya bryggeri ska bli toppmodernt och utmanande (illustration: Pfungstädter).

Den miljövänliga och arkitektoniskt utmanande byggnaden ska utrustas med toppmodern teknisk utrustning, som bland annat ska göra bryggeriet självförsörjande på el samt optimera bryggeriprocessen. Pfungstädter kommer därmed bli ett av världens första koldioxidneutrala bryggerier. Förutom öl kommer man även producera mineralvatten, läsk och andra nya produkter. Planen är att inflyttningen i det nya bryggeriet sker lagom till de regionala festligheterna Hessentag 2023.

Pfungstädter grundades 1831 och producerar i dagsläget ungefär 200 000 hektoliter öl. Omsättningen ligger på cirka 20 miljoner euro. På senare år har bryggeriet lidit av ekonomiska problem, varför man inte bara behövt ta in externa investerare, utan även utvecklat sitt sortiment och försökt öka sin exportverksamhet.



Tysk ölförsäljning går mot ett nytt förlustår

Nyheter Posted on 29 november 2019 15:28

Enligt uppskattningar kommer den tyska ölförsäljningen att minska med 2,2 procent i år till ungefär 91,7 miljoner hektoliter. Det är den lägsta siffran sedan Tysklands återförening 1990. Försäljningen är till och med lägre än den var i det självständiga Västtyskland.

Av alla tyska bryggerier med en försäljning på mer än en miljon hektoliter ser nio av femton ut att minska sin försäljningsvolym under 2019. Endast fyra ser ut att öka sin försäljning, medan resterande två kommer att ligga kvar på samma nivå som året innan. Om trenden från årets första elva månader håller i sig kommer de två bryggerier som tappar mest vara Oettinger och Erdinger, som tillsammans står för ungefär tre fjärdedelar av den totala försäljningsminskningen bland Tysklands femton största bryggerier.

Årets tyska ölförsäljning ser ut att minska med drygt två procent (foto: diepresse.com).

Oettinger kämpar allt hårdare i segmentet mellan lågprismärken och premiumöl som säljs till nedsatta priser. Erdinger, som är Tysklands ledande veteölsproducent, befinner sig däremot inom ett marknadssegment som ser ut att tappa 7,3 procent i år, enligt marknadsanalysföretaget Nielsen. Totalt verkar det som att de femton största ölmärkena i Tyskland kommer att tappa ungefär 800 000 hektoliter i försäljning under 2019 och ”endast” sälja cirka 35,7 miljoner hektoliter öl. Det motsvarar i grova drag 39 procent av den totala tyska ölförsäljningen.

Det kommer dock inte bli några större förändringar på listan över Tysklands största ölmärken jämfört med förra året. Krombacher kommer återigen vara störst, följt av Oettinger, Bitburger, Veltins, Paulaner, Beck’s, Warsteiner, Hasseröder, Erdinger, Augustiner, Radeberger, Franziskaner, Ur-Krostitzer, Jever och König, rapporterar branschtidningen Inside Getränke.



Tyska burköl till fasta sortimentet

Systembolaget Posted on 27 november 2019 17:55

Burköl är på stark frammarsch i Tyskland. Systembolaget verkar haka på den trenden och släpper två tyska öl på burk i det fasta sortimentet den 2 december – båda med ursprung i Bayern.

Den som åkt Finlandsfärja kan mycket väl ha stött på det första av de två öl som hamnar på systemhyllorna den 2 december. Kaiserdom Hefe-Weissbier brukar där säljas i enlitersburk tillsammans med ett lika stort ölglas. Systemkunderna får dock nöja sig med halvlitersvarianten. Detta är en ganska klassisk bayersk weissbier, som dock inte riktigt kan mäta sig med de stora spelarna på området. Färgen är ljust gul och det bildas ett ganska rejält skum vid upphällningen. Det doftar citrus, ostkex och halm. Smaken är aningen sötsyrlig med en mild beska.

Bryggeriet Kaiserdom Specialitäten Brauerei grundades i Bamberg 1718 av Georg Morg. Sedan 1910 ägs bryggeriet av familjen Wörner; i dag är det tredje generationen som styr. Produktionen ligger på cirka 250 000 hektoliter, vilket gör bryggeriet till det största i Bamberg.

Fakta Kaiserdom Hefe-Weissbier
Alkoholhalt: 4,7 %
Stamvörtstyrka: 10,6 %
Producent: Kaiserdom Specialitäten Brauerei
Leverantör: Moestue Grape Selections AB
Förpackning: Burk, 50 cl
Pris: 19,90 kr (39,80 kr/l)

Kaiserdom Hefe-Weissbier når inte riktigt upp till sina mer kända stilkollegor (foto: maisumgole.com.br).

Den andra nyheten känner kanske desto fler till. Paulaner Münchner Hell tillhör klassikerna bland de ljusa lagerölen från München. Det som möjligen känns ovant är att den nu kommer på halvlitersburk, i stället för den vanliga glasflaskan. Ölet uppfyller det mesta som en bayersk Helles ska ha: färgen är gyllengul, doften är maltig och gräsaktig, medan smaken är kryddigt maltig och aningen söt med en angenäm humlebeska.

Paulaner Brauerei är ett av de klassiska och största bryggerierna i München. Bryggeriet startade 1634 och tillhör numera Paulaner Braugruppe tillsammans med märkena Hacker-Pschorr, Auer Bräu, Weissbierbrauerei Hopf och Thurn und Taxis.

Fakta Paulaner Münchner Hell
Alkoholhalt: 4,9 %
Stamvörtstyrka: 11,5 %
Producent: Paulaner Brauerei
Leverantör: Spendrups Bryggeri
Förpackning: Burk, 50 cl
Pris: 16,90 kr (33,80 kr/l)

Paulaner Münchner Hell kan givetvis drickas i weissbier-glas, men det finns bättre alternativ (foto: graphixto.com).

Vi får dock säga tack och hej för denna gång till Störtebeker Kellerbier, Hofbräu München Original och Engelbräu Urtyp Hell, som sålt för dåligt och flyttas till beställningssortimentet.



Duckstein släpper bocköl till advent

Bryggerier, Nyheter Posted on 25 november 2019 18:17

Lagom till adventstiden passar Duckstein på att utöka sitt produktsortiment. Rubin Bock är ett rökigt och starkt öl som man hoppas kommer värma den mest kräsne ölkonsumenten.

Advent markerar början på julförberedelserna och är en tid då konsumenterna letar efter något nytt att bjuda sina gäster på. Detta har Duckstein tagit fasta på genom att lansera Rubin Bock, ett starkt öl med en rökig smak som påminner om skinka och whisky. Färgen är mörkt rödaktig och det 6,8-procentiga ölet har en kryddig smak som kommer från noggrant utvald aromhumle. De rökiga tonerna kommer från tre olika maltsorter – pilsnermalt, Cara hell samt rökmalt.

Duckstein Rubin Bock ska värma i adventstid (foto: Carlsberg Deutschland).

Det har också lagts ner lite extra energi på flaskans design. Etiketten har fått en stilren design som även har bryggmästarens signatur. Glasflaskan är försedd med Ducksteins logga i relief. Tillsammans med ett praktiskt fyrpack och en påkostad affärsdisplay hoppas bryggeriet att ölet ska locka många ölintresserade köpare. Man sticker inte heller under stolen med att den rekommenderade placeringen vid ölhyllorna eller i närheten av charkdisken kommer att locka många till spontanköp.

Duckstein är kanske mest känt för sin Rotblond Original, som finns tillgänglig året runt tillsammans med veteölet Weizen. I sortimentet ingår också Opal Pilsener och Saphir Kellerbier. Duckstein-öl bryggdes för första gången under 1600-talet i Königslutter am Elm i Niedersachsen. Numera är Duckstein ett varumärke inom Carlsberg Deutschland.



« FöregåendeNästa »